Medlemskap i spansk golfklubb

Till grannklubben eller till Australien - här kan du fråga om allt eller bara skryta om det kanonpris du fick på din resa
overdrive

Medlemskap i spansk golfklubb

Inlägg av overdrive » tis 25 maj 2021, 19:54

Vi funderar på att köpa något i Spanien, Costa Blanca eller Costa del Sol. Har försökt kolla priser på medlemskap i spanska klubbar utan att lyckas. Någon som har koll på prisvärda medlemskap. Det kan bli en viktig faktor vid val av plats för ett boende.

pstenman

Re: Medlemskap i spansk golfklubb

Inlägg av pstenman » tis 25 maj 2021, 20:01

overdrive skrev:
tis 25 maj 2021, 19:54
Vi funderar på att köpa något i Spanien, Costa Blanca eller Costa del Sol. Har försökt kolla priser på medlemskap i spanska klubbar utan att lyckas. Någon som har koll på prisvärda medlemskap. Det kan bli en viktig faktor vid val av plats för ett boende.
Lär ju finnas både billigt, dyrt och prisvärt.
Precis som här.
Överlag lite dyrare då det är spel 12 månader om året såklart.
Så vad för prisbild har du så kan jag kika lite, brukar va bra på sådant..

Lite OT:
Farsan är med i en väldigt liten klubb som heter Benamor i Portugal.
Tänker att där är likvärdigt som i Spanien ändå, är ca 1.5 timme bil till Sevilla.
Vet att hans medlemskap är på ca 1500 euro / år.
2200 inkl. Egen golfbil.
Banan är kanonfin dock, även om den inte är någon storbana.

http://www.benamorgolf.com/en/

Undrar när man själv kan flytta dit sen, skulle lätt kunna släppa allt om 15-20 år, är ca 50 då, och jobba där nere sista tiden till pensionen.
Man ska bara få med tjejen och dottern (om hon inte är livegen då) på tåget..
Vreta Kloster GK - 19.5

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 26 maj 2021, 07:32

overdrive skrev:
Jag håller till på Costa Blanca några månader om året. Köpte radhus där 2013. Än så länge har jag inte hittat ett medlemskap som lockar. För det första är det tämligen dyrt och för det andra gillar jag att spela runt på olika banor.

Om man är nere flera månader i sträck och kan tänka sig att spela samma bana 3-4 gånger i veckan, ja då går det att hitta medlemskap som kan vara intressanta, speciellt om man är ett äkta par då många medlemskap är för 2-personer.

Prisbilden är dock väldigt splittrad och förändras hela tiden. Många klubbar säljer "paket" med 10 greenfees som ger lite rabatt. Under pandemin har det varit relativt lätt att hitta bra deals hos alla de små "researrangörer" som finns (golfshopar och vissa pubar säljer greenfee till rabatterat pris).

Många där nere är med i någon form av "golf society" - det är löst organiserade grupper som kanske spelar 1-2 gånger i veckan och då kan greenfeen vara betydligt lägre.

Jag har ingen bra koll på Costa del Sol men generellt sett är nog banorna (och boendet) billigare på Costa Blanca. Jag tror också att det är lättare att slippa golfbilshyra på Costa Blanca eftersom i princip alla banorna där kan gås utan problem. På Costa del Sol är det väl ofta lite mer kuperat gissar jag.

Snacket går att greenfee kommer höjas i höst när pandemin "släpper". Många banägare är nog sugna på att få upp intäkterna igen och jag gissar att det kommer vara ett enormt tryck igen när vi kan resa som vanligt igen. Det är ju bara att titta ut genom fönstret en dag som denna så fattar man att Spanien kommer behålla sin dragningskraft på golfare som vill spela i vettigt väder!

Om du vill läsa lite om banorna i Alicante-regionen så har jag skrivit lite här:

https://www.orrspelet.se/public/dokumen ... gionen.pdf

Kalle Vej

Inlägg av Kalle Vej » ons 26 maj 2021, 13:44

Inget direkt svar på din ursprungsfråga men jag och min fru har också tittat och räknat... Vi har de senaste tio åren tillbringat en del tid på Mar Menor Golf Resort (ett antal longstays och några veckoresor) och tyckte det var ett fantastiskt upplägg med ett boende och 6 banor att spela på.

Det vi kände som lite "skakigt" var funderingen på vad som skulle hända i framtiden: Om det då blev färre banor än de sex och vilka banor som då skulle försvinna. Det är inga större fel på Mar Menors golfbana men den är absolut inte i topp bland de sex...

