Svingtråden

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Jornhona

Re: Svingtråden

Inlägg av Jornhona » tis 29 dec 2020, 20:52

LaSt skrev:
tis 29 dec 2020, 15:51
Egon skrev:
tis 29 dec 2020, 14:09
Om de 14 slag som kan bestå av en drive med ”träklubba” sabbar en hel rond så är det lätt avhjälpt.

Det hr skrivits tidigare att man inte kan spela med en svingtanke och att den måste nötas in.
Not! Inte när det gäller utslag eller andra slag som bara är en del av spelet. Det är ju så vi alla agerar när vi står i bunker eller ska slå en flop. Vi vet hur, vi vet vad vi ska ändra mot normalen och vi exekuterar. Med blandat resultat, naturligtvis, för det är inte huvuddelen av spelet och det är inte (alltid) menat att man ska kunna göra allt med perfektion.

Huvuddelen och basen i golf är järnspelet. Det är den sving vi nöter och jobbar med. Det många sällan förstår är att den kräver ett svingspår utifrån och in i samma gradvis förhållande som vi slår ned på bollen.
Det här är vetenskapligt bevisat.
Det är tydligen rocket science för en hacker och det gör inget för de bör gå till en pro.
Slice kommer alltså av en bra järnsving. Det gör att personen lättare blir bra i bunker och på Chip/pitch utöver järnslag men helt kass med driver.
Varför...?
- Jo, tekniskt sett så är svingtekniken olika men rätt utlärd så kan man generera en bra 5-10m fade med en järnsving.
In kommer ”slå upp på bollen” och då är det kört.
För en tränare/pro borde detta vara solklart!
Men.. tränare är människor och de är inte bättre än den kunskap de tar till sig.
Egentligen lite som Seven... han ”vet” men kan ändå inte.
:roll:

Det är inte svingomläggning som behövs utan förmåga att inse vad kunskap kan leda och användas till.
I rest my case...

Egon
Nu är jag bara en vanlig hackers men jag har för mig att ett svingspår inifrån ut är att föredra.
Föredra för vem? En sliceare slår bara bollen ännu längre åt fel håll då. Det Seven och några andra duktiga golfare inte förstått är att det inte spelar någon roll. Att träffa bollen med rakt blad däremot.. Vilket Vi alla hade varit behjälpta med i vårt spel. Börja där, justera svingspår därefter.

waggle

Inlägg av waggle » tis 29 dec 2020, 21:35

Jornhona skrev:
tis 29 dec 2020, 20:52
Föredra för vem? En sliceare slår bara bollen ännu längre åt fel håll då. Det Seven och några andra duktiga golfare inte förstått är att det inte spelar någon roll. Att träffa bollen med rakt blad däremot.. Vilket Vi alla hade varit behjälpta med i vårt spel. Börja där, justera svingspår därefter.
Hur menar du?
"It's not twist and twist, it's boom-boom"

Egon

Inlägg av Egon » tis 29 dec 2020, 22:19

AlbertS skrev:
tis 29 dec 2020, 18:56
LaSt skrev:
Nu är jag bara en vanlig hackers men jag har för mig att ett svingspår inifrån ut är att föredra.
Det är nog bara för att slicen är ett problem många bär med sig och en svag draw blir då lite mer sexig.

En hook är precis lika jävlig. Till och med värre med en tillfällig hook än en konstant slice. Jag har haft båda så jag har testat...

PS: Egon: Med slice menar jag kanske kraftig pullfade. Jag pratar om driver. Eller åtminstonde klubba med mindre än 15 graders loft. På normal höjd, temperatur, luftfuktighet, solsken och vind i ryggen.
Citerar båda men svarar separat.

