Ingarö GK, Skogsbanan

Moderator: Vattenmannen

Nordan

Ingarö GK, Skogsbanan

Inlägg av Nordan » tis 22 apr 2014, 10:12

Speldatum: 2014-04-17

Vilka greener, små men riktigt bra, förutom en som var provisorisk. vi pratar högsommarkvalitet utan vidare.

Klassiskt vårskick på FW som var fläckiga.
De få bunkrarna har i mitt tycke för mycket sand.
Tee´s tyckte jag var ganska dåliga då de inte var plana.

Banan är som namnet antyder en skogsbana där man spelar hålen i ett "eget rum", dvs man hör nog sällan "FORE!" vilket är trevligt. Tyvärr får man gå en del mellan hålen vilket är lite tradigt. Banan är smal med små greener som lutar lite klurigt, och är man inte noggrann kan man missa ganska grovt.
Det finns en del som drar ner betyget lite, och det är att det är vissa hål där den "normala" landningsytan är aningen tight på sina håll, och man tvingas ofta ta en kortare klubba.
Men är man säker på att få bollen i spel, då kan man nog försvara en hygglig score.
Är man vinglig från tee spelar det ingen roll om man har ett bra närspel, scoren är MYCKET svårförsvarad.

Sammanfattningsvis en ganska trevlig utmaning.
Övrigt:
Garmin funkade inte så bra eftersom bansträckningen var omlagd.
Shop/reception: Bra utbud.
Rangen: Inte speciellt bra, lutade ganska kraftigt uppför.
Restaurangen: Nyttjades inte
kiosk: DYR, och bedrövlig, en maskin med kortalternativ där man kunde köpa svindyr paketerad ostmacka.

Åker jag hit igen, säkert, framförallt för att de har ytterligare 18 hål som jag gärna provar!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

AFJ

Re: Ingarö GK, Skogsbanan

Inlägg av AFJ » mån 03 aug 2015, 08:39

Speldatum 2015-08-02

Ingarö är min gamla hemmabana men det var några år sedan jag lirade Skogsbanan. Jag har alltid tyckt att banan är alltför smal och har man inte ordning på utslagen så brukar det vara en plåga att spela. Så det var med viss tvekan jag tog mig an uppgiften. Jag måste säga att jag blev oerhört positivt överraskad!

Visserligen är det fortfarande osannolikt smalt på sina ställen, fairways som är 5-6 meter breda i landningszonen på sina ställen! Arbetet med att rensa i skogen och bredda banan med mer gräs har fortgått så idag går det faktiskt att hitta bollen även när man slår snett.

Skicket är dock det som gör banan spelvärd. Fairways var riktig bra, gröna, täta och fria från skador. Skicket på greenerna är makalöst bra - toppklass i Stockholm. Mycket snabba, superjämna och i princip helt fria från nedslagsmärken! Tyvärr är många av greenerna lite väl ondulerade och det tycks vara svårt att hitta vettiga flaggplaceringar.

Avstånden mellan några av håle är på tok för långa och det är ett par hål med tveksam layout men också några hål med härlig karaktär.

För den som gillar en bekväm vandring på en bred och lättspelad bana är Skogsbanan ingenting. För den som önskar en riktig utmaning och vill ha en bana i toppskick och inte har något emot att låta Drivern vila i bagen så är Ingarö Skogsbana en höjdare, trots sina brister.

Hcp 14,6 (fick 18 slag), spelade bra men puttade dåligt för 32 poäng.

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 03 aug 2015, 10:09

AFJ skrev: Visserligen är det fortfarande osannolikt smalt på sina ställen, fairways som är 5-6 meter breda i landningszonen på sina ställen!
När du säger landningszonen, menar du med drive då? Finns det inget alternativ? Typ j4 med längre inspelsklubba? Isåflal är det ju riktigt bra hål, med risk&reward.
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 03 aug 2015, 22:05

AlbertS skrev: När du säger landningszonen, menar du med drive då? Finns det inget alternativ? Typ j4 med längre inspelsklubba? Isåflal är det ju riktigt bra hål, med risk&reward.
Drivern är inget alternativ på Ingarö Skogsbana! :-)

Skämt åsido, banan är generellt väldigt smal men eftersom den också är kort så är det full möjligt att ta sig runt med järn. Själv slår jag oftast spoon - för mig ca 175 m. Räcker gott för de flesta hålen. Problemet är ju att även om man taggar ner till järn så måste man hålla tungan rätt i mun om man skall träffa fairway.

