ALE GK

Nils77

ALE GK

Inläggav Nils77 » fre 13 jul 2012, 09:11

Spelade Ale Gk härom dagen, hade hört så mycket possetivt om skicket så nu var det dax.
Senaste besöket var för 2 år sedan då banas greener var det sämsta jag lirat på. Iofs sig tog många greener detta år stryk men ändå så hade man ju denna bild med sig när man knallade ut på banan.

Banan är av modell park o aningen skogs karraktär .Banans längd mäter 5910m från gul tee. En äkta driver bana med andra ord.

Fairways var i prima skick här var det inget att anmärka på.

Greener helt ok skick, bättre än väntat. Det jag gillade var det man hade gjort på flera hål var klippningen runt greener. Man har klippt ned det till nästan green gräshöjd. Detta gav väldigt bra möjligheter att putta på vettigt sett en bit utanför green utan att trycka på med puttern.

RUFF att hamna i ruffen är förödande, OM man hittar bollen så är det grymt svårt att få ut bollen på bana från knä/midjehög tät djungel.

Restauarangen var stängd pga sjukdom så efterföljande snack o fika fick ske i 9.ans kiosk :( .

Ger besöket 4 "nissar" av 5 möjliga
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Ale GK (göteborg)

Inläggav AlbertS » ons 29 jul 2015, 10:00

Speldatum 20150728

Ale GK var trots en del regn fullt spelbar och knappt någon lera på bollen. En mysig klubbmiljö lite utanför stan med allt man kan önska.

Banan var otroligt varierande i skog och parkmiljö och man kände aldrig att hålen upprepade sig.

Greener var bra, svårt att säga något om hastigheten när det regnat så men var snabbare än jag trodde. Jämna.

Fairway fina, ruff lagom svår och så en straffande högruff.

Bunkrarna överaskade mig som fullt spelbara trors vätan. En lite grövre sand.

Största nackdelen var nog att det var en hel del promenader mellan hålen.

Kommer åka hit igen.
Gf 400kr, halva idag med golfhäftet. Betalar gärna full för att spela igen.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Nils77

Re: ALE GK

Inläggav Nils77 » tor 30 jul 2015, 17:58

Trevligt att du gillade min gamla hemmaklubb.Spelade banan för någon vecka sedan och kan se dom större förbättringarna som har gjorts.
Banan var längre tidigare från gul, tror den är kortad till ca 5750m från istället för 5900m.
Ruffen är nästan borta jämfört med en del år sedan.
Greenerna vältas varje morgon, ett nytt klippaggregat har väll gjort att greenerna är jämna.
Den nya greenkeepern ser visst banan ur spelarens ögon. ..bara sådant jag hört från en som kör en av klipparna.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Millbertina

Inläggav Millbertina » mån 03 jul 2017, 11:37

Kan meddela att nu är ALE GK helt klart bäst runt om Göteborg. Banan har vänt spelriktning (gamla 10:an är numera hål 1) Runt 9 i stimp, en otroligt fin layout och finish. Ny restauratör med riktig god mat. Kansliet har flyttat ihop med restaurangen, så nu känns klubben mer som en golfklubb. Allt i ett så att säga.

Verkligen värt ett besök!!!

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 03 jul 2017, 17:37

Millbertina skrev:Kan meddela att nu är ALE GK helt klart bäst runt om Göteborg. Banan har vänt spelriktning (gamla 10:an är numera hål 1) Runt 9 i stimp, en otroligt fin layout och finish. Ny restauratör med riktig god mat. Kansliet har flyttat ihop med restaurangen, så nu känns klubben mer som en golfklubb. Allt i ett så att säga.

Verkligen värt ett besök!!!

Välkommen med ditt första inlägg! Är du månne medlem på klubben? :)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Återgå till "Golfbanor vi spelat"