Muirfield

Big Berra

Muirfield

Inlägg av Big Berra » sön 28 sep 2014, 18:01

Speldatum: 18:e September 2014

Förväntningar: När man spelar på en bana som rankas som en av världens bästa så
finns det höga förväntningar. Följande var det jag förväntade mig.

- En bana i topp-kondition
* Vältrimmd fairway med genomgående bra kvalitet.
* Jämna och supersnabba greener
* Den klippta delen av ruffen skall vara ett rejält hinder men det skall vara
lätt att hitta bollen
* Jämn och kortklippt tee
* Bunkrar med lagom mycket sand
* På en links bana förväntar jag mig också att det skall vara rätt hårt, man
måste behärska slag där man rulla in bollen på greenen

- Ban-design
* Hål där det krävs strategiska beslut hela tiden
* Avancerade och stora greenområden där det finns möjligheter till riktigt
svåra flaggplaceringar.
* Hål med spektakulär utsikt och/eller spektakulär design.

- Övrigt
* Exemplariskt mottagande och behandlande av gäster
* Bra uppvärmnings- och träningsområde
* 1:a klass restaurang
* Tillgång till 1:a klassens caddies med mycket bra erfarenhet av banan.
* Omklädningsrum, duschar och andra kringutrymmen skall vara snygga,
väl tilltagna och rena.
* Om det är en äldre klubb skall historiens vingslag synas, det skall
finnas lite gamla historiska detaljer, såsom gammal utrustning och andra
historika föremål.

Hur det var
(skalan som jag betygsatt efter är 1-10 där 1 ungefär motsvarar en normal svensk bana och 10 där det möjligen kan vara bäst i världen)

Kondition

Fairway (2) Bra med gräs överallt även om det fanns inslag av ogräs, klipphöjden alldeles för hög.

Greener (2) Bra med gräs överallt och jämn yta men på tok för långsamt, absolut inte mer än 9 på stimpen

Klippta delen av ruffen (7) Bra klippining, mycket saftig ruff, bollen hittades utan problem, lite oväntat för en links-bana med så saftig ruff.

Tee (5) Inget att anmärka här, jämnt och fint med fore-green höjd på gräset.

Bunkrar (8) Var bara i en bunker!! men enligt kamraterna så var det rätt mycket sand, men ungefär lika mycket överallt. Bra torvning överlag.

Hårdhet (1) Gick bra att spela in på greenen och få stopp även om inspelet spelades från ruffen, fick inte linkskänslan överhuvudtaget.

Ban-design

Strategi (4) Många slag där man behövde tänka till, som tur var var min caddie bra och valde lämpliga slag.

Greenområden (3) Hade förväntat mig lite mer här, upplevde greenområdena som lite tråkiga med några få undantag.

Spektakulära hål/utsikt (1) Tyckte att det var få hål som var något riktigt speciellt, dimman gjorde ju inte att utsikten inte heller var speciellt bra. Kan möjligen upplevas bättre en solig dag.

Övrigt

Mottagande (9)
Allt var exemplariskt förutom då vi skulle lämna klubben.
Vid ankomsten så lämnar taxin oss en bit från klubbhuset där vi blir skjutsade med golfbil ned till klubbhusområdet. Klubborna behöver vi inte bry oss om, de blir separat transporterade.
Startern? hälsar oss välkomna och berättar var vi skall ta vägen och hur allting går till. Som "ledare" av vår lilla grupp blir jag ledd till receptionen där jag får ytterligare information medan de övriga blir hänvisade till "locker room" för ombyte. Vid lunchen blir vi exemplariskt omhändertagna av hovmästare och annan personal.

Då lunchen var inmundigad så tog receptionen kontakt med startern för att se till att vi kom ut då vi ville för 2:a rundan.

Den enda lilla missen var att det inte gick att få tag i taxi då vi skulle åka från klubben. Klubben skulle möjligen ha tänkt på att det skulle vara svårt med taxi då det var valdag och tipsat oss om detta vid ankomsten. Vi skulle behövt vänta 2 timmar, så vi promenerade istället 1,5 km till vårt hotell.

Uppvärmning och träningsområde (6)

Bra drivingrange med obegränsade mängder PROV1 och NXT Tour bollar
En rejäl övningsgreen. Hade inte tid att kontrollera eventuella andra övningsområden. Slag från matta på drivingrange tog ned betyget. ganska få platser på drivingrangen drar också ned betyget an aning.

Restaurang (9)

Väl i klass med guide-michelin en-stjärniga restaurangen jag åt på veckan innan. Kan inte bli mycket bättre.

Caddies (3)

Min caddie var utmärkt, dock var två av vår fyrbolls caddies inte 100%-iga.

Omklädningsrum, duschar och övrigt (5)

Prydligt locker-room. Dock inga skåp för gäster men ordentliga möjligheter att hänga
upp sina kläder. Bara en toa med sitt-plats, lite dålig vattenblandare i min dusch.
Rent och snyggt.

Historiens fotspår (10)

Lagom mängd historika attiraljer i klubbhus och med alla de Opens som spelats så
är det svårt att sätta annat betyg än 10.

Totalbetyg

Kondition: 25/6 = 4,3
Bandesign: 8/3 = 2,7
Övrigt: 42/6 = 7

Totalt sett tycker jag inte att banan bör gå in på en topp-10 i världen, dock
ändå en fantastisk upplevelse att spela banan.

