feedback från er kunniga

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Pepzpepz

Re: feedback från er kunniga

Inläggav Pepzpepz » lör 16 feb 2019, 13:38

Har läst ikapp lite, och vill lägga en brasklapp angående orsak och verkan.

Svingplanet är oerhört viktigt! När det inte är riktigt bra så hamnar man i ett läge där man blir oerhört tajming-känslig! Det uppenbara i det är ju förstås att man sprider bollar åt både höger och vänster även när man tränar på rangen. När man kommer ut på banan och försöker spela vettig golf så upptäcker man att det också är ganska hopplöst att ha missar åt båda hållen! Att träna in en "perfekt" sving är snart sagt omöjligt, men att träna in en sving som är stabil och som går åt ett håll när det går fel, är oerhört värdefullt!

Något man också lätt glömmer med att vara tajmingkänslig, är hur påverkad man blir när man kommer ut på banan. Minsta lilla uppförs- eller nedförslut innebär att rotationen framåt blir tyngre eller lättare och då vill det till att just "tajmingkänslig" inte finns med i bilden.

Så, vad du än gör - strunta INTE i svingplanet!
Jag jobbar vidare, tycker mig se och känna skillnad redan.
Är inte 6-8 grader inifrån längre utan mer 0 till-2
Drömmen borde vara att hamna på 3-2 grader inifrån med bättre svingplan.
Fortsätter att nöta lite och längtar till stt årstafältet öppnar

GB-O

Inläggav GB-O » lör 16 feb 2019, 19:41

Har du alltid så här korta intervaller mellan varje slag?
Med de här korta pauserna hinner INTE musklerna få den energi som behövs.
Om du inte klarar av att vila > 1,5 minuter så vila åtminstone en minut mellan slagen.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » lör 16 feb 2019, 22:11

Om du inte klarar av att vila > 1,5 minuter så vila åtminstone en minut mellan
Lär knappast behöva mer än ett par sekunder för att återställa ATP efter ett golfslag, är ju inte en maximal ansträngning direkt. ;)

Men jag hade nog en aning bråttom för att kameran var på. Gör ju inte ens någon pre-shot-rutin utan bara slår iväg ett par bollar.

Egon

Inläggav Egon » sön 17 feb 2019, 11:42

Om du inte klarar av att vila > 1,5 minuter så vila åtminstone en minut mellan
Lär knappast behöva mer än ett par sekunder för att återställa ATP efter ett golfslag, är ju inte en maximal ansträngning direkt. ;)
+1

Lite förvånad över kommentaren... Varför skulle man vänta med +1min mellan slagen?
Golf handlar inte om en max-prestation utan slagen i sig kan jämföras med ett löptempo på medel/lång-distans.

Utöver det... Träning på range handlar om teknik/vana och inte den fysiska ansträngningen.

Egon

Modegurun

Inläggav Modegurun » mån 18 feb 2019, 01:09

Om du inte klarar av att vila > 1,5 minuter så vila åtminstone en minut mellan slagen.
Vila över 1,5 minut mellan slagen? Aldrig hört något liknande förut.

Gör du det på riktigt när du står på rangen? Måste ta sjukt lång tid att slå ett par hinkar.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » mån 18 feb 2019, 23:31

Den största skillnaden mellan en 10-handikappare och en scratchspelare på rangen?

10-handikapparen är klar en kvart före!
Och det finns flera anledningar till det. Ute på banan slår man inte ett slag var 15e sekund och övningen att gå "in och ut" ur ett slag på rangen är ovärderlig!
När man kommer ut på banan behöver man vara duktig på att leverera "här och nu". I slutändan så handlar det inte om att kunna slå ett golfslag, det klarar vi alla härinne på ett hyfsat sätt, men ute på banan gäller att att lyckas leverera varje gång. Som Fredrik Wetterstrand en gång så klokt uttryckte det, " -man behöver träna på att lyckas!"
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » mån 18 feb 2019, 23:32

Har läst ikapp lite, och vill lägga en brasklapp angående orsak och verkan.

Svingplanet är oerhört viktigt! När det inte är riktigt bra så hamnar man i ett läge där man blir oerhört tajming-känslig! Det uppenbara i det är ju förstås att man sprider bollar åt både höger och vänster även när man tränar på rangen. När man kommer ut på banan och försöker spela vettig golf så upptäcker man att det också är ganska hopplöst att ha missar åt båda hållen! Att träna in en "perfekt" sving är snart sagt omöjligt, men att träna in en sving som är stabil och som går åt ett håll när det går fel, är oerhört värdefullt!

Något man också lätt glömmer med att vara tajmingkänslig, är hur påverkad man blir när man kommer ut på banan. Minsta lilla uppförs- eller nedförslut innebär att rotationen framåt blir tyngre eller lättare och då vill det till att just "tajmingkänslig" inte finns med i bilden.

