Club fittings vara eller icke vara...

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
waggle

Re: Club fittings vara eller icke vara...

Inlägg av waggle » mån 08 mar 2021, 18:15

Jag testat Mizunos skaft-apparat (opti.) igen.

Tidigare i tråden nämnde jag tre skaft som jag gillade sedan tidigare och som jag tyckt varit sköna att slå med. Dessa tre skaft blev jag rek. i appararen. Så min känsla verkar stämma överens med vad datan säger. F.ö. spelar jag redan med ett av skaften. Verkar även som att "fitters" rek. dem till mig. Kul när alla tre metoderna matchar.

Fortfarande ingen "CF" genomförd ännu... vara eller icke...?
"It's not twist and twist, it's boom-boom"

Egon

Inlägg av Egon » mån 08 mar 2021, 19:04

waggle skrev:
mån 08 mar 2021, 18:15
Jag testat Mizunos skaft-apparat (opti.) igen.

Tidigare i tråden nämnde jag tre skaft som jag gillade sedan tidigare och som jag tyckt varit sköna att slå med. Dessa tre skaft blev jag rek. i appararen. Så min känsla verkar stämma överens med vad datan säger. F.ö. spelar jag redan med ett av skaften. Verkar även som att "fitters" rek. dem till mig. Kul när alla tre metoderna matchar.

Fortfarande ingen "CF" genomförd ännu... vara eller icke...?
Ett scenario:
Du går in på Dormy och slår 3-4 svingar med mizuno-mätaren.
Jag, AlbertS, Gayen och Puttaren står jämte och gissar passande skaft ur mizuno’s line.
Ingen av oss skulle misslyckas fatalt. 2/3 garanterat. Det är ren slutledningsförmåga av den data som finns.
Vi kan gå på svinghastighet, specad trajectory på skaften och gissa rätt. Inget svårt alls.

Förstå mig rätt, mizuno-gizmon fyller ett syfte. Den visar mer rätt än vad 90% av alla hackers kan gissa. Men, för en fitter som har data och tillgängliga skaft, så är det en skitsak att hitta rätt. Hårt draget är gizmon’s syfte, för dem, är att presentera indicier som orubbliga fakta för att övertyga kunden. Ett säljande hjälpmedel.

Egon

The Bunkerman

Inlägg av The Bunkerman » mån 08 mar 2021, 19:44

Mizuno DNA apparaten är ett hjälpmedel
Den säger att jag ska ha Px 6,5 skaft ,,, jag kan inte slå med dessa skaft
Vi får aldrig glömma att golf är mkt känsla ,,
En Stiff kund kan trivas bättre med regular skaft, och vice versa
Vikt / kick / m mm är i ingredienser i den heliga gralen / och som pricken över i ,,, känslan
Ja känsla är allt i slutändan om att hitta ett skaft som du först gillar känslan i och sedan matcha det med bra nummer i en fittingprocess. För även om en kund skulle ha överlägset bäst spinn, launch, bollfart etc med säg ett X100 eller PX 6.5 så skulle man aldrig kunna ge kunden det om han eller hon tycker det känns för tungt/lätt/styvt/vippigt.

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 08 mar 2021, 20:46

Bild
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

waggle

Inlägg av waggle » mån 08 mar 2021, 21:23

Egon skrev:
mån 08 mar 2021, 19:04
Ett scenario:
Du går in på Dormy och slår 3-4 svingar med mizuno-mätaren.
Jag, AlbertS, Gayen och Puttaren står jämte och gissar passande skaft ur mizuno’s line.
Ingen av oss skulle misslyckas fatalt. 2/3 garanterat. Det är ren slutledningsförmåga av den data som finns.
Vi kan gå på svinghastighet, specad trajectory på skaften och gissa rätt. Inget svårt alls.

Förstå mig rätt, mizuno-gizmon fyller ett syfte. Den visar mer rätt än vad 90% av alla hackers kan gissa. Men, för en fitter som har data och tillgängliga skaft, så är det en skitsak att hitta rätt. Hårt draget är gizmon’s syfte, för dem, är att presentera indicier som orubbliga fakta för att övertyga kunden. Ett säljande hjälpmedel.

Egon
Ja, det flesta leverantörer har ju i princip redan sagt att jag kan slå med så många olika skaft så det blir nog inte så svårt att gissa rätt :lol:

En (som jag tycker) intressant sak om den där Mizuno-manicken var att den rek. både px och dg. Det är väl ganska olika typer av skaft?

The Bunkerman

Inlägg av The Bunkerman » mån 08 mar 2021, 23:05

Mkt olika skaft / den garderar upp sig på olika märken
1/2/3/4 alternativ

matteasdf

Inlägg av matteasdf » tis 09 mar 2021, 08:02

Tränade lite med en höghcp i tm igår. Han hade gjort custom på nya spakar med sin tränare. Hans förra sett var 1" long och 3gr up. Han har ganska ryckig sving och han har kortare armar än genomsnittet. Nu var det standard längd och lie. Fina tmp790 klubbor med dg105. Såg aldrig en smash över 1,2. Med drivern var spinnen aldrig söder om 5000rpm. Även den var utprovad.

