Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Re: Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Inlägg av Hilding Bladh » fre 14 feb 2020, 00:27

AlbertS skrev:
tor 13 feb 2020, 19:01
GB-O skrev:
tor 13 feb 2020, 16:17
Vad lärde du dig?
Allt om regelgenomgångar för amatörer som spelar på helgen och inte kan droppa själv. Vilka grästyper som finns på greenerna och hur svårt det är att slå från bermuda och att alla borde prova det. Vad som hände Rory förra veckan när han käkade glass på stan med Justin Thomas. Alla självklara ting som "birdputt för stenson" (när det samtidigt står "for birdie" i grafiken). Hur otroligt långt dom slår. Varje slag. Varje gång. Om han eller hon har en j7 eller j8 (fullkomligt ointressant). Hur trevliga folk är. Ja hur jävla trevliga folk är. Att en kommentator minsann träffat personen i fråga på en tävling för 100 år sen och slogs över hur trevlig denna personen va. Hur mjuk sving sydafrikanerna har. Hur jävla bra Adam Scott är. Etc etc etc.

Men det jag inte får höra nåt om är vem som är på väg upp i leaderboarden. Vem som riskerar att missa Cutten som kanske måste klara den för att få ha kvar PGA-kortet (gärna långt innan denne står inför en birdieputt på 18:e). Vem som spelar för topplacering för att kvala till US Open/Masters etc. Fokus på tävlingen helt enkelt.

Hellre en anekdotisk Zacke än en degig Hallberg som är så enkelspårig att han blir den första kommentatorn att tas över av AI.

Jänkarna är bättre på att följa tävlingen åtminstonde.

Edit: Eftersom det i jantesverige alltid skall följas med frågan "är du så mycket bättre själv då?" nej det är jag inte. Kommentorerna är bra på att ta fram fakta men dom svamlar iväg och det blir nån slags kukmätartävling om vem som kan bräcka vem i mest "golfkunskap". Dom kan ställa upp i 10000kr-frågan istället.
Jag tycker kommentatorerna är helt okej. Leaderboarden och alla scorer följer en modern människa på PGA:s egen app eller på Flashscore.
”Den som haft en fästing på ollonet letar inte boll i högt gräs” - Hilding Bladh

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » fre 14 feb 2020, 00:49

Amerikanerna är också hemska. Ordförråd som en fjärdeklassare.
Jag försöker kolla på brittiska Sky så mycket det går.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 14 feb 2020, 08:26

AlbertS skrev:
tor 13 feb 2020, 19:02
Leif77 skrev:
tor 13 feb 2020, 16:43
Det bästa vore att dom köpte en internationell stream direkt från USA så man fick deras huvudkommentatorer hela tävlingen. Det vore inga tekniska problem att lägga två sändningar parallellt.
+1

Kör featured groups på torsdag och fredag med den bonusen att man faktiskt får se spelare man bryr sig om. Tyverr följer dom ickespelare på lördag och söndag sen när huvudsändningen börjar.
I beg to differ. Finns det nåt som är jobbigt så är det att höra de flåshurtiga amerikanerna, det gör man ju emellanåt. Det finns en del engelsmän som är rätt suveräna, har inte hört ofta men har god utdelning av det. Tycker faktiskt de allra flesta på både CMore och Viasat är helt ok. Hedblom, Anders S, Fulke, Ryström, Hallberg, Billberg och Wille. Det är Smeagol jag kan ha lite svårt för men han har lugnat ned sig. Fanny i studion är också helt njutbar.
Och fan, det är på svenska. Hur det än är, då det kommer en engelsktalande till ett möte med 99% svensktalande så går det som en besviken ande genom rummet. Jag har bara Viasaten än, blir att man kollar en del på LPGA som mest är på engelska. Och jo, det är jobbigare. Och jag har ändå varit projektledare för engelsktalande i åratal. På tidigare jobb pratade jag 50% engelska på jobbet. Men det hjälps inte, det är inte mitt modersmål. Har aldrig orkat lyssna klart på en skönlitterär ljudbok på engelska. Läsa är helt ok, ofta bättre än svenskan. Men Svenska är det språk jag vill lyssna på.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 14 feb 2020, 08:31

Nån som såg Tiger igår? Han låg ju högt på leaderboarden men verkar ha tappat sugen mot slutet. Nåt i kroppen?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

GB-O

Inlägg av GB-O » fre 14 feb 2020, 09:56

Det var ord och inga visor från Albert.

