Salems GK

Nordan

Salems GK

Inläggav Nordan » mån 02 jul 2012, 10:53

Speldatum: 2012-06-29
Vädret var efter mycket regnande bra och hade varit det ett par dagar, men man hade känslan av att det kunde vara lite si och så med torkan till trots, men BOY, blev vi överraskade!
Skicket var i mina lekmannaögon fantastiskt. Inte kladdigt någonstans vad jag kan komma ihåg.
Jämna mycket fina greener, de bästa teerna jag satt min fot på under många år tror jag, och FW, bunkrar och ruff var utan anmärkning, jag säger bara, SPELA!
Det kan finnas ett par hål som känns lite tveksamma, men generellt är det en trevlig bana som mäter 5800 drygt från gult. På sina håll lite långt mellan hålen, men det är bara på ett ställe det är lite väl och det är mellan nian och tian, annars ok och inget anmärkningsvärt, och de jobbar tydligen med att bygga bort det genom lite hålbyten med högantorp.

Innan rundan har man gott om träning/övningsområden och restaurangen serverade en för dagen alldeles utmärkt chorizo med egengjord potatissallad, mycket god.

Trevligt bemötande och denna härliga bana gör att besöket kommer att återupprepas, grattis till medlemmarna!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Big Berra

Re: Salems GK

Inläggav Big Berra » tis 10 jul 2012, 23:09

Nordan skrev:Speldatum: 2012-06-29
Vädret var efter mycket regnande bra och hade varit det ett par dagar, men man hade känslan av att det kunde vara lite si och så med torkan till trots, men BOY, blev vi överraskade!
Skicket var i mina lekmannaögon fantastiskt. Inte kladdigt någonstans vad jag kan komma ihåg.
Jämna mycket fina greener, de bästa teerna jag satt min fot på under många år tror jag, och FW, bunkrar och ruff var utan anmärkning, jag säger bara, SPELA!
Det kan finnas ett par hål som känns lite tveksamma, men generellt är det en trevlig bana som mäter 5800 drygt från gult. På sina håll lite långt mellan hålen, men det är bara på ett ställe det är lite väl och det är mellan nian och tian, annars ok och inget anmärkningsvärt, och de jobbar tydligen med att bygga bort det genom lite hålbyten med högantorp.

Innan rundan har man gott om träning/övningsområden och restaurangen serverade en för dagen alldeles utmärkt chorizo med egengjord potatissallad, mycket god.

Trevligt bemötande och denna härliga bana gör att besöket kommer att återupprepas, grattis till medlemmarna!

Hur är det rangen nuförtiden, har dom bättrat på den eller är den fortfarande 170 meter lång?

Spelade banan för ett par år sedan och den överträffade mina förväntningar med råge (förutom driving rangen som var en katastrof)

Nordan

Inläggav Nordan » fre 13 jul 2012, 10:56

De har två delar, en kortare och en längre. på den längre (högra) går det att slå driver, men den rullar/studsar kanske in i trädridån.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
+]Robban[+

Inläggav +]Robban[+ » fre 13 jul 2012, 11:52

Hmm... om man mäter på eniro så är det är ju endast ~230m till 8an... genom lite träd men ändå. Man brukar ju kunna hitta Range bollar där.
"You've just one problem. You stand too close to the ball after you've hit it." -Sam Snead

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 31 jul 2012, 14:11

Rangen fortfarande lika usel med andra ord.

Inläggav wiek » ons 15 aug 2012, 23:49

Berra, dom har löst det genom att borra 2 hål för luftgenomsläpp i alla rangebollar så de ska gå lite kortare. Den kreative har drivingrange i trägårn sörru!
Anonymous was here.

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » mån 10 apr 2017, 12:08

Ser att det kan behövas lite uppdatering på vad som skett de sista tolv månaderna på banan.

De som haft det lite svårt med Eken på femman kanske kommer att gilla förändringarna som gjorts inför säsongsöppningen. Även pottbunkrarna på femman är borta och en ny "vanlig" har ersatt.

