New Zealand - Queenstown GC

Perra10

New Zealand - Queenstown GC

Inläggav Perra10 » mån 21 nov 2016, 11:36

Queenstown ligger på sydön, ganska långt sydväst på densamma. Hela staden är ett mecka för aktiva fritidsmänniskor i mountainmiljö. Skidor på vintern, bungyjump, skydivining, MTB/downhill och allt man nu kan tänka sig. Det finns även minre adrelinatstinna uppevelser som t ex besöka fina naturreserverat, vandra, klappa får och, självklart, spela golf.

Vi spelade Queenstown GC som vara bana ligger på en halvö utanför staden. Det är billigast och snabbast att åka båttaxi dit om man bor i stan. Kostade 10 NZ-dollar enkel väg (70 SEK). Ring klubben innan och be att få bli hämtade vid bryggan. Vanlig taxi funkar också men kostar typ 4 ggr mer.
Greenfee för gäster är 95 dollar (ca 700 kr). De hade ett ENORMT utbud av hyrset. Jag hittade mina vanliga Cobra där och mitt riktigt kräsna sällskap hittade riktigt bra grejer som dög fint. De kostade 40 dollar per set.

Banan var i fint skick med en spännande layout. Backigt! Vi valde bort bil, men har man inte orken den dagen så ta bil. Hål 16 var en lång par 5 som bara gick uppför. Vi fick oss en tankeställare om flåset haha...

Snygga vyer? Det är bara förnamnet... det är mer mest scenic jag spelat. Omringat av vatten och berg. Vi fotograderade väldigt mycket under ronden.

Vi spelade en vanlig vardag och det var inget stort tryck på banan, några medlemmar och vi.

Restaurangen hade lagom bra utbud, vi klämde en synnerligen kompetent Clam chouder soppa innan ronden, smask! Det fanns mer matiga rätter också för den hungrige.

Vi spelade mitten november vilket är vår för dem. Banan ligger som sagt i bergsmiljö och vädret kan svänga väldigt fort. Första två hålen ösregnade det med starka vindar. Resten av rundan strålande sol och värme för shorts och kortärmet.

Det finns ett par till golfbanor i området, bl a i Arrowtown. Jag har dålig koll på NZ som golfdestination men jag misstänker att Queenstown inte är det första man tänker på om huvudsyftet för resan är att spela golf. Då gissar jag att Auckland kanske är ett bättre resmål? Oavsett, Queenstown har så mycket att erbjuda som är Nya Zealand och vill man klämma in en golfrunda i en vansinnigt vacker miljö så är detta ett riktigt bra val.

Henrik Engvall

Re: New Zealand - Queenstown GC

Inläggav Henrik Engvall » mån 21 nov 2016, 22:23

Vill åka till sydön!

Det finns grymma banor över hela NZ. Har varit på Nordön ett par gånger och runt Auckland finns det riktigt bra banor. Allt ifrån linksbanor till park och skogsbanor. Greenerna är perfekta och oftast ganska lite folk som spelar.

Kauri Cliffs är enligt mig en av världens bästa banor. Ligger tre timmar norr om Auckland. Åker ni till NZ se till att spela Kauri Cliffs :D
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet

kajp

Inläggav kajp » sön 27 nov 2016, 02:32

Åker snart o det blir spel på både syd o nord ön :D

Perra10

Inläggav Perra10 » ons 30 nov 2016, 15:59

Men åh... lyllo... Hela besöket gav verkligen mersmak på alla plan. Skriv rapporter! Jag vill veta allt! (nästan i alla fall ;))

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » lör 03 dec 2016, 00:36

Jag spelade Queenstown 2,5 år sen. Kanonbana med spektakulära vyer.
Kan vara så att Queenstown är det bästa golfdestination i NY?
Arrowtown är lite smalare men också en härlig bana.
Min favorit är dock Jack´s Point. Helt enkelt en fantastisk bana!

Queenstown GC
Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » lör 03 dec 2016, 00:43

Arrowtown GC

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » lör 03 dec 2016, 00:45

Jack´s Point GC

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Perra10

Inläggav Perra10 » tor 08 dec 2016, 09:09

Tack för fina bilder! Vilka banor och framför allt vilken miljö... Jag är så glad att jag valde Queenstown för mina få dagar jag hade att spendera på NZ och att vi valde att göra en golfrunda. Vill gärna åka tillbaka till NZ men det är ju en bit att åka.

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » lör 10 dec 2016, 13:14

Äh, det är ju bara 23 flygtimmar ...
Om du gör stopover i Hong Kong på vägen dit kan du spela en härlig Gary Player bana på Kau Sai Chau GC.

:D

Perra10

Inläggav Perra10 » ons 14 dec 2016, 08:41

Aha Ok tack för tipset! Jag åkte just via HongKong med SAS. Får säga upp mig och börja härja runt i världen och spela olika roliga banor. Vem vill sponsra? :D

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » sön 18 dec 2016, 00:45

Vancouver April 2017
:D

Perra10

Inläggav Perra10 » mån 19 dec 2016, 11:53

Men va fan :D :D

Jag kontrar med Östra Karby i april, ligger någon mil öster om Båstad. Jaja... det är fint där också.

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » tis 20 dec 2016, 23:47

Hmm ...
kanske jag borde omboka ...

Återgå till "Golfbanor vi spelat"