waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Egon

Re: waggles golf

Inlägg av Egon » sön 01 jul 2018, 10:10

pstenman skrev:PS: ibland fnissar jag åt hela topic "Vackla/Vingla/Vifta golf".
:lol:
Lite som svaret på frågan ”vad gör jag för fel?”

Egon

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » mån 02 jul 2018, 06:08

pstenman skrev:
waggle skrev:
Nils77 skrev:Blir nästan omöjligt att hitta dit utan ett ständigt provande/dagens swing effekt.
Jag tror det här är ett ganska vanligt fenomen på rangen dvs. "Känna på dagens svingeffekt".

Jag har pratat med tre olika tränare om mitt "problem". En säger "var mer aktiv i rotationen", den andra säger "mer lag" och den tredje "stå kvar med hälen". Alla tre ska tydligen lösa samma "problem".

Inte helt lätt...
Kanske man ska ha 1 (EN) tränare, och lyda denne, så löser det sig.
Jag tvivlar på att nån tourspelare, som du ju brukar använda i dina jämförelser i swing osv, har mer än 1 (EN) tekniktränare för att utveckla sin golf.
På samma sätt som fotbollsspelare har en tränare för sin spelteknik, eller en manager för taktiken.

Våga lita på vad den du tycker mest om säger å håll fast vid det.
Tänker att 100% ger mer än 3x33% för en stabil utvecklingskurva avseende golf.
Samt att det blir enklare för dig att fokusera till max på vad denne ENDA säger.
Att ha EN svingmodell att jobba med och hålla sig till är det som krävs.

Att waggle får olika svar av olika tränare talar ett tydligt språk, alla är förstås olika!
Inget fel med det, men jag tror att det frågan som waggle faktiskt söker svar på här är: Vilken av dessa tränare vill engagera sig på riktigt för att hjälpa mig?

Att bara bestämma sig för sin klubbtränare och sedan lyda denna blint är tyvärr väldigt sällan en särskilt god idé.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 03 jul 2018, 09:56

Jag vill bara förtydliga att jag inte jämför mig med proffsen på det sättet. Jag använder bilderna (spelarna) i syfte till att illustrera vad jag vill uppnå eller peka ut problem.

Om det bara vore för att kunna slå rakt så kanske det inte spelar så stor roll vem man tar lektioner hos. Vill man däremot bygga en mer långsiktig relation (med långsiktiga mål) så är det viktigt för mig att det fungerar på flera plan. Inte minst personkemin.

När en tränare förklarar mitt ”problem” och säger att jag behöver ”stå kvar på höger häl” genom tillslaget så blir jag lite förvirrad. Jag menar, Dustin och även andra superspelare släpper hälen och de slår ju hyfsat, varför är det fel om jag gör det?
Sedan kan man fråga sig varför inte Rory gör det (släpper på hälen), han slår ju också hyfsat?
När en kollega till tränaren vill lösa samma ”problem” och säger ”mer lag” så förstår jag fortfarande inte varför. Ytterliggare en säger att jag behöver rotera mer (eller kanske snabbare?) men inget förklarar den egentliga grundorsaken.

Jag vet egentligen inte riktigt varför jag behöver stå på hela foten för att kunna slå bra golfslag (Wille på cmore-golf brukar säga att det är bra?). En av frågorna är nog vad som orsakar att jag inte kan göra det idag. För mig är det väldigt svårt att stå kvar på hälen om jag svingar som jag gör just nu. Om inte tränare kan förklara (orsaken) på ett tydligt sätt för mig så ser jag inte hur det här ska fungera i framtiden. Antingen så förstår jag dåligt eller så kan tränaren inte förklara på ett tillräckligt tydligt sätt (för mig). Jag betalar ju ändå pengar för att få hjälp och om jag inte har en susning av vad som orsakar ”problemet” eller ännu mindre, vad jag ska träna på (tills nästa tillfälle) så kanske det var som att kasta pengarna i sjön?
Om det nu är min ”early extension” de vill ”bota”, vad är orsaken till det (för mig) och vad behöver jag göra för att få bort det?

Jag har inte tagit så många lektioner tidigare (2?) och nu när jag kommit ner i hcp så känner jag att jag behöver lite mer guidning för att komma vidare. Jag testar nu några olika tränare för att få en känsla av hur de arbetar och vad de vill med sitt uppdrag. När jag väl hittat någon jag vill fortsätta med så kommer jag självklart inte att blanda in andra tränare också. Det gäller bara att hitta en som vill hjälpa mig på riktigt och inte bara för att tjäna pengar. För det kommer de att göra ändå.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » lör 07 jul 2018, 08:22

Streckning, hoppas det inte är allvarligt.

Jag såg klart Sverige-matchen i tisdags, sedan drog jag till GK för lite chip och inspel. Hoppades på att hinna hem till England-Colombia mennähh…

Väl där insåg jag såklart att jag hade glömt bollröret hemma. Typiskt, men som tur var hade jag ett gäng extrabollar med mig i bagen. På en sån här träning vill jag slå många bollar. Men utan bollrör blir det svårt att plocka upp dem med en hand. Som tur var hade jag bra fickor i brallorna så det fick plats några där så det gick bra iaf.

F.ö. kan jag rekommendera att inte plocka ur (hitte) bollarna ur bagen när du kommer hem. För de som vill träna lite extra, alltså. Efter ett tag så ligger det ca. 20 extrabollar i den och det blir en märkbar skillnad på vikten när man tar ur bollarna. Speciellt med en nyfylld 2l vattenflaska också. Tänkte bara tipsa er som kör på gym. ;)

Jag började med chip från olika lägen runt green sedan gick jag bort till 40-60-90m och slog några bollar på vardera distans. Jag jobbade mig ut till 115m där jag brukar slå några omgångar. Generellt brukar det bli ett rör från varje avstånd men ibland blir det två.
Stämningen var lite sådär kusligt tyst på banan runt mig och förmodligen satt väl alla hemma och lyssnade på eftersnacket från matchen. En perfekt möjlighet för mig att träna.

När jag hade slagit mina 10 första bollar från 115m så hörde jag något bakom mig som lät som ett gäng vildsvin i skogen. Jag skulle precis till att starta svingen när jag (lite rädd av situationen) vände jag mig hastig från min stance men inte kunde se något som verkligen ”attackerade” mig. Efter ett tag så märkte jag att det lät från överallt runt omkring mig och innan jag förstod vad det var så sprutade det vatten precis överallt. Hastigt så böjde jag mig ner efter bollarna och klubborna som låg på marken. Jag lyckades vrida mig på något konstigt sätt så jag sträckte mig i ljumsken eller i en muskel under skinkan. Kändes inte så bra nu när jag precis hade kommit igång. Fn, att jag inte värmde upp ordentligt under matchen och stretchade innan jag åkte hemifrån. Även om jag gjorde illa mig så blev jag iaf inte blöt av vattenspridarna och det var iaf bra.

Jag gick fram en bit så jag kom bort från spridarna och fortsatte slå bollar från ett kortare avstånd. Men eftersom jag precis hade gjort det så kändes det lite tråkigt. Efter ett tag så sluttade bevattningen och jag kunde ställa mig i det blöda gräset och slå bollar. Det var inte heller så värst roligt och eftersom jag hade lite ont i ljumsken så packade jag ihop och åkte därifrån. Då kom det två andra som ville träna så det passade ju bra.

…till rangen.
För inte fn kan man väl åka hem bara för att jag hade lite ont och lite less på det blöta gräset. Nej, det är inte min stil även om jag är väl medveten att man inte ska träna med skador eller har en stor smärta. Mitt onda i ljumsken hade minskat och jag kände endast att den var lite öm. Typ ingen fara alls. Det var inte så att jag haltade eller inte kunde röra mig. Det var mer som en lätt streckning och höll på att gå tillbaka. En vrickning kanske?

Jag hämtade iaf en hink och började slå korta 50m slag med 52an från en matta. Jag ville hitta min sving och vad som starta vad men jag kan inte säga att det var en lätt uppgift. För mig som inte har några speciella svingtankar så är det inte lätt att helt plötsligt komma på några för att känna vad som hände i svingen när jag slog bollarna.

