waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
waggle

Re: waggles golf

Inlägg av waggle » ons 10 apr 2019, 18:44

Aprilväder
Snart Masters och då gäller det att alla träningspassen för veckan är avklarade. Igår genomförde jag ett av veckans sista pass på rangen.

Det var juniorerna som hade träning och jag startade mitt pass inne i det varma klubbhuset i en av massagestolarna. Riktigt skönt tills jag fick dåligt samvete och klädde på mig jackorna (plural) och gick ut i vädret.

-1 och 10 m/s i byarna
Det var nog första gången jag sett så många ”vinterklädda” ungar på rangen samtidigt. Och alla verkade ha roligt. Det påminde lite om dagistiden då de var ute i sandlådan – alltid, och lekte med bilar (eller något annat). Fast i det här fallet var de fokuserade på en annan uppgift – att slå iväg en boll. En spelare frågade tränaren om han fick gå ner i fw bunkern som ligger intill rangen och träna. ”Självklart”, svarade tränare och påpekade att det blåste 10 m/s motvind. Väl där visade tränaren vad spelaren skulle tänka på och där stod han. En stund. Tills han förstod varför tränaren pointerade det där med motvinden. Hahahaa.. Men han var lika glad ändå. När jag frågade om det var roligt fick jag bara ett flin tillbaka.
”Jag gjorde pers. 8/10 bollar ur bunkern och det är bra träning att stå i bunkern. Man vet aldrig när det kan komma till nytta”, sa han.

Själv stod jag och slog iväg is-bollar.
För det var så kallt ute att det snöade men bollarna var fortfarande varma från tidigare på dagen och på dem hann snön smälta för att sedan bli till is. Jag vill helst inte uppleva en topp på det där sättet, igen. ;)

Kallt men roligt
Till saken hör också att jag är glad över att jag gjorde det här. Slog 150 bollar i det vädret. Dessutom var det roligt att försöka skruva bollarna och se vad både tempen (?) och vinden gjorde med dem. Jag försökte också slå låga bollar in i vinden men lyckades inte riktigt. Men bra träning var det iaf och jag är lika glad för det. För, man vet ju aldrig när man kan ha nytta av det, precis som han sa.

Bild
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 15 apr 2019, 11:41

Wedge/chip
Innan Tiger skulle gå ut igår så åkte jag till klubbens närspelsområde.
Nu när det börjar bli varmare ute så tänkte jag öva på både korta och medellånga chippar men jag ville också testa några olika typer av bollar. För att kunna göra det på ett bra sätt behövde jag slå dem från ett längre avstånd också. När jag kom till platsen var jag ensam. Skönt att ha lite tid för sig själv.

Taskig tajming
Efter halva passet dök det upp ett äldre par som sedan visade sig vara ”mormor och morfar” till två små grabbar. Morfarn stod på green och slog tillbaka bollarna till de båda pojkarna som stod i greenbunkern och övade. Jag tyckte att det såg lite farligt ut men sa tyvärr inget. Han slog inte bollarna så hårt/långt men det var bara ett skitslag ifrån. Dessutom stod han på övningsgreen och slog tillbaka dem, vilket jag inte alls gillade. Jag var nära att gå fram ett flertal gånger men backade för att inte störa pojkarna (och bli kallad ”den elaka farbrorn på golfbanan”).
Efter ett tag hörde jag AAAJ, från en av killarna och liten som han var så ropade han direkt till morfar att det inte gjorde ont. Jag så att den träffade hårt. Morfarn kollade läget och efter det så tränade de puttning innan de åkte hem. Förstår man inte det här själv, att snart så tar min tur slut och jag kommer förmodligen träffa min fru eller barnbarnen i huvudet. Vilken j-a pajas. Innan de åkte gick jag fram och sa hej. Jag frågade om de var medlemmar och rekommenderade klubbens juniorverksamhet. Jag hoppas det togs emot väl.