Även övriga bunkrar på banan har fått sig ett lyft med torvade väggar och helrenoverade bottnar, kanter och sand, kanske (1-2 bunkrar kvar att fräscha upp).

På ettan kan man nuförtiden rulla in på green om man tyckt att slå över vattnet på inspelet är för riskfyllt, högerbunkern är halverad.

Två PAR3, hål nr fyra och sju, har fått lite mindre greenbunkrar.

Hål 6, PAR5, har fått en stoppkulle mindre som är i spel på andra slaget. Vattnet bakom den fd kullen kan försköna synintrycket en hel del. Även skapa lite "stress" om man vill komma nära green inför tredje slaget. De med hooktendenser kanske gör ett annat klubbval nu.

Även lite annat har fräschats upp men som jag inte minns just nu.

Ps (Big berra mfl). Slår man 240-250m carry, utan vind i spel (oftast sidvind på rangen) på rangen KAN man nå fw på femman. Ändå har alla fått slå på rangen från vänstersidans 15 mattor, även om de slår så långt. Högersidan har de satt upp en skylt att max carry 170m, dock måste du även där slår 220-240 för att nå fw på femman. Ock tråckla dig igenom trädridåer. Inför årets öppning har de satt upp ett nät som skyddar golfarna på femmans fw från ev projektiler.
Rangen har också fått två st "bulls eye" greener på ca 100 - 120m avstånden. Även tre båsplatser finns att tillgå för alla spelare, ingen förtur till juniorer/proffs.
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tis 11 apr 2017, 21:57

Sam skrev:Ser att det kan behövas lite uppdatering på vad som skett de sista tolv månaderna på banan.

De som haft det lite svårt med Eken på femman kanske kommer att gilla förändringarna som gjorts inför säsongsöppningen. Även pottbunkrarna på femman är borta och en ny "vanlig" har ersatt.

Även övriga bunkrar på banan har fått sig ett lyft med torvade väggar och helrenoverade bottnar, kanter och sand, kanske (1-2 bunkrar kvar att fräscha upp).

På ettan kan man nuförtiden rulla in på green om man tyckt att slå över vattnet på inspelet är för riskfyllt, högerbunkern är halverad.

Hål 6, PAR5, har fått en stoppkulle mindre som är i spel på andra slaget. Vattnet bakom den fd kullen kan försköna synintrycket en hel del. Även skapa lite "stress" om man vill komma nära green inför tredje slaget. De med hooktendenser kanske gör ett annat klubbval nu.

Ps (Big berra mfl). Slår man 240-250m carry, utan vind i spel (oftast sidvind på rangen) på rangen KAN man nå fw på femman. Ändå har alla fått slå på rangen från vänstersidans 15 mattor, även om de slår så långt. Högersidan har de satt upp en skylt att max carry 170m, dock måste du även där slår 220-240 för att nå fw på femman. Ock tråckla dig igenom trädridåer. Inför årets öppning har de satt upp ett nät som skyddar golfarna på femmans fw från ev projektiler.
Rangen har också fått två st "bulls eye" greener på ca 100 - 120m avstånden. Även tre båsplatser finns att tillgå för alla spelare, ingen förtur till juniorer/proffs.

Har man gjort något åt dom ganska sorgliga greenbunkrarna på hål 14?
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » tis 11 apr 2017, 22:37

Vattenmannen skrev:
Sam skrev:Ser att det kan behövas lite uppdatering på vad som skett de sista tolv månaderna på banan.

Har man gjort något åt dom ganska sorgliga greenbunkrarna på hål 14?

Jupp, de fixades förra året, blev riktigt fina. Men de är fortfarande inga man vill hamna i för det...;) Det är ju en bit upp till green.
Sam Snead

punchfade

Inläggav punchfade » sön 11 jun 2017, 20:20

Speldatum: 170609

Banan i bra skick som vanligt och vädret var skapligt men några droppar regn men inget som störde. Spelar inte tillräckligt ofta på Salem för att notera några av förändringarna men jag kan tycka att nätet på femma är i lägsta laget, jag slog lätt över det två gånger på raken...så det finns minst två stycken ProV1x i bollmaskinen numera.

