byta klubbor eller gilla läget?

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Pepzpepz

byta klubbor eller gilla läget?

Inläggav Pepzpepz » sön 06 jan 2019, 12:15

Tjena
Jag körde en CF på dormy för snart tre år sen, då var jag på väg tillbaka dvs börjat spela golf igen efter ett rejält uppehåll. (nästan 15år)
Jag spelar nu Srixon z355 och har snart nått mitt all-time-low hcp igen. så dessa klubbor köpte jag på 23 i hcp med ojämn sving och bollträff och spelar nu på 12

Men
Nu när jag börjar träffa bollen mer konsekvent så känner jag ett par saker
1. bollflykten är väldigt -fort upp i luften högt som tusan och segla. Jag har en föreställning om att jag vill ha ner bollflykten lite
2. klubborna är ojämna i gap.
3. klubborna går vänster, är det offseten?
4. för mycket flyerkänsla för ofta.

detta sitter ju i huvudet mestadels gissar jag.
Men visst är det så att en ny CF på ett bättre ställe (inte dormy) skulle kunna styra upp detta åt mig? (alec`s el danderyd alt brejan)
Är det värt att titta på de mer "svårspelade" klubborna?

Egon

Re: byta klubbor eller gilla läget?

Inläggav Egon » sön 06 jan 2019, 13:54

Det är en sak som riktigt skriker åt mig i ditt inlägg. Jag vill kommentera det först för att förhoppningsvis slippa att det poppar upp längre fram.

Det är inte Dormy eller deras CF som du på något sätt ska anklaga. Om en säljare tycker att du ska köpa en SUV ist.f den småbil du tänkt... Är det hans fel när du kommer hem med Suven?

Egon

Egon

Inläggav Egon » sön 06 jan 2019, 14:11

1. bollflykten är väldigt -fort upp i luften högt som tusan och segla. Jag har en föreställning om att jag vill ha ner bollflykten lite
2. klubborna är ojämna i gap.
3. klubborna går vänster, är det offseten?
4. för mycket flyerkänsla för ofta.

detta sitter ju i huvudet mestadels gissar jag.
Men visst är det så att en ny CF på ett bättre ställe (inte dormy) skulle kunna styra upp detta åt mig? (alec`s el danderyd alt brejan)
Är det värt att titta på de mer "svårspelade" klubborna?
1. Så här ska dessa klubbor funka. Vill man att de ska gå lägre så loftar man ner dem.
2. Gap har med loft att göra... klubbor bör checkas av årligen.
3. Ja, offset ger risk/chans för mer vänster (högerspelare).
4. Återigen, det är klubbornas design. De ger högre utgångsvinkel och det påverkar spinnen.

Sammantaget: Du bör köpa nytt. ”Svårspelat” är en missuppfattning. Du bör ha klubbor som ger lägre utgångsvinkel och som har mindre offset. Dessa brukar kallas klubbor för lite bättre spelare men även det är en missuppfattning.

Det går att uppnå det du vill med många olika modeller och skaft så rent praktiskt gäller det att pröva sig fram. En CF är inte fel men det är ingen garant för att du får det du vill ha eller ens behöver.

Egon

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 06 jan 2019, 14:59

Det är en sak som riktigt skriker åt mig i ditt inlägg. Jag vill kommentera det först för att förhoppningsvis slippa att det poppar upp längre fram.

Det är inte Dormy eller deras CF som du på något sätt ska anklaga. Om en säljare tycker att du ska köpa en SUV ist.f den småbil du tänkt... Är det hans fel när du kommer hem med Suven?

Egon
Det gör jag verkligen inte heller.
klubborna har ju funkat riktigt riktigt bra för den 16-23handikappare jag valde dom till.
Jag är ytterst nöjd med hur de presterat hittills men har börjat få andra pretentioner tror jag.

Men dormy lägger ingen som helst fokus på bollflykt är min upplevelse

Egon

Inläggav Egon » sön 06 jan 2019, 15:06

Egon
Det gör jag verkligen inte heller.
klubborna har ju funkat riktigt riktigt bra för den 16-23handikappare jag valde dom till.
Jag är ytterst nöjd med hur de presterat hittills men har börjat få andra pretentioner tror jag.

