Costa Navarino – Dubbelt golfnöje i Grekland

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Costa Navarino – Dubbelt golfnöje i Grekland

Inläggav Puttaren » tis 05 feb 2019, 18:35

BildCosta Navarino i grekiska Messinia är en lyxresort med två riktigt bra banor, utmärkta rum och kulinariska upplevelser i toppklass.

Mitt första och hittills enda besök i Grekland inleds på bästa sätt. En uniformerad gentleman möter mig efter tullfiltret och leder mig till en lyxig Mercedes där jag i luftkonditionerad svalka får en tretimmarsresa från Aten till Peloponnesos och Costa Navarino. Längs vägen får jag lära mig att Greklands ekonomi håller på att hämta sig, men att många unga fortfarande söker sig utomlands för att hitta jobb och att de som stannar kvar har det tufft – även de som har jobb.
[Hitta din resa till paradiset i Grekland hos Berglund Travel här]

Bild
Fantastiskt att checka in och få en egen pool i stället för den sedvanliga trista gräsplätten på baksidan.

Nytt resmål för golfturister
En sak som kan bidra till att stärka Greklands ekonomi och hjälpa landet att återhämta sig är turismen. Det har alltid varit ett populärt resmål, men inte för golfspelare eftersom antalet golfbanor är litet och marknadsföringen av dem ännu mindre. Nu är det dock andra bullar – golfresorten Costa Navarino, längst ut på Peloponnesos, har på kort tid blivit ett givet resmål för alla golfare med smak för lyxigt boende, fina golfbanor, bra mat och goda viner.

Innan resorten uppfördes var det här bara en lång sandstrand där havssköldpaddorna kom upp och lade sina ägg. Idag finns här två golfbanor, två olika hotell, ett stort spa, en uppsjö restauranger och aktiviteter av alla de slag så att även den som inte vill spela golf dagarna i ända har något att göra om inte de olika poolerna, stranden eller en slö dag i skuggan lockar mer.

Arkitekturen är typisk för regionen och består mestadels av låga byggnader i sten och trä medan de många planteringarna enbart har lokala träd och växter. Jag har turen att få ett extra lyxigt rum där den sedvanliga gräsplätten utanför terrassen har ersatts av en egen pool. Förvisso inte stor, men det är en underbar lyx att efter middagen kunna ta ett dopp och svalka sig i den varma sommarnatten.

Bild
Första hålet på Dunes Course ger en föraning om vad som komma skall

Bild
… en lagom utmanande, men ändå ypperligt spelbar bana med vackra vyer och ett perfekt skick. Dunes Course är en klassisk Langer-bana med stor njutning.

Gott om plats
Dunes Course ligger alldeles intill resorten och nås till fots eller med en golfbil från receptionen till det vackra och mysiga klubbhuset. Det blir golfbil eftersom den stekande solen och pressande hettan knappast lindras av den svaga brisen från havet. Det går att gå, men det är lite upp och ned, och en bit att ta sig mellan några av hålen.

Banan är öppen och har en tydlig resortkaraktär, men Bernhard Langers golfhål mellan oliv- och citrusträden bjuder ändå på många utmaningar för den som vill ta sig an ”old man par”. Det böljande landskapet speglas i undulerade fairways, stora greener och djupa bunkrar som inte skulle skämts för sig på vilken linksbana som helst. Vyn ut över havet bakom tvåans green är så vacker att man gärna slår det inspelet ett par gånger bara för att njuta av känslan.

Min tyske spelkamrat, en mikrobiolog som arbetar med att utveckla ett blodprov som enklare kan identifiera borrelia, har ingen riktigt bra dag, men han tar sig ändå runt rimligt och berättar att han och hans fru åker hit ofta. De har varit på många andra fina ställen i världen, men trivs som bäst här. Och då spelar hans fru inte ens golf.

[Hitta din resa till paradiset i Grekland hos Berglund Travel här]

Bild
På resortens långa sandstrand är det behagligt lugnt och bara några steg bort finns strandbaren där man kan svalka sig med glas vitt vin och förstrött äta lite oliver medan man begrundar hur lyckligt lottad man är som får vara här.

Annorlunda ägglunch på stranden
Efter rundan blir det en sedvanlig gin & tonic i sällskap av utsökta Kalamata-oliver – when in Rome, som det heter. En utsökt lunch serveras på stranden där min värdinna berättar om de många projekt som resorten och bolaget bakom den stöder. I byarna intill bedriver man bland annat flera turismprojekt och hon pekar på en avspärrning en bit bort på stranden där det händer något riktigt spännande. I samarbete med en ideell stiftelse skyddar man de platser där jättehavssköldpaddorna lagt sina ägg och bidrar därmed till artens fortlevnad.

Bild
Smaklökarna får också sitt på Costa Navarino. Med eget vin och lokalproducerade råvaror levereras högsta klass rakt igenom.

Resten av eftermiddagen fylls med ett dopp i havet, ett dopp i den stora poolen och ett dopp i min egen pool. Det blir mycket bada, men det är riktigt skönt i hettan och en perfekt uppladdning för kvällens middag på italienska restaurangen Da Luigis, en av ett tiotal restauranger på resorten. I sällskap med några andra journalister får jag njuta av smårätter, sallader, pizza och Costa Navarinos egna viner medan en inspelad konsert visas på en jätteskärm på andra sidan en liten piazza.

Bild
Dignande frukostbuffé med både knaperstekt och mjukt bacon, en falk som håller småfåglarna borta - följt av ett dopp i den stora poolens härligt svalkande vatten. Svårslagen morgon!

