Förblir svarta klubbor svarta numera?

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Egon

Re: Förblir svarta klubbor svarta numera?

Inlägg av Egon » mån 03 maj 2021, 20:42

Nordan skrev:
mån 03 maj 2021, 08:42
Du Egon, ett tips, läs mitt inlägg igen, och så läser du ditt eget, så försöker du hitta en enda sak där jag har skrivit något motsägande ditt.
Jag har inte skrivit att klubbor är färgade rakt igenom, jag skriver att OM de hade varit färgade rakt igenom så ser jag det som enda lösningen till att kunna hålla färgen.
Vidare skriver jag att all annan yta nöts bort med tiden, och det finns säkert skillnader i den tiden beroende på vem som har gjort det och hur.

Det är väl nästan ganska exakt det som du skriver?
Nice save.. Not!

Du skrev.. ”Om en svart klubba ska kunna hålla färgen så är jag tämligen säger på att metallen i sig måste vara i den färg som man vill att den ska ha”.

Det stämmer inte... om du nu inte ska ändra din utsago till att gälla för en evighet el.l.
En ytbehandling av kvalitativ krom klarar en klubbas livstid vid normalt slitage oavsett om den är svart eller silver.

De klubbor som tappar kromet är undermåligt ytbehandlade. De kromade klubbor som nöts ut kan inte räknas dit eftersom de troligen är en wedge och livstiden på en dylik självklart är betydligt kortare än på ett järn.
Misshandlade klubbor som slagits i sten.. go figure.

En wedge, likt de svarta som diskuterats/förts fram som bevis, har ett ytskikt som medvetet inte är långvarigt beständig. Det gäller iofs även vissa järn och den ”hypen” förklarade jag ovan.

Den som tror att all svart ytbehandling på klubbor endera är konstant beständig eller alltid slits bort... har gjort det alldeles för lätt för sig.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » mån 03 maj 2021, 21:17

Puttaren skrev:
mån 03 maj 2021, 09:02
En god vän säljer golfklubbor och fick förfrågan om en reklamation på grund av att wedgarna inte längre var svarta på sulan och träffytan. Vederbörande tyckte att wedgarna ju kunde ha gjorts av svart material rakt igenom. Volfram fördes fram som ett lämpligt alternativ. Min kompis tog reklamationen på goodwill, men föreslog att vederbörande i framtiden lät bli att köpa svarta klubbor.
:lol:

Snäll kompis du har.
Dumheten visar inga gränser ibland. Vet man inte vad man köpt så borde man få stå sitt kast.

OT.
Jag har ett set Adams CMB som jag köpte bättre beg. De har ett ganska tjockt lager krom (silver) och enda orsaken att jag vet det är pga. att det spruckit vid hoseln.
Det är en tunn linje mellan att få det mjuka stålet att bonda med kromet och sen att inte diffa för mycket i hårdhet. Just Adams cmb verkar ha denna sjuka men även en del andra märken har ”problem” med 1020-25 och krom.

Egon

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 04 maj 2021, 11:56

Egon skrev:
mån 03 maj 2021, 20:42
Nordan skrev:
Du Egon, ett tips, läs mitt inlägg igen, och så läser du ditt eget, så försöker du hitta en enda sak där jag har skrivit något motsägande ditt.
Jag har inte skrivit att klubbor är färgade rakt igenom, jag skriver att OM de hade varit färgade rakt igenom så ser jag det som enda lösningen till att kunna hålla färgen.
Vidare skriver jag att all annan yta nöts bort med tiden, och det finns säkert skillnader i den tiden beroende på vem som har gjort det och hur.

Nice save.. Not!

Du skrev.. ”Om en svart klubba ska kunna hålla färgen så är jag tämligen säger på att metallen i sig måste vara i den färg som man vill att den ska ha”.

Det stämmer inte... om du nu inte ska ändra din utsago till att gälla för en evighet el.l.
En ytbehandling av kvalitativ krom klarar en klubbas livstid vid normalt slitage oavsett om den är svart eller silver.

De klubbor som tappar kromet är undermåligt ytbehandlade. De kromade klubbor som nöts ut kan inte räknas dit eftersom de troligen är en wedge och livstiden på en dylik självklart är betydligt kortare än på ett järn.

En wedge, likt de svarta som diskuterats/förts fram som bevis, har ett ytskikt som medvetet inte är långvarigt beständig. Det gäller iofs även vissa järn och den ”hypen” förklarade jag ovan.

Den som tror att all svart ytbehandling på klubbor endera är konstant beständig eller alltid slits bort... har gjort det alldeles för lätt för sig.

Egon
Ja vill man inte ens förstå så...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inlägg av Egon » tis 04 maj 2021, 21:18

Nordan skrev:
tis 04 maj 2021, 11:56
Egon skrev:
Nordan skrev:

Nice save.. Not!

Egon
Ja vill man inte ens förstå så...
Precis... ;)

Egon

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 05 maj 2021, 13:48

Egon skrev:
Jag TROR att det finns ett antal skribenter härinne som inte håller med dig och som kan uppvisa exempel på slitna ytor som vid köpet var silver eller svart. Och då är det klubbor som anses vara av tillverkare som anses göra klubbor av kvalitet.
Hur förklarar du det?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Skriv svar