Men dormy lägger ingen som helst fokus på bollflykt är min upplevelse
De lägger den fokus du vill ha.
De flesta har en fitting guide att gå efter och jag är ganska säker på att de flesta genomgått någon kurs med någon rep. från nån tillverkare.
Ska se om jag hittar nån guide att länka till.

Edit/
Titleist
taylor-made-golf - läs sidan 24/25 under rubriken ”Dynamic”. Där står förenklade svar på dina frågor ovan.

Egon

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 jan 2019, 16:04

En sak skriker lite till mig också när jag läser ursprungsinlägget.

Nämligen att det är troligt att du ska fortsätta utvecklas och en eventuell CF just nu, kan vara mer eller mindre "inaktuell" redan vi mitten av sommaren. Nu överdriver jag lite, men... typ...

Jag tycker också att du ska byta klubbor!

Min rekommendation blir att du ska förbereda dig med massor av frågor och resonemang kring att olika typer av klubbhuvuden har olika egenskaper, sätter olika launch och spin på bollen, men det samma gäller skaft och absolut inte minst bollen!

Och kom ihåg det sista, bollen är viktigare än du tror! Att jobba med dina klubbor är rätt bortkastat om du sedan spelar alla olika hittebollar.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 06 jan 2019, 19:48

Sammantaget: Du bör köpa nytt. ”Svårspelat” är en missuppfattning. Du bör ha klubbor som ger lägre utgångsvinkel och som har mindre offset. Dessa brukar kallas klubbor för lite bättre spelare men även det är en missuppfattning.

Det går att uppnå det du vill med många olika modeller och skaft så rent praktiskt gäller det att pröva sig fram. En CF är inte fel men det är ingen garant för att du får det du vill ha eller ens behöver.

Egon
tack!
Hmmm så egentligen borde jag vänta på demodagar och provslå en massa olika klubbor.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 06 jan 2019, 19:53

Nämligen att det är troligt att du ska fortsätta utvecklas och en eventuell CF just nu, kan vara mer eller mindre "inaktuell" redan vi mitten av sommaren. Nu överdriver jag lite, men... typ...

Min rekommendation blir att du ska förbereda dig med massor av frågor och resonemang kring att olika typer av klubbhuvuden har olika egenskaper, sätter olika launch och spin på bollen, men det samma gäller skaft och absolut inte minst bollen!

Och kom ihåg det sista, bollen är viktigare än du tror! Att jobba med dina klubbor är rätt bortkastat om du sedan spelar alla olika hittebollar.
Tack för svar. blir till att göra en eller ett par CF. kan vara värt pengarna.
Jag hoppas inte att svingen kommer att ändras särskilt mycket från nu, det enda som kan tänkas ändras en aning är svinghastigheten när jag kommer igång med träningen igen. men det handlar om max 5mph

Jag spelar till 95% samma boll. senaste året chrome soft.

målsättningen är att gå under 11.3 i hcp som jag hade som grabb.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 jan 2019, 20:40

Tack för svar. blir till att göra en eller ett par CF. kan vara värt pengarna.
Jag hoppas inte att svingen kommer att ändras särskilt mycket från nu, det enda som kan tänkas ändras en aning är svinghastigheten när jag kommer igång med träningen igen. men det handlar om max 5mph

Jag spelar till 95% samma boll. senaste året chrome soft.

målsättningen är att gå under 11.3 i hcp som jag hade som grabb.
Ok, nu är 5 mph ganska mycket i det här sammanhanget, men jag förstår din poäng.

Och... en annan liten sak som kan vara av intresse, och kanske kan vara värt att fundera på, är att Chrome Soft är en låg-kompressionsboll som är ämnad att ha en låg spin. En bra bollflykt med den här typen av boll är precis det du beskriver att du inte vill ha, upp högt i luften och sedan segla!

Vill du ha en annan, lägre och mer penetrerande bollflykt så kanske en klassisk ProV1 eller ännu heller Srixon Z-starXV eller kanske Bridgestone Tour B XS. Dessa bollar kommer att sträva efter en helt annan typ av bollflykt. =)

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 06 jan 2019, 21:42

tack doktorn.
Ska inte ha för bråttom med detta känner jag.

Ska testa andra bollar när jag får möjlighet.