Så, vad du än gör - strunta INTE i svingplanet!
Jag jobbar vidare, tycker mig se och känna skillnad redan.
Drömmen borde vara att hamna på 3-2 grader inifrån med bättre svingplan.
Fortsätter att nöta lite och längtar till stt årstafältet öppnar
0-2 är bra!
Vad som är en "optimal" siffra, är inte alltid en optimal strategi att sträva efter! ;-)

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tis 19 feb 2019, 08:55

[

0-2 är bra!
Vad som är en "optimal" siffra, är inte alltid en optimal strategi att sträva efter! ;-)
Sant.
Vill dock inte tillbaka till fade/sliceträsket jag hade som grabb :)

Jornhona

Inläggav Jornhona » tis 19 feb 2019, 17:43

[

0-2 är bra!
Sant.
Vill dock inte tillbaka till fade/sliceträsket jag hade som grabb :)
Vill bara upplysa om att draw/hookträsket är betydligt värre.. :oops:

Nils77

Inläggav Nils77 » ons 20 feb 2019, 11:25

Eftersom det finns siffror hur ser "alla" siffror i mixen ut(Trackman?). Något enskilt från ett sammanhang kan vara vad som helst..
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » ons 20 feb 2019, 23:46

Eftersom det finns siffror hur ser "alla" siffror i mixen ut(Trackman?). Något enskilt från ett sammanhang kan vara vad som helst..
Med vilken klubba? kan fota alla siffror nästa gång.
Med järnen har jag tittat mest på path och face angle.
Med driven mycket på samma men även AoA och spinloft.
Wedgarna försöker jag få ner launch en aning

Låter som om jag tränar jättemycket och seriöst men jag gillar att faktiskt försöka göra något när jag tränar med trackman och inte bara veva.

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 21 feb 2019, 10:20

Med vilken klubba? kan fota alla siffror nästa gång.
Med järnen har jag tittat mest på path och face angle.
Med driven mycket på samma men även AoA och spinloft.
Wedgarna försöker jag få ner launch en aning

Låter som om jag tränar jättemycket och seriöst men jag gillar att faktiskt försöka göra något när jag tränar med trackman och inte bara veva.
Järn räcker gott.
D. Hume

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 10 mar 2019, 12:57

Ett representativt slag. Något hög launch kanske, sällan över 20

https://www.instagram.com/p/Bu0zQfsFXXd ... mv7hs4i3k5

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 10 mar 2019, 20:31

Slagen med en chrome soft. Järnsju.
Utomhus under säsong brukar jag räkna 155m carry med j7. Och den stannar inom två meter om jag träffar green, oftast kortare.

Nils77

Inläggav Nils77 » ons 13 mar 2019, 18:42

1 slag, är detta representativt map "normalt"?

Bra negativ AoA , dock högre än önskvärt launch samt högre än önskvärt spinn ger för mig Skop med neagativ AoA..alt tokig utrustning

Nyfiken hur slagen ser ut map variation bladet vs spåret, liten variation på bladet oavsätt spår är inte fel.
D. Hume

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » ons 13 mar 2019, 20:51

1 slag, är detta representativt map "normalt"?

Bra negativ AoA , dock högre än önskvärt launch samt högre än önskvärt spinn ger för mig Skop med neagativ AoA..alt tokig utrustning

Nyfiken hur slagen ser ut map variation bladet vs spåret, liten variation på bladet oavsätt spår är inte fel.
Japp normalt slag. Lätt push alt lätt draw när jag kommer med mera rakt blad. Och när det går helt fel-hook. Är inkonsekvent med bladet men hyfsat konsekvent med AoA och spår
Jag tror också att jag skopar för mycket, dags för lektioner igen låter det som

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 17 mar 2019, 11:00

Jag blir lite nyfiken på varför du intresserar dig för riktningen, alltså patch och face-angle? I mitt tycke är det dom mest ointressanta parametrarna som också är dom som syns allra tydligast och mest "korrekt" när du tränar utomhus och ser bollflykten.

När du går till en pro, tycker jag att du ta upp launch och spin med honom. Om du får fram händerna framföra bollen på ett bra sätt, (genom en bra höftrotation) så får du ner den dynamiska loften och därmed torde borde launch-angle och spin följa med åt rätt håll. När launchen är "rätt" eller där du vill ha den, kan du börja titta på spinnen och anpassa din utrustning efter det slag du slår.

Egon

Inläggav Egon » sön 17 mar 2019, 11:22

Jag blir lite nyfiken på varför du intresserar dig för riktningen, alltså patch och face-angle? I mitt tycke är det dom mest ointressanta parametrarna som också är dom som syns allra tydligast och mest "korrekt" när du tränar utomhus och ser bollflykten.

När du går till en pro, tycker jag att du ta upp launch och spin med honom. Om du får fram händerna framföra bollen på ett bra sätt, (genom en bra höftrotation) så får du ner den dynamiska loften och därmed torde borde launch-angle och spin följa med åt rätt håll. När launchen är "rätt" eller där du vill ha den, kan du börja titta på spinnen och anpassa din utrustning efter det slag du slår.
+1

Bara för att man vet vilka värden man vill få ut så bör inte det diktera svingen.
... eller ännu värre diktera klubbspec.
Det är detta som gör att klubbfitting innebär mer än att titta på de resultat som blir vid ett test.

Egon

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tis 19 mar 2019, 00:23

Vi kanske kan sammanfatta det med okunskap?

Anledningen (rätt eller fel) är att jag sprider bollarna mycket åt alla håll vilket jag stör mig på. För mig har det gett mycket bara att se vad som är vad.

Ska gå till pro tänker jag

Återgå till "Svingvideo"