Jag har spelat ca 150 banor och Ingarö Skogsbana är den smalaste av dem alla...

Isak

Inlägg av Isak » lör 08 aug 2015, 21:38

Mitt andra besök på Ingarö skogsbana slutade med 76/65 slag (par 70) i perfekt golfväder (25 grader, sol och 4 m/s).

Banan ÄR smal och raka utslag premieras, men vegetationen mellan träden är oftast ganska gles och man hittar ofta bollen.

Greenerna är så snabba som de kan vara med tanke på de ganska kraftiga onduleringarna som många hål har, jag hade en putt ner för en av de kraftigaste och det gick precis att få stop på bollen vid hål vilket jag tycker är rimligt. Medlemmarna tar hand om banan, inte många olagade nedslagsmärken i allmänhet är banan i mycket bra skick.

Har man en riktigt bra dag med drivern så har man många möjligheter till inspel från 30-70 meter, bara 1 av par 4:orna är under 290 meter, så man når inte green på så många (även om man chansar). Jag spelade ganska taktiskt och slog driver på 4 hål (1, 2, 16 och 18).

Jag tycker helt klart att banan är värd ett besök!

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » sön 28 aug 2016, 08:56

Spelade Ingarö skog igår eftermiddag med en kompis. Trots att vi hamnade bakom ett grabbgäng som hade de sex bollarna framför (fyrbollar dessutom, och de gick sin andra runda för dagen) var det en fröjd att spela.

Jag har inte lirat banan på sju år och hade nästan glömt hur utmanande den är. Vi fick sällskap av en medlem som fåfängt hade hoppat ut precis framför oss, men redan på andra hålet var vi ikapp honom och gjorde en treboll i stället.

De första nio hålen är betydligt lättare än avslutningen, eller så är det så att man blir så jäkla trött av alla vandringar (banan i sig är kort, men det är långt mellan hålen och mycket upp och ner).

Greenerna är suveräna för tillfället, fairways också hög klass men kanske skulle man vilja ha dem något mer nedklippta. Nu rullar inte bollen många meter i det frodiga gräset.

650 spänn för en helgrunda är hyfsat dyrt, men som banan mår just nu är det faktiskt värt det!
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 05 aug 2020, 22:10

Speldag 2020-08-04

Alltid trevligt att göra återbesök på min gamla hemmaklubb. Skogsbanan har aldrig varit min favorit och i vid öppnandet i början av 90-talet var den nästan ospelbar. Under årens lopp har man dock envetet jobbat på att bredda och förbättra banan och det har gjort en del renoveringar och ombyggnader. Den senaste blev klar helt nyligen (premiär spel 1/8). Man har byggt om några hål och greener och flyttat några tees.

Layouten är fortfarande i smalaste laget för mig men det funkar. Några svaga hål är kvar men de ändringar som gjorts är helt klart till det bättre. Banan är endast 5083 meter från vanlig herrtee. Visserligen par 70 men ändå väldigt kort. Det känns rätt att banan är kort när det är så pass smalt.

Men det mest positiva var ändå i vilket grymt fint skicka banan var! Inga skador, fairway brutalt fin. greenerna precis lagom hårda och med underbar rull. Snabba men inte toksnabba, precis som det skall vara. Imponerande att även den nylagda greenerna var i så underbart fint skick direkt. Jag har nyligen spelat Uppsala GK, Haninge och Nynäshamn och i jämförelse med dessa så är Ingarö Skogsbanan helt klart i bäst skick.

Nackdelen är som tidigare en hel del långa promenader mellan hållen (inte minst på sista 9) och att spelare på väg från hål 2 till 3 stör spelet på hål 17 är inte bra. Rangen är också riktigt trist.

Uteplatsen vid klubbhuset genomgår en ansiktslyftning och det ser riktigt inbjudande ut.

Pizzorna i restaurangen är bland det fräschaste jag ätit!

Greenfee 500:- måste betraktas som prisvärt!

Jag var medlem på klubben mellan 1988 och 2009 och kan konstatera att efter jag lämnat klubben har allt blir sååå mycket bättre! :-) Det finns nog inte någon klubb i Stockholm som ryckt upp sig så pass mycket som Ingarö GK. Med sommarstället 2 km från klubbhuset kanske man skulle fundera på att gå med igen...

Skriv svar