Svingspår är svårt om man inte pratar samma sak.
Klubban går runt kroppen och kommer således alltid vara ”inifrån” men i mer tekniska termer så bestäms svingspåret (slarvigt eller inte) av vilken väg klubbhuvudet tar ned mot bollen.
Faktum kvarstår då att klubbhuvudet behöver komma utanför-ifrån mållinjen och färdas vänster om densamma (högerspelare) efter träff om AoA är negativ (läs, du slår ned på bollen).

Håller med dig Albert en draw tycks vara ”sexigare”.
Grejen är väl mer som du nämner att slicare lever på en pullfade och tror att det är en ”riktig” fade och inte det längdförstörande slag det är.

Själv brukar mina superbra drivar bestå av en hög pushfade som drawar lite. Det låter krångligare än det är. Jag är så van vid en draw att raka slag både känns och ser pushade ut. :oops:

Egon

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tis 29 dec 2020, 22:32

waggle skrev:
tis 29 dec 2020, 21:35
Jornhona skrev:
tis 29 dec 2020, 20:52
Hur menar du?
Jag menar att man bör åtgärda det största felet först då även en svingspårsändring blir behjälp av det.
Ex: du slicear för att klubbhuvudet är öppet mot svingspåret. Men det är ok då du svingar lite utifrån. Att då ändra svingspåret utan att fixa riktningen på klubbhuvudet är ju som att kasta bensin på elden.

waggle

Inlägg av waggle » tis 29 dec 2020, 23:01

Egon skrev:
tis 29 dec 2020, 22:19
Själv brukar mina superbra drivar bestå av en hög pushfade som drawar lite.

Egon
Förklara gärna.

Seven

Inlägg av Seven » tis 29 dec 2020, 23:07

Egon skrev:
tis 29 dec 2020, 13:42
Jag vet att jag är jobbig men när man inser att det som diskuteras inte stämmer så blir man trött.
Är det nån som känner Seven och som vet vad en slice är?
Kan ni konfirmera/dementera?

Det är fullständigt omöjligt att spela med en slice (eller hook) som miss OCH nå hcp.4.
Vad är miss?
2/10 eller mer?

Om standardslaget är en pullfade med sikte vänsterkant och landa mitt/höger fw och sen slicen går out höger... så har du väl 2/rond på dig med ett sjujävla tour-spel resten av de 74 slag som återstår. :roll:

Din historia stämmer inte utan det finns saker som är direkt fel eller som utelämnas.
Förklara mer så att du får de svar som stämmer bäst på din situation.

Egon
Ok, jag tackar för alla råd och all input. Intressant att höra flera olika ståndpunkter. Jag kanske varit otydlig så jag får nog förklara närmare. Jag spelar med en utifrån-och-in sving och har lyckats ta mig ner till 6-8 i hcp på den. Ibland är det en svag högerskruv på 230-240 m (+10 m för några år sedan) och ibland är det en slice på ca 200 m. Jag pratar driver nu. Under sensommaren har jag spelat lite mer än vanligt och utdelningen har inte låtit vänta på sig, främst har järnspelet lett till fler GIR men även närspelet har känts bekvämare. Är nu nere på 4 och fått blodad tand. Lusten att bli bättre golfspelare har växt men har funderat på om svingen nu börjar hindra mig från ytterligare förbättringar. Därav min ursprungliga fråga om någon har erfarenhet av en svingomläggning, och om det är lönt att lägga ner det jobbet.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » ons 30 dec 2020, 09:35

Märklig tråd detta! :D

Märk väl - att ett slag som går mot målet, med en fade. Först måste pullas, och sedan skruva sig tillbaka mot målet. Den korrekta benämningen på en "fade" som träffar sitt mål blir därför en "pull-fade".
Självklart gäller samma sak med en draw till målet, det är - per definition - en "push-draw".