Jag provade massor med olika saker. Jag överdrev allt för att kanske komma på hur jag startade nedsvingen men kom inte fram till något speciellt. När det var några få bollar kvar i hinken kände jag att det skulle bli skönt att få släppa det här och åka hem. Då kom en kompis med två fulla hinkar och frågade om jag behövde bollar. :D

Han hade bara tränat i 3.5h och kände att han skulle hem men stannade iaf halva min första hink innan vi sa adjö.
Under tiden jag slog bollar kunde vi diskutera lite om svingen och vad som startar vad och vad man behöver känna för att göra rätt men… utan att vara otrevlig eller på något sätt okunnig så dissade han allt. På ett bra sätt. Hahahaaa…

Jag beskrev vilka instruktioner jag hade fått (av tränarna) och han frågade mig hela tiden varför jag fått dem, precis som jag. Jag kunde inte ge honom några bra svar på hans frågor och vi kom fram till att jag svingade tillräckligt bra för att inte behöva bygga om något i nuläget. Han menade på att, lyfta hälen eller inte, spelade ingen roll. Olika svingar.
För när jag stod där och slog så kände jag helt plötsligt hur jag fick undan höften. Precis det där som jag letat efter. Detta utan att tänka på det. Jag lyfte bara upp klubban och skickade ner den igen så kände jag hur höften öppnade upp sig och jag fick den där ”space” som alla pratar om. När han vid ett (eller två) tillfällen kommenterade att jag inte roterade höfterna tillräckligt så kände jag också att något inte stämde. Han menade på att man inte skulle överdriva sina rörelser och att man inte behöver känna ett stort tryck under den bakre foten, som tränarna sa. Han frågade också varför jag inte vill lyfta på den bakre hälen genom tillslaget men när jag svarade så såg han lite frågande ut. Han menade på att det är många som lyfter hälen och att det i sig inte var ett problem. Jag berättade om mitt ”problem” med ryggen men han tyckte inte alls det var så farligt som jag blåste upp det. Alla krummande mer eller mindre. När han hade tittat en stund så sa han att det såg bra ut och att jag inte skulle pilla så mycket med det.

Det roliga var att, under vårt samtal så kände jag fortfarande den där sköna känslan av att höften var öppen (eller hur jag nu ska skriva?) och att det kändes som jag svingade fritt. Det kändes svinbra och jag kunde nästan inte sluta slå. Då kommenterade han, ”om du inte känner dig helt färdig med en förändring, slå endast i halvfart tills du gör det. Sedan kan du "dra på”. Det är viktigt att göra så om man vill orka många repetitioner utan att slarva med tekniken. Han tyckte även att jag skulle köpa en tripod till min telefon så jag kunde verifiera svingen med jämna mellanrum. Så gör man tydligen i elitlaget och det kanske är något att ta efter. Smart kille.

....några dagar senare så hittade jag en annan sak. Jag hittade en annan typ av sving (tror jag). En sving där jag typ roterar kroppen så händerna hänger med ner. Eller iaf att händerna bara hänger med. Jag har testat en del och jag försöker förstå hur de olika "motorerna" fungerar och känns och en av dem är just rotationen. OCH det lustiga är att när jag svingar så, kommer hälen upp från marken när jag trycker på. Kolla in DJ när han slår, han lyfter också. Inte för att jag svingar som han men iaf. Det svåra för mig är att inte glida för mycket i sidled innan jag roterar. Det andra är att få till en rotation och inte en glidning och ett juck. Alltså behöver jag lära mig vart "kraften" från marken ska ta vägen någonstans. Framåt eller upp och till vänster (bort från bollen). Kommer händerna efter så är man rökt.... "Bump, dump & turn" gäller nog fortfarande.

När jag svingade på det andra sättet så sitter högerfoten kvar i backen och jag skulle nog säga att det är en smaksak om vilken som är "bäst". Den ena känns lite friare och den andra kändes kanske lite mer stabil men båda känns bra.

Jag skriver inte att jag kan eller på något sätt behärskar dessa svingar men jag har iaf identifierat någon typ av skillnader mellan dem och det i sig är ett steg framåt. Jag kan också meddela att man lär sig massor genom att testa olika saker när man tränar. Det är grymt för utvecklingen.

Just nu tränar jag på låga och höga slag. Lite inspirerad av en kompis på klubben. Han har en mer avancerad övning men han har också kommit mycket längre än jag. Jag tror det kan vara bra att kunna kontrollera olika höjder på banan. Dessutom är det bra att pilla lite. Jag tränar även på höger och vänsterskruvar men har inte kommit så långt ännu. Inte helt lätt men väldigt roligt.
Just nu laggar min drivertävlingen och jag behöver se över mitt "schema" så jag inte tappar för mycket. Ska bli intressant att känna hur svingar alltid känns med den stora klubban.

Jag har även hunnit med en del putt-övningar. Både för längdkänslan och bollstart och något jag reagerade på igår, var bollrullen på våra fina greener. Jissus vad bollen rullar bra när man gör rätt med puttern. Jag tror inte att jag ens har varit i närheten av det här tidigare. Både annorlunda och roligt.

Sträckningen känns knappt längre och med några knäböj och lite stretching är det inga problem alls att svinga. Skönt.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » lör 07 jul 2018, 22:07

Puttning...

Jag kom till gk och hade bestämt i förväg att träna både på och kanske runt green.

Jag gick från bilen till mitt vanliga ställe där jag brukar ställa bagen och när jag kom dit så tittade upp. Titleist-tältet... boll, putt och wedge... OK. :D

Men innan jag fick titta på de nya grejerna så ville jag genomföra dagens pass. Puttning med två olika övningar i fokus. Den ena var ör kortputtar och start på linjen från 1m och den andra är lite mer längkänsla från olika avstånd. Om man slår ett par hundra bollar brukar det kännas lagom i ryggen efter dessa två övningar. Det var också något annat som lockade så det fick räcka med putt-träning för den här gången.

Scotty Cameron
Först ut blev en halvrund putter med ett lpngt streck bakpå. Den hade en supertung vikt i tån. Jag tror det är en liknande efterföljare till den som Rory hade för ett tag sedan, fast hans hade ett rött kryss på. Inte helt min stil och den kändes aldrig rätt. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på den.

Den andra som jag fick prova var 7M med ett 35" skaft. Det är en sk. face balance putter och den hade långa vita streck på sig baktill. Den hade nog det största huvudet av alla jag provade. Väldigt lätt att sikta med och jag kunde se den förlängda "korridoren" mellan de två strecken och hålet. Bra bollträff.

Nästa blev 55M och den hade lite häng i tån. Inte så mycket och man kan nog lätt tro att den är faced balanced vid en snabb titt. Den hade också 35" långt skaft och greppet vat lite hårdare/fastare. Lite för tunt grepo enligt mig men en skön fasthet.

Jag fick även testa en putter där skaftet gick in i mitten av bladet, en sån typ som Zack J spelar med och jag trodde ärligt talat inte att jag skulle gilla den. 55, tror jag heter och den var superskön. Kanske lite ovan till utseendet men en riktigt fin putter.

Till sist var jag nästan tvungen att testa "Musse pigg" puttern (6M) och den var också skön. Kändes lite som 7M och den där 55. Det var ganska hårfint mellan dessa tre i både känsla och resultat.

Sedan tog jag ett bananpaus och drack lite vatten innan jag testade mot min egna putter. Det är en Newport 2.5 och den kändes fortfarande väldigt bra. Resultatet blev likvärdigt med de andra från Titleist så det kändes skönt.

Om något så skulle jag kunna tänka mig en lite längre putter. Min är 34" och 35" kändes väldigt bekvämt att putta med. Speciellt när jag tränar och slår många bollar så skulle jag kunna tänka mig att det känns bättre. Jag blev inte alls lika trött i ryggslutet med 35" putter som med min. Jag tycker även mig se linjen något bättre när jag stod ovan bollen. Å andra sidan så tränade jag heller inte när jag testade så det kanske blir samma när jag väl sätter igång.

Om jag måste välja en av de så står 7M överst på listan. Speciellt med 35" skaftet.
Sedan kommer den där modellen med skaftet som satt i mitten på bladet (55?). Den jag trodde minst på men som kändes väldigt bra och det förvånade mig en smula.
Efter det placerade sig 55M.

För mig var det här första gången som jag testat så här många olika putters på samma gång. Min putter fungerar fortfarande väldigt bra och den vill jag inte byta bort ännu. Liiite olika i träffen mot de andra nyare modellerna med fortfarande väldigt skön. Det är nog kopplat till materialet på träffytan.

Det blev lite annorlunda träning mot min plan men fortfarande en riktigt bra dag på GK.

Edit: rättstavning
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.

pstenman

Inlägg av pstenman » lör 07 jul 2018, 23:04

waggle skrev:Det blev lite annorlunda träning mot min plan men fortfarande en riktigt bra dag på GK.
Titleist tältet håller inte med, denna gång heller.
Linköpings GK - 16.6
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 08 jul 2018, 14:16

pstenman skrev:
waggle skrev:Det blev lite annorlunda träning mot min plan men fortfarande en riktigt bra dag på GK.
Titleist tältet håller inte med, denna gång heller.
Titleistmannens blick är fredsversionen av en thousand yard stare.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 10 jul 2018, 17:51

waggle skrev:
Maniac skrev:
waggle skrev:Grön golfbok - check. Mycket bra. Tack.
Checka av dessa saker i given ordning...

