Ready Golf

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Användarvisningsbild
Emeritus

Ready Golf

Inlägg av Emeritus » lör 23 mar 2019, 10:30

I nya reglerna uppmanas spelarna att spela i "Raskt speltempo" och att tillämpa "Ready Golf". Snackar man med vissa medlemmar om att spela snabbt får man ofta svaret "Fan, man ska väl behöva springa heller". Det är ju inte riktigt det raskt speltempo innebär. Det hela handlar om Ready Golf. R&A har gett ut "Pace of Play Manual" där ett avsnitt handlar just om Ready Golf. Man kan undra hur många klubbar har laddat ner manualen och lärt klubbmedlemmarna vad Ready Golf innebär. Hur många på EG vet vad Ready Golf innebär, i praktiken.
Ta framgångar med värdighet och motgångar med behärskning

janne64

Re: Ready Golf

Inlägg av janne64 » lör 23 mar 2019, 12:41

Jag vet:)
Men detta blir ju bra..
Vi hade någon diskussion om detta förut att folk framför skulle få ducka för bollar som kommer bakifrån . .
Det är ju inte så som det blir.
Utan typ detta att någon ligger lite taskigt till och behöver mera tid än någon längre fram som ligger bra på fairway.
Då kommer det att funka kanon.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » lör 23 mar 2019, 13:12

... som man alltid gjort. Det är bara tillåtet nu.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » lör 23 mar 2019, 21:05

Jag vet vad det innebär.

Det är ett avsteg från att någon ska behöva ha ansvaret att vara färdig när det är ens egen tur.

Av någon märklig anledning anses en sådan insikt vara för svår att hålla koll på för en människa anno 2019. Skrämmande, och förstås kontraproduktivt för speltempot! >(
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
Emeritus

Inlägg av Emeritus » sön 24 mar 2019, 08:18

Dr Golf skrev:
lör 23 mar 2019, 21:05
Jag vet vad det innebär.

Det är ett avsteg från att någon ska behöva ha ansvaret att vara färdig när det är ens egen tur.

Av någon märklig anledning anses en sådan insikt vara för svår att hålla koll på för en människa anno 2019. Skrämmande, och förstås kontraproduktivt för speltempot! >(
”Ready golf” ska inte förväxlas med att vara redo att spela vilket är spelarens ansvar och beteende. Ready Golf ex: Markera inte i tid och otid på green bollar som är nära hål och är s.k. ”tap In”, Spelare kan slå sitt slag först och därefter hjälpa till att leta efter en förlorad boll, istället för tvärt om. "Ready golf" är ett antal åtgärder som separat och tillsammans kan förbättra speltempot och minska rondtiderna. Långsamt spel är ett gissel.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 24 mar 2019, 11:07

Emeritus skrev:
sön 24 mar 2019, 08:18
Dr Golf skrev:
Jag vet vad det innebär.

”Ready golf” ska inte förväxlas med att vara redo att spela vilket är spelarens ansvar och beteende. Ready Golf ex: Markera inte i tid och otid på green bollar som är nära hål och är s.k. ”tap In”, Spelare kan slå sitt slag först och därefter hjälpa till att leta efter en förlorad boll, istället för tvärt om. "Ready golf" är ett antal åtgärder som separat och tillsammans kan förbättra speltempot och minska rondtiderna. Långsamt spel är ett gissel.
Ja, långsamt spel är onekligen ett gissel, och några av dina argument för Ready Golf är en orsak till det långsamma spelet.

Och jo, Ready Golf betyder att man inte behöver hålla så hårt på spelordningen. Istället för att ha en regel som säger att "den vars tur det är att slå ska vara redo" har man ersatt det med "den vars tur det är att slå behöver inte längre vara redo, för någon annan kanske är redo snabbare".