Åter till min egen träning
Jag slog nåra olika typer av chippar. Höga, medel och låga.
- Höga - lobbslag, flyger högt och rullar knappt
- Medel - flyger 2/3 och som rullar ut en del
- Låga - lättar från marken och rullar längre

Samtliga slag gick att variera på många olika sätt mha olika bollplaceringar. T ex öppet klubbhuvud långt fram i uppställningen eller öppet blad långt bak i uppställningen. Ganska intressant när man också testar allt från olika lägen. Allt ifrån tajt läge i det kortklippta till ruff där man knappt kan se bollen. Nära green eller över en djup bunker. Låg flykt eller hög flykt i alla olika situationerna. Ja, ni förstår - många olika typer av slag från minst lika många olika platser och det blev en riktig bra och lärorikt träning. Kändes också skönt att komma ifrån rangemattan. Att träna från gräs är det bästa men det kanske kräver lite extra arbete när man är klar. För, visst läggar vi tillbaka torvorna?

Sedan gick jag ut till ett lagom avstånd med pw, gjorde några inspel med de olika bollarna. De kändes verkligen olika. Eller, de lät iaf olika och det var väl det som gjorde att känslan i slaget blev annorlunda?

Lite kort om bolltestet
- Pinnacle, en boll som inte kommer ner i bagen igen. Jag hade två hittebollar men de hamnade på rangen efteråt.
- NXT, en väldigt fin boll som får flytta över till grabbens bag. Jag tror den och tour soft blir bra för honom. Jag kan nog också spela med den med tror det finns bättre alternativ. Den här spinner lite väl mycket och jag upplevde den som en ”flyer” mot de andra bollarna.
Srixon X var för hårt och känslan i den var lite som en stenkula. Jag kom inte helt överens med dem och jag kände igen det här från tidigare tester. Jag försökte många gånger men den kändes aldrig rätt. Jag vet inte om det berodde på den kritvita färgen eller om jag bara inte kände för den.
Srixon Z var däremot en skön boll. Jag har nog inte haft den i bagen tidigare men i det här "testet" kändes den bra. Ganska lik ProV1 om man bortser från den kritvita färgen.
Titleist ProV1x var tidigare en bra boll men kändes lite hård i skalet idag på de längre avstånden. Jag har inte upplevt det här tidigare men tåls att göras igen. Lite som att slå med ett PING järn mot en smidd klubba. Förmodligen en vanesak och jag låter nog tiden få utvisa den här.
Titleist ProV1 var en fin boll som jag mycket väl kan tänka mig att spela med.

Längdmässigt så blev det nog ungefär samma resultat med undantag för de två förstnämnda. Pinnacle kändes som en pingisboll men flög som en okontrollerad raket. Typ ”flyer”. Förmodligen fick jag in en lyckoträff för den gick minst 20m längre än de andra. Tyvärr lyckades jag inte slå någon annan boll lika långt så jag antar att det kanske inte var min sving som gjorde det iaf. NXT och tour soft gick lite högre än de andra och jag antar att det berodde på att spinnen gick upp? Jag försökte verkligen pressa ner dem men det gick bara med de andra ”dyr-bollarna”. Eftersom jag inte hade någon TM så kan jag inte säga säkert och det här var bara min känsla.

Andra bollar på gång
Jag är även nyfiken på ett annat märke och jag tänkte köpa in några bollar för att genomföra ytterligare ett test med dem. Ska bli intressant.
Sedan är det såklart också så att spinn spelar med i det här testet. Beroende på hur konsekvent jag slår bollen så spelar det här mer eller mindre roll för mig och det här är en viktig faktor som jag kommer att ta hänsyn till i ett senare skede (innan jag väljer årets boll). Min sving, med min utrustning och beroende på mina TM-värden så köper jag en viss typ av boll.