Hjärnspöken = distraktion från golfspel, försök släppa tekniska saker och gå vidare, backa endast vid upprepade fel och åtgärda.
Svingteknik = Bara på träning, inte på uppvärmning och spel, en svingtanke vid spel, kan vara olika varje runda men inte under runda.
Stansrutin = Se till att påbörja en om du inte har gjort det, ska gå snabbt typ, linje, delmål, ställ upp, titta på målet, slå bollen till målet.
Uppföljning/analys av rond = notera vad som ska tränas vid nästa pass och se till att göra det innan du börjar med nåt annat skit.
osv
osv
osv
Ja, Maniac. Du har helt rätt i ovanstående.

Jag kommer nog att läsa den gröna boken igen men nästa på tur är den blå.
Ovanstående kommer från 20 april 2017.

Nu när puttning börjar bli bättre så har svingen försvunnit. Jag har stått och grubblat i några dagar nu och vet faktiskt inte vart den tagit vägen. Det är lite motigt att slå iväg en massa bollar om det inte känns 100. Hoppas den kommer tillbaka snart.

Mellan träningspassen läser jag en bok som heter "Golf – 55 lektioner du aldrig fått". Inte för att jag tror min sving finns i boken utan för att jag (för ett år sedan) sa till mig själv att jag skulle läsa den. Många bra texter i boken.

Jag började för någon vecka sedan och läste faktiskt ut den igår (det finns mer tid för sånt här under semestern).
Mycket bra innehåll. Det går ju inte att komma ifrån en viss avundsjuka på hans elever som har en så seriös tränare. Han vill verkligen hjälpa till.
Ett stort tack till Fredrik Wetterstrand för att du är så bra.

Här kommer några av mina anteckningar från boken. Jag har skrivit en sak från varje kapitel och det kanske inte hjälper någon annan än mig, om ens det men fundera gärna över nedanstående.

- Fokusera på nuet
- Fokusera på målet och skit i allt annat
- Attack är bästa spel
- 10 år och 10000h för att nå elit
- Träna med känsla och lägg märket till omständigheterna
- Acceptera slaglängderna och träna, även halvvingar
- Lär i tonåren, efter det kan det vara svårare att lära om
- Skapande av utveckling - ärlighet, planering, träning
- Tro på dig själv och se dig som en vinnare
- Fel beslut eller fel teknik
- Bli säkrare runt green
- Acceptera din nivå och grina inte över ett dåligt resultat
- Periodisera träningen
-- Vintern - sving
-- Våren - chip och bunker
-- Somnar - puttning
- Ta en boggie och gå vidare, acceptera resultatet
- Använd vinden vid utslaget
- En 3m putt/runda sitter för eliten
- Spela för Score och inte för par, använd din kapacitet
- Puttning, fokusera på hål inte på teknik
- Träna på gränsen till din nivå
- Otur, betyder att du inte kollat av läget tillräckligt
- Tänk alltid positivt, golf går upp och ner
- Den som tränar mest vinner
- Våga utmana dina gränser då sker utveckling
- Golf är komplext
- Våga ändra ditt beteende på banan och se vad som händer
- Spela hålen efter dagens förhållande
- Det är lättare att vinna om man gjort det tidigare
- Birdies är inget man gör, de kommer av att man gör bra saker
- Om svingen kraschar, leta där den funnits tidigare
- Det är ok att vara ojämn
- Träna längdkänslan på green för att minska treputt
- Kämpa och få beröm när du lyckas
- Våga ändra dåliga vanor
- Oroa dig inte i onödan, våga spela spelet och ha roligt
- Gilla läget
- Krångla inte till det
- Hata slumpen
- Underskatta aldrig vindens betydelse
- Rulla mer in på green
- Ta en längre klubba i uppförslägen
- Undvik tekniska justeringar under rundan
- Våga stå i centrum
- Missa medvetet när du tränar och se om någon bryr sig
- Mentalt stark, gå emot tankar och känslor
- Ditt beteende påverkar resultatet
- Ensam är inte stark, träna och lek i grupp
- Träna mycket för att lyckas
- Träna mest om du vill vinna för det gör alla andra
- Ett missat träningspass "fick" någon annan
- Ta hjälp och träna på rätt saker
- Var förberedd på att lyckas, det kan hända

@Maniac, dina kommentarer stämmer med mina anteckningar (såg jag i efterhand). ;)

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 13 jul 2018, 19:41

Jag påbörjade träningen ganska sent igår och avslutade såklart ännu senare. När man är på gk sent på kvällen så har greengräset hunnit växt lite ojämnt. Igår var det svårt att hitta en bra yta och putta på men efter ett tag hittade jag en plats.

När jag har närspelsträning ingår chip (kortare inspel upp till 20m till greenkanten) och putt. Jag var nästan ensam på green och kunde fnula med några olika saker. Jag slog 100 puttar i hål från 1m och ca. 50 bollar från 2m. Det här är en övning som jag snappade upp av en kompis för ca. en-två månader sedan. Han sa att det var en bra "ryggmärgsövning". Jag tycker den är perfekt till att träna starten och själva putt-rörelsen. Egentligen behöver man (tydligen) sätta 100 puttar i rad innan man får gå vidare till nästa övning men jag brukar nöja mig med 100 puttar i hål. Det kan kännas lite tjatigt efter ett tag men tar man en liten ryggsteckare emellan så brukar det gå bra att hålla fokus. Jag brukar köra 50 puttar från vardera håll. Efter det brukar det bli några från 2-3-4m och då är det mer träning av längdkänslan. Om bollen går i spelar mindre roll.

När jag var klar fick jag efter ett tag sällskap av en 3-åring (?) som tydligen var puttmästare. Han hade kommit dit med sin mamma. Han satte allt, sa han (efter några försök). Det var ingen jag kände sedan tidigare men han berättade att han kunde sätta två bollar med ett slag. Jag fick se. Han var överallt och tränade även på olika segergester. Det är bra att vara väl förberedd när väl karriären tar fart. :lol:
Jag visade hur man kunde använda två hålpinnar som en kil så att alla hans puttar satt på första försöket. Han blev överlycklig och lite mer stilla...och jag...lite lätt okoncentrerd.

För en månad sedan testade jag några olika puttergrepp. Alltså att hålla i puttern på olika sätt. Det var under en tid då jag hade ett "fladdrigt" stroke (har egentligen aldrig haft ett stroke). Det var då jag hittade ett nytt sätt att hålla i puttern. Förmodligen ser man ingen större skillnad men det känns helt annorlunda. Det är ett traditionellt grepp men jag har vridigt runt (under/svagt) den övre handen en aning och det gör så att putterhuvudet pendlar mer rakt än tidigare. Den nedre handen har jag också roterat ner under greppet (starkare) och det känns som puttern ligger mer i handen nu och tummarna lite lätt ovanpå. Pendeln startar bättre, även puttarna startar bättre på linjen och bollarna rullar stabilare. På något sätt har jag också hittat hur mina axlar behöver röra sig för att jag ska kunna putta enkelt. Jag känner hur mycket lättare det är att typ, hålla ihop armbågarna genom slaget/pendeln. På puttar från 3 (kanske 4) m fungerar ganska bra och nästa gång tänkte jag testa på längre avstånd. Det känns lite stelt med det här nya men eftersom jag får så mycket bättre rull så kanske jag inte behöver ta i lika mycket?
Framförallt är puttningen inte lika ryckig.

Det är roligt att testa nya saker, ibland hittar man kanske något som är bra...

Härlig kväll.
Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » sön 29 jul 2018, 13:09

Under semestern har det varit ganska lite golf. Istället har jag badat en hel del med både vänner och familj. Vi har försökt hitta badplatser med hopptorn och utmanat oss själva. Jag sitter helst inte still i en solstol och gillar äventyr. Vi har både hoppat och dykt från olika höjder, ända upp till 10m. Därifrån gäller endast hopp (för min del) och spetsar man inte fötterna från den höjden så får man ett fint fotplask (egen erfarenhet). 10m är dock inte mitt rekord men så här när man är lite äldre tänker man kanske mer än en gång innan man gör något dumdristigt. Väldigt roligt var det iaf. :lol:

Golfgrejerna har alltid varit med och vi har utmanat varandra i "knack". Det är en lek som knattarna/juniorerna leker när de är på green. Man får 5 min till uppvärmning sedan är det tävling. Närmast hål efter överenskommet antal slag vinner men man får inte gå i och man får "knocka" bort de andra.
En annan bra övning är att spela match på övningsgreen. Man går då alla nio hål i nummerordning och för den som har över hcp 10 får ett extra slag (putt). Då blir det "press" på oss andra. Bäst av tre tävlingar vinner en piggelin.