Jag har redan under de två senaste säsongerna sett flera spelare som satt detta i system. Att undvika att göra sig klar i syfte att se hur andra spelare väljer att spela sitt utslag, eller för att se hur vinden påverkar bollbanan. Det här är naturligtvis ett rent fusk, och övriga spelare i bollen har ingen skyldighet att spela före, men... det här leder fram till mycket onödiga och infekterade diskussioner.

Förra året spelade jag ett seriespel med en snubbe som inte spelat banan tidigare och satte detta i system. Vi sa till honom efter några hål och det blev riktigt otrevligt då han satte upp en riktigt dålig attityd efter att ha blivit konfronterad med detta.

Jag tycker det är intressant, att många är för dessa ändringar. Många av dessa är sällskapsspelare och bogey-golfare. Ju duktigare golfare man pratar med, desto mer negativ blir tonen kring dessa ändringar.

Egon

Inlägg av Egon » sön 24 mar 2019, 13:05

Håller med Dr Golf.
Vissa av oss börjar spela hålet redan innan vi slagit ut och därför så betyder honnören en hel del i det strategiska.

Reglerna om ready golf är mer skrivna för spelare som inte kan hantera och anpassa sig till en fri vilja. Golf är väldigt synonymt med samhället i övrigt då man ofta ser att folk inte vågar ta beslut och att de som gör det oftast agerar enbart egoistiskt.

Egon

Användarvisningsbild
Emeritus

Inlägg av Emeritus » sön 24 mar 2019, 13:53

Dr Golf skrev:
sön 24 mar 2019, 11:07
Emeritus skrev:
sön 24 mar 2019, 08:18
Dr Golf skrev:
Jag vet vad det innebär.

Ja, långsamt spel är onekligen ett gissel, och några av dina argument för Ready Golf är en orsak till det långsamma spelet.

Och jo, Ready Golf betyder att man inte behöver hålla så hårt på spelordningen. Istället för att ha en regel som säger att "den vars tur det är att slå ska vara redo" har man ersatt det med "den vars tur det är att slå behöver inte längre vara redo, för någon annan kanske är redo snabbare".

Jag har redan under de två senaste säsongerna sett flera spelare som satt detta i system. Att undvika att göra sig klar i syfte att se hur andra spelare väljer att spela sitt utslag, eller för att se hur vinden påverkar bollbanan. Det här är naturligtvis ett rent fusk, och övriga spelare i bollen har ingen skyldighet att spela före, men... det här leder fram till mycket onödiga och infekterade diskussioner.

Förra året spelade jag ett seriespel med en snubbe som inte spelat banan tidigare och satte detta i system. Vi sa till honom efter några hål och det blev riktigt otrevligt då han satte upp en riktigt dålig attityd efter att ha blivit konfronterad med detta.

Jag tycker det är intressant, att många är för dessa ändringar. Många av dessa är sällskapsspelare och bogey-golfare. Ju duktigare golfare man pratar med, desto mer negativ blir tonen kring dessa ändringar.
De som sätter i system att inte vara klar att spela när de är deras tur för att skapa sig fördelar är ju utstuderat fusk, håller med dig Dr Golf. Det finns ju alltid golfspelare som i alla lägen ska fuska och fuska och fuska. Jag har spelat golf i mer än 40 år och stött på åtskilliga fuskare som blir jävligt aggressiva när man påtalar fusket. Jag har anmält en fuskare till Juridiska Nämnden som blev avstängd 1 år. Ett sätt att komma tillrätta med spelare som "inte är klara" när det är deras tur att spela är ju bara att upplysa om att "nu återgår vi till normal spelordning" som står i regel 6.4b(1) och pace of play 40 sekunder, och strunta i Ready Golf. Jag är med med i ett golfgäng sedan 20 år tillbaka och vi har spelat Ready Golf i alla år utan att veta av det. Till begreppet Ready Golf får man lägga till en god portion sunt förnuft också.

