Hills Golf & country club

Jonas

Hills Golf & country club

Inlägg av Jonas » tis 30 jul 2013, 09:38

Bild

Speldatum 29/7-13. Vind 1-2m/sek. Stimp 10.5 Klipphöjd 3.5mm. Strålande sol.

Right. Hills spelas varje år och är en riktigt fin upplevelse. Göteborgs premiumbana nr 1 och man brukar lämna anläggningen
med en salig känsla i kroppen. Allt är tipptopp. Eller är det så fortfarande? Nej det är det faktiskt inte, det har hänt något här som inte är bra.

Anläggning förutom banan:
Klubbhus etc är förstås klockrent. Här finns allt man behöver och lyxen är påtaglig var man än vänder sig.

Vi började med att leta oss ner till rangen för icke medlemmar och skulle värma upp.
Här har man möjligheten att slå från gräs och det är ju skönt. Fast det fanns inte så mycket gräs alls.
Vad vi slog på var sand med ett par grässtrån här & där och det var inte speciellt fint eller skönt alls.

Vidare till puttinggreenen för att känna lite på Hills blixtsnabba greener, eller ja, här färgas man av gamla erfarenheter.
Stimpen skulle vara 10.5 men det stämde inte på den greenen. Kanske runt 8.5, med trögt och hoppigt.
Jonasen började höja på ögonbrynen och fråga sig själv: Vad har hänt här egentligen? Tittade upp mot klubbhuset och utanför stod herr Edfors och välkomnade en grupp golfare.

Vi gick och hämtade bilarna och i sakta mak började vi puttra ner mot första tee.

Banan:

Fairways: Var på sina ställen blöta av helgens regn men klart dugliga. Med dugliga menar jag vilken 3/5 klubb som helst i området.
Fast nu var vi på Hills och detta kändes verkligen sådär.

Bunkrar: Jag låg själv bara i en bunker under rundan och den var helt ok med fin sand och lättslaget.
Mina spelkamrater som var i betydligt fler var väldigt besvikna då bunkrarna saknade sand och var stenhårda.

Ruff: 50mm klipphöjd med saftigt riktigt jefla jobbigt gräs att harva sig ur. Kanonskick.

Greener: Stimp 10.5 sa de. Nä, det köper jag inte. Långsamt, hoppigt med gud vet hur många olagade nedslagsmärken.
Sämre skick än medelbanor som Öijared, Albatross, Nödinge(backa säteri), Partille, Stora Lundby, Vinberg, Torrekulla mm.

Det ska helt enkelt mycket till om jag ska åka tillbaka hit, även för en sommargreenfee på 600:- hade jag hellre vart på Vallda som är mer golf för pengarna.

Bild
Bild
Bild
Microsoft Certified IT Professional

AlbertS
Kontakt:

Re: Hills Golf & country club

Inlägg av AlbertS » tis 30 jul 2013, 12:00

Vyerna ser dock fina ut :)
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Chris-j

Inlägg av Chris-j » tis 30 jul 2013, 12:22

AlbertS skrev:Vyerna ser dock fina ut :)
Du får åka dit. Kan göra sällskap om du bjussar.. :lol: !?

flipper

Inlägg av flipper » tis 30 jul 2013, 22:43

Ja var där förr året och spelade och kan väl inte säga att jag blev speciellt imponerad. Kan inte riktigt sätta fingret på det utan det handlade nog mer om förväntningar. Sen visserligen hjälpte det ju inte riktigt att första utslaget var från en halvsliten matta och halva banan var en byggarbetsplats :(

Skulle mer än gärna ge den en ny chans dock :D

Jonas

Inlägg av Jonas » ons 31 jul 2013, 17:15

AlbertS skrev:Vyerna ser dock fina ut :)
Miljön är 10/10 i min bok.
Microsoft Certified IT Professional

Seven

Inlägg av Seven » fre 25 dec 2020, 18:45

Speldatum 11 juli 2020. Hade ganska höga förväntningar då man bevittnat scandinavian masters ett par gånger. Måste ändå säga att det var 2020:s bästa golfupplevelse. Roliga hål som skiljer sig från varandra och, inte minst, fantastiska greener. Det är man inte bortskämd med. Har spelat några av de ”bättre” banorna under några år och känner att de som kanske kan mäta sig med Hills är Vasatorp TC, PGA Links (ej spelat lakes) och kanske Visby. Brohof, Sand, Halmstad och Barsebäck är bra men inte riktigt där. Rekommenderar Hills starkt.

Skriv svar