Anders Blogg

Vill du blogga, men orkar inte sätta dig in i Wordpress eller snoka upp nån sajt där du kan börja skriva? Skapa din egen tråd och skriv dina tankar här.
Kategoriregler
Blogga om vad du vill. Följ forumets grundregel - Be nice!
Anders
Kontakt:

Re: Anders Blogg

Inlägg av Anders » fre 25 dec 2020, 10:22

Drog ju igenom USA’s presidenter förra året. Sen blev det lite vacuum på mys-faktaläsandet. Försökte med lite kända personer worldwide osv,men har nu landat i ett projekt att köra engelska wikipedia på alla amerikanska delstater. Fattar inte vad som drar mig till USA. Blir att man läser väldigt mycket amerikansk politisk filosofi också. Gillar inte USA i princip. Amerikaner är jobbiga då man träffar dem oftast. Översvallande. Skall alltid bjuda in en att komma hem till dem, skickar alltid vidlyftiga facebooksinlägg. Men det är nåt lockande med USA, som studiematerial. Allt är inte cementerat sen hedenhös. Man kan följa skeenden.

Alltnog, nu Ohio. I vars huvudstad Jack enligt egen uppgift försökte dricka upp allt öl (finns bilder på Jack typ 16, mycket spenslig). Ohio är rätt lätt att förstå geografiskt. Appalacherna till höger (har man inte fattar det redan, så kan man fatta nu att appalacherna har en mycket större inverkan på USA’s historia än klippiga bergen), Erie uppe i toppen, och sen vilda västern till vänster. Vi har Cleveland med typ bilindustri uppe till höger, Columbus i mitten och Cincinnati med en massa tech nere vänstra hörnet. Alla lika stora ungefär med förstäder. Bergigt i sydost och träskigt inordväst. Historian är spännande. Fransmännen på plats först av europeerna. Verkar ha kommit bättre överens med natives än engelsmännen. Frankrike-England verkar ha varit lika bråkigt som röd mot vita. Mycket betydelsefullt för USA’s skapande spöade engelsmännen Fransmännen/Natives på 1750-talet, och ”Engelska USA” fördubblades med Ohio, och alla stater söder om sjöarna. Då väl Engelsmännen kastats ut var Ohio perfekt att dela ut till krigsveteraner från revolutionen. En Putnam, en slags amerikansk Dalbergh fick ta kommandot, hade ett sätt att bygga flyttbara fort, och Ohio koloniserades, blev stat tidigt 1800-tal. Verkar ha varit bra drag på folk, dräller av folk som växte upp där i ”log cabins” och blev amerikanska presidenter. Anti-slaveri, gnosjöanda. Har inte kommit längre än så.

Men piggaste delstaten hittills, har betat av övre högra hörnet.

Nu får det räcka med mysfakta. Nu blir det lite LOTR-läs, sen skall jag börja med Hägglunds nya världsordning, var överst på önskelistan. Sen lunch.
habitat in lacum veritatem
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
Första inlägget på länge 2020-07-11. Golfen under Corona mm.

Nils77

Inlägg av Nils77 » lör 26 dec 2020, 18:39

Anders skrev:
fre 25 dec 2020, 10:22
Drog ju igenom USA’s presidenter förra året. Sen blev det lite vacuum på mys-faktaläsandet. Försökte med lite kända personer worldwide osv,men har nu landat i ett projekt att köra engelska wikipedia på alla amerikanska delstater. Fattar inte vad som drar mig till USA. Blir att man läser väldigt mycket amerikansk politisk filosofi också. Gillar inte USA i princip. Amerikaner är jobbiga då man träffar dem oftast. Översvallande. Skall alltid bjuda in en att komma hem till dem, skickar alltid vidlyftiga facebooksinlägg. Men det är nåt lockande med USA, som studiematerial. Allt är inte cementerat sen hedenhös. Man kan följa skeenden.