Custom som enskild faktor verkar lite sådär. :(

Nils77

Inlägg av Nils77 » tis 09 mar 2021, 09:29

matteasdf skrev:
tis 09 mar 2021, 08:02
Tränade lite med en höghcp i tm igår. Han hade gjort custom på nya spakar med sin tränare. Hans förra sett var 1" long och 3gr up. Han har ganska ryckig sving och han har kortare armar än genomsnittet. Nu var det standard längd och lie. Fina tmp790 klubbor med dg105. Såg aldrig en smash över 1,2. Med drivern var spinnen aldrig söder om 5000rpm. Även den var utprovad.

Kanske presterade de nya spakarna bättre vid utprovning vs de gamla? Räcker det isf?
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

matteasdf

Inlägg av matteasdf » tis 09 mar 2021, 09:53

Nils77 skrev:
tis 09 mar 2021, 09:29
matteasdf skrev:

Kanske presterade de nya spakarna bättre vid utprovning vs de gamla? Räcker det isf?
Ja, det får man ändå hoppas. J3-P p790 +3st sm8 wedgar är ju ändå en del kronor att motivera :shock:

Nils77

Inlägg av Nils77 » tis 09 mar 2021, 10:41

matteasdf skrev:
tis 09 mar 2021, 09:53
Nils77 skrev:
matteasdf skrev:

Ja, det får man ändå hoppas. J3-P p790 +3st sm8 wedgar är ju ändå en del kronor att motivera :shock:
Så kan det vara...om nu priset är det primära.
Iofs förvånad 3,4:an...
D. Hume

matteasdf

Inlägg av matteasdf » tis 09 mar 2021, 10:51

Nils77 skrev:
tis 09 mar 2021, 10:41
matteasdf skrev:
tis 09 mar 2021, 09:53
Nils77 skrev:

Så kan det vara...om nu priset är det primära.
Iofs förvånad 3,4:an...
Ja, alltså om man ska lägga dom pengarna vill iallafall jag se skillnad. Det var så jag menade. :D Det tycker jag inte att det var mot hans gamla grejer. Jag är också förvånad över dom två.

Han är ju lika pepp som vanligt och pratar om sina tusen svingtankar hela vägen i baksvingen 8-)

waggle

Inlägg av waggle » lör 13 mar 2021, 10:00

Ser ut som Rory har bytt skaft i järnen, han hade väl PX tidigare men nu ser det ut som DG? Varför, mer spinn?
https://youtu.be/bn6PoVcNB6c?t=452

matteasdf

Inlägg av matteasdf » lör 13 mar 2021, 10:23

waggle skrev:
lör 13 mar 2021, 10:00
Ser ut som Rory har bytt skaft i järnen, han hade väl PX tidigare men nu ser det ut som DG? Varför, mer spinn?
Det var i samband med bollbyte. https://www.google.com/amp/s/golf.com/g ... -wall/amp/

Egon

Inlägg av Egon » lör 13 mar 2021, 15:31

matteasdf skrev:

Vi kan skratta åt sånt här men egentligen är det ganska allvarligt. Om en säljare gör så dåligt jobb nån annanstans så får de sparken.

Utrustning har så många dimensioner.
Det är helt ok att köpa nytt, inte få något bättre än det gamla men man kan ändå vara nöjd med sina nya fina klubbor. Det är helt ok!
Problemet kommer när man sökt proffesionell hjälp och i princip bara fått i sig säljartugg.
Nånstans (i nån tråd) finns en länk till crossfield som uttrycker samma sak. Fitting är ett säljredskap och det sväljs med hull och hår.

Jag, som uttrycker mig lite skarpt ibland, får en massa reaktioner på och utanför detta forum. Det känns lite som om den innersta kretsen i golfbusiness är oroliga för att de ska bli påkomna med att de varken kan eller vill göra en obotlig hacker till ett proffs bara de köper CF!

Egon

waggle

Inlägg av waggle » lör 13 mar 2021, 20:31

AlbertS skrev:
mån 08 mar 2021, 20:46
Bild
matteasdf skrev:
lör 13 mar 2021, 10:23
waggle skrev:
lör 13 mar 2021, 10:00
Det var i samband med bollbyte. https://www.google.com/amp/s/golf.com/g ... -wall/amp/

waggle

Inlägg av waggle » lör 13 mar 2021, 20:35

Tog med mig 4 olika driverskaft till rangen idag. Ett av dem blev en solklar vinnare och får sitta kvar - det skönaste. :lol:

mara78

Inlägg av mara78 » sön 14 mar 2021, 15:41

Är själv höghandikappare som har gjort cf denna säsong.

Hämtat ut driver, wood och hybrid igår och åkte iväg idag till indoor golf och provade klubborna.

Resultatet blev bra. Med drivern hade jag fler bra träffar än tidigare. Låg på smash med 1.5 och 1.49 på många av slagen. Hade lägre hastighet på klubban än tidigare (kortare skaft med 1 tum) men carry var längre än tidigare. Samma så var spridningen på slagen mycket bättre. Inga extrema vänstermissar som jag hade med min gamla driver.