Tempot var bra första nio och allt flöt på men på sista nio var det mycket väntan, lite märkligt men det kanske blir lite mer letande på 10-18 så det kan vara anledningen.

Jag gillar Salem men inte vägen dit, hade det inte varit för den så hade jag varit medlem i klubben.
Hio: 2
Albatross: 1

Murklan

Inläggav Murklan » sön 11 jun 2017, 21:01

Jag spelade också den dagen och det gick faktiskt klart långsammare än vanligt.
I bollen framför mig, Sam och Antifezzorn så gick det minst en haningespelare som jag misstänker slöade ner tempot något våldsamt. :mrgreen:

Om man ska vara lite allvarlig så är ju nätet främst till för att skydda spelare på femman från bollar som slås på rangen snarare än att hålla kvar bollarna där. I mitt tycke är missen snarare att nätet sitter för högt över marken vilket innebär att även rullande bollar kan fara ut på rangen. Jag skickar ju oftast mina bollar höger iofs så berörs inte jättemycket av det och det kanske visar sig i mina åsikter. :)

punchfade

Inläggav punchfade » sön 11 jun 2017, 22:33

Murklan skrev:Jag spelade också den dagen och det gick faktiskt klart långsammare än vanligt.
I bollen framför mig, Sam och Antifezzorn så gick det minst en haningespelare som jag misstänker slöade ner tempot något våldsamt. :mrgreen:

Om man ska vara lite allvarlig så är ju nätet främst till för att skydda spelare på femman från bollar som slås på rangen snarare än att hålla kvar bollarna där. I mitt tycke är missen snarare att nätet sitter för högt över marken vilket innebär att även rullande bollar kan fara ut på rangen. Jag skickar ju oftast mina bollar höger iofs så berörs inte jättemycket av det och det kanske visar sig i mina åsikter. :)

Jag försökte att vara rolig, klart att inte nätet skall stoppa mina pull-hookar.

Brukar det vara så att sista nio går långsammare eller var det bara något som hände i fredags? Första nio känns öppnare och med betydligt mindre ställen att slå bort bollen.
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » sön 11 jun 2017, 23:07

punchfade skrev:
Murklan skrev:Jag spelade också den dagen och det gick faktiskt klart långsammare än vanligt.

Jag försökte att vara rolig, klart att inte nätet skall stoppa mina pull-hookar.

Brukar det vara så att sista nio går långsammare eller var det bara något som hände i fredags? Första nio känns öppnare och med betydligt mindre ställen att slå bort bollen.

Ja, mitt svar på det skulle vara, "det beror på". När jag spelar dåligt fastnar jag på hål 4, 5 och 6. Sista nio går inte o spela långsamt på tycker jag OM man inte börjar leta efter tokslicar på hål 15 och 16. Som hemmaspelare vet man om det ens är värt att titta i skogbrynet efter bollen. Eventuellt kan en del gäster börja leta i vattenhindret på hål 14 (par 3), men man märker efter 10 sek att det inte är värt att gå ner i "djungeln". Så för mig skulle jag svara tvärtom.

Eftersom ruffarna är så nerklippta så har vi nästan inga utslag som tar lång tid att leta efter. Det som kan märkas om en boll framför går långsamt är rutinerna och ett oflyt i bollen, där alla letar på varje sida om fw, går i klunga, går långsamt osv.
Sam Snead

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » mån 12 jun 2017, 11:58

Antifessorn var inte med...däremot arnepalmer.
Sam Snead

Murklan

Inläggav Murklan » mån 12 jun 2017, 12:55

Close enough.. :D

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » mån 12 jun 2017, 13:04

Murklan skrev:Close enough.. :D

Ja båda är mysgubbar!