Alltnog, nu Ohio. I vars huvudstad Jack enligt egen uppgift försökte dricka upp allt öl (finns bilder på Jack typ 16, mycket spenslig). Ohio är rätt lätt att förstå geografiskt. Appalacherna till höger (har man inte fattar det redan, så kan man fatta nu att appalacherna har en mycket större inverkan på USA’s historia än klippiga bergen), Erie uppe i toppen, och sen vilda västern till vänster. Vi har Cleveland med typ bilindustri uppe till höger, Columbus i mitten och Cincinnati med en massa tech nere vänstra hörnet. Alla lika stora ungefär med förstäder. Bergigt i sydost och träskigt inordväst. Historian är spännande. Fransmännen på plats först av europeerna. Verkar ha kommit bättre överens med natives än engelsmännen. Frankrike-England verkar ha varit lika bråkigt som röd mot vita. Mycket betydelsefullt för USA’s skapande spöade engelsmännen Fransmännen/Natives på 1750-talet, och ”Engelska USA” fördubblades med Ohio, och alla stater söder om sjöarna. Då väl Engelsmännen kastats ut var Ohio perfekt att dela ut till krigsveteraner från revolutionen. En Putnam, en slags amerikansk Dalbergh fick ta kommandot, hade ett sätt att bygga flyttbara fort, och Ohio koloniserades, blev stat tidigt 1800-tal. Verkar ha varit bra drag på folk, dräller av folk som växte upp där i ”log cabins” och blev amerikanska presidenter. Anti-slaveri, gnosjöanda. Har inte kommit längre än så.

Men piggaste delstaten hittills, har betat av övre högra hörnet.

Nu får det räcka med mysfakta. Nu blir det lite LOTR-läs, sen skall jag börja med Hägglunds nya världsordning, var överst på önskelistan. Sen lunch.
E herrn en quiz master?
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 26 dec 2020, 19:57

Absolut inte! Eller, det är inte målet. Att minnas en massa detaljer. Mer att skapa bilder. Och den rena tillfredsställelsen i att upptäcka, se saker på nya sätt - på det sätt man vill. Och människans olika världar faschinerar mig. Så välj inte mej till partner i på spåret.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 01 jan 2021, 19:54

Nu är det verkligen ingen golf. Inga golfjulklappar, inget att se på TV, knappast några nya svingtankar. Ibland ser man ju Frozentävlingarna och kan känna sig lite sugen. Har på senare år rätt ofta åkt ner för nån spanienvecka tillsammans med en gammal golfpolare men i år är det då inte läge.

Coronan, ja. Den blir man ju påmind om på många sätt, men idag kom det lite mer känslosamt på ett nytt sätt. Förutom de större grejer som man tvingats se, far som inte rört en människa på snart ett år, folk i närhet som gått bort, folk som blivit väldigt sjuka även yngre, folk som fått gå från sitt arbete.

Men nu, hade lyckats förtränga att Corona påverkar det mesta och satte mig framför en av de få företeelser som får mina ögon att tåras, neujahrskonzert från Wien. Lyssnar mycket sällan på klassiskt, men det är nåt med neujahrskonzert. Alla dessa bakfyllor, som förgyllts av fiolskimret i början av and den schönen osv. Och då jag slår på TV'n, ja då ser man vackra mörka damen på flöjt, och andra kända ansikten. Och sen vänds kameran mot dirigenten. Och man ser att det är tomt, helt tomt på åskådare i musikverein. De spelar klart sina stycken. Ingen applåderar. Fiolskimret, ingen applåderar. Radetzky, bara spelas och ingen reagerar. Som konsertmästaren sa, de har spelat i bättre och sämre tider. Säkerligen efter Anschluss, under kriget osv. Men hela mitt vuxna liv har jag sett konserterna och det har varit en munter tillställning. Möjligen lite dämpad efter 9/11. men det här var annorlunda.

Årets julklappsfilosof, Martin Hägglund, hans poppisbok Vårt Enda Liv. Som skall vara en bibel för vänstern. Har kommit halvvägs, och vad han egentligen har sagt att, jo vi har bara livet här på jorden, och det är inget att hymla med det. Främst så skall man inte gömma sig bakom nån religion, nåt som försöker få en ifrån att inte erkänna att det bara är detta förgängliga livet vi har. Gott så. Men hur det här skall landa i nåt slags vänster längre fram... man får bara ledtrådar, han uttrycker sig än så länge bara vagt i termer av "politiska projekt" och liknande. Politiskt projekt, kan inte riktigt begripa hur en filosof kan ha ett sådant. Visst, Marx, Mills, Bentham, Burke, Hayek, Nozick och andra som ju både är filosofer och smått religiöst troende på sin egen hemmasnickrade ism har ju fått genomslag. Men alla är ju såna FÖRENKLINGAR. Kan inte begripa hur en sann filosof kan bekänna sig till ett parti. Att knuffa för ett parti är ju så fruktansvärt holistiskt. Eller att kräkas på ett. Den som bäst fångar politiken av de stora filosoferna är Sokrates i platons skepnad. Min tolkning av vad han säger är det enda vettiga. Det är framför allt svårt.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 04 feb 2021, 08:50

