Tippa regeringen

Diskutera politik, migration, integration, samhällsklimat och allt annat som är åsiktsrelaterat. Kom ihåg att hålla en hövlig ton och inte brusa upp bara för att ni inte håller med varandra.
Användarvisningsbild
Sam

Re: Tippa regeringen

Inläggav Sam » tor 10 jan 2019, 11:39

Inför 3e omröstningen tror jag följande:

Centern väljer inte sida, elr säger "nej till allt", och L väljer Löfven iom att de annars åker ur riksdagen i april.

Om jag förstått det hela rätt med mandaten så kommer inte M+KD+SD räcka för att rösta mot Löfven (mindre än 175 mandat) och sedan börjar Löfven bilda en regering.
C kommer inte att rösta mot Löfven iom att S inte tar stöd av SD och då kan Annie hålla sin "nej till allt" linje. De lägger bara ner sin röst och ger Löfven passivt stöd gm gula knappen.

OM det ovanstående sker så faller det ut som jag skrev tidigt i tråden, S regerar med M budget. (det var ett insider tips från början)
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tor 10 jan 2019, 11:45

Centern väljer inte sida, elr säger "nej till allt", och L väljer Löfven iom att de annars åker ur riksdagen i april.

Om jag förstått det hela rätt med mandaten så kommer inte M+KD+SD räcka för att rösta mot Löfven (mindre än 175 mandat) och sedan börjar Löfven bilda en regering.
C kommer inte att rösta mot Löfven iom att S inte tar stöd av SD och då kan Annie hålla sin "nej till allt" linje. De lägger bara ner sin röst och ger Löfven passivt stöd gm gula knappen.

OM det ovanstående sker så faller det ut som jag skrev tidigt i tråden, S regerar med M budget. (det var ett insider tips från början)

Fast att släppa fram en Löfvén-regering genom att lägga ner rösterna och inte ingå i en regering måste vara svårt att förklara till och med för centerväljarna.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 10 jan 2019, 11:50

Fast att släppa fram en Löfvén-regering genom att lägga ner rösterna och inte ingå i en regering måste vara svårt att förklara till och med för centerväljarna.
Och så kommer det ett EU-val - där kommer alla borgerliga C- och L-väljare nog att tänka igenom sin röst.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » tor 10 jan 2019, 12:14

Ja det kan bli så, men jag tror att Annie kör den tidigare linjen och då är det inga problem att förklara för väljarna.

Den tidigare linjen; säga nej till allt i förhandlingar. Alltså hon ställer omöjliga krav för Löfven att gå med på, eller att Annie inte fått tillräckligt säkerhet i Löfvens löften (iom att allt går inte att skriva avtal om, omröstningar där V och MP röster är svåra att veta i förväg)
Sam Snead

Nordan

Inläggav Nordan » tor 10 jan 2019, 14:11

Hur fan tänker dom? Hur ska ett sånt grundläggande dokument kunna utformas? Om det blir en alliansregering kommer sd alltid kunna bestämma om man ska stödja eller fälla regeringens propositioner och därmed har sd naturligtvis politiskt inflytande. Fast man kanske ska skriva in i dokumentet att Löfvén alltid måste stödja alliansen...

Ja, vi får se vad de inkompetenta pajasarna hittar på..
Enig, hur konstigt det än låter...
Även om jag rent politiskt gillar att SD hålls utanför så förstår jag inte hur man tänker sig att ett sådant dokument skall tas fram öht faktiskt?
Om man nu inte vill jobba med SD är det väl bara att inte göra det, det behövs väl inget dokument för den sakens skull. Det gäller väl iofs vilket parti som helst egentligen?
Ska M ta fram samma dokument för V?

Men den demokratiska vägen visar vem som har makt, hur man än vänder och vrider på det.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Pinis

Inläggav Pinis » tor 10 jan 2019, 14:36

Marcus Oscarsson...
ANALYS: BRILJANT PARERAT AV ANNIE LÖÖF
– CENTERNS STRATEGI MYCKET FRAMGÅNGSRIK

Efter de båda statsministerkandidaternas möten med talmannen står det klart vems strategi som varit mest framgångsrik – Annie Lööfs och Centerpartiets.

Centern har hanterat sin vågmästarposition på ett kraftfullt sätt vilket framgick när S och M:s partiledare uttalade sig till media för första gången på flera veckor idag.

- Samtal pågår fortfarande. Jag hoppas det ska leda hela vägen fram, sa Löfven.
- Samtalen pågår fortfarande. Inget är avslutat, sa Kristersson.

✅ Båda sidor är under fortsatt press av Centerpartiet som i slutspurten av tidernas valrysare i Sverige har goda chanser att bli det parti som i proportion till sitt valresultat får störst genomslag i regeringspolitiken 2019-2022.