Är ingen större talang men är intresserad och träningsvillig. När jag gjorde custom fit så visste jag vad de olika siffrorna i trackman betyder. Tror att detta är viktigt samt att du känner till vad dina svagheter är och vet dina mönster. Detta hjälper den som ska göra fittingen och jag var väldigt delaktig i utprovningen. Tyckte killen lyssnade på vad jag sa och vad jag ville ha ut av utprovningen.

Är nöjd med klubborna och ser fram emot att få järnen. Jag kommer naturligtvis få kämpa med diverse problem men kan utesluta att det är utrustningen det är fel på. Skit bakom spakarna kommer vara största anledningen till missarna från och med nu. Kan ej skylla på någonting annat.

Jag är nöjd och är riktigt taggad inför årets säsong.
Duff, topp och slice. Mina 3 mest använda slag

Nils77

Inlägg av Nils77 » fre 19 mar 2021, 18:40

mara78 skrev:
sön 14 mar 2021, 15:41
Är själv höghandikappare som har gjort cf denna säsong.

Hämtat ut driver, wood och hybrid igår och åkte iväg idag till indoor golf och provade klubborna.

Resultatet blev bra. Med drivern hade jag fler bra träffar än tidigare. Låg på smash med 1.5 och 1.49 på många av slagen. Hade lägre hastighet på klubban än tidigare (kortare skaft med 1 tum) men carry var längre än tidigare. Samma så var spridningen på slagen mycket bättre. Inga extrema vänstermissar som jag hade med min gamla driver.

Är ingen större talang men är intresserad och träningsvillig. När jag gjorde custom fit så visste jag vad de olika siffrorna i trackman betyder. Tror att detta är viktigt samt att du känner till vad dina svagheter är och vet dina mönster. Detta hjälper den som ska göra fittingen och jag var väldigt delaktig i utprovningen. Tyckte killen lyssnade på vad jag sa och vad jag ville ha ut av utprovningen.

Är nöjd med klubborna och ser fram emot att få järnen. Jag kommer naturligtvis få kämpa med diverse problem men kan utesluta att det är utrustningen det är fel på. Skit bakom spakarna kommer vara största anledningen till missarna från och med nu. Kan ej skylla på någonting annat.

Jag är nöjd och är riktigt taggad inför årets säsong.
Hur kommer ni att mäta den tilltänkta framgången med de nya klubborna?
D. Hume

mara78

Inlägg av mara78 » lör 20 mar 2021, 16:10

Är ingen expert på hur man ska mäta detta. Det kan jag medge på en gång. Men har en del statistik och siffror från mina föregående år med mina "gamla" klubbor. Det stora som jag tycker mig se att jag sprider inte bollarna lika mycket som förut. Det hoppas ska ge mig mer fairwayträffar samt greenträffar. Hoppas att det åtminstone ska visa sig i statistiken att siffrorna blir bättre.

Det jag la märkte till under dagens rangepass att jag har mycket enklare att få drivern upp i luften jämfört med den gamla samt att jag har mer kontroll på slagen. Kom aldrig överens med den gamla drivern = 0 självförtroende med den. Sen kanske jag skulle kunna ha kämpat på med de gamla stickorna men tror att egentligen behövde jag få en nystart för gillade varken utseendet eller känslan i de gamla stickorna. Nu gillar jag mina klubbor både utseendemässigt och känslan jag har med dom.
Duff, topp och slice. Mina 3 mest använda slag

harlequine

Inlägg av harlequine » mån 12 apr 2021, 23:10

Tycker denna video också belyser något jag saknade i min egen custom fitting gällande järn och driver.

https://m.youtube.com/watch?v=PKsSraUwIbY

Westersund

Inlägg av Westersund » tis 13 apr 2021, 07:24

Skulle bara kul och intressant att göra en fitting nån gång och se hur stor skillnad det blir mot butiksköpta grejer. Säger jag som inte ens provar klubbor innan jag köper dom. :lol:

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 13 apr 2021, 08:20

harlequine skrev:
mån 12 apr 2021, 23:10
Tycker denna video också belyser något jag saknade i min egen custom fitting gällande järn och driver.

Brejan hade en artikel han skrivit om det där på sin sida innan men den är typ borta nu. Hans hemsida är något eftersatt..
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 14 apr 2021, 08:36

harlequine skrev:
mån 12 apr 2021, 23:10

Dagens swing är grymt svår att anpassa....
D. Hume

waggle

Inlägg av waggle » ons 14 apr 2021, 19:43

Idag testade jag att tejpa under driverhuvudet. 4 (g) tejp och sedan blev bollträffen hyggligt samlad och ett helt annat ljud. Hoppas det håller i sig tills nästa gång.

Mashie

Inlägg av Mashie » ons 14 apr 2021, 19:54

Nu blir det spännande! Beställde ett VA Nemesys counterbalance driverskaft hos Easy Swing. Recension kommer i helgen.

Skriv svar