Januari är Januari. Och i år mer än vanligt så, det till och med ser ut som januari(häri Norden i alla fall, hur det ser ut i Spanien vet jag inte). Och golfen är också mer på is än någonsin. Provsvingar knappt. Har kollat ökentävlingarna från Arabien men de engagerar inte mycket. Får se när min golf tinar upp. Saknar tidningen Svensk Golf, som den var förra milleniet.

Arbetsintensiv månad, som januariar brukar vara, och i Coronatider blir det bara träning, social samvaro med familj och humanities då man inte jobbar eller sover. Skulle tro att det är samma för de flesta folkhemmets barn.

Men humanities... konstigt vad jag snöat in på USA. Något drar mitt intresse ditåt, trots att det nog är det västerland jag skulle trivas sämst i. Läst alla stora politiska amerikanska filosofer som var aktiva under det spännande 70-talet. Sen drog jag igenom alla amerikanska presidenter. Nu halkade jag in på delstaterna. Råkade bara intressera mig för West Virginia. Och det var så spännande Tt jag nu börjat beta av alla amerikanska delstater. Som stater. Som alltid Wikipedia och sen kolla vidare där det är intressant. Nu Georgia, Augusta Nationals hemstart. Wikipedia är underbart. På vissa delstater har man långa utläggningar om indiansamhället innan Columbus. Av Wikipedia att döma kom europeerna i Georgia till öde land. Go figure.

Roligare än Hägglunds Vårt Enda Liv, men den känns viktig. Orkar den dock bara i kortare portioner, man är lite för trött. Januari.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 06 feb 2021, 10:18

https://en.wikipedia.org/wiki/Green_New_Deal

Green new deal. Har inte läst in mig jättemycket, men det är demokrater i USA, några congressmen som knuffar för det här. Kort sagt - fattigdomsbekämpning , healthcare och sen förnyelsebara energikällor och det man tänker sig.

Lite som Bolund(MP) och de flesta av mina vänsterfacebookvänner kör med - rödgrönt.

Vad är logiken? Förutom att man är lite allmänt ömsint? Hänger fattigdom och miljö ihop på något sätt? Själv är jag från en fattig släkt som via folkhemmet har rest sig och jag orsakar ohyggligt mycket mer växthusgaser än om jag vore fattig. Jag har all respekt för de som knuffar för fattigdomsbekämpning och miljöfrågor. Är inte helt oaktiv själv. Mej jag ser inte någon som helst koppling mellan dessa frågor. Att man är miljömedveten, hur påverkar det begreppet fattigdom över huvud taget? Visst, en och annan bil i U-länderna är väl inte så där alldeles miljövänlig, men jag inbillar mig att jag orsakar mer CO2 än 95 procent av Afrikas invånare.

Det finns kritik från vänster mot detta initiativ, att ungefär man inte vill angripa kapitalismen och marknadsekonomin som sådan. Det är åtminstone stringent. Kaptitalismen lär knuffa för produktion, och produktion lär kräva energi. Men fattigdomen per se ser jag inte som ett kommunicerande kärl med miljö.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 20 feb 2021, 11:02

Funderat på var termen ”missionärsställning” kommer ifrån? En man vid namn Alfred Kinsey uppfann namnet tydligen.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 25 feb 2021, 09:45

Den som inte tror att denne kommer återuppstå han underskattat begreppet "evighet". Men det är också en bra sak att inte tänka på.