Egon

Inläggav Egon » sön 06 jan 2019, 21:51

Egon
tack!
Hmmm så egentligen borde jag vänta på demodagar och provslå en massa olika klubbor.
Det är väl det förnuftiga... men vem vill alltid vara det!?
Nä, golf ska vara kul och känner du för att köpa något på en höft, så gör det.
Golf är en materialsport och nåt set mer eller mindre lär inte göra någon neg. skillnad på ditt spel. Enda saken att tänka på där är att behålla de gamla klubborna som en försäkring och en möjlighet till att checka av de nya.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 06 jan 2019, 22:49

Har du råd, åk till brejan eller annan klubbmakare. Har du inte råd, åk till nåt sämre. Gör det innan du börjar ifrågasätta allt och allting...
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » tis 08 jan 2019, 00:19

Har du råd, åk till brejan eller annan klubbmakare. Har du inte råd, åk till nåt sämre. Gör det innan du börjar ifrågasätta allt och allting...
Du har det bra du.. ;)

Jag vet flera personer som ifrågasätter det mesta (inkl. superduper-CF) och har man den genen så hjälper det inte om man så blir fittad av de bästa i världen. Att de sen (de bästa alltså) kommer fram med helt olika recept visar väl på hur komplext (eller enkelt?) anpassad utrustning är!?

Jag håller med dig om att det går att krångla till det för sig så in i h-e... men det gäller att hitta en rimlighet i sin vetgirighet/nördighet. Kunskap är kul men det är fanimej inte kul att ifrågasätta sig själv och sina val hela tiden.
Å andra sidan... Jag förstår de som vill lita blint på någon annan och sen låta det vara. En smått gudasänd begåva, om du frågar mig... men tyvärr inte så gångbar om man har nån hjärncell över för lite grunnande ibland för då kommer hjärnspökena fram.
Don’t fix it it aint broken... skulle nog många tjäna på.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 08 jan 2019, 00:31

Jag har iom mitt nörderi en förbless för att gå in i detalj på det mesta. Försöker mitt yttersta för att inte börja fundera i golfen också. Började ju fundera lite med drivern förra året men som väl var gick det åt helvete direkt så man gick tillbaka till gamla bettan igen (dvs den fittade). Därför jag skrev "Gör det innan du börjar ifrågasätta allt och allting...". Men som du säger- det är rökt för dom flesta.

Egon

Inläggav Egon » tis 08 jan 2019, 00:44

Avdelning OT.
Du sätter lite huvet på spiken och en grundtanke som många tänker är att de ska ”få till” en klubba som passar deras sving. Låter ganska självklart... men ack så fel!
Det är inte många som har en så ”bra” sving att det bästa receptet är att bygga klubbor efter den... inte ens proffsen. Det man däremot bör göra är att identifira det som är bra och sen försöker enabla/förstärka det så att man kan fortsätta att utvecklas i samma riktning.

Det sämsta är att bygga in begränsningar i klubban men om har ”lite att ta av” så funkar det hyggligt. Proffsen cf’ar ofta med dessa premisser i åtanke som t.ex Tiger och hans mardröm att dra bollen vänster med drivern. Gubben petar då i ett vridstyvt superduperskaft som han egentligen inte pallar att dra runt och vips så har några till fattat detta och sen är hypen igång.
Tensei CK Pro is now da shit och orange-modellen går väl knappt att lösa ut längre. ;)

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 08 jan 2019, 00:59

Jag kände likdanat, att jag ville stabiliseras innan club fitting.

Efteråt fattade jag att jag aldrig skulle kunna stabilsera mig utan en.

Jag är under utveckling (lugnt sagt) och jag har under dom tre säsongerna med klubborna inte kännt en enda gång att det skulle varit fel med en cf, tvärt om.

Det är nästan så man hoppas att man ändrar sig på nåt vis så man får göra en ny cf om nåra år.... :) Chansen är dock liten. Hur mycket man än försöker ändra sig dras man ändå med den här kroppen och dess rörelser.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tor 10 jan 2019, 21:33

Intressant diskussion.

Mycket tjusning ligger i det nya, och mycket tjusning ligger i tänkandet och funderandet om vad som är bra eller dåligt. Mest under lågsäsong dock.

Nu är jag sugen på att testa single lenght klubbor.
Wishons Sterling kanske....

Egon

Inläggav Egon » tor 10 jan 2019, 21:59

Intressant diskussion.

