Mölle GK

Kalle Vej

Mölle GK

Inläggav Kalle Vej » tor 17 aug 2017, 09:57

Speldatum 20170807. http://www.mollegk.se

Jag är kluven... Jag älskar banor som placerats i naturen, snarare än natur som skapats efter banorna. Jag gillar lite udda grepp som man måste ta för att passa in banan i naturen men jag ogillar korsande fairways. Jag älskar kuperade banor men jag tycker inte om blinda hål.

Mölle är tilltalande på många sätt men har flera av de saker som jag inte tycker om. Jag vill nog ändå säga att det här är en av mina favoriter. Den skulle nog växa ännu mer om jag lärde känna den, förstod var jag behöver sikta och förstod var jag kan förvänta mig att det plötsligt dyker upp folk på korsande fairways. Det skulle sannolikt räcka med någon eller ett par rundor till.

Vi började med en riktigt bra lunch där vi utan problem kunde byta bort vissa saker i våra maträtter.

Efter sedvanlig uppvärmning och test av puttinggreen bar det av på hål 1. Redan här kom banguiden till nytta. Hålet är rejält uppför, med dolt vatten och absolut ingen indikation på var greenen egentligen ligger. Flera av hålen på banan är på detta sätt men inte alls så att man tror att man ska spela åt ett håll medan greenen ligger åt det andra. Åtminstone inte för oss som inte driver långt över 200 meter på utslaget. Jag har dålig koll på hastigheter enligt stimp, men jag vill påstå att greenerna var normalsnabba och framför allt lika snabba överallt.

En indikation på att detta är en bra bana, sett med mina ögon, är att jag utan stora problem kan komma ihåg hålen efter rundan.

Bild
Hål 4: Detta är en bild från fjärde green mot hål tre och tee för hål fyra till höger om gången.

Bild
Hål 5: Här är man nästan tillbaka vid tee på hål ett. Vacker utsikt mot Bjärehalvön.

Bild
Hål 7: När man spelat klart hål sju ska man gå till höger i bilden och spela hål åtta som korsar hål sju. Här gäller att vara lite uppmärksam.

Bild
Hål 9: Vattnet ligger strategiskt. Fairway lutar ner mot vattnet på både detta och nästa hål som går åt motsatt håll. Efter utslaget ska bollen upp till green som ligger högt placerad, dogleg höger.

Återgå till "Golfbanor vi spelat"