Orresta GK

Nordan

Orresta GK

Inläggav Nordan » tis 07 jun 2016, 15:21

Orresta GK, Enköping
En bana jag inte spelat på ett antal år så det var ett mkt trevligt återbesök.
Det är en bana med skiftande karaktär.
Från att första nio vara en öppen hedliknande bana där man påverkas av vinden går man in på andra nio som är mer av skogskaraktär.
På första nio kan man "dra på" och missar man FW hittar man oftast bollen, men detta håller inte andra nio, där är det mer precisionsspel och drivern är inte alls lika självklar.

Skicket var för tillfället mkt bra, fina fairways, bra ruffar och jämna, ganska snabba greener.
Det görs en del arbeten runt banan, men det var inget man stördes eller påverkades av.

De har trevlig personal och en ganska hygglig restaurang.

Jag blev positivt överraskad, bet var lite bättre än jag föreställt mig.

Rekommenderar jag ett besök, absolut!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

AFJ

Re: Orresta GK

Inläggav AFJ » mån 18 sep 2017, 10:27

Speldatum 2017-09-17 i strålande höstväder.

Banan har ett varierande layout och bra balans mellan långa och korta hål (spelade gul tee). Första tio hålen är generösa, men på slutet är det en del skogshål som känns lite trängre. Banan uppfattar jag som ganska lätt (min bedrövliga score berodde på dåligt spel). Det är gott om plats från tee på de flesta hål och greenområdena måste nog betecknas som ganska lätta. Längden är inte heller avskräckande, dryg 5700 meter. Trots det fick jag 16 slag på slopen med hcp 13.

Det som drar ner helhetsintrycket var att banan bitvis var väldigt blöt, speciellt skogshålen. Visst har det regnat lite men ändå förvånad över hur blött det var. Fick också lera på bollen åtskilliga gånger. Kanske normalt för årstiden? Speltempot var väl heller inte det raskaste.

Stort plus för greenerna som var mycket bra. Riktigt snabba och jämna.

Klubbhus, restaurang, service etc känns helt OK.

Greenfee var 520:- på helgen vilket väl får anses OK, med Viasat rabatt blev det 310 och då blir det verkligen mycket prisvärt. Kan mycket väl tänka mig att återkomma, men då får det nog bli en torrare årstid.

mara78

Inläggav mara78 » fre 27 jul 2018, 18:31

Spelade orresta i hettan idag.

Måste säga att både fairway och greenar var i bra skick trots att det har varit torka i Västmanland.

Spelade banan första gången. Gul tee. Hade sällskap första 9 och det var en väldigt trevlig bana för en hackare. Lätt att hitta bollarna om man slog dom lite snett. Bra ruff också enligt mig. Gillar inte banor som har så tjock ruff så man knappt kommer ur den. I och för sig kan det bero på personen bakom klubban men är trevligare om man kan komma ur på ett hyfsat sätt.

Fairway och greenar var det bästa jag har spelat på i år pga att flera banor i Västmanland och Dalarna har haft problem men enligt mig så var dessa i god skick på Orresta idag. Gillade även att det blev tajtare sista nio men upplevde inte det som något svårt egentligen. Håll bollen i spel så blir det bra.

Spelet då? 32 poäng och anser att det var bra pga att det var varmt och första gången jag spelade banan. Rekommenderas till övriga att prova Orresta GK. Jag gillade den.

mara78

Inläggav mara78 » fre 27 jul 2018, 18:32

Glömde skriva att greenfee var 440 kr. 220 kr med golfhäftet.Värt varenda kr. :D

Återgå till "Golfbanor vi spelat"