Dilemma – 15 klubbor – 1 måste bort!

Home Forum Utrustning Dilemma – 15 klubbor – 1 måste bort!

Dilemma – 15 klubbor – 1 måste bort!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    MichaelGbg
    Deltagare

Jag har 15 klubbor i bagen, älskar alla, men en måste bort 🙁
    Behöver lite åsikter och tips om vilka 14 som skall stanna i bagen.

Min setup:
    Driver: TSi2 9 (ställd på 10.5)
    FW3: TSi2 15 (ställd på 16.5)
    FW5: TSi2 18 (ställd på 19.5)
    J4 – Titleist T200 Utility (22)
    Järn: Titleist T200 J5 – 48
    Wedgar: SM8 – 52, 56, 60
    Putter: SC Newport 2
    På bänken: SM8 54

Lite relevant info
    Nedre delen:
    Carry PW: 115m
    Carry 48: 103m
    Carry 52: 92m
    carry 56: 82m
    carry 60: 70m
    (bänkvärmare 54:87m)

Övre delen:
    J4 170m-ish
    FW5: 185m
    FW3: 205m

Tar jag bort FW3 så har jag fin gaping ända upp till FW5, men vissa hål är FW3 väldigt go att slå ut med, där drivern kan bli lång och fw5 aningen kort..

Ett alternativ är att ta bort 52 & 56 och ersätta med 54, men samtidigt är jag väldigt nöjd med min nuvarande gapping där..

Detta är väl lite av ett problem med strong-loftade järn, blir ju väldigt många wedgar efter PW.

Hur gör ni andra med strong-loftade järn där PW ligger runt 43 grader?

Tacksam för input!

Stora Norrland
    Deltagare

Strongloft spelar ingen roll. Har man fler wedgar pga strongloft så har man ju färre långa pga samma strongloft.
    Jag hade övervägt att fimpa 3w och lofta ned 5w till en 4w.

• Det här svaret redigerades för 3 månader, 3 veckor sedan av Stora Norrland.
    MichaelGbg
    Deltagare

Du har delvis rätt, men jämför man strong-loftade mot traditionella så brukar dom skilja mer i loft på de korta klubborna, och på de längre så brukar dom komma närmare varandra – men strunt samma, en ska ju bort ändå 😀

Har lite vart inne på den banan du föreslår. De FW jag har kan loftas ner 0.75 och upp 1.5. Sen passar det mig bättre när jag loftar upp dom då klubban stängs lite, vilket passar mig.
    Jag har ju loftat upp min FW3 till 16.5 – vilket motsvarar FW4-ish, men gapet mellan den och J4 blir ändå för stort.

Kanske skulle kunna testa FW3an med skaftet från FW5an dock, så kanske man får något emellan dessa!

Coleburn
    Deltagare

Personligen skulle jag nog arrangera om något i den kortare änden, troligen genom att bocka PW 1 grad svagare och samma sak med 48:an, sen ut med 52 och 56 och in med 54:an istället.

Ett lite mer kontroversiellt förslag, förutsatt att du verkligen inte vill röra din wedgeuppsättning, är att bocka 5:an en grad svagare, 7:an en grad starkare och alltså slänga ut 6:an

Egon
    Deltagare

Det ser ut att bli bra gapping med 48 + 2 wedgar efter det. 52-54 och en 58. Det går utmärkt med 58 i bunker.

I praktiken är en nedskruvad fw5 en väg till att gå men om nuvarande fw3 är stand-in för driver så förstår jag valet att behålla den.

Så… skrota en wedge.

Egon

MichaelGbg
    Deltagare

Måst tillägga att 60an är min absoluta favorit av alla wedgar. Använder den till i princip allt inom 60m, så den måste stanna! Så om jag ska dra ner på wedgeantalet så är nog det som ligger närmast till hand; 48 – 54 – 60. 6 grader mellan wedgarna funkar väl hyfsat, men så klart inte lika gött som 4. Detta skulle ge mig 103m – 87m – 70m, lite mkt gap mellan 54 och 60, men man kan ju så klart alltid greppa ner och dra ner på svingen något..