Sedan har jag även hunnit med några rangepass men eftersom det har varit så varmt har de bedrivits sent på kvällarna. Inte alls många men iaf så att jag fått känna på svingen. Att bada hela dagarna tar på kraften, man är ju inte arton längre.

Sedan lyckades jag leka med mina barn och sträckte insidan av knät. Väldigt obehagligt då det knäppte till i knät och gjorde sedan ganska ont. Jag haringen svullnad och har hela tiden kunna stå och gå så det är väl ingen fara?
Jag kan stå på ett ben i taget och även göra benböj (med lätt belastning). Idag testade jag att lunka runt i löparspåret och det gjorde endast lite ont i nedförsbackarna men inte så att jag behövde avbryta. Om någon av er har en idé om vad det här skulle kunna vara är ni välkomna att skicka PM eller återkomma här i tråden. Jag vill såklart inte skada mig ännu mer om det skulle vara något allvarligt. Endast seriösa svar av kunnig, tack.

Så här under sommaren när man ligger i utesoffan så är det skönt att läsa en bok eller två. Just nu läster jag boken Hjärnstark. Jag har kommit till hälften och om det här stämmer är det ganska imponerande hur kroppen och hjärnan fungerar. Jag är imponerad.

GB-O

Inlägg av GB-O » sön 29 jul 2018, 18:27

Den boken var bra och innehållsrik.
Fyll på med boken Ett sötare blod, ab Ann Fernholm. Boken kom för något år sedan.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 30 jul 2018, 12:14

GB-O skrev:Den boken var bra och innehållsrik.
Fyll på med boken Ett sötare blod, ab Ann Fernholm. Boken kom för något år sedan.
Tack för tipset. Boken är beställd.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 31 jul 2018, 13:32

Igår var jag slog några bollar på rangen. Mest för att komma ut och bort från allt stim hemma. När jag hade slagit klart hinken bestämde jag mig för att ta ett kortvarv på banan då en spelarkompis precis hade slagit ut en stund före mig.

Jag ställde upp på tee och peggade en (hör och häpna) Pinnacle Gold (precision?).
Jag har testat den några gånger på och runt green och tycker den är väldigt nära provettx. Den kanske inte stannar lika tvärt som x men inte så långt ifrån. Vid puttning är det den samma och jag kan inte alls känna någon skillnad.
Jag tog fram drivern och soppade på. Jissus vad den flög fint (för mig). Kändes som en provettx. Kändes riktigt bra faktiskt.

När jag gick ut på FW såg jag min kompis spelade in på tvåan. Jag kollade om det var ok att haka på honom. "Inga problem", svarade han. Jag skyndade mig bort till min boll, plockade upp den och klev över till tvåan. Jag testade då ett kortare inspel och det kändes ok.
Ut på trean med en J4, som kändes bra. Lite till höger men siktet var inte prio ett just nu. Jag hade 110 kvar och bankade upp en wedge som stannar nästan på fläcken. Green var mjuk och landningen lite i uppförsläge så inte helt rättvisande för bollen. Utslaget på fyran toppade jag lite lätt så den fick jag inte heller någon känning av. Däremot slog jag en provett från samma avstånd och den nöp med backspinn på 1.5m. Frågan är om Pinnacle hade gjort samma sak?
Ut på femman med en drive. Kanske den längsta hittills på det hålet. Spikrak och ganska exakt dit jag siktade. Jag hade hoppats på lite fade men den kom aldrig. Inspelet från 65m blev lite kort men kändes ändå väldigt bra. Jag slog även två provettor från samma avstånd och det kanske kändes en aning mjukare men med samma resultat.
Väl på femmans green så stannade vi till en stund och testade några olika lägen. Jag spelade med tre bollar varav en Pinnacle Gold. Även här kunde jag se en viss skillnad i full men inte så mycket att jag egentligen skulle bry mig. Alltså, skulle jag endast spelat med Pinnacle-bollen hade jag nog inte reagerat.

Av de slagen som jag verkligen ville testa så halvtoppsde jag tre så det blev inte ett så bra test. Av de andra slagen så kändes bollen långt över förväntan bra och med tanke på priset är det väldigt svårmotiverat med en provettx.

Vill man ha en mer lik provett så är inte Pinnacle Gold ett alternativ. Den "känns" helt klart lite hårdare än så.

Det bästa för mig var att puttningen kändes samma för med de andra bollarna. Chipparna kändes också ganska bra men kanske att de rullar ut någon mer men marginellt. Så, det är bara Inspelen som behöver jämföras mot provettx innan det står klart. Pinnacle Gold är en prisvärd boll som jag tycker konkurrerar med de stora. Det här hade jag nog inte förväntat mig. Positivt resultat, det är bra.
Frågan är bara vad de andra grejerna i bagen kommer att säga vid ett ev. byte?

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 23 aug 2018, 15:05

I måndags hade grabben träning och jag passade på att slå några bollar.

Jag stretchade lite innan och torrvevade med några klubbor för att få igång kroppen. Gör jag inte de här förberedande åtgärderna så känns kroppen alldeles för stel och då känns ingenting bra i svingen (en dag på kontoret gör inte susen). Jag förstår verkligen inte de som kan spela utan att värma upp.

När jag var klar med uppvärmningen så slog några wedgar (58an) mot ett närliggande mål. Efter det gick jag vidare till P eller liknande och ökade svinghastigheten något. Detta tills jag hittade en skön känsla som kändes rörlig och inte instängd/låst. Efter ca. 20-30 bollar så valde jag en lämplig klubba som jag ville använda när jag tränade teknik. Den här gången blev det J8 (antingen den eller J7 brukar det bli). De två är någorlunda mitt i setet, går lagom långt och det går hyffsat lätt att skruva bollen om jag skulle behöva det. Visserligen slår jag över ett mål jag brukar sikta på men skulle jag ta GW så blir den bra i längd (för målet) men en aningens för korta slag, tycker jag. Det kanske inte spelar så stor roll för själva teknikträningen men jag vill gärna se bollen flyga en bit. En del pass slår jag med J5 eller J4 för att variera. Känns bra.

Jag har ändrat mina GUBBS (grunder) och då främst i min Uppställning, men även greppet har påverkats på sitt sätt.
Tidigare hade jag butten alldeles för mitt i uppställningen och skaftet pekade mitt emellan bena. Nu, med det här ”nya” så ser bilden nere vid bollen helt annorlunda ut. Greppet känns egentligen fortfarande samma som tidigare men nu har jag flyttat fram butten så att skaftet pekar rakt in i ljumsken/höften istället. Jag tror det kallas för forwardpress?
Det här är en vanesak såklart men omställningen känns tydligt. Om jag ska gissa så har det nog tagit minst 500-1000 bollar för mig att bara acceptera det här. Känns fortfarande annorlunda men jag känner mig mer och mer bekväm nu än i början. Det är inte bara att skaftet lutar framåt (spelriktningen) i uppställningen utan även att bladet behöver peka mot målet också (såklart). Detta gör att det ser helt annorlunda ut nere vid bollen och nu förstår jag bättre varför jag tidigare har pushat och slagit push-fade:ar. Det är positivt.

När jag nu tittar i spegelbilden så ser att min uppställningen och skaftlut mer lik de som lirar på touren - Bra.
En annan positiv effekt av detta är att jag startar svingen på ett bättre sätt och jag kan hålla planet mycket bättre på vägen upp (P2-P3). Även om det här är ganska nytt för mig så känns det som att jag är på rätt väg framåt. Handlederna sitter bättre och det känns något stabilare att hålla i klubban. Känns typ "connected".

Genom att min uppställning har förändrats så har även greppet ändrats. Jag har inte aktivt gjort något med själva greppet men tidigare tog jag ju klubban mitt mellan bena och nu med fw-press så tar jag det lite längre fram, över vänster lår. Det här gör att mina axlar hamnat i en bättre position. Tidigare har jag haft något öppna axlar men nu känns det som att mina axlar pekar mer dit fötterna pekar och därför känns de stängda nu jämfört mot tidigare. Hela bilden av mitt sikte har ändrats och det känns verkligen annorlunda nu. Det kommer nog ta ett tag innan jag känner mig bekväm med att sikta så här men det är såklart en vanesak.
Istället för att ha lite mer tryck på den bakre foten i uppställningen (tidigare) så har jämnvikten flyttats fram så jag står mer 50/50 nu, vilket är ganska ok? Allt det här tack vare min nya uppställning och att jag greppar klubban på en annan plats. Är det inte lite konstigt att en sån sak som t ex uppställningen, vart jag greppar klubban eller en ny bollplaceringen kan påverka så manga andra delar också? Nej, kanske inte?