Det har ju från elitspelare kommit kritik av de nya reglerna.Det var väl väntat. Med stor sannolikhet kommer R&A och USGA med en och annan Clarifikation tills regelverket är anpassat till verkligheten. Det har ju redan kommit två. Det har tagit fem år för regelorganisationerna R&A och USGA att förenkla och modernisera golfens regelverk. I den största moderniseringen sedan 1952 har 34 regler blivit 24, som är snällare mot den vanliga golfarens slarvfel och har fokus på speltempo, vilket är bra för spelet idag och i framtiden.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » mån 25 mar 2019, 10:01

Emeritus skrev:
sön 24 mar 2019, 13:53
... Till begreppet Ready Golf får man lägga till en god portion sunt förnuft också...

... I den största moderniseringen sedan 1952 har 34 regler blivit 24, som är snällare mot den vanliga golfarens slarvfel och har fokus på speltempo, vilket är bra för spelet idag och i framtiden...
Huvudet på spiken. Sunt förnuft är det som gäller. Faktum är att jag tror att vi alla spelat ett visst mått av Ready Golf, och i sunda mängder och former så är det av godo. Det är just det där att "folk" ska kunna agera "sunt" som jag - tyvärr - är lite skeptisk emot.

Sen är jag inte övertygad om att dessa förenklingar är bra för spelet, varken nu eller i framtiden. Golf är svårt, och Golf SKA vara svårt! Det hade varit bra för sporten om vi lagt samma krut på att försöka få folk att förstå vad det här går ut på och att det faktiskt inte är en mänsklig rättighet att gå på par!

Det värsta som kan hända är att vi fortsätter inslagen bana, att göra "innebandy" av det! =(

Egon

Inlägg av Egon » mån 25 mar 2019, 20:11

Dr Golf skrev:
mån 25 mar 2019, 10:01
Emeritus skrev:
... Till begreppet Ready Golf får man lägga till en god portion sunt förnuft också...

... I den största moderniseringen sedan 1952 har 34 regler blivit 24, som är snällare mot den vanliga golfarens slarvfel och har fokus på speltempo, vilket är bra för spelet idag och i framtiden...
Huvudet på spiken. Sunt förnuft är det som gäller. Faktum är att jag tror att vi alla spelat ett visst mått av Ready Golf, och i sunda mängder och former så är det av godo. Det är just det där att "folk" ska kunna agera "sunt" som jag - tyvärr - är lite skeptisk emot.

Sen är jag inte övertygad om att dessa förenklingar är bra för spelet, varken nu eller i framtiden. Golf är svårt, och Golf SKA vara svårt! Det hade varit bra för sporten om vi lagt samma krut på att försöka få folk att förstå vad det här går ut på och att det faktiskt inte är en mänsklig rättighet att gå på par!

Det värsta som kan hända är att vi fortsätter inslagen bana, att göra "innebandy" av det! =(
Svårt att sätta fingret på varför du går snett då jag både håller med dig och samtidigt inte...
Brist på empati ...?
Golf ska vara rättvist ur regelsynpunkt. Alla regler gäller för alla och kör man en egen version så är det inte golf utan ett golfliknande spel.

Att personer som inte har ambition eller kunnande hjälper till att ge oss andra chansen att utöva vår sport kan jag inte se som något annat än positivt. För dem bör inte ”golf” vara svårt alls och jag ser inte vad det skulle ha med oss att göra om de är förnöjda med det!?

Egon

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » ons 27 mar 2019, 12:02

Hihi, "brist på empati" visar kanske hur lite av människan bakom orden som kommer fram genom skärmen! :D

Jag går inte fel den här gången heller. Jag skulle kunna rabbla en massa exempel från verkligen händelser ute på banan. I tävlingssammanhang när det gäller något, typ nationellt seriespel eller distriktstour eller liknande, sällskapsspel är inte intressant att diskutera. Oroshärden är det sunda förnuftet.