Även om det inte har gått så långt på året har det blivit några träningar nu i år och behöver jag fortfarande tejpa fingrarna. Min högerhand har en del slit-märken men det har också vänstern. Jag hittade ett märke på min vänstra tumme och funderat ett tag på varför det uppstått. När jag sedan tog på mig handsken så förstod jag varför. Konsekvent grepp?
Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 23 apr 2019, 16:28

Även om påsken var fylld med annat så blev det någon vända till rangen och närspelsområdet på den lokala klubben. Dels för egen träning men också för att testa lite olika bollar och se vad de gick för. Tiden var knapp men en kortis på kvällen hann jag med.

Jag var på Torreby GK och det är en himla trevlig klubb. Klubbhuset/Slottet är fint, personalen är trevlig och jag träffade även tränaren, Henrik. Han är en riktigt glad, positiv och trevlig kille. Vädret var kanon och jag hade premiär med kortbrallor och piké. Kunde nog inte blir så mycket bättre.

Svingen
När jag träffade Henrik så pratade vi om rotationen och hur den bör genomföras för att helheten ska fungera på ett bra sätt. Eller egentligen kanske vi inte pratade så mycket om helheten men allt behöver ju på något sätt stämma in med varandra så att det blir bra tillsammans. Det är inte alla tränare som kan förmedla det här på ett bra sätt (till mig) och det är också lite intressant i diskussionen. Min tränare hemma har visat hur jag ska öva för att uppnå ett visst resultat. Jag har tränat det i massor så nu gör jag det så bra att jag förmodligen övergör det. En av instruktionerna var att slå ut på bollen för att slå en push-draw. Tanken då var att komma inifrån-ut-in men eftersom jag gör det här för mycket nu så kommer jag tydligen inifrån – ut- ut - flipp.

Jag roterar fortfarande på ett bra sätt men Hendriks påpekanden styrde om mig lite åt ett annat håll, fast ändå åt samma håll som min tränare. Hmm… som jag förstod det iaf?
Kanske var det bara så att han försökte påpeka att jag seglat lite för långt och ville styra upp mig lite. För, det handlade i slutändan om samma sak som jag hör här hemma, bara att jag inte riktigt förstått hur jag ska åstadkomma det. Nu fick jag en ny infallsvinkel och jag tror det hjälpte mig att komma vidare i mitt sving-mysterie.

I helgen fick jag ny vägledning och jag tror att jag ännu en gång fick en känsla av Ben Hogan i min rotation. Ni vet den där rörelsen då han endast roterar med kroppen och håller i armarna. Lite lustigt det där och beroende på vem (pga pro) man pratar med så vägleds man dit på olika sätt. Det svåra med att diskutera samma problem med olika tränare är att kunna tolka vad de säger och översätta det i praktiken på en själv. När jag gjorde som Henrik sa så kände jag nog en helhet i svingen som jag aldrig känt tidigare. Jag fick ännu mer känsla av vad armarna och händernas har för betydelse. Eller egentligen vad de ska göra för att det ska bli rätt. Svaret jag kände var faktiskt – ingenting. Det är nästan så att jag vill skriva, ”glöm bort armarna” och låt rotationen sköta allt men det är lite för tidigt för mig att uttala mig om det. Jag behöver några fler bollar för att verkligen hitta den här känslan men det kändes betydligt enklare nu än vad det har gjort tidigare.

Det hela började med att han såg en liten flipp när jag slog iväg bollarna. En sving som kommer av att jag slår inifrån – ut- ut och sedan är det omöjligt att inte flippa för att få runt klubban. Jag vet inte om det här bara var just den här dagen (jag hade en kass svingdag) för tidigare har jag inte känt att jag gjort något liknande. Slaget efter han påpekade detta så kände jag det - en flipp. Kanske kan vara bra att praktiskt få känna vad man sett på youtube men på ett annat sätt lite som ”suck”, jag orkar inget mer nu. Samtidigt fick jag också känna hur jag skulle göra i stället och genast kände jag mig lite lugnare. Inte så lätt i början men om ett tag så kommer jag nog att hitta den här nya känslan. Han förklarade det här med att ligga på planet med bladet och hur square det ligger under en längre tid genom träffen. Han förklarade även något med att händerna kommer upp och klubbhuvudet går ned. Precis samma ord som jag hör hemma i studion så det känns som att de vill få mig åt samma håll, bara att jag är så himla trög och behöver höra det från olika personer. Roligt men det här kommer att ta en stund…

