Landeryd Vesterby

Moderator: Vattenmannen

Claesson77

Landeryd Vesterby

Inlägg av Claesson77 » sön 01 jul 2012, 07:34

http://www.landerydsgolf.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

spelades Midsommardagen 2012

Övningsområde: Vi kom 10 minuter innan start så jag han inte testa. Men Rangen var la standard, det fanns också övningsgreen och ett ganska stort övningsområde med greener och allt som behövs för en bra uppvärmning.

Klubbhus: Trevligt herrgårdskänsla med uteplats och blick över 18:e green och utslaget till 10:e. Hann tyvärr inte gå in här heller, men det såg väldigt trevligt ut.

Tees: Bra skick, och bra städat. Inget för snålspelare som brukar låna peggar på teen. Som mig själv.

Fairway: Dom stunder jag hamnade här, var dom bra.

Ruff: Riktigt tufft, försök att hålla er undan ruffen om ni ska spela här. Gräset var som stålull ungefär.

Bunkrar: Helt fantastiska. Riktig sandlåde sand, om ni förstår. Du kunde iaf ta en riktig sving utan att vara orolig över att få för lite sand. Ps. Jag är van med riktigt dåliga bunkrar.

Greener: Helt fantastiska greener. Bästa jag spelat på någonsin. Stenhårda och snabba, säkert 10-11 på stimpen.

Signatur hål: 17:e Par 3:a 125m. Ett riktigt Sawgrass hål. Ö green, som var svår att träffa "bra" Alternativet var denna dag att lägga sig på högersidan och få en putt på 10 meter eller gå rakt på flagg och riskera både vatten och tuff bunker.

Banguide: http://www.landerydsgolf.se/golf/bangui ... y-banguide" onclick="window.open(this.href);return false;
Greenfee: 500 :- och lätt värt varenda krona

Den här trevliga banan ligger några mil utanför Linköping vid närheten av Bestorp. Landeryd har 3 st 18-hålare och Västerby ska väl vara den bästa. säger dom som vet. Och verkligen. Man känner lugnet som ligger redan på första tee, och du får en underbar känsla direkt. Bara att inleda med ett par 5 hål kändes kanon.
Greenerna och greenområdet var som sagt "stenhårt" och du kommer snabbt på att det inte är någon mening att försöka sig på att chippa över huvudtaget, utan man fick putta sig in på greenerna som oftast var placerade på en höjd, vilket gjorde det svårt att stanna kvar vid greenträff.
Första nio spelades relativt lätt, om du höll dig på banan. Medans sista nio var grymt svåra, långa par 4:or och smala fairways.

Bor ni i närheten av Linköping, är detta en måste testa bana, ni kommer gå därifrån med ett leende på läpparna.
Bild
Det viktiga är inte att vinna, utan att delta.

Coleburn

Re: Landeryd Vesterby

Inlägg av Coleburn » tis 22 jul 2014, 23:08

Var på en liten minisemester förra veckan, och tänkte att man kunde fylla på tråden.

Speldatum: 2014-07-15
Väder: Soligt, ca 25 grader , svag vind (kom en kort regnskur 15 min innan vi startade)

Övningsområde: Rangen hade vad jag såg bara mattor, och är rejält upphöjd. Funkar alldeles utmärkt för uppvärmning.
Hittade ingen riktig puttinggreen, utan testade några puttar på den bredvid rangen. Tydligen används den för inspelsträning. eftersom det fanns em massa nerslagsmärken trots att ytan är stenhård. Bra rull trots detta.

Klubbhus: Reception, shop, restaurang och hotell finns i huvudbyggnaden. Övriga faciliteter i de hus som står bredvid. Lite konstigt upplägg att gå genom shopen till restaurangen, men å andra sidan kanske jag gick fel väg.

Till det viktigaste - banan!
Fantastisk bana med upphöjda hårda och snabba greener (såg oklippt ut när vi spelade, men en subjektiv bedömning är att stimpvärdet trots det var någonstans 9-10). Fairways för det mesta torra och hårda, hög ruff men vi lyckades hitta de bollar vi slog dit (utom en, men den var tok-sned).
Som man lätt förstår så gillade jag verkligen banan, men ska man hitta något negativt så är det nog att "skogshålen" 12-13 samt "ö-greenen" på hål 17 inte passar in i den övrigt öppna "links-liknande" designen.

