bandesign

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Stora Norrland

Re: bandesign

Inlägg av Stora Norrland » fre 13 mar 2020, 12:58

Big Berra skrev:
fre 13 mar 2020, 12:20
...
Kring bunkrarna på höger sida är det kortruff.
...
Det där är bra (för oss vanliga hackare). Från cirka 155 meter behövs ingen djungelruff.
--== Tag inte dig själv på för stort allvar. De andra gör inte det. ==--

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » fre 13 mar 2020, 19:34

Du glömmer nämna alla treputtar på Dals femma.
Jag säger inte att hålet är dåligt men greenen är sjukt svår för att vara på ett så långt hål.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 13 mar 2020, 19:51

Strömsborg skrev:
fre 13 mar 2020, 19:34
Jag säger inte att hålet är dåligt men greenen är sjukt svår för att vara på ett så långt hål.
Jag nämnde faktiskt att greenen bör justeras lite grann.
Big Berra skrev:
...

Greenen lutar rejält vilket gör att inspel helst bör läggas kort om flaggan.
Om jag fick bestämma skulle man minska lutningen en aning genom att höja upp främre delen av greenen och sänka/jämna till ytan på bakre delen.

...
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » fre 13 mar 2020, 22:30

Big Berra skrev:
fre 13 mar 2020, 19:51
Strömsborg skrev:
fre 13 mar 2020, 19:34
Jag nämnde faktiskt att greenen bör justeras lite grann.
Big Berra skrev:
...

Greenen lutar rejält vilket gör att inspel helst bör läggas kort om flaggan.
Om jag fick bestämma skulle man minska lutningen en aning genom att höja upp främre delen av greenen och sänka/jämna till ytan på bakre delen.

...
Ja okejrå, trasig mobilskärm.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » lör 08 aug 2020, 21:37

Från dagens runda tråden.
Något jag i allmänhet inte gillar är när det är för mycket konstigheter på ett hål.

International GC:s 15:e hål.

Efter 270 meter är den en ruffudde som delar fairway i två delar där det även är ett litet irriterande träd.
Lite längre fram på höger sida är det en rejäl samling stenbumlingar på fairway.

På vänster sida av fairway knappa 100 meter från greenen är det ett stup cirka 5 meter högt, på höger sida om stupet sluttar fairway brant ned
mot ett vattenhinder. För att det inte ska bli för enkelt på slutet så är det rejäl lutning på greenen.

Även om jag är förtjust i hål där man behöver tänka till är detta lite väl mycket på ett och samma hål även för mig.

Bild

Mashie

Inlägg av Mashie » lör 08 aug 2020, 21:53

Big Berra skrev:
lör 08 aug 2020, 21:37
Något jag i allmänhet inte gillar är när det är för mycket konstigheter på ett hål.

Efter 270 meter är den en ruffudde som delar fairway i två delar där det även är ett litet irriterande träd.
Lite längre fram på höger sida är det en rejäl samling stenbumlingar på fairway.

På vänster sida av fairway knappa 100 meter från greenen är det ett stup cirka 5 meter högt, på höger sida om stupet sluttar fairway brant ned
mot ett vattenhinder. För att det inte ska bli för enkelt på slutet så är det rejäl lutning på greenen.

Även om jag är förtjust i hål där man behöver tänka till är detta lite väl mycket på ett och samma hål även för mig.

Bild
Det här är ett riktigt dåligt golfhål! Vet inte vad dom tänkte på när dom ritade detta.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » sön 09 aug 2020, 11:51

Mashie skrev:
lör 08 aug 2020, 21:53
Big Berra skrev:

Bild
Det här är ett riktigt dåligt golfhål! Vet inte vad dom tänkte på när dom ritade detta.
Håller med, att ha en konstighet på ett hål kan vara acceptabelt, att ha en fyra-fem stycken är inte bra.
Det som är märkligast är stupet på vänster sida av fairway 70-80 meter före green, det är ju livsfarligt. Någon regnig dag hamnar någon precis på kanten och halkar och slår ihjäl sig.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » sön 09 aug 2020, 17:23

Mashie skrev:
Big Berra skrev:

Bild
De tyckte väl att det vore kul att använda lite av landformerna. Jag tycker faktiskt att stenläggningen och dammen före green är det fulaste. De passar inte in.
På Addington utanför London, en pärla tycker arkitekturentusiasterna, finns det ett berömt par 5-hål, nr 12, som påminner lite om 15 på International men är betydligt knasigare. Blint med ljung och andra problem, udda platåer och stora nivåskillnader.
https://thefriedegg.com/eclectic-18-uk- ... golf-club/

Hur som helst spelar jag 15 på International som nedan. De suddade bitarna kan man helt bortse från och då blir det ett normalt par 5.
Bild

Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 21 jul 2021, 19:44

Korta par-5:or eller långa par 4:or ?