Båda naturligtvis alldeles fantastiskt fina slag! =)

Jag har förövrigt full förståelse för att en spelare kan ha en rejäl slice-miss i bagen och ändå hålla hcp 4. Det är inget konstigt alls! :D
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Våga vara källkritisk - Endast döda fiskar följer strömmarna!

matteasdf

Inlägg av matteasdf » ons 30 dec 2020, 10:02

Dr Golf skrev:
ons 30 dec 2020, 09:35

Märk väl - att ett slag som går mot målet, med en fade. Först måste pullas, och sedan skruva sig tillbaka mot målet. Den korrekta benämningen på en "fade" som träffar sitt mål blir därför en "pull-fade".
Självklart gäller samma sak med en draw till målet, det är - per definition - en "push-draw".

Jag har förövrigt full förståelse för att en spelare kan ha en rejäl slice-miss i bagen och ändå hålla hcp 4. Det är inget konstigt alls! :D

Det förutsätter ju att man står uppställd mot målet. Står man uppställd höger eller vänster om går det bra med en vanlig draw/fade :D

LaSt

Inlägg av LaSt » ons 30 dec 2020, 11:04

Egon skrev:
AlbertS skrev:
LaSt skrev:
Det är nog bara för att slicen är ett problem många bär med sig och en svag draw blir då lite mer sexig.

En hook är precis lika jävlig. Till och med värre med en tillfällig hook än en konstant slice. Jag har haft båda så jag har testat...

PS: Egon: Med slice menar jag kanske kraftig pullfade. Jag pratar om driver. Eller åtminstonde klubba med mindre än 15 graders loft. På normal höjd, temperatur, luftfuktighet, solsken och vind i ryggen.

Klubban går runt kroppen och kommer således alltid vara ”inifrån” men i mer tekniska termer så bestäms svingspåret (slarvigt eller inte) av vilken väg klubbhuvudet tar ned mot bollen.
Faktum kvarstår då att klubbhuvudet behöver komma utanför-ifrån mållinjen och färdas vänster om densamma (högerspelare) efter träff om AoA är negativ (läs, du slår ned på bollen).

Egon
Men tittar jag på PGA tränare och iofs alla andra golftränare så säger alla, utan undantag, att svingspåret ska gå inifrån ut.

(det går förstås att vid trix och fix slag slå utifrån in, men som stabil grundsving verkar det helt gå bort)

LaSt

Inlägg av LaSt » ons 30 dec 2020, 11:06

LaSt skrev:
ons 30 dec 2020, 11:04
Egon skrev:

Egon
Men tittar jag på PGA tränare och iofs alla andra golftränare så säger alla, utan undantag, att svingspåret ska gå inifrån ut.

(det går förstås att vid trix och fix slag slå utifrån in, men som stabil grundsving verkar det helt gå bort)

Jornhona

Inlägg av Jornhona » ons 30 dec 2020, 12:00

LaSt skrev:
Egon skrev:
AlbertS skrev:

Egon

Slarviga med begreppen är det många som är.
Och du har således fel. Detta bevisades redan innan launchmonitors. Ingen tränare skulle säga så som du säger de gör.

Egon

Inlägg av Egon » ons 30 dec 2020, 13:57

matteasdf skrev:
ons 30 dec 2020, 10:02
Dr Golf skrev:
ons 30 dec 2020, 09:35

Det förutsätter ju att man står uppställd mot målet. Står man uppställd höger eller vänster om går det bra med en vanlig draw/fade :D
+1 både på kommentaren och smileyn.

.. och det bevisar väl vad det här med (anpassad)kunskap handlar om. Allt går att läsa in men det är en annan del av hjärnan som använder kunskapen och drar slutsatsen.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » ons 30 dec 2020, 13:59

Jornhona skrev:
ons 30 dec 2020, 12:00
LaSt skrev:
Egon skrev:

Egon

Slarviga med begreppen är det många som är.
Och du har således fel. Detta bevisades redan innan launchmonitors. Ingen tränare skulle säga så som du säger de gör.
- jo, en... :lol:

Egon

Egon

Inlägg av Egon » ons 30 dec 2020, 14:15

Seven skrev:
tis 29 dec 2020, 23:07
Egon skrev:
tis 29 dec 2020, 13:42
Jag vet att jag är jobbig men när man inser att det som diskuteras inte stämmer så blir man trött.
Är det nån som känner Seven och som vet vad en slice är?
Kan ni konfirmera/dementera?

