Kristianstad GK, Västra/Östra, Åhus

duffaren

Re: Kristianstad GK, Västra/Östra, Åhus

Inlägg av duffaren » fre 18 maj 2018, 14:34

Första gången. Vilken underbar anläggning. Härlig bana.
Åker gärna tillbaka även om spelet inte var på topp denna gång.
hellre lång å sne än kort och rak

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » mån 08 okt 2018, 01:05

Spel idag den 7 oktober.

Slagtävling.

Gick 3-boll på 3:45.

Första gången jag spelade banan. Tycker den var grymt fin, men förbryllad över att deb bytte karaktär så totalt efter de 13 första hålen. Plötsligt dök det upp en massa vatten på tre raka hål. Och på 15 o 16 skulle man placera ut järn efter att innan det ha kunnat slå driver/spoon på i stort sett alla utslag (utom par 3:orna förstås).

Det var inget direkt fel på vattenhålen, men det kändes ändå knasigt.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 01 jun 2021, 21:41

Åhus västra spelades idag på premiärdagen (strax efter Kungen tydligen) den 1/6-21

Banans ombyggnad kan enkelt beskrivas genom att man gjort en lång "bombarbana" till en kortare hedbana av skotsk karaktär. Har man spelat Glasgow Gailes Golf Links känner man igen sig. Ofta kort mellan green till tee, ihopklippta teeområden med fairway slingrandes och en first cut som är enkel men en högruff som verkligen biter ifrån på sina ställen (stundtals svårt att hitta bollen vilket varit något man sluppit tidigare).

Kan glädja er med att det fortfarande är en bana där man tillåts lufta drivern vid flertalet tillfäfllen. Greenområdena har importerat gräs från england och jag är dålig på grässorter och sånt men det kändes som chipparna bet till ordentligt samtidigt som det rullade relativt jämnt och snabbt nog.

Bunkrarna är nyrenoverade och torvade i framkant. Hittade en riktigt djup greenbunker på korta femte hålet (109 meter) med trappa ner i där det blev intressant att försöka rädda par från (men blev desvärre en tvåputt).

Ombyggnaden av layouten tyckte jag faktiskt var ganska genomtänkt. Jag tycker greenområdet på 17:e (numera par3) var väl blekt och att börja med en par3:a är aldrig bra- däremot ganska trevligt för folk som står runt om (och om man petar i en 15-metare för birdie så fick jag det sagt). Tom en shorthitter som mig har nog chans att gå in på en del parfemmor... Fick 8 slag på 11 i hcp så ni förstår ju att banan är "enkel". 34p idag med skitspel sista 9.

Jag är positiv och ser ljust på banans framtid men gillar man långa tourbanor typ varberg västra så är det inte fullt så längre.

Otroligt snyggt arbetat är det i varje fall. Markeringar, skyltar etc är otroligt genomarbetat. Man har ett koncept och följer det.

(Rundan tog denna fullsmetade första dag 4h10m utan fika).
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Skriv svar