Nils77

Inlägg av Nils77 » tor 25 feb 2021, 19:22

Anders skrev:
tor 25 feb 2021, 09:45
Den som inte tror att denne kommer återuppstå han underskattat begreppet "evighet". Men det är också en bra sak att inte tänka på.
Hmmm kan ni utveckla lite, ser framför mig döden som påverkar efter döden i evighet, ja inte direkt utan indirekt.
Och det måste väll vara en del sneställ i min slutledning av vad ni skriver... förvirrad..
D. Hume

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 26 feb 2021, 08:00

Nils77 skrev:
tor 25 feb 2021, 19:22
Anders skrev:
Hmmm kan ni utveckla lite, ser framför mig döden som påverkar efter döden i evighet, ja inte direkt utan indirekt.
Och det måste väll vara en del sneställ i min slutledning av vad ni skriver... förvirrad..
Evigheten som begrepp, inte så bra att tänka på.

Nils77

Inlägg av Nils77 » fre 26 feb 2021, 13:56

Anders skrev:
fre 26 feb 2021, 08:00
Nils77 skrev:
tor 25 feb 2021, 19:22
Anders skrev:
Evigheten som begrepp, inte så bra att tänka på.

Evighet, onekligen dyker argumentet det eviga partyt upp i samband med döden, därav är döden en befrielse som dock efter sitt inträffande påverkar oss efteråt...i evighet.
Bäst att lämna begreppet evighet därhän.
D. Hume

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 28 feb 2021, 11:49

Nu googlat mig igenom alla USAs delstater. Vet inte vad som drar mig till denna del av världen. Men att betrakta varje delstat för sig, med karta, dess historia, natur, politik, ekonomi är läsning som är svår för mig att slita mig ifrån. Tar Canada sen.

Större köp som bidragit till USAs omfattning :
Louisiana purchase :
1803. Pris 15M dollars. Omfattning midwest (från Dakotas ner till Louisiana), fördubbling av USA. Napoleon behövde cash. Han langade in väldigt mycket mer mark än vad jänkarna tänkt sig från början då det skulle förhandlas. Jefferson hade faktiskt bara tänkt sig New Orleans. Men då förhandlande Livingstone och Monroe kom hem - ehh det blev lite mer...

1819. 5M och lite Texas. Omfattning Florida. Andre presidenten Adams son, själv senare president, fick visa sin på styva linan som förhandlare. Spaniorerna orkade inte riktigt med att styra Florida.

1848. 15M dollars. Omfattning det mesta av Californien, Arizona, Nevada, Utah, och lite småslattar Colorado och New Mexico. Köp är väl VÄLDIGT mycket att ta i. USA anföll Mexico Tyskland-Polen-1939-style. Vann och ”köpte” nån miljon kvadratkilometer nation(googla ”manifest destiny”)

1854. 10M dollars. En slatt mark södra Arizona och New Mexico. Tanken bygga järnväg till Kalifornien och guldgräveriet. Byggdes senare.

1867. 7.2M dollars. Alaska. Från ryssarna. Visade sig bara en mycket bättre affär än vad alla i Washington som himlade med ögonen kunde trott.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 26 mar 2021, 11:36

Ingen golf än... bara lite provsvingande på tomten. För mycket annat nu, jobb, ombyggnad av gårdshus med hustru som vill mycket, och yngre och äldre generationer som påverkas en massa av corona... ingen ork att ta sig till banan nu. FAN för de som rev Kåbo GK och gjorde betongghetto av det. :cry:

Så man får slappna av med lite filosofiska tankar nu som kaffepaus. Och faktiskt gör jag nu också en arbetsuppgift:

Tänkte på det här med hur man lär sig saker. I matematiken var det PANG här har du ett helt nytt koncept. Integraler, Derivator, Fördelningar, Sannolikheter. Då man fick se det, framför allt på högskolenivå var det "här är beviset - använd nu det". Vaaa vaa vaa.. tänkte jag och mer än de andra. Som snällt började räkna och verkar fattat det helt nya typ omedelbart.

I programmering är det liknade. Man kan ganska snabbt lära sig något i stil med
summa =0
For a=1 to 10
Summa=Summa+a
Next.

Man kör det här mellan for och next och summerar alla tal mellan 1 till 10. Tror de flesta av er som inte programmerat kan hänga med på hur det funkar.
Gott och väl. Sen kan man lite långsamt lära sig nya konstruktioner som hjälper dig att göra program för bokföring, lite enklare spel osv.

Men sen - skall man göra ett dataprogram som genererar en hyfsat intelligent webbsida.