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 27 mar 2019, 16:07

Emeritus skrev:
Till begreppet Ready Golf får man lägga till en god portion sunt förnuft också.
Tack, och att det ska vara så svårt att tillämpa ready golf på ett korrekt sätt...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inlägg av Egon » ons 27 mar 2019, 22:23

Dr Golf skrev:
ons 27 mar 2019, 12:02
Hihi, "brist på empati" visar kanske hur lite av människan bakom orden som kommer fram genom skärmen! :D

Jag går inte fel den här gången heller. Jag skulle kunna rabbla en massa exempel från verkligen händelser ute på banan. I tävlingssammanhang när det gäller något, typ nationellt seriespel eller distriktstour eller liknande, sällskapsspel är inte intressant att diskutera. Oroshärden är det sunda förnuftet.
Ok gott så. ;)

Egon

kajp

Inlägg av kajp » tor 28 mar 2019, 01:20

Har lite koll på "turistgolf" på sydligare breddgrader o mitt intryck är att spelronderna går betydligt fortare nu med de nya reglerna o ready golf.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » tor 28 mar 2019, 08:07

Nordan skrev:
ons 27 mar 2019, 16:07
Emeritus skrev:
Tack, och att det ska vara så svårt att tillämpa ready golf på ett korrekt sätt...
Hade varit lättare - och framförallt betydligt effektivare att behålla de klassiska Vett & Etikett. Var klar när det är din tur och gå i rask takt!

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » tor 28 mar 2019, 09:45

Dr Golf skrev:
tor 28 mar 2019, 08:07
Nordan skrev:
Emeritus skrev:
Hade varit lättare - och framförallt betydligt effektivare att behålla de klassiska Vett & Etikett. Var klar när det är din tur och gå i rask takt!
Fast det gäller ju fortfarande. Det är ju till och med så att det numera är inskrivet och uttryckligen också står i golfreglerna, till skillnad från förut:

Regel 5.6 b

Raskt speltempo
Meningen är att en golfrond ska spelas i rask takt.

Varje spelare bör inse att hans/hennes speltempo troligen påverkar hur lång tid det kommer att ta för andra spelare att spela sina ronder, både de i spelarens egen grupp och de i efterföljande grupper.

Spelare uppmuntras att släppa igenom snabbare grupper.

(1) Rekommendationer för speltempo. Spelaren bör spela i rask takt under hela ronden, inklusive den tid det tar att:

förbereda och genomföra varje slag,
förflytta sig från en plats till en annan mellan slagen och
förflytta sig till nästa tee sedan ett hål är avslutat.
En spelare bör förbereda sig inför nästa slag i förväg och vara redo att spela när det är hans/hennes tur.

När det är spelarens tur att spela:

rekommenderas att spelaren genomför slaget inom högst 40 sekunder när han/hon kan (eller borde kunna) spela utan hinder eller störningar, och
bör som regel kunna spela fortare än så och uppmuntras att göra det.
(2) Spela i fel ordning för att hålla speltempot. Beroende på spelformen finns det tillfällen när spelare får spela i fel ordning för att hålla speltempot:

I matchspel får spelarna komma överens om att en av dem får spela i fel ordning för att vinna tid (se Regel 6.4a).
I slagspel får spelare tillämpa “ready golf” på ett säkert och ansvarsfullt sätt (se Regel 6.4b(2)).

https://www.randa.org/sv-se/rog/2019/ru ... ule-5#5-6b

Användarvisningsbild
Emeritus

Inlägg av Emeritus » tor 28 mar 2019, 14:48

Nale72 skrev:
tor 28 mar 2019, 09:45
Dr Golf skrev:
tor 28 mar 2019, 08:07
Nordan skrev:

När det är spelarens tur att spela:

rekommenderas att spelaren genomför slaget inom högst 40 sekunder när han/hon kan (eller borde kunna) spela utan hinder eller störningar, och
bör som regel kunna spela fortare än så och uppmuntras att göra det.
Ett av det absolut vanligaste orsakerna till långsamt spel är:
Spelare som har tidsödande och fåniga rutiner och fjantiga ritualer för sig. Finns det något mer irriterande än dessa rutin- och ritualnördar, som förstör golfronden.