Att Centern låtit båda sidor veta att samtal pågår med andra sidan gör att båda sidor måste göra sitt yttersta för att locka över Centern. Löfven har sannolikt fått gå Centern till mötes på flera nya punkter under jul- och nyårshelgerna och för varje punkt har S-budet blivit allt mer attraktivt för Centern. I takt med detta har Moderaterna fått anstränga sig allt mer för att göra sitt alternativ maximalt intressant för Centern.

När ett parti blir vågmästare i ett oklart parlamentariskt läge har man en gyllene möjlighet att förhandla med båda sidor för att förvalta sina väljares röster på bästa sätt genom att få igenom så många av partiets förslag som möjligt.

Centern ser ut att ha nyttjat den gyllene möjligheten på bästa möjliga sätt för sina egna väljares räkning och nu ligger svaret om det blir Löfven eller Kristersson mycket nära.
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tor 10 jan 2019, 15:39

Marcus Oscarsson...
ANALYS: BRILJANT PARERAT AV ANNIE LÖÖF
– CENTERNS STRATEGI MYCKET FRAMGÅNGSRIK

Efter de båda statsministerkandidaternas möten med talmannen står det klart vems strategi som varit mest framgångsrik – Annie Lööfs och Centerpartiets.

Centern har hanterat sin vågmästarposition på ett kraftfullt sätt vilket framgick när S och M:s partiledare uttalade sig till media för första gången på flera veckor idag.

- Samtal pågår fortfarande. Jag hoppas det ska leda hela vägen fram, sa Löfven.
- Samtalen pågår fortfarande. Inget är avslutat, sa Kristersson.

✅ Båda sidor är under fortsatt press av Centerpartiet som i slutspurten av tidernas valrysare i Sverige har goda chanser att bli det parti som i proportion till sitt valresultat får störst genomslag i regeringspolitiken 2019-2022.

Att Centern låtit båda sidor veta att samtal pågår med andra sidan gör att båda sidor måste göra sitt yttersta för att locka över Centern. Löfven har sannolikt fått gå Centern till mötes på flera nya punkter under jul- och nyårshelgerna och för varje punkt har S-budet blivit allt mer attraktivt för Centern. I takt med detta har Moderaterna fått anstränga sig allt mer för att göra sitt alternativ maximalt intressant för Centern.

När ett parti blir vågmästare i ett oklart parlamentariskt läge har man en gyllene möjlighet att förhandla med båda sidor för att förvalta sina väljares röster på bästa sätt genom att få igenom så många av partiets förslag som möjligt.

Centern ser ut att ha nyttjat den gyllene möjligheten på bästa möjliga sätt för sina egna väljares räkning och nu ligger svaret om det blir Löfven eller Kristersson mycket nära.

Och? Det är väl inte någon här (förutom du) som förnekat att Annie Lööf är bäst på falskspel.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » tor 10 jan 2019, 16:28

Pinis, så fort någon ger Annie beröm så är inte det lika med att hon ÄR duktig politiker. Att Annie utnyttjat situationen (144 vs 143 mandat mellan blocken) för att få full fokus på sin statsministerkandidatur har vi konstaterat tidigare. Det verkar TV4 journalisten också gilla.
Att det varit det mest ansvarsfulla från en partiledare som OCKSÅ tänker på Sveriges bästa, håller jag inte med om. Hennes EGO har fått mycket utrymme i den här soppan.

Ska inte säga att hon är ensamt ansvarig för soppan, men snudd på.
Sam Snead

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » tor 10 jan 2019, 22:34

Pinis, så fort någon ger Annie beröm så är inte det lika med att hon ÄR duktig politiker. Att Annie utnyttjat situationen (144 vs 143 mandat mellan blocken) för att få full fokus på sin statsministerkandidatur har vi konstaterat tidigare. Det verkar TV4 journalisten också gilla.
Att det varit det mest ansvarsfulla från en partiledare som OCKSÅ tänker på Sveriges bästa, håller jag inte med om. Hennes EGO har fått mycket utrymme i den här soppan.

Bra av Aktuellt att de uppehöll sig kring Annies kommande svekdebatt som hon inte kan undvika, oavsett hur hon gör. Gillade klippet från 18 september om att inte stödja Löfven.

Annie kämpar för att inte tappa sin självskapade gloria och att motbevisa att inte valresultat var en "lögnturne" inför valet som fick upp centerns valresultat.

Björklund kämpar för sitt eftermäle efter 12 år som partiledare. Då jag tror han avslutar sin karriär inom L och som partiledare under 2019.