Vackra vyer och minnesvärda golfhål
Innan det är dags att ta sig till Bay Course, cirka sju kilometer bort, får jag inspektera frukosten i Moria, hotellets bufférestaurang. Det nästan otroligt överdådiga utbudet kompletteras av riktigt hög klass i alla detaljer samt förstklassig service. Det finns till och med en tam falk som ser till att inte småfåglarna ska flyga runt bland borden i skuggan på uteserveringen.

Bild
Liksom Dunes Course erbjuder Bay Course en range i toppklass och en bana i makalöst fint skick. De makalöst fina vyerna gör dock Bay Course till nummer ett i mina ögon.

Efter en bussfärd på tio minuter till Costa Navarinos andra bana och några bollar på rangen är det så dags att ta sig an den här Robert Trent Jones Junior-banan som jag hört mycket om. Och det är verkligen en riktigt skön upplevelse i den kuperade miljön med havsutsikt på nästan alla hålen.

Har man lite löd i drivern ska man våga välja en tee längre bak, men av hänsyn till min nyvunne tyske vän blir det gul tee. Och det är riktigt roligt eftersom redan ettan går att nå från tee och några av par 5-hålen är riktiga munsbitar. Ändå är det två av de sex(!) par 3-hålen som etsat sig fast mest i minnet. Det nya tredje hålet, som byggdes för att ge plats för det nya hotell man bygger, spelas rakt ut mot havet och greenen är inte många meter från stranden.

Bild
Inte ofta man får chansen att spela från stranden, men så nära havet ligger det tredje hålet.

Med mindre havskontakt, men icke desto mindre spektakulärt är kort-korta hål 13, bara drygt 100 meter från backtee, minnesvärt. Inte bara för att jag sånär lyckas sänka en lobbwedge för en spik, utan också för att det är ett sånt där hål där alla har chansen. Vi får höra en rövarhistoria om en dam som bara ett par dagar tidigare gjorde hole in one här med en järnfemma. Och när jag berättar det på Facebook hör en kollega av sig och säger att det var hans fru – small world!

Bild
Skicket är så perfekt att man som golfnörd nästan får en tår i ögat.

Efter rundan diskuterar jag och min vän mikrobiologen banans kvaliteter och han berättar att hans fru gillar den här banan mer eftersom hon som icke-golfare kan njuta av de fantastiska vyerna och de makalöst vackra solnedgångarna över havet på sena kvällsrundor. För min del är layouten överlag väldigt trevlig och det känns som en klassisk Trent Jones Junior-bana med skön blandning av risk och belöning där även vingliga höghandicappare kan ta sig runt utan större problem.

Bild
Bay Course sedd från ovan.

Vår värd på Bay Course berättar att man utöver de hotell som håller på att byggas här så arbetar man också på två nya banor i kullarna ovanför Bay Course. José Maria Olazabal ska designa banorna som ska vara spelklara 2021 och det finns all anledning att återkomma till Costa Navarino för att se hur de banorna blir. Den höga placeringen kommer att ge makalösa panoramavyer över landskapet och havet, och Olazabal brukar göra njutbara banor som följer naturen väl.

Bild
José Maria Olazabal presenterar sina planer på de två nya golfbanorna med panoramavyer över landskapet och havet.

Cykel, bad och kultur
På temat att man också måste se mer än bara golfbanan hakar jag på en liten utflykt. Efter en kort bilfärd upp på relativt hög höjd och sen mountainbike nedför backe i hårnålskurvor och mellan olivträd och vattenmelonfält kommer vi ned till Marathopolis lilla hamn.

Bild
En lång cykeltur – barmhärtigt nog nedför – förbi olivodlingar och vattenmelonplanteringar avslutas med en båttur ut till Proti och ett dopp i det härligt svalkande och salta havsvattnet.

Här äntrar vi en turistbåt för en enkel, men jättegod lunch på väg ut till den lilla ön Proti. Diverse historiska fakta varvas med vad som sannolikt är riktiga rövarhistorier, men det är hela tiden underhållande. Sant är att ön ser ut som en krokodil från land, men om den grekiska guden Poseidons son Proteus verkligen tog formen av olika djur och blev den här krokodilen är mer tveksamt …

Den som är mer kulturellt lagd kan med fördel besöka Olympia-muséet, födelseplats för de olympiska spelen och en av Greklands mest betydelsefulla antika helgedomar. Det går också att nöja sig med att besöka småbyarna längs kusten, dricka något på en uteservering och blicka ut över havet medan man försöker anamma det grekiska tempot som är något helt annat än den stress man har hemma.

För mig var det här Greklandspremiär men om resten av Grekland håller den här stilen kommer jag gärna tillbaka. Och nästa gång tar jag nog med hela familjen eftersom det verkligen finns något för alla här.

Berglund Travel arrangerar resor till Costa Navarino och har bland annat ett vårerbjudande som gäller fram till 15 februari - en vecka i paradiset från 8754 kronor! Klicka här och boka din egen resa direkt!
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Modegurun

Re: Costa Navarino – Dubbelt golfnöje i Grekland

Inläggav Modegurun » sön 10 feb 2019, 22:09

Vilken månad åker man om man vill slippa frysa?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 10 feb 2019, 22:11

https://www.yr.no/place/Greece/Peloponn ... stics.html

Beror på hur frösen du är.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » sön 10 feb 2019, 23:03

Du slipper nog frysa överlag men det är såklart inte riktigt varmt så här års.

Vill du ha riktig glädje av pool och strand skulle jag nog åka från maj till september.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Återgå till "Golfresor"