Skåne, Båstad GK, Nya banan

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Skåne, Båstad GK, Nya banan

Inläggav AlbertS » sön 05 aug 2012, 18:33

Speldatum: 2012-08-04
Greenfee: 380kr
Hemsida: www.bgk.se

Kanske den trevligaste klubbstugan, resturangen och shop som jag personligen sett på en golfbana så här långt. Dock kändes det väldigt som näsan var i luften hos dom flesta besökare (hejade inte tillbaka t.ex) och tävlingsansvarige som satt bakom disken när man skulle betala osv var rent ut sagt otrevlig. Ingen bra reklam alltså.

Maten var väldigt god med ett generöst salladsbord och gott kaffe. Uteserveringen är format som ett "U" med en puttinggreen mitt i. Minns inte vad det kostade men definitivt prisvärt med tanke på omgivningen. Kaffet i kiosken kostade 20kr och var nog dyrast i sommar.. genomgående hade personalen båstad-gk-piké och roligt med en klubb som tar seriöst på sin image.

Nya banan var mycket trevlig. Man märker att man är på åsen med utsikt över kattegatt och redan från 1:a tee ser man ända upp till halmstad en sån här fin dag. Man kan se havet vid många av hålen och utsikterna åt övriga håll är fin den också. Stundtals är det ganska trångt mellan hålen och ganska många fore hördes mellan slagen. Vatten är ofta i spel och många hål sätter verkligen kunskapen på sin spets. Skall man våga eller lägga upp sig?

Hela banan var genomgående fin med snyggt skura kanter i bunkrar och klara linjer mellan ruff och fairway. Snabba greener!

Hela banan inbjuder till återbesök, personalen gör det inte.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Skåne, Båstad GK, Nya banan

Inläggav AlbertS » sön 05 aug 2012, 20:26

Btw. Rangen är visserligen 200-250m lång, men jag lyckades inte få iväg en driver mer än 150 meter. Slår normalt runt 200 i carry. Bollarna var helt enkelt designade för att gå kort då det ligger ett hus i slutet av rangen. Går bara öva bollträff och det blir ungefär som att slå på en trasig boll. Bra för att bli varm, men inte för att hitta slagen.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Re: Skåne, Båstad GK, Nya banan

Inläggav Harry Friberg » mån 22 maj 2017, 11:16

Speldatum 2017-05-20.

Väderförhållandena. Disigt och några regnstänk, kraftig blåst, gissningsvis frisk vind (Beaufort 6). Detta vållade lite besvär, men då jag spelade banan ffg är jag nöjd m 30 pinnar.

Banan var väldigt omväxlande, och i gott skick. Rejält kuperad på sina ställen, och med ett par-tre blinda inspel, vilket inte störde mig iaf. En del svåra inspel med rejäl höjdskillnad mot ett högt belägen green.

Övningsområdena användes ej pga tidsbrist.

Vänligt o professionellt bemötande.

Restaurangen en av de bättre jag upplevt. Förutom varmrätten var buffébordet, som ingick, helt makalöst. Utöver de vanliga tillbehören bjöds sparrissoppa, kallrökt lax, Roquefortost m.m. Riktigt bra klass!

Summa summarum en mkt trevlig bana med mkt trevligt "lull lull"
11,6

Återgå till "Golfbanor vi spelat"