Fortfarande undrar jag hur Alberts eget referat skulle låta.
Prova, och låt någon utomstående bedöma dit och TV-sändningens referat.
Vilket gav mest, tror du?
Önskningar kan vi alla ha.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » fre 14 feb 2020, 10:04

GB-O skrev:
fre 14 feb 2020, 09:56
Det var ord och inga visor från Albert.

Prova, och låt någon utomstående bedöma dit och TV-sändningens referat.
Vilket gav mest, tror du?
Önskningar kan vi alla ha.
Jag skrev:
Edit: Eftersom det i jantesverige alltid skall följas med frågan "är du så mycket bättre själv då?" nej det är jag inte. Kommentorerna är bra på att ta fram fakta men dom svamlar iväg och det blir nån slags kukmätartävling om vem som kan bräcka vem i mest "golfkunskap". Dom kan ställa upp i 10000kr-frågan istället.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

GB-O

Inlägg av GB-O » fre 14 feb 2020, 15:36

Om man ägnar en tid att läsa olika inlägg på forumet vilka handlar om hur man uppfattar TV-kommentatorer i samband med golfsändning blir det en bild av negativitet. Jantebegreppet blir våga inte vara annat än negativ.

Jag har inte skrivit att jag är positiv till vad kommentatorerna säger men skulle bra gärna vilja läsa en ärlig jämförelse mellan forumets negativister och de professionella kommentatorernas. Dock, det tycks vi inte få läsa.
Albert, hoppas du förstår vilken jämförelse jag skulle vilja se. Inte bara en önskelista på vad kommentatorerna bör ta upp, för att tillfredsställa de negativa.

Leif77

Inlägg av Leif77 » fre 14 feb 2020, 19:11

GB-O skrev:
Vilket lamt troll du är. Vem har föreslagit Albert som kommentator förutom du själv?

Skall du vara kommentator? Eller Egon? Tror Egon, Fulke och Hallberg vore perfekt för att få folk att stänga av TV:n.

Skall du dessutom dina egna böcker, göra dina egna filmer och komponera din egen musik. Jag menar en författare kan ju inte vara dålig om du inte kan göra det bättre. Det samma måste gälla för ingenjörer, läkare, designers, snickare och alla andra yrken.

Nej. Du är full av skit och enbart ute efter bråk. Beklagar att jag gick i fällan men ämnet berör mig då jag gillar att se golf på TV och CMore dödar upplevelsen totalt.

Egon

Inlägg av Egon » fre 14 feb 2020, 19:21

Leif77 skrev:
fre 14 feb 2020, 19:11
GB-O skrev:
Vilket lamt troll du är. Vem har föreslagit Albert som kommentator förutom du själv?

Skall du vara kommentator? Eller Egon? Tror Egon, Fulke och Hallberg vore perfekt för att få folk att stänga av TV:n.

Skall du dessutom dina egna böcker, göra dina egna filmer och komponera din egen musik. Jag menar en författare kan ju inte vara dålig om du inte kan göra det bättre. Det samma måste gälla för ingenjörer, läkare, designers, snickare och alla andra yrken.

Nej. Du är full av skit och enbart ute efter bråk. Beklagar att jag gick i fällan men ämnet berör mig då jag gillar att se golf på TV och CMore dödar upplevelsen totalt.
Vad f-n håller du på med!?
Jag hade blivit en perfekt kommentator ihop med Albert! :roll:

Jag tycker Hallberg är korrekt och lite tråkig. Eftersom jag drar alla över samma kam och inte särskiljer kanalerna så är det än värre med Hedblom, Fulke och sist men inte minst P-U. Ryström växer...
Självklart är en professionell kommentator med liiite intresse det bästa. Vi har gnällt över Zacke tillräckligt länge nu... det var bättre förr.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 15 feb 2020, 00:48

Leif77 skrev:
... ämnet berör mig då jag gillar att se golf på TV och CMore dödar upplevelsen totalt.
Trist att du känner så. Vad skulle behövas av en svensk kommentator för att du skulle uppskatta honom/henne? Något exempel på svensk golfkommentering som du ändå tycker ha varit acceptabel? Någon svensk kommentator i annan sport du tror skulle kunna kommentera golf på ett bra sätt?

