Ready Golf

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Dr Golf

Re: Ready Golf

Inlägg av Dr Golf » tor 11 apr 2019, 23:07

Perra11 skrev:
mån 08 apr 2019, 17:33
Vi hamnade bakom en fyrboll igår. Två personer har sina bollar på green, de övriga två härjar runt i ett skogsparti bredvid green och letar boll. De två på green står och hänger på sina putters istället för att håla ut medan de andra två letar. Varför hålar de inte ut? Kan ni smarta ha någon teori om det? Finns det någon taktiskt fördel?
Den korrekta frågan borde vara: Varför hjälper dom inte till att leta?

En annan fråga är: Varför tvingades ni vänta istället för att släppas igenom?

Vissa verkar inte tro på att det överhuvudtaget finns något som heter Golfvett, där har du svaret på din fråga! =(
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Våga vara källkritisk - Endast döda fiskar följer strömmarna!

Orlimar

Inlägg av Orlimar » fre 12 apr 2019, 07:07

Dr Golf skrev:
tor 11 apr 2019, 23:07
Perra11 skrev:
Vi hamnade bakom en fyrboll igår. Två personer har sina bollar på green, de övriga två härjar runt i ett skogsparti bredvid green och letar boll. De två på green står och hänger på sina putters istället för att håla ut medan de andra två letar. Varför hålar de inte ut? Kan ni smarta ha någon teori om det? Finns det någon taktiskt fördel?
Den korrekta frågan borde vara: Varför hjälper dom inte till att leta?

En annan fråga är: Varför tvingades ni vänta istället för att släppas igenom?

Vissa verkar inte tro på att det överhuvudtaget finns något som heter Golfvett, där har du svaret på din fråga! =(
Vem behöver golfvett när det finns Ready Golf! :lol: :roll: :P
It's good sportsmanship to not pick up lost golf balls while they are still Rolling - Mark Twain

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 12 apr 2019, 09:28

:D

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 12 apr 2019, 09:50

Perra11 skrev:
Det snabbaste (och mest rätt) är väl att alla hjälper till direkt? Om man nu skiter i det till en början så borde nästa steg vara att håla ut och sedan hjälpa dem?
Det kan också vara så att den spelaren som slog ut i skogen nu, inte hjälpte till när en av dem på green hade slagit ut i skogen tidigare och nu får han stå sitt kast?
Sedan kanske det också kan vara så att inget inspel har träffat green hittills och de andra har ledsnat på att hela tiden leta efter andras bollar.
Fånigt, jag vet men det är nog inte så ovanligt.

Taktisk fördel?
Kan man få plikt för at inte hjälpa till?
I en tävling kan jag mycket väl tänka mig några som skiter i att hjälpa till eller gör det på ett dåligt sätt. Det kan skapa en viss stress hos spelaren som slog ut bollen i skogen och som ev. behöver gå tillbaka till platsen där bollen slogs ifrån och slå en ny. Är man duktig så kanske man kan släppa detta direkt efteråt men jag tror många kommer att ha med sig situationen resten av rundan.
"It's not twist and twist, it's boom-boom"

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » mån 15 apr 2019, 08:44

Hjälpa till direkt är naturligtvis det man ska göra. Att håla ut före är förkastligt eftersom man då ska gå tillbaka, hjälpa till att leta sen ska hålet spelas klart "igen" så att säga? Tänk dig in i det scenariot, hur skulle det vara att stå och vänta på detta?

Det kan förstås vara att man tröttnar på att leta andras bollar. Man skulle önska att golfare någon gång ska inse att det här är ett precisionsspel och att träffa fairway har (mer än bara) ett värde? Men fram till dess, så tillhör det Golfvett och Spirit of the Game att hjälpa till att leta. Om det tillhör Spirit of the Game är förstås en given fråga, men att låta någon fortsätta slå snett är också en fråga om bets och side-bets på banan! Det är bara att börja betta med snedseglaren så den åtminstone får betala för besväret.

Man kan inte plikta någon för att låta bli att hjälpa till, men man kan anmäla en sån här spelare för osportsligt uppträdande till TL. För några år sedan hade vi en sådan händelse under ett seriespel där en ung spelare som inte hjälpte till med någonting, varken att leta eller passa flaggor anmäldes av en medspelare. Jag vet att han fälldes på något sätt, men minns inte påföljden, förmodligen någon eller några månaders avstängning?

Jag kan tycka att man kan bli irriterad på spelare som brister i sin hänsyn till medspelare oavsett om man är duktig eller inte. Mitt eget "värsta exempel" var när jag spelade en mini-tourtävling på en bana jag inte haft möjlighet att spela in på. Jag slog en helt okej drive något till vänster, på fairway bakom några kullar trodde jag, men där var en rejäl sänka och dolt OoB. Den unga hemmaspelaren jag spelade med visste från början att den var OoB, men sa inget, så jag fick gå upp för backen och se detta med egna ögon och sedan gå tillbaka till tee för att spela en ny boll. Jag fick senare veta att det här var ett typiskt beteende för den här unge mannen.

merpo

Inlägg av merpo » mån 15 apr 2019, 21:22

Dr Golf skrev:
mån 15 apr 2019, 08:44
Om det tillhör Spirit of the Game är förstås en given fråga,
Man kan inte plikta någon för att låta bli att hjälpa till, men man kan anmäla en sån här spelare för osportsligt uppträdande till TL.
Jag kan tycka att man kan bli irriterad på spelare som brister i sin hänsyn till medspelare oavsett om man är duktig eller inte.
+1.
Ursäkta för de redigerade citaten.
För många år sedan (ca 30) spelade jag en 18-hålstävling på Hulta. Jag var lottad med en kompis och vi hade med oss en junior (kanske 16 år).
Ca 4 i hcp. Han tillämpade inte ready golf utan My Golf. Hans morsa gick med som övervakare.
När vi slog på tee (givetvis sket han i slagordning, var han först och inte hade tid så kunde ju vi slå). Om han var klar så slog han och gick iväg.
På fw gällde samma regler. Om han var i bunker så krattade morsan. Ingen hänsyn till puttordning och klampande i puttlinjer. Flaggan verkade vara ett UFO som någon annan administrerade. Jag stod och skulle pitcha från 80 m och helt plötsligt såg jag honom stå 2 m bakom flaggan. Han hade gått upp på green för att kolla hur hans pitch skulle falla. Listan kan göras lång. Jag orkade inte ens bli förbannad, ännu mindre göra någon form av anmälan.
Däremot så påpekade jag i vänliga och korrekta ordalag att han kanske skulle förbättra sitt uppträdande på banan.

Resultatet+ Morsan anmälde mig och kompisen till gbg:s golfförbund som startade en utredning. Morsan tyckte nämligen att för att vara så otrevlig och kritisera hennes son så borde man vara berusad. Förhör hos förbundet med den legendariske Bo Hägg som ordförande resulterade naturligtvis inte i något.

Intressant i sammanhanget är att jag och 2 kompisar var inbokade i en 3-boll på Partille några år efteråt. Vem dyker upp som 4:e spelare om inte junioren (utan morsa).
Jag hade då 2 val. Hålla huvudet högt och gå därifrån eller trycka ner den lille skiten under 18 hål som förhoppningsvis skulle resultera i självmordstankar. För dom som känner mig kanske det kommer som en överraskning att jag gick ifrån tee och avstod rundan.

Jag har faktiskt ångrat detta beslut ett antal gånger under åren.

Skriv svar