Bjäre GK

Kalle Vej

Bjäre GK

Inläggav Kalle Vej » tor 17 aug 2017, 10:18

Speldatum 20170808. http://www.bjaregolfklubb.se/

Jag är kär! Fråga mig inte exakt vad det är men denna golfklubb och bana tillhör från och med nu mitt absoluta toppskikt! Mycket trevligt mottagande i receptionen när vi kom! Minst lika trevligt bemötande i restaurangen när vi behövde veta litegrann om den uppdukade buffén. Inbjudande område, rent allmänt. Vi utnyttjade inte träningsområdena mer än range för uppvärmning och puttinggreen för att få en känsla för greenerna på banan.

Vi blev informerade om att deras kanelbullar är fantastiska men dem får vi ta en annan gång. Att vi kommer tillbaka är självskrivet!

Fem olika tees, benämnda enligt hektometerprincipen. Vi spelade från tee 55 respektive 48. Vettigt starthål, utan några konstigheter. Skönt att komma iväg utan några tveksamheter. Svagt dogleg vänster med enbart en bunker som bevakade greenen. Detta följdes sedan av ett korthål. Innan hål tre kunde man passat på att tagit en kanelbulle eftersom man då passerade "half-way-house" som man även passerade efter hål nio och hål 15.

Underhållande bansträckning där man sällan var nära andra golfhål. Böljande landskap gjorde också sitt till att man skulle kunna spela banan många gånger utan att tröttna. Greenerna var "ärliga", dvs lika snabba. Åt det mer snabba hållet vill jag påstå utan att ha en aning om vad det skulle motsvara på en stimpmeter.

Bild
Hål 7. Are you a man or a mouse? Hur mycket törs du gena över ruffen? Rejäl höjdskillnad från tee ner i dalen, i doglegen. Slår du rakt fram och för långt är inte heller det något bra!

Bild
Hål 16: Ett halvmåneformat vattenhinder på ena sidan och en bunker på den andra. Riktigt läckert!

Bild
Hål 17: Ett par fem på 450 meter med en svag dogleg. Greenen bevakas av bunkrar men inga djupa eller elaka.

Bild
Hål 18: Snyggt avslutningshål! Kort hål med index 2. Lätt att vara girig och gå för GIR när det smarta kanske vore att spela ett kort förstaslag och ett långt andraslag till vänster om green. Scoren fram tills nu får väl avgöra om du ska spela med huvudet eller hjärtat...

Återgå till "Golfbanor vi spelat"