I banor-vi-spelat har jag och Vattenmannen en liten diskussion kring korta par-5:or som skulle kunna vara långa par 4:or istället. (Kyssinge)
Kyssinges kortaste par 5:or är 389, 404 respektive 416 meter. (Från tee 57 "gul")
Längsta par 4:an är 381 meter.

Vi har lite olika åsikt rörande speltempot, jag anser att det inte spelar någon roll medan Vattenmannen tycker att korta par-5:or ger långsammare speltempo.

Vad tycker ni andra om korta par 5:or respektive långa par 4:or, inte bara speltempo utan även andra åsikter ?

Egon

Inlägg av Egon » ons 21 jul 2021, 20:23

Långa par4 behöver ett flygfält som landningsområde. De där som kan slå en drive +250m måste få ha sin fördel där.

Korta par5 borde naturligtvis vara designade likadant men jag kan ändå se tjusningen med ett safe par5 där precision premieras.

Kan addera långa par5 som en antagonist.
Drive 220, transport 180 och 100 kvar låter ju spelbart.
Irl. blir det ofta 190ish ut, chans på transport och sen kanske 150 kvar 7/10 ggr.
Om man, som vår bandesigner, inte fattar att en lång par5 bör kunna ta emot långa inspel med allt mellan lång rull och ev. miss utan att drabbas av ”slag och distans” så blir det ett antiklimax. Kompisen spelar alltid 200/150/75/75. Blir max bogey en normal dag och dubbel en kass dag.

Egon

Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 21 jul 2021, 22:00

Vi kan ta ett exempel på Kyssinge, det kluriga 3:e hålet.
Bild

Var gul/tee 57 är placerat varierar mellan 395 och 436. På den här banguiden är det 395 vilket det verkar vara i år.
Jag har ett scorekort från i fjol där det står 436 meter från gul.
Svag dogleg vänster, därefter kraftig dogleg höger med träd i dogleghörnet strax före greenen vilket gör det svårt att gena.
Landningsytan är smal för utslaget med brant sluttning där fairway slutar på högersidan.

Detta hål lämpar sig bäst som par 5 tycker jag..
Jag brukar slå järn4 eller järn 5 från 395m-teen och MW5 från 436 tee och spela ett safe-slag över fairwaybunkern på 2:a slaget.

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 22 jul 2021, 13:22

Big Berra skrev:
ons 21 jul 2021, 19:44
Vad tycker ni andra om korta par 5:or respektive långa par 4:or, inte bara speltempo utan även andra åsikter ?
Kul med variation, men det ska väl helst inte bara vara en lösning för att till slut få till par 72, en nödlösning, då faller det oftast pladask.
En lång par 5 bör ju kanske inte har en superstor landningszon, då blir det för enkelt, likaväl som att en lång par 4 inte bör ha en för liten, eller oftast spelas in i vinden eller uppför eller vad man nu kan lyckas försvåra hålet med.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » tor 22 jul 2021, 13:55

Mashie skrev:
International #15 är själva definitionen av ett Kalle Anka-hål.
International #14 är inte heller särskilt bra.
--== Tag inte dig själv på för stort allvar. De andra gör inte det. ==--

Harry Friberg

Inlägg av Harry Friberg » tor 22 jul 2021, 15:51

Stora Norrland skrev:
tor 22 jul 2021, 13:55
Mashie skrev:
Instämmer. På 14 hamnar man i en backe som gör slag nr 2 onödigt svårslaget. Plus blint.
11,6

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 22 jul 2021, 20:07

Harry Friberg skrev:
tor 22 jul 2021, 15:51
Stora Norrland skrev:
Mashie skrev:
Instämmer. På 14 hamnar man i en backe som gör slag nr 2 onödigt svårslaget. Plus blint.
Lite nyfiken tittade jag på skissen. Har inte spelat själv. Men man kan ju försöka tänka sig. 15 ser onekligen quirky ut. Skulle väl kunna vara en dag då svingen verkligen stämmer. På 14:e, i vilken backe hamnar man? Hur långt från hål? Kan man spela kort den backen?
Real golf is a thing of the spirit, not of mere mechanical excellence of stroke