Bollarna
Jag testade även Dx2 bollen och den var verkligen mjuk och fin. Den var skön när jag puttade, slog chippar, inspel från 50 m och den flög högt. Något annat kunde jag inte testa just då. Jag jämförde bollen mot några andra jag hade i bagen och jag fick ganska lika resultat. Jag tror att mycket hänger på min bollträff och den har en större betydelse än de olika bollarna. Det enda jag la märke till var att V1 och V1x nästan ”dog” på green medans den här hoppade till lite. Spinn eller något annat, jag har ingen aning om för jag hade ingen TM. Dessutom kändes V1 generellt tyngre att slå på. Dx2 kändes mycket lättare i det avseendet. Annars var även de andra bollarna från förra inlägget också med i ”testet” och jag tyckte nog resultatet inte skiljde så mycket ändå. Däremot så tror jag det kan skilja en del från tee och för de längre inspelen mot green. Än är det inte avgjort. Jag har även en annan boll-kandidat som jag ännu inte har provat men den låter lovande i recensionerna.

Just nu har jag en lättare nackspärr och kommer förmodligen behöva vila från långspelet tills helgen. Trist men så blir det ibland.

Torreby GK
Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » ons 08 maj 2019, 11:12

Premiären avklarad
Även om jag spelat några varv på vår niohålsbana under våren var det i måndags dags för 18-håls premiär

Förberedelser
Planen var att komma i god tid till rangen så jag skulle få en bra möjlighet till en redig uppvärmning men så blev det såklart inte. Jag blev kvar på jobbet alldeles för länge och hann inte ens köpa mig en macka som planerat. Som tur var hade jag två protein-bars i bagen så jag fick hålla mig med dem. Jag hade som tur var fyllt på vattenflaskan dagen innan.

Väder
Det var uppehåll när jag kom till GK men smhi hade lovat en liten skvätt vid starttiden så jag hade packat bagen efter det. Efter en kort (helt värdelös) och intensiv uppvärmning var det äntligen dags för premiären. När vi skulle slå ut så haglade det på ett sätt som jag aldrig upplevt tidigare. Vinden gjorde så att haglet kom in 45 grader från höger. Jissus vad kallt det blev och vinden tog i så att jag behövde pegga ner drivern i botten. Ut med en riktigt låg och ganska normal-lång drive som stannade till vänster precis utanför fw. Därifrån blev det en järn-åtta fram till höger sida lite innan vattnet. Flaggan stod på höger sida och på den övre platå. Efter det slog jag upp mot green men bollen landade precis höger om en liten kulle bredvid. Jag slog en fin chip och puttade två för att komma därifrån med +1.

Tee 1, några grader + och hagel
Bild

När vi kom till hål tre slutade haglet/regnet men sedan började det (verkligen ös) regna igen på hål 8 och så höll det på. Vi övervägde flera gånger om att kliva av men just när vi var på väg så tittade solen fram och vi höll tummarna och gick vidare. Rundan avslutades i samband med att solen gick ned. Vackert.

Fullt ös...
Bild

Spelet
Under rundan hittade jag några bunkrar som egentligen inte var någon fara. Bra slag, bollen kom ur fint men bet inte på green och rullade istället vidare. På hål 15 hade jag motvind och försökte pressa ned bollen men blev 2 m kort med en järn 6. Så här i efterhand skulle jag spelat safe på vänstersidan istället. På 18 missbedömde jag vinden (igen) och försökte spela mig kort vattnet men tyvärr studsade den ner i det. Nästa gång blir det förhoppningsvis ett spel med mer marginaler (och mindre horn i pannan)?