Mycket tjusning ligger i det nya, och mycket tjusning ligger i tänkandet och funderandet om vad som är bra eller dåligt. Mest under lågsäsong dock.

Nu är jag sugen på att testa single lenght klubbor.
Wishons Sterling kanske....
... och där dog tråden!

Egon

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tor 10 jan 2019, 22:19

... och där dog tråden!

Egon

Du verkar negativt inställd till dessa?

Egon

Inläggav Egon » tor 10 jan 2019, 23:35

... och där dog tråden!

Egon

Du verkar negativt inställd till dessa?
Ja, men främst i en teoretisk diskussion. Jag är inte så elak att jag inte kan erkänna att någon annan kan tycka tvärtom.

One length är sprunget ur en missuppfattning av svingen. Denna manifesteras i att man har olika sving när skaften blir olika långa. Så är det inte... och tror man det så förstår man inte hur klubbor är konstruerade.
Nej, tillverkare är inte dumma.... De vet att en spelares j9-sving är densamma som h*ns j6-sving. De försöker bara göra sitt leverne på att sälja klubbor.

Dechambeu svingar inte som någon annan. Han gör det grymt bra men det är inget man skulle vilje se en tränare lära ut. eftersom svingen kräver sin man. Nej, Dechsmbeu är ingen bra/rättvisande reklam för one length utan han är bara reklam för Dechambeu.

Egon

Egon

Inläggav Egon » tor 10 jan 2019, 23:55

”Samma” sving är väl en förenkling..
Av en slump så stötte jag på den här illustrationen. Avgör själva hur nära ”samma” det är.

Bild

Egon

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » fre 11 jan 2019, 00:05

Mitt intresse ligger främst i att jag sprider mina långa järn rejält. Allt som gör det bättre är välkommet.

Och jag gillar tanken på samma känsla när man ställer upp och när man svingar alla klubbor. Vill testa innan jag avfärdar i alla fall

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » fre 11 jan 2019, 00:43

Mitt intresse ligger främst i att jag sprider mina långa järn rejält. Allt som gör det bättre är välkommet.

Och jag gillar tanken på samma känsla när man ställer upp och när man svingar alla klubbor. Vill testa innan jag avfärdar i alla fall
Klart man ska testa om man vill det.

Min egen personliga uppfattning om storheten i att noggrant prova ut sina klubbor är att frågetecknen kring utrustningen suddas ut och man kan helt enkelt konstatera att bolluslingen gick dit jag slog den - utan omsvep och ursäkter. Slog jag bollen dåligt, så var det en dålig sving och jag vet att jag inte kan söka några ursäkter i att mina klubbor kanske behöver vara en grad flat eller något.

Vad gäller one-lenght, så tror inte jag heller på det. Att du sprider dom långa järnen beror i första hand på att det är dom som är dom svåraste att slå, men dom kan också vara lite knökiga att få till en bra fit på. Framförallt - tror jag - för att man inte riktigt tror på sig själv och försöker lite för mycket med en järn 4 i hand.

Testa detta, slå några lugna fina järn 7:or, känn att du behåller balans och kontroll. Byt sedan klubba till järn 4 och försöka slå bollen med samma mjuka känsla. Det kan vara en start?

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » fre 11 jan 2019, 09:05

Säkert helt korrekt, fyran är 190-195m det är långt i huvudet och jag försöker nog slå långt istället för att låta klubban jobba.

Men suget efter nya järn kvarstår, mest för att det är offseason tror jag.

Jag håller med, med driven som är ordentligt fittad så vet jag att det är jag som suger när det går dåligt men med järnen smyger det på tankar. En ordentlig järnfitting vill jag göra, sen får jag se om jag köper nya klubbor.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » fre 11 jan 2019, 15:22

One Lenght gör nog underverk för många, längre skaft brukar betyda att ens missar blir grövre. Jag skulle gärna ha alla klubbor som Järn 6 för att testa. Om jag skulle tappa i längd så skulle det inte göra något, slår "för långt" ändå. Använder sällan några högre järn än 7. Kan ställa ut 6-5 egentligen.
Jag som är rätt lång känner dock att de korta klubborna kan bli lite för korta ibland, speciellt de Wedgar jag har som inte är custom fit, har extremt svårt för att slå 56 och 60 grader med full swing.

Återgå till "Utrustning"