Åkagårdens GK

Kalle Vej

Åkagårdens GK

Inläggav Kalle Vej » tor 17 aug 2017, 10:25

Speldatum 20170810. http://www.akgk.se

Jag skulle nästan vilja påstå att detta är två helt olika niohålsslingor. De första nio får riktigt bra betyg av mig, bortsett från greenen på hål 2/4. Idioti att dela på samma green. Än mer idioti att greenen är formad som en klöver. När enda valet är en wedge när man ligger på green, då tycker jag man misslyckats med designen och/eller pinnplaceringen.

Lätt att veta vartåt bollen ska slås även om man inte ser greenen på alla hål. Kuperat men inte vansinnigt kuperat. En del kluriga strategival: Når du över vattnet eller ska du spela safe? Det tilltalar mig. I ärlighetens namn hamnade jag sällan så att det var ett val, jag nådde med kort järn eller inte ens med hybrid så då var det inte mycket att tveka på.

De sista nio börjar med ett hål som ska spelas rakt upp i himlen. Man förstår hur hålet ser ut men det finns inte en chans att se green, som dessutom ligger efter en dogleg vänster. Detta följs sedan av ett korthål utför och därefter ett kort par 4 uppför. Det är kort enligt banguiden men låt dig inte luras! Det är kraftigt uppför. Väl uppe på green har man en storslagen utsikt, om man nu bryr sig om sådant. Jag gör det (men jag slutar inte spela för att beundra vyerna)! Hål 14 är blint. Hål 16 är blint med siktpinne. Jag är inte alls förtjust i detta! Det är säkert så att det efter ett par-tre varv inte är några problem men som greenfeegäst är det inte speciellt enkelt, ens med banguide. Man måste ju både veta hur man ska sikta/slå och, inte mindre viktigt; finns det någon risk att det finns spelare framför som man riskerar att träffa?

Greenerna var bra. Normalsnabba greener, säger jag som inte alls kan uppskatta hastighet enligt stimp. Trots att niohålsslingorna kändes som att de inte riktigt hängde ihop, kändes greenerna i alla fall lika på de två halvorna.

Bild
Hål 3: En liten försmak av de vyer man kan se från höjderna på banan.

Bild
Hål 4: Från tee ser man green men inte svackan innan. Kolla ifall någon finns där innan du slår!

Bild
Hål 10: Bilden ljuger! Det är en rejäl uppförsbacke till greenen som ligger i en dogleg till vänster.

Bild
Hål 13: Snyggt hål! Rejäl nedförsbacke, vatten som hindrar ett djärvt långt utslag mot green. För de flesta är det lämpligt att spela det som ett dogleg vänster, som det faktiskt är.

Återgå till "Golfbanor vi spelat"