Då får man också såna här "integraler" slängda i ansiktet på sig. För att det skall bli begripligt - det är helvetes mycket svårare att göra en webbsida än att summera alla tal 1-10. Och väldigt mycket större ökning i svårighetsgrad än vad man kan tro. Många av er som läser det här vet. Och håller i olika grad med mig om det. För er som kan grejerna... Gå från att kunna HTML, lite PHP och liknande till att förstå Angular(jag är INTE programmerare i huvudsak men allt runtomkring).

Jämför allt detta ovan med det som rockar min båt, det som jag gör istället för att spela Ruzzle, bingea en tv-serie eller slösurfa:

Googla en ny provins i Canada. Eller en delstat i USA. Jag har en god (betydligt bättre än snittet vill jag påstå) begrepp om hur saker förhåller sig i olika länder. Detta eftersom jag sen barnsben har älskat att lära mig "trivia" om kanske framför allt olika länder. Funderade lite på varför egentligen igår. Kom fram till det, att det just är små steg man lär sig i. Som den grundläggande programmeringen. Man ökar lite hela tiden, tar inga språng.

Det här gäller annars också. I verkliga livet. Stora projekt är inget jag hoppar på. Livsmål, långresor osv. Och det är definitivt inte till min fördel, det vet jag. Jag måste vara invers typ Elon Musk. Han bestämmer sig för att jahapp nu skall jag göra världens bästa elbil och sen gör han det. Väl färdig, nu skall jag kolonisera Mars...

Frågan är då, vad är det för skillnad på Anders och Elon? Gener och uppväxt brukar alla skillnader mellan folk spinnas ner till. Och man har väl den skalle man föds med. Finns inget Centrum i skallen som skriker Yes, framåt mot tappra mål då något föreslår ett större "omöjligt" projekt som man skall realisera i förrgår. Däremot är jag bra på att se till att projekten går i mål. Det är väl både lite min karriär och mitt sätt privat. Jag gör någons dröm till verklighet genom att dela ner det hela till bitar som faktiskt går att omfamna. Där jag trivs.

Jag är väl sån, typ. Men också - jag stötte i min barndom aldrig på såna här projekt heller. Och ingen pratade om "drömmar och mål för livet". Inte i familjen, inte i omgivningen. Man jobbade på med det man visade sig bra på i skolan och så fick det bli vad det visade sig bli. Kan inte påminna mig en enda av mina kompisar som jag har kontakt med från barndomen som "realiserat någon slags dröm". De har blivit vad de var bra på i skolan.

Där jag nu bor, där alla hus inte ser likadana ut är det en helt annan historia. Varenda unge har tänkt ut ett livsmål eller känner ångest för att den inte gjort det än... Och det kommer ge dem driv, go, mål

Naturligtvis bara min iakttagelse, och ni andra kanske har helt andra iakttagelser. Och det var ju ett tag sen jag var "unge". Möjligen har Sverige gått framåt sedan dess. Men jag ser lite av ett MÅL här faktiskt... Hur skall man kunna - om jag nu då har rätt - sprida det här självförtroendet för att ge sig på Större Saker även till såna som bor i hus som ser likadana ut som hus i närheten? Det kanske "digitala media" även hjälper yngre med. Någonstans inbillar jag mig att jag skulle ha känt mindre bävan för begrepp som integraler (och angular för er som förstår.. Dependency Injection, jag kommer aldrig begripa det, alla som förstår det är Einsteinar...) om jag växt upp där jag nu bor. Skulle vilja ge alla det...

Och sen - är det inte konstigt att nästan alla pluggisar hemifrån blev typ Civilingenjörer, läkare, programmerare och liknande? Där man verkligen måste jobba med de här stora hoppen, medan de som bor i de olikutseende husen i närheten blir humanister, där man kan ta hur små hopp som helst och behagligt bygga upp en kunskap? Borde det inte vara tvärt om?

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 01 apr 2021, 09:06

Kom på ett snuskigt men perfekt sätt att komma ihåg hur alla delar(manhattan, brooklyn..) ligger i förhållande till varandra, då jag såg en karta över NYC. Manhattans form är utgångspunkten.