Vikten av caddies noterades under eftermiddagens caddie-lösa runda där antal puttar och antal bortslagna bollar ökade markant.
Under förmiddagen hittade vi nog 75% av alla bollar i den oklippta ruffen. Under eftermiddagen var nog siffran nere på 25%.
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

AlbertS
Kontakt:

Re: Muirfield

Inlägg av AlbertS » mån 29 sep 2014, 09:07

Tack Big B! Skönt med en recension helt ofärgad av tillgänglighet/greenfee/"jag-vill-spela-den-här-banan-zon". Du förväntade dig att få valuta för pengarna (är du smålänning?) och utgick från dom premisserna, och på dom premisserna föll den. Intressant! Dock är det väl tur att en bra service kan uppväga mycket!
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Old-T

Inlägg av Old-T » mån 29 sep 2014, 09:19

Bra synpunkt med caddies (eller snarare avsaknade av) där på slutet!

Hotwalker

Inlägg av Hotwalker » ons 15 jul 2020, 23:27

Jag har spelat Muirfield vid två tillfällen och det är den bästa bana jag spelat (andra är Dornoch, Sunningdale, Royal County Down, Ballybunion, Bethpage Black, banorna i Cabot och Bandon). Du måste ha haft en extrem otur eller så skiljer sig vår smak väldigt mycket.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 16 jul 2020, 09:42

Hotwalker skrev:
ons 15 jul 2020, 23:27
Jag har spelat Muirfield vid två tillfällen och det är den bästa bana jag spelat (andra är Dornoch, Sunningdale, Royal County Down, Ballybunion, Bethpage Black, banorna i Cabot och Bandon). Du måste ha haft en extrem otur eller så skiljer sig vår smak väldigt mycket.
Nu var det några år sedan, på min tio i topplista på bästa bana kanske denna hamnar på plats 7 eller nåt sånt.
När restaurangen var det man kommer ihåg bäst är det ju fel någonstans även om restaurangen var väldigt bra.

Det som överraskade mig mest var att greenerna inte var i närheten av så snabba som jag förväntade mig.

Sedan är jag ingen fanatiker av links-banor vilket givetvis påverkar.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 16 jul 2020, 10:33

Big Berra skrev:
tor 16 jul 2020, 09:42
Hotwalker skrev:
ons 15 jul 2020, 23:27
Nu var det några år sedan, på min tio i topplista på bästa bana kanske denna hamnar på plats 7 eller nåt sånt.
När restaurangen var det man kommer ihåg bäst är det ju fel någonstans även om restaurangen var väldigt bra.

Det som överraskade mig mest var att greenerna inte var i närheten av så snabba som jag förväntade mig.

Sedan är jag ingen fanatiker av links-banor vilket givetvis påverkar.
Nackdelen med Muirfield är ju att det i princip är en ängabana där man klippt upp för golfhål. Inga sanddyner, ingen närkontakt med vatten, inte nåt. Sen är det några fina golfhål, layoutmässigt, och det är en stor känsla att beträda historisk mark. Jag var där en member day och då var inte buffén uppdukad så jag har missat det som många säger är det bästa där.
Growing old is like being increasingly punished for a crime you haven’t committed - Anthony Powell, 1973.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Hotwalker

Inlägg av Hotwalker » tor 16 jul 2020, 20:57

Jag förstår inte den avvaktande inställningen även om jag givetvis respekterar den. Muirfield är känd för sin suveräna routing, turf, bunkrar och greener. Vad som ligger den lite i fatet är den höliknande ruff som tyvärr ibland är lite för mycket i spel. Routingen där niorna går först med- och sen motsols är helt unik, underlaget är helt optimalt, bunkrarna ligger precis där de är som mest i vägen (och har också en finish som är känd som bäst i världen) och greenerna är hur bra som helst. Lägger man sen till hål som 2,8,9,10,13,17 och 18 och där övriga inte är kattmat precis så har man en bana i absolut världsklass.
Jag håller med om restaurangen, den är verkligen en upplevelse. Det går inte att jämföra Muirfield med t ex Ballybunion och Lahinch i det avseendet då de senare är anpassade för besökare i stora skaror medan Muirfield är för medlemmar.
En heldag på Muirfield är ungefär så bra det kan bli, jag kan varmt rekommendera ett besök.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 17 jul 2020, 10:01

Hotwalker skrev:
tor 16 jul 2020, 20:57
Jag förstår inte den avvaktande inställningen även om jag givetvis respekterar den. Muirfield är känd för sin suveräna routing, turf, bunkrar och greener. Vad som ligger den lite i fatet är den höliknande ruff som tyvärr ibland är lite för mycket i spel. Routingen där niorna går först med- och sen motsols är helt unik, underlaget är helt optimalt, bunkrarna ligger precis där de är som mest i vägen (och har också en finish som är känd som bäst i världen) och greenerna är hur bra som helst. Lägger man sen till hål som 2,8,9,10,13,17 och 18 och där övriga inte är kattmat precis så har man en bana i absolut världsklass.
Jag håller med om restaurangen, den är verkligen en upplevelse. Det går inte att jämföra Muirfield med t ex Ballybunion och Lahinch i det avseendet då de senare är anpassade för besökare i stora skaror medan Muirfield är för medlemmar.
En heldag på Muirfield är ungefär så bra det kan bli, jag kan varmt rekommendera ett besök.
Det är säkert så att man skulle behöva spela ett tjog gånger för att rätt kunna ge ett rättvist betyg.
Om man skall jämföra på något sätt så spelade jag Bro Hof Castle Course någon vecka innan besöket på Muirfield.
Layoutmässigt går det inte att jämföra då det är olika kategorier banor.
Kvalitetsmässigt var Bro Hof bättre på alla punkter.

Skriv svar