Lövsättra

Big Berra

Lövsättra

Inlägg av Big Berra » fre 10 jul 2020, 12:57

Speldatum 2020-07-09 och ungefär en gång per år de senaste säsongerna

Geografi: Ligger efter gamla Norrtäljevägen, rätt nära Brollsta golfklubb. (3 mil norr om Stockholms Centrum)
En lustighet, i något gammalt GPS system hamnade man vid Arninge Golfklubb om man programmerade in Lövsättra golf.
En plats med namnet Lövsättra finns precis vid Arninge golfklubb.

Layout: 9 hål parkbana och 9 hål skogsbana. En layoutmässigt bra kombo.
Ett av landets få par-6 hål finns här. Skogshålen är sådana jag gillar starkt, möjligen att en tall på det 14:e ska bort för att det hålet skall vara bra.

Kvalitet Tyvärr en del lågt liggande hål med dräneringsproblem. Värst av dem alla är 7:e hålet vars mittendel nog skulle kunna betecknas som träskmark. Samtliga "blöta" hål på första 9. Greenerna i allmänhet lite tröga jämfört med andra banor i närheten.

Klubbhus: Mycket trevligt klubbhus och personal men något begränsat utbud av vad som kan ätas och drickas.

Är det värt en omväg: Den ofta taskiga kvaliteten på de första 9 hål gör att jag tycker det är tveksamt att åka hit för en runda.
Greenfee 550 på primetime är lite väl mycket. Jag brukar ändå åka hit ibland då banan ingår i mitt GolfStar medlemskap och jag gillar dessutom skogshålen.
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

Strömsborg

Re: Lövsättra

Inlägg av Strömsborg » sön 12 jul 2020, 09:27

Angående par 6-hålet, det existerar numera bara på papperet. Ursprunglig gul tee ligger ca 140 meter bakom den nuvarande och syns som en övervuxen liten kulle ute i träsket i höjd med föregående green. Fram till ca 2011-2012 var hålet närmare 700 meter och måste varit ofantligt tråkigt. Idag spelas det som en lång par femma och tre bra slag bör ge en eagle-putt.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » sön 12 jul 2020, 11:02

Strömsborg skrev:
sön 12 jul 2020, 09:27
Angående par 6-hålet, det existerar numera bara på papperet. Ursprunglig gul tee ligger ca 140 meter bakom den nuvarande och syns som en övervuxen liten kulle ute i träsket i höjd med föregående green. Fram till ca 2011-2012 var hålet närmare 700 meter och måste varit ofantligt tråkigt. Idag spelas det som en lång par femma och tre bra slag bör ge en eagle-putt.
Även med den nuvarande tee är det en par 6:a för mig. Om fairway var i hyggligt skick så man kunde slå spoon från fairway skulle det nog fortfarande gå att nå in på tre. 586 meter. Det som gör det långt är att man i allmänhet får 0 meter rull på de två första slagen. Det är ju först upp mot 150 pinnen som man når fast mark.
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 22 jul 2020, 21:27

Jag gilla Lövsättra, har inte spelat i år men några besök årligen den senaste åren eftersom brorsan är medlem i Golfstar.

Normalt sett låg belastning vilket gör att man kan spela i lugn och ro.

Mysigt klubbhus. Första nio är lite sisådär men när man väl kämpat sig upp för backen till 10:an tycker jag det blir rätt mysiga hål.

Skicket på banan är sällan på topp men acceptabelt.

Par 6 hålet är öken tråkigt - och för mig är det helt klart en par 6, den sista biten upp mot green är ju svagt uppför.

Skriv svar