Blekinge, Ronneby GK

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Blekinge, Ronneby GK

Inläggav AlbertS » mån 25 jun 2012, 00:00

Bild
Ronneby GK's Klubbhus med puttningsområde. Bild lånad från deras hemsida.

Hade denna regniga dag nöjet att spela den anrika Ronneby GK. Man möts på parkeringen av en relativt tråkig byggnad men med en tydlig huvudingång. Här möts man av en större samlingssal med storbilds-skärm och längre in till vänster är det en restaurang. Började dagen med en buffé här och både kyckligen och fisken var till belåtelse. Något begränsat salladsbord men föll ändå i smaken.

En mindre shop och kansli hade allt man kräver från en landsortsbana av den här kalibern, kanske hade dom t.om mer än man kan vänta sig från en så här liten klubb.

Rangen var i det kortaste laget, kanske 180-200 meter lång men den var tillräcklig för att värma upp åtminstonde och puttningsområdet var bra. Övningsområdet för chipträning besöktes ej men fanns åtminstonde.

Bild
Hål 6. Peter slår en sned drive :-)

Om man enbart går på rykte och hör vad folk tycker om banan så verkar det som att låghandikappade tycker banan har sina dåliga sidor, men som medelhcp:are tycker jag banan håller samma klass som Karlshamns båda, Olofströms, Rydö osv. Visst har banan ett eller två hål som kanske är lite kalle anka-varning, men jag tyckte definitivt inte att banan hade några speciellt bleka hål som andra prestigebanor kan ha (långa raka platta utan hinder t.ex). Vissa bunkrar på Ronneby GK har nog fått folk att fälla en tår eller två.

Bild
Utsikt över green på hål 9

Greenerna höll jämn kvalité över banan och det var väl egentligen bara greenen på hål två som var lite väl blöt (och delar av fairway). Men för att ha regnat mer eller mindre konstant i midsommar måste man ändå säga att banan har bra grund för att föra bort vatten.

Bunkrarna hade denna dag ganska blöt sand men i övrigt tyckte jag sanden var bra och det var väl rensat och krattat.

Fairway och ruff var fin klippta, det var lätt att hitta bollarna och det rullade ändå bra trots vätan.

Stundtals tyckte jag banan var lite "tät" mellan hålen men upplevde inga problem denna dag då banan var relativt folktom. Kan nog bli några "fore" emellanåt men absolut inte en bana där hålen känns klistrade på varandra.

Kiosken efter 9:an hade det väsentliga och kaffet var gott.

Bild
Hål 10, svårt kuperat dogleg vänster.

Speldatum: 2012-06-24
Typ: Skog/Park
Hemsida: http://www.ronnebygk.se
Hål: 18
Greenfee helg 350kr (jag betalade dock blekingegreenfee 240kr).
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

Användarvisningsbild
bluesman

Re: Blekinge, Ronneby GK

Inläggav bluesman » mån 25 jun 2012, 22:32

Bra referat. Mer !

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 26 jun 2012, 09:39

bluesman skrev:Bra referat. Mer !

Tack bluesman :-) Man vet man är på ett seriöst golfforum när en recension får 50 views och en klagotråd får 1500....

Användarvisningsbild
flipper

Inläggav flipper » tis 26 jun 2012, 10:31

Ja det var en trevlig runda och jag kan bara hålla med AlbertS i det allra mesta.

Det är en hel del hinder placerade på väldigt irriterande platser vilket gör banan svårare än vad den ursprungligen verkar. Kan även upplysa om att det inte är så farligt med fore där även under högtryck. De flesta hål ligger så att missarna ofta inte påverkar andra så mycket.

Kan väl rekommendera banan vid ett besök i trakten och jag ställer gärna upp på att kuska runt villiga medgolfare :S

Tror inte AlbertS nämnde det men det är en blandning av park och skogsbana fördelat ungefär 50/50.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 26 jun 2012, 15:53

Jodå, "Typ: Skog/Park" står det :D

Men jag kommer gärna bort och spelar den igen!

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » tis 26 jun 2012, 22:07

AlbertS skrev:
bluesman skrev:Bra referat. Mer !

Tack bluesman :-) Man vet man är på ett seriöst golfforum när en recension får 50 views och en klagotråd får 1500....