Det är fullständigt omöjligt att spela med en slice (eller hook) som miss OCH nå hcp.4.
Vad är miss?
2/10 eller mer?

Om standardslaget är en pullfade med sikte vänsterkant och landa mitt/höger fw och sen slicen går out höger... så har du väl 2/rond på dig med ett sjujävla tour-spel resten av de 74 slag som återstår. :roll:

Din historia stämmer inte utan det finns saker som är direkt fel eller som utelämnas.
Förklara mer så att du får de svar som stämmer bäst på din situation.

Egon
Ok, jag tackar för alla råd och all input. Intressant att höra flera olika ståndpunkter. Jag kanske varit otydlig så jag får nog förklara närmare. Jag spelar med en utifrån-och-in sving och har lyckats ta mig ner till 6-8 i hcp på den. Ibland är det en svag högerskruv på 230-240 m (+10 m för några år sedan) och ibland är det en slice på ca 200 m. Jag pratar driver nu. Under sensommaren har jag spelat lite mer än vanligt och utdelningen har inte låtit vänta på sig, främst har järnspelet lett till fler GIR men även närspelet har känts bekvämare. Är nu nere på 4 och fått blodad tand. Lusten att bli bättre golfspelare har växt men har funderat på om svingen nu börjar hindra mig från ytterligare förbättringar. Därav min ursprungliga fråga om någon har erfarenhet av en svingomläggning, och om det är lönt att lägga ner det jobbet.
Men då är vi på banan.
230-240 pullfade mitt i... funkar alldeles utmärkt. Bra övr. spel till det och scratch är inom räckhåll.
Så... ”ibland” sätter ribban för om du ”behöver” göra något.

Låt mig först säga och anta att din out-to-in ger dig en bra kontrollerad och hög bollbana med järn?!
Detta är isf. Guld och det måste bevaras.

Felet som många gör är att de är alldeles för absoluta i sin tanke. Det handlar inte om att byta sving utan om att anpassa din sving med driver.
Om du försöker byta sving helt och hållet kommer det dra med sig ditt järnspel ner till nybörjarnivå.

När du förstår detta kommer ”rätt väg för dig” att vara en liten startsträcka med sämre drivar och sen rättar det till sig och blir gradvis mer konsekvent.
Säg till när du insett... så kan vi bygga vidare.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » ons 30 dec 2020, 15:32

LaSt skrev:
ons 30 dec 2020, 11:06
LaSt skrev:
Egon skrev:

Egon

Nej... och det beror på att AoA är med i spel.

Det här är OT och förklarar iofs varför bollen beter sig som den gör men inte varför seven eller andra Utifrån och in-svingare slicar bollen.

Eftersom jag inte vet om du vet så förklarar jag 2 begrepp först:
# Angle of Attack - Mått i grader (- ned, + upp) på vinkeln du träffar bollen med.
# Club path - Den riktning som sweetspot i klubbhuvudet färdas vs mållinjen (+ inifrån-ut, rakt, - utifrån-in).
(Jag utelämnar Face to Path läs, mått på vinkel”fel” vid träff, eftersom det är en variabel som krånglar till det).

Så..
Om du träffar bollen med 0 AoA är CP rakt och då går bollen rakt ut och fortsätter längs mållinjen utan skruv.
Om du träffar bollen med -+ AoA så börjar problemen.
- AoA innebär att CP pekar höger och för att slå rakt behöver du anpassa CP till vänster.
+ AoA innebär att CP pekar vänster och då måste du anpassa CP till höger.