Med ovanstående har jag helt plötsligt börjat slå push-draw med järnen och det är en väldig stor skillnad mot tidigare. Jag har aldrig kunnat skruva bollen åt det hållet men nu känns det nästan som tvärt om. Hur slår man en fade (jo, jag vet)?
Jag har testat med alla klubborna och alla vill inte riktigt samma sak. Järnen går bra, även hybriden och spoon går ganska bra, även om de skruvar lite väl mycket ibland. Drivern går men jag är långt ifrån nöjd. Den är fortfarande lite okontrollerad och det behövs nog några timmar med den för att svingen ska kännas bekväm även där. En bra sak är att dra ner på tempot, det brukar hjälpa riktningen (och bollträffen). Jag har även provat att greppa ner en aning och det är ockå en lösning.

En annan sak jag arbetat mycket med den senaste tiden är att rotera isf att glida.
Det är väldigt lätt att glida om man inte vet hur man ska göra rätt. Om man inte haft den rätta ”känslan” tidigare så är det nästan omöjligt att veta hur man behöver göra för att rotera på ett bra sätt. Jag trodde tidigare att min sving var ok men efter att jag fick se en film och genom samtal så förstod jag mitt problem. Inte så konstigt att jag slår pushar när jag inte ”kan” få bladet rätt vid bollträffen. Jag måste skopa för att få till det. OCH, beroende på hur tränaren väljer att presentera det här ”problemet” så uppfattar eleven det på olika sätt. T ex. om en tränare påpekar att jag behöver rotera mer så kanske det inte är helt självklart för mig att det betyder att man just nu glider för mycket. Jag menar, känslan i att försöka rotera mer när man redan gör (tror) det max fungerar ju inte. Nu när jag tagit det här vidare och verkligen fått förklarat vad jag gör och hur jag behöver göra så blev problemet genast lättare att hantera. Även om det inte är löst så förstår jag iaf. För mig är det en av nycklarna i att komma vidare. Att sedan lyckas göra den rätta rörelsen kan ju ta tid men efter det är det ju ”bara” att köra.Det gäller bara att få in det.

Lite tack vare mina nya uppställning och min nya känsla så har jag lyckats komma vidare i min svingutveckling. Jag har egentligen inte gjort så mycket aktivt förutom att bli mer medveten och fått en bättre förståelse för några olika delar. Att greppa klubban på rätt plats är oerhört viktigt för resten av svingen.

Tidigare (och stundtals fortfarande) flög (flyger) min högerarmbåge iväg på baksidan i uppvridningen. Det har varit en del tajming-arbete med det här men det gick hyggligt att få till på ett bra sätt om man bara övar/tvingar tillräckligt mycket. Och det har jag gjort. När det väl fungerar så känns det stabilt i svingen. Låter enkelt kanske men det är som sagt lite tajming som krävs. Jag är fortfarande inte där men den största nyckeln till detta är den nya uppställningen och vart jag greppar klubban. Nu behöverjag inte längre tvinga min armbåge på plats, genom forward press i uppställningen så sitter armbågen på plats redan från början och jag kan rotera kroppen isf att försöka hålla koll på alla andra småsakerna som t ex mina armar. Det är mycket stabilare nu med en sk. kroppsrotation.

Nästa del har jag kanske varit inne på tidigare och i måndags hittade/fick jag en "lösning" på problemet. Hur ska jag kunna stå kvar på stället och rotera isf glida i ned/genomsvingen?
Det här är framförallt något som jag kan använda för att verifiera så jag gör rätt.
Övningen fick jag av en mycket duktig spelare och den gick ut på att slå bollar med fötterna ihop. Nu har jag lyckats träna bort en stor del av min glidning men tanken är att man ska slå fulla slag utan att tappa balansen och fortfarande känna att man startar nedsvingen på rätt sätt och fortsätter att rotera hela vägen till finnish. För mig gick det faktiskt över förväntan bra att genomföra den. Med fötterna ihop fick jag en grym bollträff och jag slog lika långt som när jag stod som vanligt (konstigt). Efter 5-10 slag med fötterna ihop fick jag feedback att min rotation (och balans) såg bra ut. Jag fick förklarat att man faktiskt behöver glida (lite) i nedsvingen och som jag gjorde det var det helt ok.
Sedan fick jag en helbesiktning av min sving av samma person. Tre fulla svingar från varje vy. Både DTL och front. Jag nämnde mina brister och vad jag jobbade på. När jag fick feedback blev jag nästan lite fnittrig/chockad/rörd. Jag som trodde att jag var helt off, fick feedback på att jag inte alls gjorde ”felen” som jag beskrev och efter några slag så fick jag fullt godkänt. Jag fick en kommentar om att jag var lite väl kräsen (hårt mot mig själv) och kanske skulle vara nöjd någon gång ibland också. *skrattar*

Slutprovet var att jag skulle sikta på ett mål och slå några slag dit. Efter tre slag så sträckte ”coachen” upp båda händerna i luften och sa, ”jag kan inte se något fel i svingen och bollbanan är grym. Mycket bra slag/sving, fortsätt så.”
Självförtroendet är på topp. Gu va härligt. :D

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 05 nov 2018, 19:00

Avslutningen 2018

Vad har hänt sedan sist?
Efter semestern har det inte blivit lika mycket golf som innan. Jo, jag har tränat men inte lika intensivt som tidigare.

Jag har fått en del bra tips som jag praktiserat och ett av tipsen var t ex att (i uppställningen) peka in skaftet på en annan plats än tidigare. Detta har resulterat i en mycket bättre bollträff men också ”tvingat” mig till en bättre (annorlunda till en början) rotation. Greppet har jag egentligen inte ändrat på men eftersom jag tar klubban på en annan plats så har det blivit lite starkare. Nu slår jag en draw istället för en fade men om det gör någon skillnad för mitt spel vet jag inte. Om det är bättre eller sämre vet jag inte heller? Annorlunda är det iaf. Det känns bättre att slå så här och då är det nog också det. Jag kan fortfarande slå min fade men nu blir det en pull-fade isf en push-fade (hoppas jag skriver rätt). Bollen startar alltså vänster och skruvar sig tillbaka åt höger mot målet. Jag har absolut inte någon bra kontroll på skruvarna men den går åt rätt håll och det är iaf en bra start att jobba vidare med. Framförallt kan jag skruva åt båda hållen och det kunde jag inte tidigare. Nästa steg är att få bättre kontroll på skruvarna och lära mig att så dem både lågt och högt. Det här gäller tyvärr inte med min driver. Den lever ett eget liv just nu och jag behöver nog ta tag i den vid tillfälle.

Samtidigt har jag fått en bättre kontakt med höger armbåge och även om det inte fungerar felfritt ännu (kommer det någonsin att göra det?) så tror jag att jag har fått en bättre koppling mellan den och kroppen när jag startar nedsvingen och sedan roterar (eller om det händer samtidigt?). Lite som att klubban och händerna kommer ner i ett stycke, tills armbågen kommer i kontakt med sidan av kroppen och sedan roterar jag. Samtidigt får jag (ibland) undan vänstersidan när jag roterar rätt och då blir det riktigt bra. Ibland när jag lyckas med rotationen känns det som jag sträcker på vänster ben och ibland känns det som jag ”bara” roterar undan/bak min vänstra sida, bort från spelriktningen. Huvudsaken är att den kommer ur vägen. Känns väldigt stabilt och robust när jag lyckas och jag vill egentligen skriva kompakt också men vet inte om det är rätt ord. Det känns som att jag inte har några ”flygande” delar som sticker ut längre (speciellt armbågar) och ibland kan jag t.o.m. stå stilla i balans när jag slagit iväg bollen. När jag står med fötterna ihop kan jag slå bollarna nästa lika långt som med min vanliga stans. Det var tydligen bra, fick jag höra av någon kunnig.

Gör jag det här rätt så blir det en väldigt trevlig bollträff och jag är inte längre lika nervös för att duffa inspelen, även om det fortfarande händer ibland. Jag slår toppar också men inte alls lika ofta som tidigare. Det som känns mest stabilt just nu är, att kroppen är motorn (om man kan skriva så), det enda jag behöver göra är att rotera och det sista (armar, händer och klubba) hänger typ med av bara farten till bollen. Det här är såklart väldigt enkelt uttryckt men det är bara jag som försöker beskriva min nya känsla som jag har i min sving. Innan jag fått in det här ordentligt i svingen så krävs det givetvis en massa repetitioner. Sedan kanske det förhoppningsvis blir lite bättre slag på banan. Det är roligt att träna och testa nya saker men det är ännu roligare när man hittar något som känns bra. Får väl höra snart vad tränaren (eller någon annan) säger… Så snart han får syn på det här så får jag väl nya påhopp att jobba med. ;)

Höstgolf
Så här på hösten blir det inte lika mycket golf som under våren och sommaren. Dels beror det såklart på ljuset (i veckorna efter jobbet) men också pga. annan (fys) träning. Det blir mest golf på helgen om tillfället och tiden finns mellan alla andra aktiviteterna som startat. I helgen var det läge att passa på. Familjen var bortrest så jag ”fick” göra vad jag ville.

