Sand GC

Moderator: Vattenmannen

Jornhona

Sand GC

Inlägg av Jornhona » ons 22 jul 2015, 19:53

Spelade denna bana den 20 Juli och vad kan jag säga annat än toppklass! :D
Med en greenfee på 695 kr är den ju inte billig,men en enastående golfupplevelse.
För den golfare som uppskattar en bana med rejäla utmaningar liksom belöningar är den perfekt.
Då layouten är så annorlunda behöver den spelas mer än en gång för att komma till sin fulla rätt,så för egen del kommer jag återvända.
Synd att man inte bor i närheten då priset för medlemskap är så lågt som 5990/år. :cry:

Sam

Re: Sand GC

Inlägg av Sam » ons 22 jul 2015, 23:52

Jornhona skrev:Spelade denna bana den 20 Juli och vad kan jag säga annat än toppklass! :D
Med en greenfee på 695 kr är den ju inte billig,men en enastående golfupplevelse.
För den golfare som uppskattar en bana med rejäla utmaningar liksom belöningar är den perfekt.
Då layouten är så annorlunda behöver den spelas mer än en gång för att komma till sin fulla rätt,så för egen del kommer jag återvända.
Synd att man inte bor i närheten då priset för medlemskap är så lågt som 5990/år. :cry:
Spännande, har hört gott om den. Kul att du också gillade den. Men priset o behovet att spela den flera gånger...kanske satsa på ett paket med 2 dagars spel där. Kanske ska upp på nästa års önskelista.
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tor 23 jul 2015, 10:03

Sam skrev:
Jornhona skrev:Spelade denna bana den 20 Juli och vad kan jag säga annat än toppklass! :D
Spännande, har hört gott om den. Kul att du också gillade den. Men priset o behovet att spela den flera gånger...kanske satsa på ett paket med 2 dagars spel där. Kanske ska upp på nästa års önskelista.
Bara säg till,så får du sällskap. :P

Sam

Inlägg av Sam » tor 23 jul 2015, 18:42

Jornhona skrev:
Sam skrev:
Bara säg till,så får du sällskap. :P
Jajamensan, det gör jag!
Sam Snead

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » fre 07 aug 2015, 22:45

Mord och inga visor.
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Jornhona

Inlägg av Jornhona » lör 08 aug 2015, 07:56

AlbertS skrev:Mord och inga visor.
Utveckla gärna om du fortfarande är vid liv vill säga. :lol:

Sam

Inlägg av Sam » lör 08 aug 2015, 22:29

Jornhona skrev:
AlbertS skrev:Mord och inga visor.
Utveckla gärna om du fortfarande är vid liv vill säga. :lol:
Undrar också...spelade du Sand igår...eller..
Sam Snead

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 09 aug 2015, 08:35

Att spela på sand är som att åka radiobilar på liseberg. Skoj och actionfyllt men det är ju inte som att köra bil.

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » sön 09 aug 2015, 11:40

Stopp och belägg. Diskussioner om banor får ni göra i "Golfspel" pojkar.

/Moderator
Just nu är jag Moderator. :)

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 09 aug 2015, 23:50

AlbertS skrev:Att spela på sand är som att åka radiobilar på liseberg. Skoj och actionfyllt men det är ju inte som att köra bil.
Edit: Då jag inte var i form då banan spelades undviker jag att ge ett betyg eller en recension tills den spelats en gång till och då förmodligen i bättre form.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » sön 04 okt 2020, 07:48

Frågan är om man kan ge en ärlig recension efter EG Open.

Sand har så mycket potential, men det känns som att det saknats en vuxen i allt från bandesignen, hotellet, skötsel och införskaffande av ett vattenfilter. Nu tror jag också att det saknas resurser långt där ute i skogen så det blir kanske inga fler besök för min del. Synd!
Growing old is like being increasingly punished for a crime you haven’t committed - Anthony Powell, 1973.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Jornhona

Inlägg av Jornhona » sön 04 okt 2020, 17:04

Instämmer med föregående. Betalade 790kr i gf, vilket kändes som rena rånet beträffande skicket överlag och greenerna i synnerhet. Har spelat den tidigare i betydligt bättre skick och till mindre penning(550).
Hade hellre spelat Götaström för halva priset av Sand och med bättre banskick på köpet.

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 04 okt 2020, 17:48

Nu har jag spelat Sand 5 gånger totalt varav 4 rundor i år. Jag fasthåller att det ibland är lite äventyrsgolf med shapat landskap. Den är däremot väldigt rolig från tee och jag tycker nog inte det var så lutande tee som vissa påstår, men man fick ibland backa en klubba för att inte stå i nedförslut (dålig teeplacering, t.ex 13:e....). Det är ju dock inom reglerna så att man hittar en bra teeplacering själv ser jag inte som något större problem.