Kommer jag att spela banan igen?
- Så ofta jag bara får chansen!
Skulle jag bo i Linköpingstrakten skulle jag utan tvekan ha Vesterby som hemmabana.
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Twoflower

Inlägg av Twoflower » lör 26 jul 2014, 23:07

Spelade den häromdagen i +30grader.
Träningsområden: kändes extra viktiga här då man fått tipsen att aldrig chippa utan putta i stället.
Jag är en sån som knappt törs putta från foregreen i vanliga fall, men hade ordentligt med tid så jag han öva på detta en hel del.
Det "nedre" fältet med 3-4 greener, många bunkrar och avrinningsområden verkade endast till för medlemmar (läste jag på en skylt när jag gick därifrån...).
Hur som helst blir det toppbetyg. Håller dock med Coleburn ang puttinggreen, men efteråt så förstod jag att den är ju som en green ute på banan, mao helt perfekt, men folk spelar in mot den greenen ist för den 80m längre ner och lämnar nedlagsmärken.
Jag gillade verkligen greenområdena, bästa jag spelat. däremot kändes dem inte toksnabba (vilket inte gjorde mig något).
Ska man gnälla något så kan jag tycka att dem var lite för enkla/simpla, var väldigt platta sällan man behövde sikta någon annanstans än mitt i kopp,
En del hål gav en lite hubvudvry ang vilken spelstrategi man skulle välja, sånt är alltid skoj.
Jag tycker att alla banor som inte har papperskorg eller bänk vid varje tee ska ha lite minus, så var det även med denna banan.
Banan tar nog sig in på min topp fem.

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 11 maj 2016, 13:18

Spelade denna i helgen som gick, dvs början av maj i ett härligt väder med lite vind och solsken.

Vi fick också en hel del "värdefulla tips" (ironi) av startern.
Man skulle exempelvis inte gå för flaggorna, man skulle hellre landa bollen innan green så att man rullar upp mot densamma.
Shysst tänkte jag, och började förstås på ettan, ett slag lite uppför, och har bara en kortare pitch kvar, då kan man väl ändå inte landa tidigt?
Slog sedan ett antal fina inspel, helt enligt givna tips, och jag tror inte att jag gick upp på greenen på ett enda hål?
Alla greener är ju upphöjda, så alla inspel som är kortare än greenytan stannar direkt.
Då undrar vän av ordning, om man nu ska ge dessa tips, då borde man vara MYCKET klar över att detta är just generella tips, eller utveckla dem till:
För de som slår lite längre/högre, gå för greenerna, det funkar, men för er som slår lägre/kortare, tänk på att det rullar bra i områdena innan greenytan.

Sen var det ett antal både bra och trevliga hål, men även ett antal som var klart tveksamma.
Jag tänker kanske främst på nian och tian och fjorton.
Hål nio, där ser man inte FW, detta pga en kulle/knöl tidigt på FW. På tian ser man inte greenen förrän man är i princip helt uppe.
På 14:e som är en rel lång par fyra, där har man ett så litet öga att kunna slå en lång drive att det nästan är löjligt, då måste man veta exakt var man ska, och den landningsytan, som man fö inte heller ser, är inte mkt att träffa, förvisso index 1, men ändå.

Vet inte om jag håller med föregående talare angående greenerna, jag tycker nog att det var mycket lutningar, och ganska kluriga puttar?

Summa summarum, jag skulle kunna tänka mig att spela den igen, då har man ju lite bättre koll på hur och var man kan eller gör slå.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

+]Robban[+

Inlägg av +]Robban[+ » ons 11 maj 2016, 13:46

Nordan skrev:Spelade denna i helgen som gick, dvs början av maj i ett härligt väder med lite vind och solsken.
Ohh... spelade ni fredag och lördag? Bodde på banan och kanske grillade på fredagskvällen?
"You've just one problem. You stand too close to the ball after you've hit it." -Sam Snead

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 11 maj 2016, 16:03

Spelade fredagen, men bodde inte där så vi lämnade platsen!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » fre 16 jul 2021, 17:32

Speldatum: 16/7-21

Rätt kul upplevelse, men utmanande.

Greenerna?
Stenhårda, upphöjda, ondulerade och stora.
Inte så snabb rull (skulle vara ospelbart då).
Man ser inte greenytorna när man ska spela in och vet då inte hur man bör, och inte bör, sikta. Mitt på green är nog vinnande.
Spann av green vid ett par tillfällen, då blir det en 30 meters putt uppför "foregreen" som en direkt följd.
En meter kort? Det blir också en 20-30 meters putt upp till green.

Fairways?
Bra. Hårda och glesa/torra. Links-fairways.
Jag testade putta från fairway cirka 80 meter ut, på tvåan. Funkade bra (greenträff).

Ruffen?
Första-klippningen: inga problem att slå en j2 om man så vill.
Utanför den, på en del ställen: hög och halvgles "gul" ruff. På en del andra ställen: hög och grön djungel. Boll borta om man slår sig dit.

Rangen: helt ok.
Shop? Nja, nej.
--== Tag inte dig själv på för stort allvar. De andra gör inte det. ==--

Skriv svar