Nu (för något år sedan) har precis det här hänt. De "roligaste" banorna tillhör fortfarande GNK och de som är kvar (plus ett par nya) hänger ihop med Mar Menor.

Det jag skulle vilja säga med detta är att vi nu snarast skulle hitta ett boende som funkar för golf men möjligen inte på en golfresort. Just GNK och dess fyra banor kostar 2045 EURO för ett par ("family couple") eller 1755 EURO om du bor på en av anläggningarna. Det är alltså ingen jätterabatt på golfen för att man bor på anläggningen. http://www.gnkgolf.com/storage/multimed ... 723849.pdf

Vi skulle nog välja närhet till restauranger, mm, och ha lite längre till golfen. Kollar du AFJs fantastiska beskrivning av golfbanor är det massor med banor riktigt nära om man "bor" i trakten kring Torrevieja.

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 26 maj 2021, 14:41

pstenman skrev:
tis 25 maj 2021, 20:01
overdrive skrev:
Lär ju finnas både billigt, dyrt och prisvärt.
Precis som här.
Överlag lite dyrare då det är spel 12 månader om året såklart.
Så vad för prisbild har du så kan jag kika lite, brukar va bra på sådant..

Lite OT:
Tänker att där är likvärdigt som i Spanien ändå, är ca 1.5 timme bil till Sevilla.
2200 inkl. Egen golfbil.

Undrar när man själv kan flytta dit sen, skulle lätt kunna släppa allt om 15-20 år, är ca 50 då, och jobba där nere sista tiden till pensionen.
Man ska bara få med tjejen och dottern (om hon inte är livegen då) på tåget..
Kollade deras hemsida, och då står det 2200€ och rabatt på golfbil. GF högsäsong ligger på 80€.

Hursomhelst, man bör ju vara långa perioder eller bo permanent för att det ska "betala sig", det är väl dit jag vill komma, för du får ju in 27 rundor för den summan, och då på samma bana. Så, allt hänger väl på om man ska bo ett par veckor upp till en månad eller om det är tänkt att vara mer permanent. För även om det kan låta dyrt jmf med SE så är det väl spel på fina ytor året om?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 26 maj 2021, 16:31

Kalle Vej skrev:
ons 26 maj 2021, 13:44
Det jag skulle vilja säga med detta är att vi nu snarast skulle hitta ett boende som funkar för golf men möjligen inte på en golfresort.
.
.
.
Vi skulle nog välja närhet till restauranger, mm, och ha lite längre till golfen. Kollar du AFJs fantastiska beskrivning av golfbanor är det massor med banor riktigt nära om man "bor" i trakten kring Torrevieja.
Det tycker jag är ett bra råd. Att bo på en anläggning innebär alltid en viss risk. Kanske höjer klubben priserna, går i konkurs, vansköter banan eller något annat otrevligt. Då är man illa ute.

Min erfarenhet är att i takt med att man blir äldre och vistas mer där nere så spelar man också lite mindre frekvent. Tidigare var det ner 10 dagar och spela 8 av dem. Nu är jag där 4-6 veckor på raken och spelar kanske 2-3 gånger i veckan. Man får ett socialt liv med kompisar som vistas där nere. Det gör att man gärna spelar runt på olika banor och även gör lite annat än golf.

Nils77

Inlägg av Nils77 » lör 29 maj 2021, 10:05

pstenman skrev:
[

Lite OT:
2200 inkl. Egen golfbil.

Ahh en oas med lite krav...
http://www.benamorgolf.com/en/dress-code/
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

pstenman

Inlägg av pstenman » lör 29 maj 2021, 14:49

Nils77 skrev:
lör 29 maj 2021, 10:05
pstenman skrev:
[

Lite OT:
2200 inkl. Egen golfbil.

Ahh en oas med lite krav...
http://www.benamorgolf.com/en/dress-code/
Haha aldrig läst. Jag och Murklan var där bakfulla som få med badbyxor och hawaiiskjorta. Spelade klubbtävling med bl.a. PROn. Så det där låter nog bra mer än vad det gäller.. :oops:
Vreta Kloster GK - 19.5

Nordan

Inlägg av Nordan » lör 29 maj 2021, 17:20

pstenman skrev:
lör 29 maj 2021, 14:49
Haha aldrig läst. Jag och Murklan var där bakfulla som få med badbyxor och hawaiiskjorta. Spelade klubbtävling med bl.a. PROn. Så det där låter nog bra mer än vad det gäller.. :oops:
Speedos?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Skriv svar