En del av utslagen blev bra men andra flög verkligen på tvären över fw. Den här gången fick jag verkligen utmaningar och kämpa mig framåt och det tyckte jag var roligt. Jag är nöjd med min insats med tanke på mina tafattiga förberedelser och väder. Jag fick flera lägen som (för mig) var svåra men klarade av dem ganska bra så jag har inget att klaga på.

Mina chippar och puttningen var bra och några enstaka inspel gick vägen men resten lägger jag i skräpkorgen.

Reflektion
Egentligen var nog alla inspela bra slagna bollar men en del av dem gav inte ett bra resultat. Alltså, svingen och bollträffen var bra. Mina wedgar och chippar var över förväntan och det samma gäller även puttningen. Detta med tanke på hur lite jag tränat de slagen. Greenerna var tyvärr ganska trasiga och vid tre tillfällen så tappade jag slag pga. hål i green i min linje. Sånt är surt för resultatet men jag grämer mig inte för det eftersom jag vet att jag kan och jag gjorde allt rätt (på min nivå). Jag hade också en del tur då en halvtoppad driver gick spikrakt och stannade mitt på fw. Samma gällde för en spoon på ett annat hål.

Jag försöker alltid komma ihåg något positivt från varje rond och vanligtvis blir det ett slag. Den här gången blir det faktiskt flera.

Mina bästa slag den här gången:
- en riktigt fin driver på hål 5 (par 4),
- en järn 7 på hål 7 (par 3),
- Inspel med en järn 9 på hål 12 (par 4),
- drivern på hål 16 (par 4)
- inspelet på hål 18 (par 4)

Det var riktigt sköna svingar med grymt bra bollträff. Inkluderat i dessa "bästa slag" så finns också resultatet, däremot är det inget krav för att komma med i listan. Samtliga bunkerslag var också mina bästa. Helt korrekt genomförda, hade bara lite otur med slaglängden. ;)

Slaglängden är något jag behöver se över snarast då en del slag inte blev som förväntat. Jag tror jag ligger en hel klubba fel mot tidigare... :?

Så lärdomen från den här gången:
Förberedelser
1. Gör mackor på morgonen
2. Avsluta jobbet i god tid
3. Värm upp alla delar och speciellt kroppen med stretching

Under rundan
1. Koppla av
2. Spela säkert
3. Känna in slaget och göra en provsving
4. Torka av bollen på green
5. Känna mig säker på mitt val och genomför det

Fortsätta med
1. Vara trevlig (enl.mig)
2. Positivt tänkande
3. Ha roligt
4. Hålla tempo
5. Viljan att vara i nuet
6. Viljan att vinna
7. Våga satsa

Träna mer på
1. Bunkerslag
2. Utslagsklubbor utanför rangen
3. Spel på banan

Dagens boll kommer ifrån Bridgestone och den är nog här för att stanna. Finns ingen annan boll (modell) i bagen just nu.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 16 maj 2019, 14:51

Utrustningscheck på Alecs golf i Tyresö
Jag har flera set golfklubbor hemma och det är inget jag rekommenderar. Beroende på vilket humör jag är på så väljer jag mellan ett set PING S55 och Titleist CB (714) innan jag ska åka till GK. Jag har hela uppsättningen klubbor. Hela vägen från putter till driver, inklusive wedgar i båda seten. Två ganska olika klubbhuvuden men som ger ganska lika resultat för mig. Loft och lie ser ganska lika ut men skaften skiljer sig åt mellan seten. I mina PING sitter det KBS 120s och i Titleist sitter det Modus 3 120x. PING är normalt lite kortare eftersom de är ”std”. enl. deras gamla spec. och Titleist är ”std”. Nu när jag har kontrollerat klubborna så vet jag attt det skiljer 0,5° i lie. De skiljer även i sving-vikt men är inget som jag tänker på när jag spelar eller har slagit några slag. De ligger i D2 resp. D3 MEN PING-en känns mycket lättare i skaftet och tyngre klubbhuvudet än vad Titleist gör. Jag spelar lika bra med klubborna men vill bli av med det ena setet för att inte behöva välja mellan dem varje gång jag ska ut.

