Nyköpings GK

DCI981

Nyköpings GK

Inläggav DCI981 » mån 05 okt 2015, 10:35

Vi tillbringade en helg med höstgolf i Nyköping och spelade deras Östra bana 2 varv.

Klubben, trevlig klubb och bra bemötande både i shop, reception samt restaurang.

Rangen, vanlig range, grästees avstängda inget att orda om. Övningsgreenen var rättvisande jämfört med banans.

Då vi spelade höstgolf låg det mycket barr på greenerna men det får man ju räkna med då alla hål är omgärdade av löv o barrträd.

Vi valde att spela Östra två ggr då vi blivit rekommenderade denna som den bästa slingan, nu i efterhand hade vi gärna spelat den Västra en gång också. Jag spelade banan med en annan sträckning för ca 15 år sedan och jag mindes den som en trevligt och en rätt så bra bana.

Banan var i bra skick, jämna o fina greener som var hyfsat snabba i svenska mått mätt även om dom var långsammare än min hemmabanas greener (Mälarö). Fairways var lite leriga men det är ju ändå oktober, tees perfekta, det som höll dålig nivå var bunkrarna, vissa var överfyllda av sand o andra stenhårda. Tydligen höll dom på att bygga om dom så förhoppningsvis blir dom bättre..om det var dom stenhårda som var ombyggda eller dom med en massa sand vet jag inte troligen var det väl dom med för mycket sand.

Östra banan kan nog av vissa klassas som en riktig Kalle Anka bana då framförallt dom första nio innehåller en hel del märkliga lösningar där väl 8(?) sticker ut mest. Man kan lugnt säga att man tjänar på att spela banan en gång innan man vet vart man ska ligga vid slagen, väldigt knixig och relativt smal på sina ställen samt många dogleg hål. Vi spelade banan från tee 59 vilket gjorde banan lång för mig på många hål då jag endast kunde slå ut med J3 för att ligga säkert på utslagen, min spelpartner gick dock med driver på många hål då han är ngt säkrare med den jämfört med mig. Dom flesta par 4 låg på ca 345-380 m om jag minns rätt och jag hade då oftast en J3-J6 på alla inspel. Par 3 hålen var ok varken bra eller dålig och sista nio kändes som en lite annorlunda karaktär...jag tror första 9:e är från den gamla banan och dom sista 9:e är nyare. Västra ska enligt uppgift vara öppnare.

Jag gillade banan generellt men jag känner inget behov av att återkomma imorgon även om jag kan tänka mig att spela den igen o framförallt testa Västra. En del halvlånga promenader mellan vissa hål gjorde att våran 4 boll tog rätt lång tid, tror vi spelade på ca 4.20 trots att två spelade rätt bra och 2 ok. Våra kvinnor som spelade banan från tee 49 upplevde banan ngt kort fast o andra sidan slår dom ju drive ca 190-200 m så dom är ju inte representativa för normal kvinnan.

Vi åt lunch två ggr och den kändes som om man åkt tillbaka till en lunchrestaurang från 80 talet, knappt ätbart enligt oss alla 4:a även om personalen var kanon trevlig. Vi fick viss rabatt på greenfeen då det var strul med GIT.

Vi bodde på Blomminghof (välj ett annat hotell), som väl får ses som ok men inte mycket mer ser roligare ut på bild. Vi betalade ca 1300 kr för dubbelrum inkl 1 greenfee per person inkl frukost. Dom hade dock lånecyklar som vi tog ner till restaurangen Erik i Forsen, ca 1.5 km. Erik i Forsen som vi hittade via White Guide var riktigt bra och semidyr, vi betalade ca 3000 kr för en middag med dryck för 4 personer.

Banans skick: 3 av 5
Banans layout: 2 av 5
Lunchrestaurang: 1 av 5
Övningsområde: 2 av 5
Bemötande på klubben: 4 av 5
Hotell (Blomminghof): 2 av 5
Erik i Forsen: 4 av 5

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Nyköpings GK

Inläggav Anders » tis 13 okt 2015, 18:01

Spelar östra någon gång varje år då jag besöker föräldrarna på deras sommarställe. Västra är klart tråkig.

Kan inte riktigt hålla med om att de första nio är Kalle Anka. OK åttan är liksom av definitionen Kalle Anka, det är lite lotteri med att träffa green på andra sidan kullen. Men det är ett roligt Kalle Anka, eller det tycker jag i alla fall. Ett annat kul Kalleartat hål är tolvan. Måste verkligen alltid golfhål följa standardkoncepten? Annars trevliga hål, bra mix, och bra utlagda i den ganska varierande naturen.

Hotellet heter väl Blommenhof? Tror den kåken har lite anor i Nyköping, TBC sjukhus om jag minns rätt. Tror båda farmors föräldrar strök med där då hon var i tioårsåldern. De dog i TBC så de borde varit undanstoppade där.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

DCI981

Inläggav DCI981 » tis 13 okt 2015, 18:25

Anders skrev:Spelar östra någon gång varje år då jag besöker föräldrarna på deras sommarställe. Västra är klart tråkig.