Efter detta kaos kan jag faktiskt ta en S-ledd mittenregering för husfridens skull. Dags att gå vidare. Nu litar jag på att det kommer att ske en del förändringar i partierna inför nästa val. Det kan komma lite gott ur detta kaos.

Tror också att vi väljare kan komma att förändra vårt röstningsbeteende. Vet inte hur, men detta lär påverka valen framöver.
Sam Snead

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inläggav Besserwizzer » fre 11 jan 2019, 08:06

Bra av Aktuellt att de uppehöll sig kring Annies kommande svekdebatt som hon inte kan undvika, oavsett hur hon gör. Gillade klippet från 18 september om att inte stödja Löfven.

Annie kämpar för att inte tappa sin självskapade gloria och att motbevisa att inte valresultat var en "lögnturne" inför valet som fick upp centerns valresultat.

Björklund kämpar för sitt eftermäle efter 12 år som partiledare. Då jag tror han avslutar sin karriär inom L och som partiledare under 2019.

Efter detta kaos kan jag faktiskt ta en S-ledd mittenregering för husfridens skull. Dags att gå vidare. Nu litar jag på att det kommer att ske en del förändringar i partierna inför nästa val. Det kan komma lite gott ur detta kaos.

Tror också att vi väljare kan komma att förändra vårt röstningsbeteende. Vet inte hur, men detta lär påverka valen framöver.
Och jag ville att den "svenska" modellen skulle följas med att "största" parti skall få makten = alliansen.
Tänker sluta rösta. Jag har gett upp. Nu gäller egoism (då det tar betydligt mindre tid) så då gäller det att säkra upp framtiden för mina barn och enbart dem.
Kommer att sluta tycka det är tufft att betala skatt så andra som har det sämre kan få det bättre.
Känns ganska skönt att lågan har slocknat i mig - jag fick någon form av fridfullhet i mig och mina tankar har blivit klarare. Varför gjorde jag inte det här tidigare i mitt liv.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » fre 11 jan 2019, 10:03

Och jag ville att den "svenska" modellen skulle följas med att "största" parti skall få makten = alliansen.
Tänker sluta rösta. Jag har gett upp. Nu gäller egoism (då det tar betydligt mindre tid) så då gäller det att säkra upp framtiden för mina barn och enbart dem.
Kommer att sluta tycka det är tufft att betala skatt så andra som har det sämre kan få det bättre.
Känns ganska skönt att lågan har slocknat i mig - jag fick någon form av fridfullhet i mig och mina tankar har blivit klarare. Varför gjorde jag inte det här tidigare i mitt liv.
Alliansen hade 143 mandat och S samlade 144 med stöd från V och MP.
Jag går åt samma håll, lite uppgivet. De egna behoven hamnar än mer i fokus.
Sam Snead

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » fre 11 jan 2019, 10:07

Bara i vänstervridna Sverige kan V och MP anses vara rimliga partners medan SD är hin håle själv.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Pinis

Inläggav Pinis » fre 11 jan 2019, 11:02

Nog avgör jag själv vad jag anser vara en bra politiker, och en länk/ett citat från någon som har samma syn har inte med den saken att göra.
Dessutom, Marcus Oscarsson är ju inte gud, men han är knappast heller "någon".

Vad bygger du din uppfattning på,, om vad som är en bra politiker,.
Själv anser jag att vi måste pröjsa ordentligt mycket mer i lön till toppolitikerna om vi vill ha riktigt kompetenta politiker

Kan du på något sätt stödja ditt påstående "att få full fokus på sin statsministerkandidatur...".
Norlén har sagt att det finns två partiledare som vill bli statsminister, SL o UK.
Så du får försöka ta fram något som stöder ditt tjat om statsministerposten för att det ska vara trovärdigt.

Ansvariga "för soppan" är väl i princip alla som inte gör ordentliga avkall på sin politik mm
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Hälge

Inläggav Hälge » fre 11 jan 2019, 13:50

Nog avgör jag själv vad jag anser vara en bra politiker, och en länk/ett citat från någon som har samma syn har inte med den saken att göra.
Dessutom, Marcus Oscarsson är ju inte gud, men han är knappast heller "någon".

Vad bygger du din uppfattning på,, om vad som är en bra politiker,.
Själv anser jag att vi måste pröjsa ordentligt mycket mer i lön till toppolitikerna om vi vill ha riktigt kompetenta politiker

Kan du på något sätt stödja ditt påstående "att få full fokus på sin statsministerkandidatur...".
Norlén har sagt att det finns två partiledare som vill bli statsminister, SL o UK.
Så du får försöka ta fram något som stöder ditt tjat om statsministerposten för att det ska vara trovärdigt.