Det här problemet med att ha två set hemma behövde lösas och efter många om och men från min sida så tog jag tjuren vid hornen. Jag lyckades jag hitta en tid som passade mig och jag åkte till Alecs golf i Tyresö. Redan innan jobbet packade jag bagen med klubborna (båda seten) och uppdraget efter avslutat arbete var att endast ha ett set kvar i bagen.

Resan dit
Jag hade 45 minuters resväg och dessutom från andra sidan stan så jag hoppade in i bilen i god tid. Planen var att hinna värma upp innan det var dags att träffa personalen och genomföra analysen (vilken klubba ger mig mest konsekvent resultat). Efter en längre bilkö så kom jag fram till en ganska lugn och harmonisk plats. Det fanns gott om parkering och jag kunde ställa bilen på ”parkett”, alltså längs fram. Använder man Maps som jag gör så är det sällan problem att hitta men även utan den appen så tror jag inte det är några större problem, förutsatt att man vet var Tyresö ligger. Avfarten till golfklubben går nästan inte att missa. Maps är bra på att hitta alternativa vägar om det är kö men tyvärr inte i det här fallet.

Butiken
Jag klev ur bilen och direkt gick i butiken. Jag tittade runt och kunde snabbt konstatera att det fanns mååånga golfklubbor där. Nästan som att gå in på Dormy, fast ännu trevligare. Det fanns många putters, massor av wedgar och en lång puttningsmatta att testa på. Det fanns även mängder med driver och hela järnset. När jag gick omkring där inne hörde jag när personalen pratade med andra kunder och hur tydliga de var med att ingen skulle behöva köpa ”grisen i säcken”. Allt i butiken fick man testa på rangen innan ett ev. köp. Det fanns också möjlighet att prova ut t ex rätt skaft så man fick det bästa möjliga för sin sving. Det var nästan så att de inte ville sälja innan man hade provat och det har jag nog inte stött på tidigare. De var väldigt måna om kundernas bästa - grymt bra service av en mycket trevlig personal.

När jag kom fram till disken och frågade efter personen jag skulle träffa, fick jag ett stort leende tillbaka och en vänlig hand som hälsade på mig, ”Välkommen hit waggle, vad han jag hjälpa till med?”, frågade han.
”Jag vill kolla vilket av mina två set som är bäst för mig och sedan har jag några andra frågor rörande utrustning”, svarade jag.
”Okej, vi tar det ute i studion”, svarade han vänligt.
Eftersom jag var i god tid blev hänvisad till rangen för uppvärmning innan vi skulle sätta igång. Tack, sa jag och gick dit med två polletter.

Rangen
Rangen var halvfull på folk och om jag kommer ihåg rätt så fanns det många mattor. Bollmaskinen tog både solo-kort, vanligt betalkort och polletter. Precis bredvid rangen fanns det en bra övningsgreen att putta på. Jag såg även ett korthål som skymtade lite längre bort som förmodligen var optimal för att träna chip och kanske några kortare inspel. Mao. en perfekt anläggning. https://www.alecsgolf.se/content/6-driving-range

Jag tog mina två hinkar, gick till en matta nära studion och började slå. Jag var lite nervös eftersom jag inte visste vad som skulle hända men kom snabbt in i svingen. Rangen hade nya fräscha Wilson-bollar, typ Dx2 eller liknande. Kändes väldigt lätta att slå på. Tyvärr blåste det ca. 10m/s från höger så jag kunde inte riktigt se hela min bollflykt. Fade blev raka och lite draw blev som ordentliga vänsterskruvar.

Ute på landningsområdet fanns det gott om olika mål som t ex greener eller bara enstaka flaggor. Det fanns även en kraftledning tvärs genom rangen och jag kan tänka mig att några irriterar sig på den. Jag såg den som en måttstock på hur högt eller lågt jag kunde slå bollarna och såg den bara en tillgång.