Som jag skrev ovan så är det här fakta som man behöver känna till för man ska förstå vad AoA gör för ”svingspåret”.
Det man gör är att anpassa svingspår och AoA till att matcha det resultat man vill ha.

Sen kräver utelämnandet av Face to Path sitt.
Det är alltså hur klubbhuvudets face vinklas i fh till CP och inte till mållinjen. Det komplicerar tanken och sabbar förståelsen om man, som många, hoppar förbi grunderna.
- Ja, det ger skruv och det kan def. rädda ett kasst svingspår... men det är inte lösningen.

Egon

Seven

Inlägg av Seven » ons 30 dec 2020, 16:04

Egon skrev:
ons 30 dec 2020, 14:15
Men då är vi på banan.
230-240 pullfade mitt i... funkar alldeles utmärkt. Bra övr. spel till det och scratch är inom räckhåll.
Så... ”ibland” sätter ribban för om du ”behöver” göra något.

Låt mig först säga och anta att din out-to-in ger dig en bra kontrollerad och hög bollbana med järn?!
Detta är isf. Guld och det måste bevaras.

Felet som många gör är att de är alldeles för absoluta i sin tanke. Det handlar inte om att byta sving utan om att anpassa din sving med driver.
Om du försöker byta sving helt och hållet kommer det dra med sig ditt järnspel ner till nybörjarnivå.

När du förstår detta kommer ”rätt väg för dig” att vara en liten startsträcka med sämre drivar och sen rättar det till sig och blir gradvis mer konsekvent.
Säg till när du insett... så kan vi bygga vidare.

Egon
Faktum är att järn och wedgar varit väldigt bra. Bra bollträff, längdkänsla och kontroll (iaf bättre än innan), vilket också visat sig på par 3:or. Problemet är väl par 4:or där jag ibland lägger utslaget på en plats som ger mig ett ”icke optimalt” inspelsläge. Jag får jobba med J5 och hybrider från ruff eller skog. Par 5:or finns mer miss-möjligheter då man har något slag extra för recovery. Jag bör väl också nämna att jag på kortare hål frångått drivern till förmån för J4 och hybrid på utslagen. Av den enkla anledningen att jag vill vara i spel.

Nils77

Inlägg av Nils77 » tis 04 maj 2021, 08:34

https://youtu.be/kvKN2W8mWoY

Checkat lite videos med Kyle...att använda backen för kraft..trampa trampa..
I ett nämner har att han gått från 4x skaft till R..
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nizze

Inlägg av Nizze » ons 05 maj 2021, 22:26

Egon
Du skriver i några inlägg att dina påståenden är fakta när det gäller AoA och svingspår och du har säkert rätt!

Problemet för mig är att jag inte riktigt får ihop det och då söker jag på internet eller pratar med mina golfvänner.

Har du några länkar som stödjer dina fakta?
Mina sökningar ger nämligen delvis andra resultat än dom du beskriver ffa när det gäller AoA och svingspår.

Jornhona

Inlägg av Jornhona » Igår, 08:18

Nizze skrev:
ons 05 maj 2021, 22:26
Egon
Du skriver i några inlägg att dina påståenden är fakta när det gäller AoA och svingspår och du har säkert rätt!

Problemet för mig är att jag inte riktigt får ihop det och då söker jag på internet eller pratar med mina golfvänner.