Nordan
    Deltagare

Jag hade tänkt:
    Var har jag oftast ett större behov av att kunna ha en annan klubba?

Din setup ser bättre ut nerifrån, och skulle du plocka bort en wedge så blir det väl tal om en helt ny gapping? typ 53° – 58°. Och då kommer väl 52/54’s bounce att påverkas kanske?

Sitter i en liknande sits, har PW (46°, 120m-ish), GW (52°, 105m-ish) och SW (56°, 95m-ish) och jag vill lägga till en wedge till och måste då välja bort J3 eller Hybrid. Det lutar åt att när det bytet kommer så ryker J3 trots att jag egentligen älskar den.
    Min nya uppsättning tänker jag mig ska vara PW, 50°, 54° och en 58°

MichaelGbg
    Deltagare

Skaffade en FW4 istället för FW3 + FW5. Känns som det borde funka 🙂

Egon
    Deltagare

Med fullsving har jag allt från 4-90m med min 58graders wedge, men det kanske bara är jag?
    Behöver ju ingen fullsving för att slå 4m, men det går ju.

Ett tips:
    Lär dig att variera loftet på en och samma klubba och en ny värld kommer öppnas för dig.
    Det finns inget behov av högt loft eller hög/låg bounce om man vet hur sulan kan användas vid olika slag.

Egon

Barsebaeck
    Deltagare

Jag har i stort sett samma setup som du, skillnaden är att J4 och FW5 ersatts av en TSi3 hybrid 3, 20° vinklad till 21°.
    Den går i runda slängar 180 meter carry från fairway, ytterligare någon meter från peg.

Skalman
    Deltagare

Med fullsving har jag allt från 4-90m med min 58graders wedge, men det kanske bara är jag? Behöver ju ingen fullsving för att slå 4m, men det går ju. Ett tips: Lär dig att variera loftet på en och samma klubba och en ny värld kommer öppnas för dig. Det finns inget behov av högt loft eller hög/låg bounce om man vet hur sulan kan användas vid olika slag. Egon

Med denna inställning räcker det att ha en driver för den går att slå allt mellan 0-250 meter, eller vad din personliga maxlängd  är. Synd att inte proffsen förstått att det räcker med 1 wedge och endast ett bouncealternativ.

Jag är dock lite nyfiken på hur man lyckas få en 56-graders med hög bounce att fungera som en tillfredsställande lobbklubba från en träbro eller annat liknande hårt material. (och det utan att slipa bort stora delar av sulan)

När det gäller frågeställningen här hade jag troligen gjort likadant som Barsebaeck och plockat bort J4 och 5W och istället skaffat en hybrid som ligger nånstans mellan dessa i längd.  Om jag har så mycket klubba in mot greenen att jag tvingas slå 5w har jag ändå inte tillräcklig längdkontroll för att vara missnöjd om jag stannar 7-8 meter kort om flaggan.

Och en hybrid är inga större problem att svinga 90-95% och ta av några meter och ändå få hyfsad stopp i bollen dom gånger J4 hade varit mer rätt längdmässigt.

Att offra klubbor i andra änden där jag ändå har nån sorts längdkontroll och förväntan att komma nära flaggan känns mer fel.

• Det här svaret redigerades för 3 månader, 3 veckor sedan av Skalman.
    Egon
    Deltagare

Med denna inställning räcker det att ha en driver för den går att slå allt mellan 0-250 meter, eller vad din personliga maxlängd är. Synd att inte proffsen förstått att det räcker med 1 wedge och endast ett bouncealternativ. Jag är dock lite nyfiken på hur man lyckas få en 56-graders med hög bounce att fungera som en tillfredsställande lobbklubba från en träbro eller annat liknande hårt material. (och det utan att slipa bort stora delar av sulan).

Det är kanske av underordnad karaktär att du missade poängen, men ändå.

Jag har 2-3 wedgar utöver pw själv, så det du läste ut som den enda möjliga sanningen, förklarar nog mest varför enfrågepartier existerar än hur en wedge kan slås.

Jag föreslog en 58graders och fick till svar, om jag spetsar till det lite, att en 60 är oumbärlig. Det var inget mer.

Egon

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.