Fredagen
Eftersom det inte blir något i veckorna var det förra helgen som jag höll i stickorna senast. Och innan dess var det nog en helg till emellan. I fredags åkte jag ut till rangen efter jobbet för att känna på grejerna igen. Kändes lite ovant när jag normalt brukar vara på GK lite oftare än så. Nåväl, jag gick till rangen med en hink bollar och skulle egentligen bara slå lite med wedgarna. Det brukar börja så iaf. Mörkret började falla och belysningen på rangen tändes. Lite kusligt att stå där ensam men ändå härligt. Det är så tyst, man hör endast bollträffen och när bollarna viner iväg bort mot målet. Först en hink wedgar…. Sedan en till med J8, J5 och jag passade även på att vädra min spoon. Gick bra. När jag var klar så hade även belysningen på vår övningsgreen tänts och jag passade på att köra en puttsession. Det var väldigt blött på green och det gick sådär att putta. Dessutom hade de dressat så bollarna var fulla av sand efter varje putt. Jag uppskattade belysningen då det var helt svart runt omkring green så det fick gå ändå. Vid ett tillfälle hann jag tänka ”vad fn gör jag här nu” men annars var okej även om jag inte kommer att lägga all min tid på att träna puttar i mörker…

Lördagen
Jag var bokad lagom tidig men sabbade morgonen genom att snoza och blev lite stressad hemifrån. Jag kom tajt in till uppvärmningen och hann inte med allt jag ville. Missade att anmäla min ankomst i receptionen men som tur hade min kompis redan gjort det åt mig. Jag började som vanligt med chip in på green. Lite för att hitta känslan men med stress i kroppen så blev det aldrig lugnt. Jag gick och hämtade en hink för att få igång kroppen, som var ovanligt stel från gårdagen. Iväg med lite bollar på rangen och sedan tillbaka till green för att känna på farten igen (puttning). Två av våra kompisar hade bokat av sig så vi fick spela med några andra trevliga herrar.

Första bollen från tee, ut med driver och den gick höger. Landade bortanför/framför den högra bunkern i semiruffen. Den låg bra och jag räknade kallt med en J8 som skulle bli precis kort vattnet. Lite spännande var det iaf…. till en början. Jag slog till bollen och fick en bra träff, kanske lite för bra för att vara en J8. Bollen studsade som planerat innan vatten men fortsatte framåt och vi såg ett liiiitet plask. Typiskt, ”flyer”, fn att jag aldrig tänker på det där innan jag slår. Jag droppade framme vid vattnet och slog iväg en lätt toppad boll som blev lite väl lång uppe på den övre platån. Första putten fick en j-a fart och det slutade med tre-putt från 15 m. Suck.

På hål två skulle jag såklart kompensera för slaget från hål ett och ställde upp mig för en fade och siktade på vänster sida om fw. Ja, vad händer då? Jo, en spikrak kanonkula som går över bunkrarna på vänster sida och landar i en gammal borttagen bunker/grop. Skit också. Den här gången kom jag iaf ihåg ”flyern” från förra läget så inspelet blev bättre. När jag kom till hål 3 så gick det mycket bättre. Då hade stressen lagt sig och jag kände mig mer närvarande. Sedan var det nog endast ett utslag som blev dåligt. Det var på hål 6 men efter det lugnade jag ner mig och då kom saker och ting på sin plats. Jag brukar säga ”lugn och fin” till andra men jag själv borde kanske också lyssna på det. Speciellt inombords.

När man kommer iväg lite sent på morgonen (även om jag inte missade starttiden så var det sent för min planering) och man vet att det kommer att bli stressigt så borde jag planera om för det också (lätt att vara efterklok). Jag tror att det är bättre att känna sig trygg på första tee och slå lite lugnare än att komma dit med andan i halsen för att man är ”tvingen” att gå igenom hela sig uppvärmningsrutin (fast i en turbosnabb version). Det här är något jag behöver se över inför nästa år. Rundan gick fortsättningsvis ganska bra och jag klarade mig utan att behöva skämmas alltför mycket.

Söndagen
Igår var det dags igen. Vi skulle ut ungefär samma tid som dagen innan och jag snozade inte en enda gång (heja mig). Den här dagen skulle förmodligen bli den sista i år på den stora banan och det var upplagt för en planerad match mot en kompis. Jag gjorde det jag skulle på morgonen. Jag hann t.o.m. värma upp hemma och stretcha innan jag åkte iväg. Preppade bagen med nytvättade PING-grejer och finbollarna.
Väl på plats så hade jag mer tid på mig än dagen innan. Jag kom till rangen och var helt ensam. Jag slog lugnt ut en hink på rangen och avslutade med de sista 15 bollarna från gräs (lite vid sidan av). Sedan gick jag till puttgreen. Alla utom en var på plats då den sista kom direkt från parkeringen till tee. Förmodligen var det bra stolsvärme i bilen för han slog iväg den rakaste och finaste drivern jag sett på länge. Stolsvärmen kanske kan vara något för mig om jag någongång blir sen och känner mig stressad?

Själv gick jag återigen ut till höger (push-slice) med drivern och klarade bunkrarna ännu en gång. Den här gången tänkte jag ”flyer” när jag kom fram till bollen och tog en klubba kortare. Det visade sig vara ett mycket bra val (eftersom bollen stannade på fw innan vattnet den här gången). Inspelet blev riktigt bra och jag låg under hålet i en uppförs-putt. Jag gick fram till bollen och funderade ett tag. Siktade och slog till. Birdie. Bra start. :D

För mig var det första gången jag spelade match så blev det lite ovant admin-jobb att hålla koll på. Dels behövde jag räkna min motspelares slag och dels behövde jag ha koll på ställningen mellan oss. Det här låter enkelt för er som kan det men för mig som aldrig gjort det tidigare så blev det ett extra moment i min rutin. Efter några hål så hittade jag ett sätt som fungerade för mig. Till en början blev det lite kladd på score-kortet men det ordnade upp sig efter ett tag.

Jag tror inte att jag hade koll på ett enda utslag med drivern den här gången (den hade ett helt eget liv) men alla de andra klubborna gick hyggligt. Speciellt järnen men även chipparna och puttningen fungerade okej. Det gick så pass bra i matchen att det stod 6 upp på hål 14 (tror jag det var) och matchen var egentligen över sedan tidigare. Vi fortsatte räkna för sakens skull och för att jag skulle få träna lite på det administrativa. Så, det blev ännu bättre på slutet. Jag tror jag klarade det tack vare en bra strategi och att jag inte chansade för mycket. När jag kom fram till bollen så mätte jag avståndet, funderade lite över temp och vind och sedan valde jag klubba efter det. Även om inspelen ibland blev liiite korta så klarade jag att chippa mig nära. Ibland kan det vara bra att vara liiite för kort än att ta en längre klubba och bli för lång. Temperaturen och vinden påverkade mer än jag trodde. Som tur var hade vi solen framme på vissa hål så det kändes inte så kallt som det egentligen var. Väldigt fint höstgolfväder.

Utveckling/mål
- Så här avslutningsvis kan jag skriva att jag slagit ganska många bollar i år mot tidigare säsonger. Både på rangen men även på övningsområdet (inspel och bunker) och chippar runt green. Mestadels innan och under semestern (grym sommar). Dock väldigt få drives och det märktes inte mist i helgen som var. (mål uppnått)

- Jag tycker att jag fått till en ganska bra rutin omkring slaget och jag är mycket snabbare nu mot tidigare. (mål uppnått)

- Jag har ofta varit på plats i god tid och hunnit med en tillräcklig uppvärmningen men det finns såklart förbättringspotential även där. (mål uppnått)

- Jag börjar få koll på hur jag vill svinga och det känns ganska stabilt. Att åstakomma till en perfekt sving är en annan sak. (mål uppnått)

- Jag har även lyckats med att känna mig trygg över bollen. Det är svårt att mäta men den känslan jag har nu mot tidigare är stor. Jag har fått beröm av ett proffs och det stärker mentalt ganska mycket. (mål uppnått)

- Jag känner mig också gladare när jag spelar och kan lättare slänga ”kyliga kommentarer” och ”påhopp” åt sidan för att bibehålla koncentrationen. (mål uppnått)

- Jag har lyckats nå mitt hcp mål (<6). Det är ett resultat som kommer av mycket och bra träning tillsammans med grym vägledning och många positiva tankar. (mål uppnått)

- Jag tycker själv att jag har spelat alldeles för lite på banan för att känna mig helt avslappnad och trygg där. Jag har saknat känslan av att slå bollar från gräs och puttningen på de riktiga greenerna. (mål ej uppnått)

Tills nästa år vill jag jobba mer med mina utslag (främst driver) så jag får bollen dit jag vill. Jag vill även lägga mer fokus på green och mer spel på banan. Jag saknar inga grejer förutom att jag kanske vill se över min driver (skaft) genom en utprovning.
Annars kör jag på som tidigare.