Greenerna var hålpipade under båda mina besök i år i övrigt så hade nog greenerna rullat på bra. Om inte hålpipningen varit där hade dom varit av respektabel hastighet med tanke på de onuleringar som fanns.
Bunkrarna som besökts har varit va god kvalité och man blir inte onödigt straffad runt greerna. Däremot har fw-bunkrar höga kanter så dom bör man nog undvika för att inte drabbas av en katastrof. Fairway är för det mesta bra och man har kört lägesförbättring på banan för några få partier där detta uppenbart behövs. Att hamna i ruffen på sand är allt från ett bra läge till 10cm begravd i djupt gräs. Kan inte påstå att det är dålig layout, det är väl lite så det skall vara att missa fw.

Resturangen har som jag förstått det bytt ägare (?) och var under båda besöken en trevlig upplevelse. Öppettiderna när det är folk kvar i resturangen borde förlängas till sista sällskap lämnar. Detta gäller naturligtvis bara resortbanor. Vart skall man annars ta vägen? Maten var dock av god kvalité trots att jag personligen inte gillade burgaren speciellt. Det fanns nog bättre alternativ. Wallenbergaren såg delikat ut exempelvis.

Har besökt båda deras boende under året. Först i herrgården vilket var lite kolloaktigt med gemensamma dusch&toalett-utrymmen. Då vi den gången var mitt i covid-utbrottet och ensamma funkade det men annars tycker jag hotellet var trevligt som är av lite mer klassiskt mått. Dvs rum och dusch med balkong ut över fina 12:e hålet. Det faller dock lite kort att man enbart har nån tvålbehållare i duschen som man får sträcka sig efter från handfatet samt inget schampo/balsam för långhårade. Jag tycker nog man kan förvänta sig den servicen på ett hotell.

Rangen besöktes ej. Tog kort hörde jag.

Bra parkering, helt ok reception och shop.

Greenfee: 649 med boendet
Speldatum: 2-3:e oktober 2020 och typ maj 2020.

Egon

Inlägg av Egon » mån 05 okt 2020, 21:46

I söndags var det 2:a gången jag spelade Sand. Banan i sig är ganska utmanande och benämningen ”äventyrsgolf” stämmer rätt bra i både positiv/negativ bemärkelse.
Dagen till ära hade lottdragningen i min golf-tombola gett mig idel nitlotter på fw. Jag träffade mer bana än boll. :oops:
Ett gott sällskap hjälpte till att hålla humöret uppe och hålpipade greener till trots så var det inte källa till en enda miss.

Klubbar med hybris har jag inte mycket till övers för. Sand verkar vara en sådan. 790:- i GF med så dåligt skick är inte ok. Trots det får jag slå ett slag för banan som en företeelse... den är nice och hade naturligtvis varit super-nice om de hade levererat den i ett värdigt skick.

Egon

Kodiak

Inlägg av Kodiak » mån 05 okt 2020, 22:42

Tråkigt att höra att den inte håller skicket. Är det dålig höstform eller en långvarig svacka? När jag spelade där för några år sen har jag inget minne av dåligt skick... Jag har länge varit sugen på att komma tillbaka men för det priset är det inte intressant om skicket är tveksamt, då finns det många goda alternativ runt om i Sverige.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 06 okt 2020, 12:51

Lite egendomligt med skicket en sommar som denna där en mild vinter samt därefter bra variation mellan regnväder och finväder borde ha varit förutsättningar för en bana i toppkondition.

Som förstagångsbesökare har jag åsikten att greenfeenivån är rimlig. Om banan varit i toppskick hade jag gärna betalat en tusenlapp utan att tveka.
Nu är jag ju i och för sig van vid stockholmsnivå på greenfee där många tråkiga banor i halvtaskig kondition tar 700-800kr i greenfee.
Att det var nyluftat på greenerna var ju bara otur.

Det är den här typen av udda upplevelser då och då som gör att jag fortsätter med golf.

Kommer definitivt att återvända hit fler gånger.
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » tis 06 okt 2020, 13:24

Big Berra skrev:
tis 06 okt 2020, 12:51
Lite egendomligt med skicket en sommar som denna där en mild vinter samt därefter bra variation mellan regnväder och finväder borde ha varit förutsättningar för en bana i toppkondition.
Ja, det låter märkligt. Av de olika banor jag spelat i år är det bara en (1) som under säsong varit i dåligt skick. Även mer anspråkslösa banor med begränsade skötselresurser har kunnat presentera toppskick den här sommaren.
"Vi har varit naiva."

Egon

Inlägg av Egon » tis 06 okt 2020, 14:49

Big Berra skrev:

Som förstagångsbesökare har jag åsikten att greenfeenivån är rimlig. Om banan varit i toppskick hade jag gärna betalat en tusenlapp utan att tveka.
Nu är jag ju i och för sig van vid stockholmsnivå på greenfee där många tråkiga banor i halvtaskig kondition tar 700-800kr i greenfee.

Det är den här typen av udda upplevelser då och då som gör att jag fortsätter med golf.