Nils77

Inlägg av Nils77 » tor 01 apr 2021, 09:44

Anders skrev:
tor 01 apr 2021, 09:06
Kom på ett snuskigt men perfekt sätt att komma ihåg hur alla delar(manhattan, brooklyn..) ligger i förhållande till varandra, då jag såg en karta över NYC. Manhattans form är utgångspunkten.
Jahaa nu ser man det likadant.... :shock:
D. Hume

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 01 apr 2021, 09:47

Nils77 skrev:
tor 01 apr 2021, 09:44
Anders skrev:
tor 01 apr 2021, 09:06
Jahaa nu ser man det likadant.... :shock:
Du kommer aldrig att glömma det. Framför allt inte Staten Island. Minnesteknik.

En mindre saftig detalj, allt det kända man har hört talas om är öster om Hudson River. Och det finns åtminstone en fet bro över till vad som nu finns på andra sidan. Måste vara lika nära till grannlåten därifrån som från Queens eller Brooklyn. Varför hör man aldrig talas om vad som nu finns där? Vad finns där? Villaområden?

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 24 apr 2021, 12:02

Första nio hålen spelade, innan snön kom tillbaka. Starkt inspirerad av shaftleantråden tog jag med mig det och rakt gick det. Det är ju faktiskt kul att spela golf, tänkte jag. Nu får govärmen komma tillbaka. Funderar lite på hur jag skall få med Malaskas impact position i processen.

Såg en bild på Curt Cobain från en radiointervju 1991. Jävlar vad bra han såg ut. Faktum är att jag inte var så himla olik honom, hade man haft den haklinjen bara, var hade man varit idag?

pstenman

Inlägg av pstenman » lör 24 apr 2021, 18:44

Anders skrev:
lör 24 apr 2021, 12:02
Såg en bild på Curt Cobain från en radiointervju 1991. Jävlar vad bra han såg ut. Faktum är att jag inte var så himla olik honom, hade man haft den haklinjen bara, var hade man varit idag?
Om han ändå undvikit att bli medlem i Club27..
Dock har väl Grohl gjort så gott han kunnat för musikkulturen efter KCs självmord.
Vreta Kloster GK - 16.6

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » lör 24 apr 2021, 19:21

Anders skrev:
tor 01 apr 2021, 09:47
En mindre saftig detalj, allt det kända man har hört talas om är öster om Hudson River. Och det finns åtminstone en fet bro över till vad som nu finns på andra sidan. Måste vara lika nära till grannlåten därifrån som från Queens eller Brooklyn. Varför hör man aldrig talas om vad som nu finns där? Vad finns där? Villaområden?
Där finns New Jersey. Alla områden på den sidan är inte tip-top och helt hälsosamma, om jag fattat saken rätt...
--== Spänn av, ha roligare, spela bättre ==--

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 24 apr 2021, 21:19

Stora Norrland skrev:
lör 24 apr 2021, 19:21
Anders skrev:
tor 01 apr 2021, 09:47
Där finns New Jersey. Alla områden på den sidan är inte tip-top och helt hälsosamma, om jag fattat saken rätt...
Det var intressant att fråga om det på r/askanamerican. De som var från NY, även de från Staten Island, som ligger bra mycket längre från det välkända än de på andra sidan bron sa”det är ju New Jersey” ungefär som jag tänker mig att de i Strassbourg säger om nåt i Tyskland 4 kilometer bort. En stat kändes verkligen som en annan nation.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 30 apr 2021, 11:38

Nu skall det bli spännande att se om nån finne eller vallon smugit sig in till någon av mina anmödrar. Eller en skåning.

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 02 maj 2021, 08:40

Anders skrev:
fre 30 apr 2021, 11:38
Nu skall det bli spännande att se om nån finne eller vallon smugit sig in till någon av mina anmödrar. Eller en skåning.
Har inte kommit så långt i min nyfikenhet, info från mor och morbror har stillat det mesta tillsvidare.
D. Hume

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 02 maj 2021, 11:24

Nils77 skrev:
sön 02 maj 2021, 08:40
Anders skrev:
fre 30 apr 2021, 11:38
Har inte kommit så långt i min nyfikenhet, info från mor och morbror har stillat det mesta tillsvidare.
Farsan har intresset, har den officiella versionen en bra bit tillbaka i tiden, ska få reda på den faktiska.

Skriv svar