Nu blir det nog endast lite finvädersgolf på vår ”lilla” bana tills den stora öppnar igen. Golf är roligt.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » ons 13 feb 2019, 15:35

Nu är träningspremiären avklarad.

Den var inte helt planerad men i söndags var det dags för årets första träningsdag då jag ändå var på GK i ett annat ärende. Är man där kan man lika gärna ta med sig stickorna och slå några bollar, eller hur?

Planen blev att slå några bollar med wedgen, just för att ”bara” känna på men den planen sprack ganska snart och jag började slå fulla slag med pitchen och J7 istället. Efter ett tag kom en junior till mig och lämnade över en hink (kundvagn) med bollar. De skulle gå in och träna puttning och någon behövde slå ut dem. Vad säger man, ”tack” och så blev jag kvar några slag till.

Om jag skriver att greppet satt så ljuger jag iaf inte. Jag slog även bollarna åt rätt håll (ut på rangen) och ingen boll träffade väggen inne i range-båset. Bra så långt men det var nog det enda jag kom ihåg från sist jag var på mattan. Dvs. greppet och vilket håll bollarna skulle slås.
Jag hade ganska dålig tajming och bollträffen fanns nästan inte. Jag funderade på vilka tankar jag hade sista jag var på plats men kom inte på någon. Jag borde kanske läst på lite här innan jag åkte iväg men eftersom det inte var planerat så fick det bli lite som det blev - oförberett.

Efter några slag… armsving eller starta svingen från marken, det blev frågan?
Jag experimenterande och kom fram till något jag kände igen. Men vilken motor har jag egentligen i svingen?
Jag har verkligen stängt av golfen under ledigheten känns det som. Nu när jag skriver kom jag på GUBBS, just det. Men hur var det med dem nu igen (jo, jag vet men bara ute på lite hal is)?

Jag försökte komma på hur jag skulle få över vikten på insidan av den bakre foten i uppvridningen, för att sedan ta sats/fart (hålla emot) för att få igång höftrotationen på ett bra sätt. Armarna ska väl bara följa med ner och sedan kommer bollen i vägen?
...just det.. tänk på slutpositionen...
Om jag slarvade med påskjutningen från den bakre foten så blev det mer av en höftglidning/bump och bollträffen kom längre in på bladet. Resultatet blev ofta en push. Om jag istället lyckades trycka ifrån på rätt sätt så gjorde det att vänster sida roterade undan och höll sig borta från bollen (inget höftjuck). Då blev det mycket bättre. Kändes på något sätt lättare och jag krummade inte med ryggen lika mycket. Röven höll sig på sin plats hela vägen runt (tror jag).
Jag kände även att min bakre armbåge var ute och viftade vid några tillfällen. Då blev slagen inte så bra. En snabb fix i uppställningen ordnade till det till slut. Kul att hitta liknande saker redan första passet. Inte helt oväntat kanske men ändå bra.

Jag tror det slutade med att jag använde marken som en grund och jag tog stöd ifrån den för att få till rotationen på rätt sätt (undan med vänster sida). Armarna behöver då bara falla ner, följa med runt och sedan komma upp på toppen i ett vackert avslut. Fantastiskt, men så blev det tyvärr inte i verkligheten...
Men processen och tankarna fanns där iaf och till slut så kom allt på plats... iaf en gång... :lol:

Jag har en del att jobba med för att komma tillbaka till höstformen och det är superkul.
Avrostningen kostade nog 300 bollar och efter det har det blivit några till. Jag har lite andra krav på mig själv iår och jag hoppas det går vägen. Återkommer om det senare...

Har hittat en bra träningsprogram som jag tänkte köra under våren. one-punch-man-workout. Jag börjar nog med 10 av varje. ;)

Bild
Bild

Nu kör vi.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 12 mar 2019, 11:02

...från idag-tråden... (http://www.everythinggolf.se/forum/view ... 40#p259740)
AlbertS skrev:
mån 11 mar 2019, 23:18
AlbertS
pstenman skrev:
mån 11 mar 2019, 22:06
pstenman
waggle skrev:
mån 11 mar 2019, 21:28
waggle
...testade jag PING i210 med AWT (R).. Holly Molly vad den gick fint. :shock:
Köp då velpelle!
+10
Tack för uppmaningen(?) men nu handlar det inte om att köpa. Utan, det som förvånade mig var att skaftet (R), som egentligen INTE borde vara rätt för mig - fungerade ganska bra. Kanske en aningens mjuk (S eller X skulle kanske ge mig bättre TM-värden?) men riktigt en skön klubba.

Jag var egentligen på Dormy av en helt annan anledning. Nedan är mina TM-värden från "testet" som genomfördes inomhus. Bra eller dåligt - ingen aning. En spontan reflektion är att min svingförändring som jag jobbat med sedan i höstas har gjort skillnad. Ni får gärna ge feedback här i tråden eller via PM.

Normal J7 - ouppvärmd i Mars.
Bild

Ett annat normal-slag (J7) vid samma tillfälle.
Bild

Ytterligare ett slag (J7) med högre SS men kortare carry (?). Här försökte jag komma in mer flakt till bollen.
Bild

edit: rättstavning
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.

punchfade

Inlägg av punchfade » tis 12 mar 2019, 22:09

Du får ut lägre ballspeed på den nedre trots högre SS så där har du längdtappet. Högre spinn också, kan göra sitt på distansen.
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » ons 13 mar 2019, 14:05

punchfade skrev:
tis 12 mar 2019, 22:09
Du får ut lägre ballspeed på den nedre trots högre SS så där har du längdtappet. Högre spinn också, kan göra sitt på distansen.
Jag ser vad du skriver men förstår inte riktigt vad du menar.
Jag svamlar förmodligen en del nu för jag har nog inte så bra pejl på läget...Jag har heller inte lagt ner så himla mycket tankeverksamhet på det här med TM tidigare men det är kanske något jag behöver göra mer fortsättningsvis?

Så här lite snabbt kan jag bara se ett samband mellan bollhastigheten/längden och attackvinkeln.
Med en brantare attackvinkeln får jag bättre ”tryck” (som många uttrycker det) i slaget? Med -4 grader isf -1 grad så flyger bollen längre. På något vänster. Kanske tillsammans med ett bättre skaftlut framåt? Är det nu vi snackar D-plane?

Jag tänkte nog tidigare att det skulle bli precis tvärt om. Men i det här fallet, när jag träffar rent (inget gräs emellan klubban och bollen) så resulterar det i mer spinn, bollen flyger högre och kortare. Så med en för flack infallsvinkel och ett mindre skaftlut gör att slagen går kortare och bollen flyger lite mindre stabilt? Eller kan det ha att göra med dynamiska loften (som påverkas av skaftlut)? För jag tänker att med en flackare infallsvinkel och med mer skaftlut så borde bollen gå längre? Eller varför blir det så här?

Betyder det här att attackvinkeln (kanske då tillsammans med skaftlut i bollträffen/dynamiskt loft) är viktigare än klubbhastigheten för att få mer fart i bollen?

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » ons 13 mar 2019, 19:39

Ja, bättre "tryck".
Man kan också läsa det som att du de-loftar klubban och därmed slår den lägre och längre. Tricket är att göra det "på rätt sätt", så du får tillräckligt med spin för att ha kontroll på bollbanan.

Nej, inte D-plane. Man kan absolut diskutera det i detta sammanhang, men det skulle bli för långsökt och i slutändan inte särskilt relevant. Näää... det här handlar - exakt - om det du fått läsa om rotationen! ;-)

PS. Det finns en gammal sanning som säger att man ska spela med så mjuka skaft man kan hantera!

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 01 apr 2019, 18:09

Ingen keps ännu
Nu när det äntligen är några plusgrader ute så är det skönt att stå på rangen och fundera. Men även om det är sol och ser varmt ut så kan det blåsa en del - inga Afrika-vindar direkt. Mössan är alltså inte utbytt mot keps och (de alldeles förstora Dormy-) tumvantarna är fortfarande kvar i bagen.

Bild

Ändringar
Tänk er att byta ut en vilt flygande drake mot en korkskruv…. VA?? Ja, precis – annorlunda.

Att ändra om i svingen kan skapa en del nya frågetecken men det svåraste är nog själva omställningen och lämna det gamla bakom sig. Men innan man gör detta behöver man kanske värdera vad man vill. Det går tydligen att slå en golfboll på många olika sätt och nästan lika många trivs med. Är det värt allt arbete som en svingförändring medför?