Som jag skrev, äventyrsgolf, i positiv och negativ bemärkelse. Att betala ”dyrt” för en fin bana är helt ok i min värld men skicket ska då spegla det man bör kunna förvänta sig.
Banans och då främst hålens design är spektakulära. Omgivningen är det inte. Jämför med en kustbana med spektakulär omgivning och en slätstruken bana. Jag vet vad jag föredrar...

Egon

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 06 okt 2020, 15:02

Egon skrev:
tis 06 okt 2020, 14:49
Big Berra skrev:

Som jag skrev, äventyrsgolf, i positiv och negativ bemärkelse. Att betala ”dyrt” för en fin bana är helt ok i min värld men skicket ska då spegla det man bör kunna förvänta sig.
Banans och då främst hålens design är spektakulära. Omgivningen är det inte. Jämför med en kustbana med spektakulär omgivning och en slätstruken bana. Jag vet vad jag föredrar...

Egon
Jag brukar ha Arlanda Stad som jämförelse. De tar 800kr i greenfee under helgdagar på en platt åker med motorväg och störande flygtrafik som omgivning.
En fin links-/havsnära bana i Sverige är kanske värd 1500kr med min måttstock.

Layoutmässigt har väl Sand ingen motsvarighet i Sverige ? därav bör man kunna ta en högre greenfee än en platt-åker-bana vid en motorväg.
Skicket spelar stor roll, speciellt greenernas. Fairway spelar mindre roll enligt mig.

Ser man internationellt så tycker jag att kring 2000kr börjar det bli dyrt.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 06 okt 2020, 20:54

Big Berra skrev:
Åk och spela Vallda. Där kommer du nog att trivas.
Growing old is like being increasingly punished for a crime you haven’t committed - Anthony Powell, 1973.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

janne64

Inlägg av janne64 » tor 08 okt 2020, 16:20

Lite nyfiken på jämförelsen: Sand- kontra Jönköpingsbanorna?
Jag har ju spelat alla i Jönköpingstrakten utom just Sand och Wiredaholm.
Men om Sand inte ens är i det toppskick jag trott, så är det ingen bana att jaga?
Senast redigerad av janne64 den tor 08 okt 2020, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.

janne64

Inlägg av janne64 » tor 08 okt 2020, 16:33

Läst i tråden.
Jag spelar hellre Götaström.Gk än Sand.
Då börjar det likna väldigt mycket konstigheter.
Är det sant?

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » tor 08 okt 2020, 17:16

Jag tycker att Sand är en bana som inte riktigt kommer till sin rätt i oktober om man ska vara lite schysst mot banan mitt i all kritik. En ljummen sommarkväll är den förmodligen alldeles annorlunda (men vilken bana är inte det?).

Ett ytterligare problem tycker jag är att banan visserligen är mycket varierande (hålens karaktär) men att det trots allt är för få hål som verkligen sticker ut jämfört med ett standardhål på vilken bana som helst. Hål 1 o 2 är en härlig start, och hål 12-16 gränsar till magi. Men i övrigt är det väl ärligt talat inte så jävla speciellt. 17 o 18 är direkt trista och fula hål, och det vill man ju inte ha med sig hem.

Dessutom har banan förlorat oerhört mycket på att man rustat upp motorvägen som går parallellt med sluthålen. Samma problem som Öster by Stenson har. En motorväg är världens sämsta golfsällskap.
Senast redigerad av Vattenmannen den tor 08 okt 2020, 23:32, redigerad totalt 1 gånger.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 08 okt 2020, 23:18

Vattenmannen skrev:
tor 08 okt 2020, 17:16
Jag tycker att Sand är en bana som inte riktigt kommer till sin rätt i oktober om man ska vara lite schysst mot banan mitt i all kritik. En ljummen sommarkväll är den förmodligen alldeles annorlunda (men vilken bana är inte det?).

Ett ytterligare problem tycker jag är att banan visserligen är mycket varierande (hålens karaktär) men att det trots allt är för få hål som verkligen sticker ut jämfört med ett standardhål på vilken bana som helst. Hål 1 o 2 är en härlig start, och hål 12-16 gränsar till magi. Men i övrigt är det väl ärligt talat inte så jävla speciellt. 17 o 18 är direkt trista och fula hål, och det vill man ju inte ha med sig hem.

Dessutom har banan förlorat oerhört mycket på att rustat upp vägen som går parallellt med sluthålen. Samma problem som Öster by Stenson har. En motorväg är världens sämsta golfsällskap.
Om det dessutom är en vältrafikerad flygplats i närheten är det inte kul (Arlandastad)

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 08 okt 2020, 23:25

Vattenmannen skrev:
tor 08 okt 2020, 17:16

Dessutom har banan förlorat oerhört mycket på att rustat upp vägen som går parallellt med sluthålen. Samma problem som Öster by Stenson har. En motorväg är världens sämsta golfsällskap.
Givetvis finns det olika åsikter om bra och dåliga hål. Man har ju käftat en hel del med Egon rörande detta.
Jag tycker att det finns 3 svaga/dåliga hål på Sand: 5:an, 11:an och 17:e.

18:e håller jag inte alls med om, en riktigt bra golfhål.

Skriv svar