Ansvariga "för soppan" är väl i princip alla som inte gör ordentliga avkall på sin politik mm
Ska man locka till sig mer kompetenta politiker så får man nog börja med att ha kompetenta ledningar och en konsekvent politik, det är nog viktigare än lönen. Höjda löner idag hade bara resulterat i fler högavlönade oduglingar.
Sen tror jag inte man vill ha för kompetenta människor runt sig i de flesta partierna, man föredrar många som kan väldigt lite och som inte vågar ifrågasätt för mycket.

Nordan

Inläggav Nordan » fre 11 jan 2019, 14:08

Jag kanske tolkar dig (er) fel, men hur kan man komma fram till att alliansen är större än S sidan?
För bara för att alliansen är en uttalad konstellation innebär den ju inte att en S-koalition med Mp och V är en mindre koalition än alliansen?
Och då är ju följaktligen S sidan större än alliansen?

Nordan

Inläggav Nordan » fre 11 jan 2019, 14:13

Bara i vänstervridna Sverige kan V och MP anses vara rimliga partners medan SD är hin håle själv.
Fast nu missar du en sak, att i alliansen igår inte SD, och att alliansen inte har med dom i sin allians gör att de inte når S + mp + V, vilket har varit en mångårig konstellation.
Varför inte SD ingår i alliansen, är det "vänstervridna Sveriges" fel?

Var det sossarnas fel att tsunamin slog till också?

Nordan

Inläggav Nordan » fre 11 jan 2019, 16:31

Nu Lööf direkt i Ekot...

Nordan

Inläggav Nordan » fre 11 jan 2019, 16:36

Nu Lööf direkt i Ekot...
Då ser det ut som att det blir S, mp + L, C.
Ytterpartierna skall hållas utanför, så nu måste SL skippa V, det kan bli känsligt antar jag?

trickard

Inläggav trickard » fre 11 jan 2019, 16:37

Åter igen ett knasultimatum från Lööf. Man ska luta sig mot V samtidigt som uppgörelsen går ut på att hålla dessa utanför regeringsinflytande. Det är nästan så jag hoppas på att V trycker på den röda knappen, för varför skulle de inte göra det?
Just nu har jag en riktigt bra formsvacka

Nordan

Inläggav Nordan » fre 11 jan 2019, 16:47

Åter igen ett knasultimatum från Lööf. Man ska luta sig mot V samtidigt som uppgörelsen går ut på att hålla dessa utanför regeringsinflytande. Det är nästan så jag hoppas på att V trycker på den röda knappen, för varför skulle de inte göra det?
jag tyckte att hon inledde med att säga att den konstellationen av de fyra partierna hade en så pass stor del att de inte kom i beroendeställning av vare sig V eller SD, eller någon annan heller, jag har INTE räknat själv...

trickard

Inläggav trickard » fre 11 jan 2019, 16:49

jag tyckte att hon inledde med att säga att den konstellationen av de fyra partierna hade en så pass stor del att de inte kom i beroendeställning av vare sig V eller SD, eller någon annan heller, jag har INTE räknat själv...

S+MP+L+C har 167 mandat. 175 krävs för majoritet

edit: Rättat till S+MP+L+C (från S+V+L+C)
Senast redigerad av 1 trickard, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » fre 11 jan 2019, 16:52

Det låter på det som Lööf hittills sagt i presskonferensen att det är rätt många saker som V inte gillar.
Tippar på att V trycker rött.

Värnskatten, ändrade LAS regler, dubblering av rut och rot-avdrag och andra skattsänkningar är ju sånt som V inte accepterar.

Nordan

Inläggav Nordan » fre 11 jan 2019, 16:55

S+V+L+C har 167 mandat. 175 krävs för majoritet
jag antar att du menar mp, inte V?
Då är jag med, tack!
Ja då blir det lite märkligt, för då förlitar man sig alltså på att V röstar ja till en mer liberal politik?

trickard

Inläggav trickard » fre 11 jan 2019, 16:55

S+V+L+C har 167 mandat. 175 krävs för majoritet
jag antar att du menar mp, inte V?
Då är jag med, tack!
Ja då blir det lite märkligt, för då förlitar man sig alltså på att V röstar ja till en mer liberal politik?
Ja, jag menar naturligtvis MP. Förlåt slarvet.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » fre 11 jan 2019, 16:56

Det låter på det som Lööf hittills sagt i presskonferensen att det är rätt många saker som V inte gillar.
Tippar på att V trycker rött.

Värnskatten, ändrade LAS regler, dubblering av rut och rot-avdrag och andra skattsänkningar är ju sånt som V inte accepterar.
Fri hyressättning på nybyggnationer är ju också något som V är emot, det är ju ett första steg mot marknadshyror.

Återgå till "Åsiktskorridoren"