JG76

Inlägg av JG76 » lör 15 feb 2020, 07:22

Tycker kommentatorerna på Cmore är bra.
Man börjar bli lite sugen nu på säsongsstart.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » lör 15 feb 2020, 17:41

Det var värst vilken betydelse en del lägger på kommentatorerna. Jag stod till och med ut med Ulfbåge. Den kommentator som HELT kan förstöra en golftävling är inte född. Det finns viktigare saker att reagera på.
”Den som haft en fästing på ollonet letar inte boll i högt gräs” - Hilding Bladh

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » lör 15 feb 2020, 17:43

Anders skrev:
lör 15 feb 2020, 00:48
Leif77 skrev:
... ämnet berör mig då jag gillar att se golf på TV och CMore dödar upplevelsen totalt.
Trist att du känner så. Vad skulle behövas av en svensk kommentator för att du skulle uppskatta honom/henne? Något exempel på svensk golfkommentering som du ändå tycker ha varit acceptabel? Någon svensk kommentator i annan sport du tror skulle kunna kommentera golf på ett bra sätt?

En gallskrikande Lasse Granqvist på väg att få hjärtinfarkt?

Leif77

Inlägg av Leif77 » lör 15 feb 2020, 21:55

Det finns absolut en bottennivå man måste över som kommentator. Utöver det är en det en komponering i sändning som krävs. Jänkarna är ganska bra på att analysera självkritiskt och ändra på konstellationer som inte fungerar. Sen är det ju givetvis så att som svensk så är smaken ganska annorlunda än för en amerikanare.

Det finns få "absolut inte" på min lista. Men just nu är två av dom på CMore och ibland ensamma tillsammans. Jag kan sammanställa en lista per person men det är inte så intressant och smaken är som baken.

Men dynamiken i sändningen måste finnas. Väljer man att ha en dialog mellan kommentatorerna snarare än strikt "vi pratar om vad du ser och kanske leaderboarden" (featured groups) så måste det finnas någon form av dragningskraft in i dialogerna.

Viasat / viaplay gör detta väldigt bra ibland, och ibland väldigt dåligt. Det verkar mest handla om lyckoskott pga att två kommentatorer råkar passa ihop än att dom jobbar på det medvetet. Jag säger det för att samma kommentatorer kan vara totalt värdelösa och knappt försöka tillföra något i en annan sändning när dom sitter med en annan partner.

CMore när dom tog rättigheterna gick ut ganska hårt. Värvade lite semi-profiler och gjorde studio. Försökte få till ett typiskt sportupplägg på sändningarna. Men det känns som att dom gick in i väggen när folk inte var villiga att betala mera, utan snarare mindre då dom ju också saknade många rättigheter som viasat hade/har. Så istället för att ha en studio där man sammanfattar/drar upp lite analyser och ett par kommentatorer som kommenterar spelet vi ser så har man kompromissat till att ha en studio, men kommentatorerna är samma som studiopersonalen.

Dom får sammanfatta och analysera vad dom själva redan sagt.

Vilket man kanske kan nedtona lite om man vill, för studioinslagen är ju så få och korta att man nästan kan ignorera dom. Men än dock sitter dom där i kostym i en stel studio och kommenterar. Dom måste också spela schizofrena för att få ihop en sändning.

Då dom ju givetvis vet om att dom både skall analysera, kommentera och hålla låda samtidigt så blir deras personlighet väldigt neutral (en så kallad PR-avatar) där dom aldrig säger något. Dom tuggar och tuggar om väldigt komfortabla saker, sticker aldrig ut. Dom säger aldrig någonting över huvud taget.

Ta en sån person som stureplanspojken. Han har ju noll förtroende som analytiker för han är ung och ser ut som en tönt man vill ge på käften. Han är inte Sir Nick Faldo. Men han hade kunnat fungera om dom hade kört en flytande dialog och klippt till seniora analytiker/studiopersonal. Han kunde ha varit en "gubbe i lådan" som kom in med sidekicks tills han hade byggt en egen profil. Kanske spelat på sin backslick och hur han växt upp på Djursholm och festat med Parnevik när han var i Sverige.

Istället blir han totalt avhuggen pga deras upplägg.

Alternativen är; skala upp sändningarna och följ upp på dynamiken månad efter månad och jobba på det ihop med en producent.
Eller, skala ner till en traditionell budgetsändning. Där kan man välja att gå åt en mer liberal sändning där det sitter två stofiler och pratar om allt möjligt och inte bryr sig om svingplan, eller åt en mer torr sändning ala zacke för 20(?) år sen.