kajp

Inlägg av kajp » fre 29 mar 2019, 10:46

Följer golfen nere på Algarve kusten sedan något år tillbaka. Trenden är klart rondtiderna är klart lägre i vår mot tidigare. Nu kan man få en eftermiddagstid och ändå gå runt på 4-4,5 timmar detta var omöjligt i höstas. Man märker också på vilka som inte anammat de nya reglerna/ready golf för de har svårt att hålla sin plats på banan och får snabbt tomma hål före sig.

Användarvisningsbild
Barilla

Inlägg av Barilla » fre 29 mar 2019, 11:47

Detta är väl Ready Golf som Tiger gör? Att snabba på läget lite. Istället för att krångla med att flytta staket och rep osv.

https://www.instagram.com/p/Bvcye4RgsZb ... 8abtresuhz

janne64

Inlägg av janne64 » sön 07 apr 2019, 11:05

Har nu testat. .
Det går betydligt fortare.
Om alla anammar detta så blir det bra.
SPELA när du är klar och putta med flaggan i
Skitbra.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 07 apr 2019, 11:08

janne64 skrev:
sön 07 apr 2019, 11:05
Har nu testat. .
Det går betydligt fortare.
Om alla anammar detta så blir det bra.
SPELA när du är klar och putta med flaggan i
Skitbra.
Med en fyrboll utan väntan någonstans gick vi igår på 3h27m med scorer på typ 76, 81, 85, 95. Vet inte om vi hade spelat snabbare genom att ta ut pinnen men det känns skönt att bara köra på.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

AFJ

Inlägg av AFJ » sön 07 apr 2019, 19:42

Jag tycker regeln är bra.

På sällskapsnivå - Ready golf är självklart. Att det nu även är inskrivet i reglerna gör att en och annan slashas får ändan ur vagnen. Bra!

På högsta tour-nivå - ser inga problem alls. Idag kan man på TV se att det blir en och annan situation där någon spelar före den strikta ordningen av ett eller annat skäl. Att någon med avsikt står och hänger i förhoppningen att någon annan skall slå så att man får en fördel av t ex vindinformation förekommer inte. Inga problem alls.

Så har vi då tydligen "wanna-be" tour-spelarna på diverse undertourer och seriespel som missbrukar regeln och försöker fuska sig till fördelar. Om detta stämmer, då säger det väl mer om moralen och etiken hos dessa spelare än om reglernas utformning.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 07 apr 2019, 20:35

Har inte hunnit med någon runda än i år. Skall bl intressant med första rundan primetime på populär bana, med de nya reglerna. Läter mest positivt, då jag läser era inlägg här. Undrar om de flesta uppfattar det så.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Egon

Inlägg av Egon » sön 07 apr 2019, 21:24

AFJ skrev:
sön 07 apr 2019, 19:42

Så har vi då tydligen "wanna-be" tour-spelarna på diverse undertourer och seriespel som missbrukar regeln och försöker fuska sig till fördelar. Om detta stämmer, då säger det väl mer om moralen och etiken hos dessa spelare än om reglernas utformning.
Ungefär så... Om man nu inte ska ta det som sägs med en nypa salt!?
Alla spelare är troligen, överlag, lika till sinnet avs. moral och etik men det stör mindre då vissa inte förstår att det kan vara en hjälp att inte slå först.

Egon

Perra11

Inlägg av Perra11 » mån 08 apr 2019, 17:33

Vi hamnade bakom en fyrboll igår. Två personer har sina bollar på green, de övriga två härjar runt i ett skogsparti bredvid green och letar boll. De två på green står och hänger på sina putters istället för att håla ut medan de andra två letar. Varför hålar de inte ut? Kan ni smarta ha någon teori om det? Finns det någon taktiskt fördel?

Skriv svar