Studion
När tiden var inne kom han kom förbi mig och jag fick ta med mig bollarna och alla klubbor. ”Behöver du hjälp?”, frågade han. ”Ja tack, du kan få ta hinkarna så tar jag alla golfklubbor”, svarade jag. Bra service.

Vi kom in i studion och eftersom han visste att jag var intresserad så fick jag först en rundtur. Där inne fanns nog allt en utrustningsnörd ville ha. Loft och lie verktyget stod mitt på golvet och precis bredvid stod svingvikts-verktyget. Lite längre in stod en stor arbetsbänk som var fullproppad med grejer. Och när man kommer in så där första gången (som jag gjorde) så blir det ofta lite rörigt men jag kunde se flera lådor grepp, lim, klubbhuvuden, flera skaft och en del verktyg till det. Där stod det även ett grepp-verktyg och som jag uppfattade det så greppas det om klubbor dagligen i verkstaden. Jag såg på hans händer och kunde ana lite tuschmärken och kanske en del limrester. ”Ja, vi gör alla arbeten som behövs för att skapa en så bra golfklubba till kunden som möjligt”, svarade han.

Trackman
Vi gick vidare till varför jag var där och först fick jag registrera mig i Trackman-databasen. Sedan beslutade vi vad jag skulle börja med och det blev en J7 från PING-setet. Han ställde in TM och jag försökte efter bästa förmåga sikta in mig. Efter ca. 10 slag tittade vi på värdena och kom fram till att resultatet såg okej ut men vi båda reagerade på spinnen som var låg. Vi gick vidare och slog med Titleist motsvarande. Han frågade hur den kändes i förhållande till PING. Eftersom jag var nyfiken och tyckte att SW var olika kontrollerade han det här snabbt och enkelt i sitt verktyg. En kort kommentar var att jag hade olika grepp på wedgarna och järnen och det kunde påverka uppfattningen av klubban. Det var också olika grepp mellan PING och Titleist.

Efter sjuan var det dags för J9 och till sist fick jag slå med J5. Genomgående var det lugnt och trevligt i studion. Det fanns gott om tid för frågor och diskussioner. När testet var genomfört stod det klart att jag skulle spela med mitt Titleist-set. Jag slog stabilast med dem och jag tycker också de är skönast.

Vid nästa tillfälle föreslog han att vi skulle titta på mina utslagsklubbor som spoon och driver men vi skulle även titta på mina wedgar.

När vi kom ut ur studion var rangen full av folk och det var god stämning mellan spelarna. Det kändes som det fanns några återkommande kompisgäng som tränade tillsammans. Roligt att lyssna på snacket.

Tack BunkerMan för en jättetrevlig upplevelse. Ni har en bra butik med mycket trevlig personal.

Tigers klubba
Innan jag åkte hem tog jag mig en liten tur i butiken igen. För, där fanns en golfklubba som jag inte kunde sluta drägla över. Nämligen Tigers J7 och jissus vilken klubba. Allt var perfekt med den. Både snygg och välbalanserad. Hade jag haft högre svinghastighet och en ännu bättre bollträff hade jag aldrig tvekat. Iofs, när vi tittade i datat från TM såg vi att min bollträff var bra men min hastighet inte riktigt räckte till för att launcha de längre järnen men visst hade det varit trevligt med dessa finingar i bagen. Om jag någon gång får upp min svinghastighet så at jag kan launcha en J4 på ett bra sätt så kommer jag att köpa de här klubborna. I’m in love.

Lämnar du körkortet som pant i kassan så får du också prova den på rangen.
Bild

När jag åkte hem var jag ganska tom i huvudet och kände mig väldigt trött. Om jag räknar allt tror jag det blev ~200 bollar på rangen plus allt sidosnack. Jag antar att det finns en del frågor kvar men jag lyckades iaf att nå mitt mål med dagens övning och det var huvudsaken. Titleist it is.