Men oavsett vad så krävs det ju att någon håller i taktpinnen. Det verkar helt bortglömt på CMore. Deras lösning verkar vara att för varje tappad tittare så höjer man priset. Men man dödar intresset över tid och inte ens de mest inbitna golfarna härdar ut i längden.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » sön 16 feb 2020, 22:06

Det är sällan man får se varenda slag från en spelare som ligger 18 slag från ledningen...

Modegurun

Inlägg av Modegurun » mån 17 feb 2020, 00:07

Sista 6 hålen med Scott, Kuchar och McIlroy i ledarboll kommer bli sjukt kul att se! In och kolla

Modegurun

Inlägg av Modegurun » mån 17 feb 2020, 01:08

Satan vad kikuyu-gräset på denna bana gör golfen mycket tråkigare.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 17 feb 2020, 08:25

Inga mer upphetsande tävlingar den här helgen. Ser inte ut som om upplösningen i LA blev nån duell mellan giganter?

Modegurun

Inlägg av Modegurun » ons 19 feb 2020, 14:34

50 dagar kvar till Masters. Kan redan börja längta efter att få ligga inne framför TVn en hel helg under årets främsta sportevent. Det får gärna bli en rafflande duell mellan Tiger, McIlroy och någon till rolig spelare. Mickelson kanske?

JG76

Inlägg av JG76 » ons 19 feb 2020, 15:36

Dessutom spelas den på påsk så måndagen är ledig 😃

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 20 feb 2020, 00:08

Modegurun skrev:
ons 19 feb 2020, 14:34
50 dagar kvar till Masters. Kan redan börja längta efter att få ligga inne framför TVn en hel helg under årets främsta sportevent. Det får gärna bli en rafflande duell mellan Tiger, McIlroy och någon till rolig spelare. Mickelson kanske?
Innan dess Florida swing. Brukar vara fina tävlingar på banor man känner väl. Matchspelet. Det är nu det börjar, skulle jag vilja säga.

Och Masters. Jodå, vårens höjdpunkt, säsongens start. Men jag irriterar mig mer och mer för varje år att partyt är över efter 16:e. Dessa sista hål, utlagda av Jones och MacKenzie för att vara hål 8 och 9, transporthål i mitten av rundan. Måste vara den bana i världen som har sämst avslutning jämfört med övriga hål de sista nio. Men visst är det nog ändå den roligaste tävlingen på året.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tor 20 feb 2020, 09:01

Tycker nog 18 kan vara spännande med bunkern till vänster för de som utmanar och träden på högersidan samt den jobbiga pinnplaceringen på söndagen. Men det brukar i regel räcka med en tvåputt när man väl kommer dit.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 20 feb 2020, 15:31

AlbertS skrev:
tor 20 feb 2020, 09:01
Tycker nog 18 kan vara spännande med bunkern till vänster för de som utmanar och träden på högersidan samt den jobbiga pinnplaceringen på söndagen. Men det brukar i regel räcka med en tvåputt när man väl kommer dit.
Framför allt ser inspelet på 18:e så jäkla tråkigt ut. Teevyn är ju rätt cool med den smala kanalen mellan träden, men inspelet? På Old Course ser man R&A, Biggest Penis in scotland, Rusacks och hela faderullan. På Sawgrass, Royal Birkdale, Carnoustie och Ekerum är det en storslagen vy med klubbhuset i fonden. På AN18 ser man en slänt. Ser så jääkla nionde ut. Man kan smita av om man har lust. Nuvarande 9:es är ju helt klart mer monumental(låt vara att den greenen är lite 1930...). Visionen är samma tee, men green belägen någonstans vid 9:e, eller ännu längre upp i backen. 9:e och 17:e kortare par 4, drivbara med risk för stora problem. Den där dalen som delar 9:e och 18:e skulle må väldigt bra av en bäck....
Jorå, jag har tittat på området 1,9,10,17 och 18 måånga gånger i Google Maps... Ffa sen Eisenhower blåste ned.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 20 feb 2020, 15:51

Ser ju kul ut att kolla leaderboard för Puerto Rico just nu. Lär knappast kvarstå.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 21 feb 2020, 09:22

Vem förutom Stenson till OS? Norlander? Om det nu blir nåt

Skriv svar