Mina sökningar ger nämligen delvis andra resultat än dom du beskriver ffa när det gäller AoA och svingspår.
Svingspåret klubban tar är cirkulärt oval. Inifrån-ut är en riktning som måste vara i relation till något. Oftast efter det mål spelaren vill till.
Men rent tekniskt är en pulldraw identisk med pushdraw, enda skillnaden är spelarens relation till målet.
Likaså är ett slag med negativ aoa alltid inifrån-ut.
Vill du gräva dig ner i det här träsket finns mycket info på youtube.
En jag gillar: https://youtu.be/uepMzddHpas

Harry Friberg

Inlägg av Harry Friberg » Igår, 10:26

från 2010, men fortf väldigt bra.
11,6

waggle

Inlägg av waggle » Igår, 10:34

Jornhona skrev:
Igår, 08:18
Nizze skrev:
Egon

Svingspåret klubban tar är cirkulärt oval. Inifrån-ut är en riktning som måste vara i relation till något. Oftast efter det mål spelaren vill till.
Men rent tekniskt är en pulldraw identisk med pushdraw, enda skillnaden är spelarens relation till målet.
Du får gärna förtydliga lite på de här två.

Jornhona

Inlägg av Jornhona » Igår, 11:04

waggle skrev:
Igår, 10:34
Jornhona skrev:
Nizze skrev:
Egon

Boll, klubba och bollflykt vet inte skillnaden på pull och push. Spelaren vet däremot om bollen går höger eller vänster om målet.
Då svingplanet förhoppningsvis alltid har en vinkel mindre än 90 grader mot marken är negativ aoa alltid utåt från spelaren sett. Likaså är en klubba på väg inåt jämfört med svingplanet vid positiv aoa. Enkel fysik.

Harry Friberg

Inlägg av Harry Friberg » Igår, 18:15

Jornhona skrev:
Igår, 11:04
waggle skrev:
Jornhona skrev:

Boll, klubba och bollflykt vet inte skillnaden på pull och push. Spelaren vet däremot om bollen går höger eller vänster om målet.
Då svingplanet förhoppningsvis alltid har en vinkel mindre än 90 grader mot marken är negativ aoa alltid utåt från spelaren sett. Likaså är en klubba på väg inåt jämfört med svingplanet vid positiv aoa. Enkel fysik.
En extrapolering bör då ge vid handen att man bör sikta som mest till vänster med sandwedge och mest till höger med drivern? Ochi konskvens ju längre järn, ju mindre vinkel till vänster. Men sen har väl även loftet betydelse? En säg, AoA på -2 med en 9 resp en 4 med exakt samma siktande till vänster, vad händer då? :shock: :shock:
11,6

Jornhona

Inlägg av Jornhona » Igår, 20:05

Harry Friberg skrev:
Igår, 18:15
Jornhona skrev:
Igår, 11:04
waggle skrev:

En extrapolering bör då ge vid handen att man bör sikta som mest till vänster med sandwedge och mest till höger med drivern? Ochi konskvens ju längre järn, ju mindre vinkel till vänster. Men sen har väl även loftet betydelse? En säg, AoA på -2 med en 9 resp en 4 med exakt samma siktande till vänster, vad händer då? :shock: :shock:
Intressant fråga. Ska inte säga säkert, men det borde ge samma avvikelse. Bortsett från att den längre klubban avviker mer från tänkta målet iom längre slag.

Nizze

Inlägg av Nizze » Igår, 21:15

Jornhona skrev:
Nizze skrev:
Egon

Tack för länken!
En sak som slår mig(egentligen finns det flera men svårt att skriva dom i ett forum.....) är
varför ha 2 namn på samma sak?
När dessutom ett namn används frekvent med en annan betydelse?

"slå ned" på bollen = In ifrån o ut
"slå upp" på bollen = ut ifrån o in
om man tänker svingplan.

På rangen bland "vanligt" folk är min uppfattning att "in ifrån o ut" samt "ut ifrån o in" avser svingspåret i förhållande till mållinje och så är det bland alla mina (golf)vänner.

Varför krångla till det med ytterligare en "definition" på "in-ut" och "ut-in"?

Jag undrar vad min tränare skulle säga om jag svarade som nedan på frågan vilken typ av slag jag just försökte göra.

"det där var ett försök att skapa en fade med in ifrån o ut och ut ifrån o in sving" ;-) (sitter vid en gammal dator utan tillgång till emoji)

Skriv svar