Öster by Stenson [Österåker]

Moderator: Vattenmannen

Eastacre

Re: Öster by Stenson [Österåker]

Inlägg av Eastacre » mån 14 okt 2019, 11:30

Big Berra skrev:
fre 13 sep 2019, 07:02
Vattenmannen skrev:
tor 12 sep 2019, 11:55
Big Berra skrev:
fre 06 sep 2019, 08:39

Jag tycker att 16:e kanske var banans bästa hål.

Med min slagrepertorar har jag åtminstone 4, kanske 5 val från tee.

1. Slå mot greenen
2. Slå över bäcken vänster om greenen
3. Slå över bunkrarna men kort om bäcken
4. Slå vänster om bunkrarna kort om bäcken

möjligen slå ett kort säkert järn där man inte når bunkrarna.

I min värld är ett bra hål där man har många alternativ till slag, på ett dåligt hål är det bara att hala fram drivern och slå.
Väldigt många hål på Öster är av den senare kategorin.
Min åsikt om hålet bygger framförallt på att det är en rejäl bromskloss. Iofs kanske man kan stå ut med det när det är på slutet av rundan. Men att man måste vänta på att bollen framför ska håla ut på en par 4 är sällan bra för speltempot.

Spelar man det utan folk framför och bakom kan det vara ett kul hål. Men bra? Nja!
Jag förstår fullt ut din synpunkt, hål där spelaren ställs inför val orsakar ofta kö.

Rent allmänt är det annars ingen större skillnad i väntetid på ett långt par3 jämfört med ett kort par4.

Givetvis fungerar det inte med 18 hål av denna karaktär, personligen tycker jag att det behövts 3-4 till hål på denna bana där man ställs
inför någon form av riktigt val från tee. Som förstagångsbesökare bestod nu valet i var man skall sikta med drivern.
Om jag skulle spela banan 5-6 gånger tror jag att skulle jag uppleva den som rätt tråkig.
Jag är partisk som medlem, men jag tror precis tvärtom. I alla fall för mig så finns ett antal alternativ från tee pga greenerna små och oftast mycket väl skyddade. Dvs, inte sällan är vettig vinkel och ingång till green minst lika intressant som avstånd. Dessutom, slår man drivern någotsånär är min uppfattning att man ofta kommer för långt och får en halvwedge kvar.
Inte att rekommendera.
Bollen ska i hål, men en ren bollträff är den största njutningen.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 16 okt 2019, 12:22

Eastacre skrev:
mån 14 okt 2019, 11:30
Big Berra skrev:
fre 13 sep 2019, 07:02
Vattenmannen skrev:
tor 12 sep 2019, 11:55

Min åsikt om hålet bygger framförallt på att det är en rejäl bromskloss. Iofs kanske man kan stå ut med det när det är på slutet av rundan. Men att man måste vänta på att bollen framför ska håla ut på en par 4 är sällan bra för speltempot.

Spelar man det utan folk framför och bakom kan det vara ett kul hål. Men bra? Nja!
Jag förstår fullt ut din synpunkt, hål där spelaren ställs inför val orsakar ofta kö.

Rent allmänt är det annars ingen större skillnad i väntetid på ett långt par3 jämfört med ett kort par4.

Givetvis fungerar det inte med 18 hål av denna karaktär, personligen tycker jag att det behövts 3-4 till hål på denna bana där man ställs
inför någon form av riktigt val från tee. Som förstagångsbesökare bestod nu valet i var man skall sikta med drivern.
Om jag skulle spela banan 5-6 gånger tror jag att skulle jag uppleva den som rätt tråkig.
Jag är partisk som medlem, men jag tror precis tvärtom. I alla fall för mig så finns ett antal alternativ från tee pga greenerna små och oftast mycket väl skyddade. Dvs, inte sällan är vettig vinkel och ingång till green minst lika intressant som avstånd. Dessutom, slår man drivern någotsånär är min uppfattning att man ofta kommer för långt och får en halvwedge kvar.
Inte att rekommendera.
Givetvis blir det olika beroende på hur långt man slår. Inget av par-4 hålen var så kort att jag behövde slå halv wedge. Slår 80 meter med min 58 gradare och spelade från tee-4. Om du måste slå halva wedgar på par 4:or, har du enligt min mening valt fel tee. Hur blir det om du flyttar bak till tee-5 ?
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

Eastacre

Inlägg av Eastacre » ons 16 okt 2019, 16:27

Från tee 5 blir det rätt långt 🤷‍♂️
Men från tee 4 är hål 2 285 meter.
Hål 3 310.
Hål 6 är 310 med ett bunkerkomplex 210 ut och vatten hela vägen i spel på ett högersläpp.
Hål 9 315 med vatten vänster och bunkrar i spel från 162 t o m drygt 200 ut.
16 är väl diskuterat.
17 har skärande vattenhinder som går från höger till vänster med carry 200-205 för att vara torr på Fairway.
Inget av de här hålen är för mig självklart slå drive på av olika anledningar.
Byt ut halvwedge mot ej full wedge (slår 58-gradare ca 85 meter) så infinner sig risken/möjligheten att jag har mindre än fullt slag på dessa hål + mer eller mindre risk för hinder.
Det är dessutom ingen självklarhet för mig att slå drive på par 5-hålen pga en kombination av var hindren ligger och värdering av risk/reward-nivå.
Så för mig är det tio hål av 14 där jag kan överväga om det är en bra eller dålig idé att slå drive. Inget av par 3-hålen har hittills spelats i sån motvind att jag övervägt drive.
Men, YMMV.
Bollen ska i hål, men en ren bollträff är den största njutningen.

Skriv svar