Jag har inte bestämt något nästa tillfälle ännu men hoppas att jag kan hitta ett hål i schemat snart. För jag vill tillbaka. :D

Nils77

Inlägg av Nils77 » fre 17 maj 2019, 08:44

Vad spillde siffermässigt på Ping o Titleist klubborna, o ja vet att skaften e väldigt olika :).
Om det kvitta vilken på bana så är jag självklart nyfiken på detta.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 17 maj 2019, 13:26

Nils77 skrev:
fre 17 maj 2019, 08:44
Vad spillde siffermässigt på Ping o Titleist klubborna, o ja vet att skaften e väldigt olika :).
Om det kvitta vilken på bana så är jag självklart nyfiken på detta.
Som svar på första frågan:
Jag skulle nog generellt säga att höjden på bollbanan var högre med Titleist (Modus 3 120x) men slagen blev något kortare med t ex J7 och J9. Jag tror det skiljde 3 m i snitt med J7 (carry). Titleist spann något mer mellan J7 och ännu mer mellan J9. Klubbhuvudet eller skaftet - ingen aning?

Den andra frågan förstår jag inte riktigt men om du förtydligar den så ska jag försöka svara.
Vad det gäller spel på banan så lirar jag med mina Titleist.

Under passet så varierade jag mellan två olika svingar (J7) så resultatet på det stora hela kanske inte är så rättvisande. Nedan har jag redigerat bilden (något) så att ett ungefärligt snitt visas med den svingen jag spelar med idag. Jag visar bilderna endast för att man ska få en bild av hur det kan se ut och jag har endast tagit bort några få skitslag. I verkligheten spretade jag mer/mest med PING (KBS 120s) och slog flest skitslag med den. Modus-skaftet kändes mycket stabilare att svinga med. Min Titleist J5 är klart bästa av alla och det kan bero på att jag blev noggrannare med mitt sikte när jag svingade den. Annars var det ganska mycket fokus på själva svingen.

J9 - 6 bollar
Brandgul - Titleist
Blå - PING
Bild

Bild

J7 - 5 bollar
Attack 2.9°
Brun - Titleist
Blå - PING
Bild

Bild

J5 - 4 bollar
Röd - Titleist
Lila - PING
Bild

Bild

Två olika svingar med PING (J5)
Nedan kan vi se hur en stabilare sving (motor) kan generera ett bättre resultat. De fyra undre är en typ av sving och de andra tre en annan.
Bild

Bild

Nils77

Inlägg av Nils77 » fre 17 maj 2019, 15:45

Litet urklipp

Den andra frågan förstår jag inte riktigt men om du förtydligar den så ska jag försöka svara.

Läste i texten att på bana så kvittar det eller dyl, tolkar det som att det inte ger avtryck på resultatet Ping vs Titleist. Kan o andra sidan missat i texten,,mycket text blir för mig speedläsning per automatik...

Lite snävare med Titleisten ser det ut som
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 17 maj 2019, 17:21

Nils77 skrev:
fre 17 maj 2019, 15:45
waggle skrev:
fre 17 maj 2019, 13:26
Läste i texten att på bana så kvittar det eller dyl, tolkar det som att det inte ger avtryck på resultatet Ping vs Titleist. Kan o andra sidan missat i texten,,mycket text blir för mig speedläsning per automatik...

Lite snävare med Titleisten ser det ut som
"Speedläsning" kan vara farligt, för då kan man missa de gosiga detaljerna och eventuellt kan delar av innehållet missuppfattas. ;)

Nej, trots att klubborna är helt olika har jag inte reagerat på att mitt resultat på banan skulle skilja så mycket. Det beror förmodligen på att båda seten passar mig hyggligt. Det skulle kanske kunna spela roll över en längre tid men det är inget jag har koll på. Däremot är känslan helt olika mellan klubborna.

Genom testet ovan fick jag hjälp att se vilket av de båda som passade mig bäst och nu har jag valt att spela vidare med ett av dem. Känns väldigt bra.

Skriv svar