För mig är svaret självklart och jag tycker att det är superroligt att utvecklas i det här ämnet. Visst är det en stor skillnad i känsla i nuvarande sving mot tidigare men jag både känner och ser vad jag får tillbaka. Även om jag ännu inte kan så kanske jag lyckas bättre på sikt.

Sneda slag och kompensation
Jag har kanske hittat min vänstersida och vilken funktion den har i golfsvingen. Ni som har följt min ”blogg” (den här tråden alltså) har förmodligen sett filmen på första sidan (första inlägget), där man kan se en glidning.

Den glidningen har orsakat en del frustration. B.la. varför jag nästan alltid slagit pushar och varför jag inte tidigare kunnat slå en riktig (push) draw. Utan att jag tänkt på det så har mitt tidigare ”stock shot” varit att ställa upp med en öppen stance (som aldrig känts bra) och kommit inifrån (som jag alltid gjort) för att slå en rak (nåja) push mot målet (med eventuellt en liten fade ibland). En push eller push-fade mao. med ett felaktigt sikte. Just när det gäller fade så har jag inte haft så stora problem med den och det är något jag funderat över. Varför en fade fungerat men inte draw? Den var iaf inte lika självklar.

Min ful-lösning för att slå en vänsterskruv (när jag verkligen måste) har varit att peta fram bollen mot vänsterfoten. Det löser kanske symtomen men tar inte bort själva grundproblemet. Dessutom behövde jag jobba onödigt hårt för att lyckas med dessa slag. En taskig bollträff blev ofta en katastrof. Totalt ostabilt - som en flygande drake.

Rotation
Dr Golf nämner rotation i ett tidigare inlägg och det är precis vad jag jobbar med.
Jag har egentligen fått instruktioner av en PRO att stå kvar på min bakre fot en längre tid genom svingen. Dels för att bli stabilare i tillslaget men framförallt för att rotera bättre. Liknande som Rory gör med sin fot och inte så mycket som Justin Tomas. Men att försöka tvinga mig själv till att stå kvar på hälen när rotationen är ”felaktig” har inte gått något vidare bra. För att inte skriva nästan omöjligt. Med mitt nuvarande rörelsemönster så tillåts det inte och man kan säkert angripa det här problemet på flera sätt. Oavsett så behöver en förändring ske. Jag skriver absolut inte att jag svingar som någon av dem ovannämnda eller att jag någonsin kommer att göra det. Jag försöker bara måla upp en bild för att vara tydlig i vad jag menar med min fot.

Istället för att tvinga fram en rörelse (rotation i det här fallet) genom att försöka hindra något annat från att hända så gillar jag bättre att aktivt ändra på det som orsakar själva problemet. Just nu arbetar jag hårt med att stå stabilt, aktivt rotera med underkroppen och använda marken som stöd på ett helt annat sätt än tidigare. Helt plötsligt har jag fått en förståelse för vad ”from the ground – up” betyder. Det här är fortfarande väldigt nytt för mig och just nu brukar det ta 50 svingar innan jag kommer ihåg vad jag behöver göra för att arbeta enligt ett visst mönster. Även om det känns mer rätt att göra såhär så tar det tid att vänja mig eftersom jag inte alls har känt något liknande i min sving. Genom att använda vänstersidan rätt blir det likt en korkskruv. Klart som korvspad, jag vet.

I och med detta kommer flera andra bra delar på köpet och allt annat bortser jag ifrån just nu. För det finns väl ingen vitts i att försöka klämma till bollen mer (försöka skapa shaft-lean, lag eller liknande) om jag kan få det på köpet när jag gör något annat bättre, orsak och verkan eller hur?

Genom min nuvarande förändring har jag en draw som grundslag och en fade om jag vill (håller tummarna varje gång). Det spelar en mindre roll i sammanhanget men det kan vara intressant att veta. Båda slagen kan (om allt vill sig väl) slås från samma bollposition i min stance vilket ger många andra fördelar. Jag kan absolut inte det här ännu men med massor av träning så kommer nog det att bli lite lättare med tiden. För, jag kan helt klart se och känna fördelarna redan nu. För mig är det viktigt att förstå – sedan praktiskt labba och genomföra.

Feedback
Det är viktigt hur man uttrycker sig i olika sammanhang för att rätt information ska nå fram på rätt sätt. Samtidigt behöver man även verifiera det sistnämnda på olika sätt, för att verkligen veta att budskapet nått fram. Man kan givetvis verifiera på olika sätt och det bästa är väl att höra det utan att man bett om informationen. Alltså genom andras reflektioner, iaktagelser och beskrivningar. Det här är för mig otroligt viktigt och jag har fått massor av hjälp. Det är (för mig) även viktigt att inte gå in i detaljer hur vissa saker fungerar men samtidigt kunna grotta ner sig ordentligt i andra fundamentala delar. Inget jag brytt mig om tidigare men lärt mig med tiden. För mig som är lite analytiskt lagd behöver få rätt information för att inte fastna i klistret någonstans. Alltså i fel klister. Rätt grunder ger många fördelar medans en felaktig kommer att behöva kompenseras i svingen.

Bara för att jag förstår en del av teorin så hjälper det inte om jag inte vet hur man ska lösa det praktiskt. Därför blir det en del bollar på rangen.
Om man jämför mot ett proffs (t ex film eller siffror) är det förmodligen ingen match att se vad som är ”fel” men det krävs massor av kunskap (och vilja) hos instruktören/tränaren för att kunna ändra om till att göra det mer rätt. För, perfekt blir det nog aldrig.

Det krävs också ett bra och genomtänkt arbetssätt för att nå fram med informationen så den kan tas emot och sedan kan appliceras. Jag har lärt mig varför det inte fungerar att säga ”stå kvar på höger häl”. För mig är det viktigt att veta vad jag behöver göra för att det inte ska hända alls. Alltså, ta bort det som orsakar att min häl lyfter. Hoppas jag inte är alltför otydlig. Är ni med på skillnaden?

Jag vet en som är riktigt vass på det här med feedback. Samma person förstår hur de olika delarna i golfsvingen hänger ihop och kan förklara det på ett begripligt sätt. Mina varför-frågor är sälla ett problem.

En av många spännande frågor
Vad behöver jag göra för att svinga i balans?

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » tis 02 apr 2019, 09:06

Så roligt att läsa! Inspirerande att du tycker det är så kul att jobba vidare med tekniken! Önskar att jag hade samma drivkraft i den biten! :D

Angående att svinga i balans, skulle jag säga att en bra uppställning förstås blir viktig, men det huvudsakliga är: Gör klar varje del av svingen! Se till att din baksving verkligen är färdig innan du vänder, så vändningen blir mjuk. (Mjuk är det operativa ordet här.) Att baksvingen är "färdig" gör att du kan "droppa" ner i P6 på ett bra sätt, och när du är där... är det bara att dra på.

Jag tycker att ett av dom bästa svingteknik-tipsen man kan få (och ge :P ) är att använda din slutposition för att känna vad du har gjort i svingen. Du som jobbar med din rotation kommer att känna att du är stabil och har perfekt balans om du verkligen roterar, men blir vinglig så fort du slajdar ett uns för mycket. På samma sätt kommer ditt rörelsemönster i armarna att påverka din upplevda balans. Det här med att svinga "ut" kommer in i bilden här. Gör du det, så får du upp armarna i en högre, stoltare och mer balanserad avslutningsposition. Svingar du "in" eller "runt" som man också kallar det ibland, blir det genast vingligt.

Alltså. Det är svårt att jobba med "balansen" för sig, den blir ett resultat av en par andra funktioner i svingen. Jobba med rotation och att svinga "ut" armarna, ha lite tålamod i svingen och var noga med att göra varje del färdig, så kommer balansen av sig själv. =)

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » sön 07 apr 2019, 09:47

Igår gjorde jag min första eagle. Högantorp hål 4.
Bild

Det var lite medvind och jag slog ut med en hybrid (från 27). Utslaget blev bra och bollen stannade på fw innan diket på andra sidan bunkern. Därifrån slog jag ytterligare en (lugnare) hybrid och bollen stannade på foregreen kort i flagglinjen. Där ifrån chippade jag med min 60° och bollen rullade fint ner i kopp. Som på TV. :D

Bild

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 07 apr 2019, 10:11

Grattis! En örn sitter aldrig fel :-) Spela mer i år så blir den inte ensam.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 07 apr 2019, 22:44

Snyggt! Stort grattis! En riktig "spela-spelet-eagle" där du spelar fram dig till ett bra läge och den här gången får optimal utdelning! Grymt! Mer sånt! :D

Skriv svar