Kan inte riktigt hålla med om att de första nio är Kalle Anka. OK åttan är liksom av definitionen Kalle Anka, det är lite lotteri med att träffa green på andra sidan kullen. Men det är ett roligt Kalle Anka, eller det tycker jag i alla fall. Ett annat kul Kalleartat hål är tolvan. Måste verkligen alltid golfhål följa standardkoncepten? Annars trevliga hål, bra mix, och bra utlagda i den ganska varierande naturen.

Hotellet heter väl Blommenhof? Tror den kåken har lite anor i Nyköping, TBC sjukhus om jag minns rätt. Tror båda farmors föräldrar strök med där då hon var i tioårsåldern. De dog i TBC så de borde varit undanstoppade där.

Så heter hotellet o nä jag tycker inte heller att banan är en Kalle Anka bana men jag tror nog en del kan uppfatta den som en däremot är ju 8:an under all kritik och 12:an lite speciell men trevlig banan om än inte så bra som jag mindes och väldigt många hål som man behöver spela åtminstone en gång innan man vet var man ska lägga sig på utslag o ibland transportslag.

Nordan

Inläggav Nordan » mån 29 maj 2017, 08:23

Har nu spelat båda banorna två gånger.
Tycker att det är två ganska bra banor med lite olika karaktär. Det finns några tveksamma hål och det är främst 8:an på Östra och 10:an på västra kanske som ligger kvar på näthinnan.
Skall man säga något som jag "reagerade" på är att "gul" tee nog kan kännas lite i längsta laget, det var ju ganska många par 4:or på uppemåt 360-370m.
Skicket var i det generella bra, jämnt och fint på alla greener förutom på ett par stycken som var lite sargade, men de tar sig säkert snart.
Vi bodde på banan i trevliga stugor och blev MYCKET trevligt bemötta av ALL personal från vad jag gissar extraarbetande ungdomar till klubbchefen som tom bemödade sig med ett besök vid stugan för att kolla om vi trivdes.

Jag åker gärna tillbaka.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 29 maj 2017, 08:30

Nordan, låter som en kul bana där man inte har pitch kvar efter alla par4. Utan att smutsa ner tråden allt för mycket så kan man väl säga att så länge det inte förekommer allt för mycket hinder vid utslag och inspel så gör det väl inget om man har en hybrid kvar efter utslaget?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 29 maj 2017, 10:43

Jag är definitivt inte långtslående. Kan bara prata för Östra, som jag i ett inlägg för ett par år sen ovan indikerade är den bana jag väljer, och där känns inte par-4 hålen alltför långa. OK, fullängd, men inte på något sätt oöverstigligt långa.
P.s. vad folk än säger, jag tycker 8:an är kul!
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

DCI981

Inläggav DCI981 » mån 29 maj 2017, 11:05

Anders skrev:Jag är definitivt inte långtslående. Kan bara prata för Östra, som jag i ett inlägg för ett par år sen ovan indikerade är den bana jag väljer, och där känns inte par-4 hålen alltför långa. OK, fullängd, men inte på något sätt oöverstigligt långa.
P.s. vad folk än säger, jag tycker 8:an är kul!

Banan är ju inte lång men kan spelas lång om man som jag tvingas gå ner på järn pga osäkerhet från tee då missar kostar rätt så rejält om man är lite off. Om man som jag måste gå ner på 180 meters slag för att vara säker på att träffa hyfsat nära där jag siktar så innebär det ju inspel på +170 m vilket för mig är långa järn. Det är ju inte kritik mot banan utan snarare en konsekvens av mina brister.

8:an må vara ett roligt hål men helt "omöjlig" att spela för en förstagångs besökare om man inte traskar fram och tillbaka några ggr..banguiden på den hjälpte föga.

Om man är hemmaspelare eller spelat banan många ggr så uppfattar man ju möjligen banan på ett helt annat sätt då man känner till var ens bollar ofta hamnar och var man inte bör missa.

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » mån 29 maj 2017, 11:25

Blir antagligen en tävling där i sommar så intressant o se vad ni skriver om banan.
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Nordan

Inläggav Nordan » mån 29 maj 2017, 14:35

AlbertS skrev:Nordan, låter som en kul bana där man inte har pitch kvar efter alla par4. Utan att smutsa ner tråden allt för mycket så kan man väl säga att så länge det inte förekommer allt för mycket hinder vid utslag och inspel så gör det väl inget om man har en hybrid kvar efter utslaget?

Vi spelade tee 59 eller 60 och kanslan var att runt 200 m sa var det bunkrar eller atminstande svarigheter. Sen blaste det friskt men jag fick se en otroligt fin eagle!
Bild
Nastan rak motvind, ganska mkt ocksa.
Drive, mitt i, 233 kvar till mitten, flaggan stod ungefar pa mitten. Andraslaget, en J3, slogs upp till 7 kort flaggan, putten var i hela vagen.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Återgå till "Golfbanor vi spelat"