Min blog "Andersgolf" - under "kontakt" till höger - 2021-07-15.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 22 jul 2021, 23:12

Anders skrev:
tor 22 jul 2021, 20:07
Harry Friberg skrev:
tor 22 jul 2021, 15:51
Stora Norrland skrev:

Lite nyfiken tittade jag på skissen. Har inte spelat själv. Men man kan ju försöka tänka sig. 15 ser onekligen quirky ut. Skulle väl kunna vara en dag då svingen verkligen stämmer. På 14:e, i vilken backe hamnar man? Hur långt från hål? Kan man spela kort den backen?
14:e hålet, det normala är att man försöker ta sig upp för den branta uppförsbacken på 2:a slaget.
Man har de första gångerna man spelar ingen aning om varken var man skall sikta eller vilken klubba man skall använda, höjdskillnaden kanske är 20 meter. Som man kan se på hålskissen är det 236 meter till backens början. Vid ungefär 120 meter kvar till greenen har det planat ut helt och hållet.
Den rätt stora höjdskillnaden gör att slag med långa klubbor inte gärna vill ta sig upp för backen när typiske bogeyspelaren är i farten.
Bild

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » fre 23 jul 2021, 07:19

Big Berra skrev:
ons 21 jul 2021, 22:00
Bild

Var gul/tee 57 är placerat varierar mellan 395 och 436. På den här banguiden är det 395 vilket det verkar vara i år.
Svag dogleg vänster, därefter kraftig dogleg höger med träd i dogleghörnet strax före greenen vilket gör det svårt att gena.
Landningsytan är smal för utslaget med brant sluttning där fairway slutar på högersidan.

Jag brukar slå järn4 eller järn 5 från 395m-teen och MW5 från 436 tee och spela ett safe-slag över fairwaybunkern på 2:a slaget.
Självklart ska det hålet vara par 5. Väldigt få medelgolfare har en chans att ens komma i närheten av green på två slag.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 23 jul 2021, 07:43

Vattenmannen skrev:
fre 23 jul 2021, 07:19
Big Berra skrev:

Självklart ska det hålet vara par 5. Väldigt få medelgolfare har en chans att ens komma i närheten av green på två slag.
Såvitt jag förstått har par-sättningen av ett hål inget med medelgolfarens kapacitet att göra.
Par sätts ju historiskt sett relaterat till förväntat resultat av scratch-spelaren. 436 meter och väldigt riskabelt att slå ett slag för scratchspelaren från tee som gör att det är fritt fält mot green på 2:a slaget gör att det kvalificerar sig som ett kort par 5 hål.
Det är möjligt att den moderna banans designhandbok även tar medelgolfarens spel i beaktande, är det svårt för medelgolfaren att nå in på två så sätter man gärna par 5 ?

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » fre 23 jul 2021, 07:50

Big Berra skrev:
fre 23 jul 2021, 07:43
Vattenmannen skrev:
fre 23 jul 2021, 07:19
Big Berra skrev:

Såvitt jag förstått har par-sättningen av ett hål inget med medelgolfarens kapacitet att göra.
Par sätts ju historiskt sett relaterat till förväntat resultat av scratch-spelaren. 436 meter och väldigt riskabelt att slå ett slag för scratchspelaren från tee som gör att det är fritt fält mot green på 2:a slaget gör att det kvalificerar sig som ett kort par 5 hål.
Det är möjligt att den moderna banans designhandbok även tar medelgolfarens spel i beaktande, är det svårt för medelgolfaren att nå in på två så sätter man gärna par 5 ?
Det där är grav överkurs för mig :D

Men det är inte det hålet som bromsar pga par 5. Det där bromsar snarare för att folk ska leta efter gubb-fadade utslag nere i diket till höger.

Hål 2 däremot borde vara par 4 alla dagar i veckan. Men jag säger inte att bandesignern egentligen gjort fel. Jag säger bara vad som gör att det tar lång tid att spela.

För övrigt är hål 14 på International ett superbt hål om man spelar med publik eller forecaddie.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Skriv svar