Då är det ännu viktigare att skriva bra recensioner. :)

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » mån 10 sep 2012, 22:01

Speltillfälle: 2012/09/08
Tillsammans med Flipper och AlbertS
5154 meter från gul, par 70, är väl ganska kort men det passar de inte så långt slående som mig rätt bra. "Bara" ett par 4 på 395 m och två på lite över 340 m, allt annat kortare än 313 m.
Riktigt intressant layout, omväxlande, ett rad riktigt sköna höga utslagsplatser.
Fairways lite torr på sina ställen men i bra skick. Tyvärr mattor på 4 av 5 par tre hål, antagligen beroende på att denna tees inte får tillräckligt sol.
Bra greener där det gäller att ligga på rätt platå eller rätt sida av hålen, inte lätt. Bara en green som saknade lite gräs, annars bra skick och bra rull.
Förhållandevis bra (het!) kaffee såväl i restaurangen som på kiosken. Mycket trevligt restaurang/kioskpuma.

Och ja,man får en handduk och duschen var tillgängligt trots att såväl restaurangen som receptionen var redan stängd. Bra!

Betyg: en bana som jag gärna spelar några rundor till. 3,5 av 5 mjukisbollar

Användarvisningsbild
flipper

Inläggav flipper » tis 11 sep 2012, 02:08

Jättekul att du tyckte om banan, kanske hade något med eaglen på sista att göra ;)

Måste bara lägga in en liten rättelse, det är bara matta på en av de 5 par treorna. Riktig tee på 3 av dom samt en konstgräsvariant på en av dom (som även finns på en par 4) dock precis som du säger pga för lite sol på de platserna.

Du är välkommen tillbaka när som helst :)

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » tis 11 sep 2012, 22:35

flipper skrev:Jättekul att du tyckte om banan, kanske hade något med eaglen på sista att göra ;)

Måste bara lägga in en liten rättelse, det är bara matta på en av de 5 par treorna. Riktig tee på 3 av dom samt en konstgräsvariant på en av dom (som även finns på en par 4) dock precis som du säger pga för lite sol på de platserna.

Du är välkommen tillbaka när som helst :)

Jag tackar för välkomnandet och såklart för rättningen. Den där sandfylld konstgräsvarianten duger för övrigt helt OK, mycket bättre än mattor.
Betr. betyget kan jag meddela att det har inget med min eagle på 18:de att göra. Det hade blivit lika även om jag hade slagit en snöman på 18:de. :)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 18 jun 2013, 21:27

Jag hade en gång en gammal Ford sierra dohc 2.0 combi som kostade mig över 100kr milen när allt var summerat. Trots dess brister och äventyr (bl.a. ett uppskuret däck och ett växellådsras halvvägs nedflyttad till småland från stockholm mitt ute i ingenstansland mellan linköping och norrköping) - så älskade jag den bilen. Den var skön att köra, stor att lasta och man hade liksom kul i den. Man kunde mecka med den och den var liksom lite fulsnygg. Men sen började rosten komma på skärmarna. Fick byta växellådor (automat) på den två gånger. Ni vet sätena börjar bli för insuttna och kärleken liksom försvinner på grund av alla skönhetsfelen.

Precis så är det med Ronneby GK. Jag har alltid gillat layouten på den banan och för en landsortsbana av den gamla modellen har den ändå hållt sig över vattnet. Bluesman, jag och flipper spelade en väldigt trevlig runda där förra året och året innan var den ännu finare. Nu har den tappat allt. Jag blev direkt besviken på banan när jag såg kulsprutemärkena på första green. Tänkte, tja, det kanske blir bättre och sänkte ett enkelt par (sveriges enklaste öppningshål förresten?). På nästa green var det precis likadant.. och tredje. Fairways var ojämna och dåligt underhållna, tees var under all kritik och man har inte flyttat teemarkeringarna sen förra året. Kanske inte ens då. Vattenhindrerna börjar så smått växa igen osv. Jag tror den här klubben inte finns om 2 år, ännu mindre om 5. Medlemmar flyr till grannbanor som Carlskrona GK (som fått ordning på bunkrarna) och Leråkra GK (som trots sina 12 hål är en väldigt trevlig upplevelse). Ekonomin kommer gå / är i botten. En ond spiral.

Vi gick igenom en boll. "Är ni härifrån?" -"ja", "medlemmar?", "nä". Talande.

