Slite GK - Gotland

pippi

Slite GK - Gotland

Inläggav pippi » tis 20 sep 2016, 17:13

Banan spelades 17 & 18 september 2016 i fantastiskt brittsommarväder; runt 20 grader, sol o inte mycket vind.
Banan mäter 5912, 5594, 5200 eller 4634m beroende på tee. Jag spelade 4634 ena dagen o klev bakåt till 5200 andra.

Det här är en "pippi-bana" helt klart; omväxlande och rolig att spela - nya vyer och olika upplevelser hela rundan. Några rätt lömska vattenhinder i form av tvärsgående, ringlande vattendrag att se upp för. Delvis ondulerade greener o öht bra skick. Det rullade väl sådär denna helg, men alla greener likartat och det är ju väl så viktigt - runda två trillade det mesta i faktiskt. :-)
Det finns en range och två övningsgreener, relativt nytt (o ganska sterilt) klubbhus med liten trevlig shop och en bra krog som serverade god mat de två dagar jag besökte banan. Trevligt folk överallt o att jag hade turen att få spela med en "lokal sork" båda dagarna bidrog förstås. Kul var det!

Jag ger Slite mycket gott betyg, jag återkommer gärna och rekommenderar besök!

mvh pippi

Hans

Re: Slite GK - Gotland

Inläggav Hans » ons 26 apr 2017, 17:25

Jag har spelat "Golfa Gotland Runt" tre gånger, många menar att Kronholmen är den bästa banan på ön, kanske . . . Däremot är atmosfären, bemötandet bäst på Slite. Håller med, spelar gärna där fler gånger, inte så snobbigt som nere vid Tofta.

Hans Karlsson, Falkenbergs GK.

duffaren

Inläggav duffaren » ons 26 apr 2017, 19:21

Håller med dej Pippi.
Spelat GGR 10ggr. Alltid mysigt å komma tillbaka till Slite.
Härlig utsikt från nya klubbhusets veranda när man lunchar.
hellre lång å sne än kort och rak

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 27 apr 2017, 09:31

Hans skrev:Jag har spelat "Golfa Gotland Runt" tre gånger, många menar att Kronholmen är den bästa banan på ön, kanske . . . Däremot är atmosfären, bemötandet bäst på Slite. Håller med, spelar gärna där fler gånger, inte så snobbigt som nere vid Tofta.

Har man byggt en bana vid Tofta? Den måste jag testa i sommar.
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
nr4

Inläggav nr4 » tor 27 apr 2017, 09:59

Hofnar skrev:
Hans skrev:Jag har spelat "Golfa Gotland Runt" tre gånger, många menar att Kronholmen är den bästa banan på ön, kanske . . . Däremot är atmosfären, bemötandet bäst på Slite. Håller med, spelar gärna där fler gånger, inte så snobbigt som nere vid Tofta.

Har man byggt en bana vid Tofta? Den måste jag testa i sommar.

Då har dom varit snabba.. :roll: .bodde på Tofta strandpensionat i somras och där fanns då ingen bana då..spelade dock Visby GK som ligger en bit därifrån (ca 1 mil? Om jag kommer ihåg rätt).
För den banan kunde det inte vara som Hans skriver om för alla jag träffade där var otroligt trevliga mot mig..

Nordan

Inläggav Nordan » tor 27 apr 2017, 11:15

har spelat både visby och slite +10 gånger och har blivit trevligt bemött på båda ställen varje gång. Snobbigheten på Kronholmen har jag aldrig upplevt eller så är jag bara dålig på att läsa de signalerna?

Men jag måste inflika att Slite är en otroligt trevlig bana som blev bättre sedan man lade om slingan efter att nya klubbhuset byggts.
En anekdot är att jag på just Slite efter 36 hål fått vad som troligen närmast kan beskrivas som en soldatsveda i den högre skolan.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Hans

Inläggav Hans » tis 02 maj 2017, 18:23

Fel av mig - När jag skrev att jag spelat golf vid Tofta menade Jag Kronholmen.

Återgå till "Golfbanor vi spelat"