Någonstans mot slutet konstaterade jag att den här banan spelar jag inte igen om jag så skulle bli bjuden. Min medspelare svarade blixtsnabbt, "nä, då erbjuder man sig att bjuda på en annan bana istället".

Den är helt enkelt inte ens värd bensinpengarna och jag ångrar att jag körde dit idag. Det finns faktiskt 8 bra banor i blekinge, man får leta länge för att hitta en anledning till att spela Ronneby GK.

Vi hade i alla fall tur med vädret. Glädjande med en trevlig forumist på rundan, också, förståss.

Här är några bilder på eländet.

Bild
Green hål 9, Tee hål 15, Green hål 16, Fairway hål 13, Fairway hål 15. Värre än på bild.
Senast redigerad av 1 AlbertS, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
flipper

Inläggav flipper » tis 18 jun 2013, 21:43

Då jag är uppvuxen på den banan skär det i hela kroppen att se dom bilderna. Den har oftast varit i väldigt bra skick och tidigare åt fullt spelbar och en trevlig upplevelse, men det där är långt ifrån ok.

Hoppas ni gjorde (eller kommer att göra) era åsikter hörda till klubben, det kanske kan leda till förbättring :)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 18 jun 2013, 21:49

flipper skrev:Då jag är uppvuxen på den banan skär det i hela kroppen att se dom bilderna. Den har oftast varit i väldigt bra skick och tidigare åt fullt spelbar och en trevlig upplevelse, men det där är långt ifrån ok.

Hoppas ni gjorde (eller kommer att göra) era åsikter hörda till klubben, det kanske kan leda till förbättring :)

Jag kommer inte ge den klubben en minut till av mitt liv.

Edit: Två av bilderna i högre upplösning:
http://www.thec.org/images/golf/ronneby/green.jpg
http://www.thec.org/images/golf/ronneby/fairway.jpg

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » tis 18 jun 2013, 22:10

Du /Ni borde begära att få tillbaka minst halva greenfeen åtminstone. Då fattar de väl …

ahlselle

Inläggav ahlselle » ons 19 jun 2013, 09:44

När vi kom in vid 19,20 var allt stängt. Kanske bäst det-.........

Tack för en trevlig kväll AlbertS

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 09 aug 2014, 20:16

Spelade idag 20140809 scramble på ronneby.

I år har man hört "klubben har verkligen gjort en insats" osv från förra årets besvikelse men faktum kvarstår att det är blekinges sämsta klubb. Greenerna var idag inte pepprade med nedslag men dom har tagit stryk även om det inte hoppade och rullen var okay. Dom har klippt ner vildruffen på sina ställen (hål 11 t.ex) men detta gör bara att fler chansar över dogleget och det är förenat med livsfara att befinna sig på vissa greenområden, speciellt i en scramble, då dom inte har något system med t.ex klocka.

Hål 15 som tidigare varit väldigt vattenfyllt (se bild ovan) har förbättrats med dränering och idag var det inget att klaga på, tvärt om, det var en av de finare fairways på banan.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 18 jul 2015, 17:46

Speldatum 20150718.
Dom har nu fått ordning på sina greener igen som trots att dom var långsamma rullade ganska jämt och fint.

En del skador i fairways etc (regnskador) och fortfarande för jävla mycket träd i spellinjerna som gör det till fortsatt kalle-anka-bana.

Nä, jag blir bara arg av att spela denna banan så det var sista gången.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » mån 31 jul 2017, 22:08

Speldatum 31 juli 2017

Spelade Ronneby idag och den var i utmärkt skick. Greenerna var visserligen mjuka och rätt tröga men det berodde nog till viss del på de rejäla åskskurarna som kom igår. Dom var i alla fall jämna och det rullade snyggt när man lärt sig hastigheten. Mycket bra klippt överlag och banan gav ett prydligt intryck.

Överlag tyckte vi layouten var fin men visst finns det hål som luktar Kalle Anka lång väg, nämligen elva, tolv och fjorton. Observera att bansträckningen gjorts om efter ovanstående recensionerer. Det betydde att våra klockor och gps:ar var rätt oanvändbara.

Lite irriterande är att man så ofta får gå bakåt och klättra upp på ett "berg" till gul tee. Och ibland bara ha en matta att slå från.

Totalt sett var banan en kul upplevelse och den var väl värd golfhäftes-priset.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Återgå till "Golfbanor vi spelat"