Utveckling av forumet – info och support

Home Forum Everything but Golf Utveckling av forumet – info och support

Utveckling av forumet – info och support

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 150 totalt)
  • Författare
    AFJ
    Deltagare

Vad är vinsten av att gå från en etablerad och välfungerande plattform som PhpBB till att koda ett helt eget forum? Känns lite som att uppfinna hjulet en andra gång.

Den gamla sidan hade väl sina brister och jag tror det här kan bli bra. Tänk WHS – massor av klagomål i början – men nu så är det tämligen väl fungerande och accepterat! 🙂

Gillar det nya typsnittet i foruminläggen!

• Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av AFJ.
    everything_golf
    Keymaster

Det verkar onekligen som inlägg faller bort- eller så tar folk bort sina inlägg hela tiden (osannolikt?) och så syns dom fortfarande i trådlistorna, vilket är lika illa.

Ser ut som att i forumdelen så visas det rätt med senaste skribent.

Dock i widgets på startsida samt undersidor så visas trådskapare istället för senaste skribent  men texten säger senaste vilket skapar förvirringen att inlägg faller bort.

Big Berra
    Deltagare

Skrev ett inlägg i ”Sierra Cup” tråden i morse, står i översikten att jag har postat men går man in i tråden så syns inget inlägg. Buggig värre.

Upplevde samma sak igår. Inlägg som verkar vara postade dyker inte upp i tråden.

Puttaren
    Moderator

Vi gör som med spelade rundor/banor, citera och ta bort citatkoden, lägg till egen synpunkt/önskemål (gärna i enkel punktform – ev. kan längre texter redigeras för att göra listan smidigare).

* Allmän läslighet (typsnittet och teckenstorleken, radbrytning etc.)
    * Bilder på förstasidan i bättre upplösning/kvalitet.
    * Uppladdning av bilder direkt i forumet
    * Inlägg som ”försvinner” (syns i ”nya inlägg”, men finns inte när man går till tråden)
    * Trycker jag på bantips eller köp i sälj från 1a sidan får jag 404 error. Menyknapparna funkar. //Köp och sälj tycks funka//
    * Förhandsgranska inlägg //Inlägget syns när man skriver – inget behov av att klicka fram någon förhandsgranskning.//
    * Gå till första *nya* inlägg. Inte *senaste* inlägg
    * Inmatningsfältet för svar är stängt default. När man trycker på ”Svar” eller ”Citat” – då först skall inmatningsfältet visas och man skall ”hoppa” ner i botten. När man trycker Skicka skall det stängas.
    * 24-timmarsformat. Och rätt tid.
    * Markera alla forum som lästa? / Visa var det finns olästa inlägg?
    * Söka endast rubrik eller allt
    * PM från gamla forumet
    * Länkar ska öppnas i ny flik som standard
    * Kunna radera ett inlägg

AFJ
    Deltagare

Vi gör som med spelade rundor/banor, citera och ta bort citatkoden, lägg till egen synpunkt/önskemål (gärna i enkel punktform – ev. kan längre texter redigeras för att göra listan smidigare). * Allmän läslighet (typsnittet och teckenstorleken, radbrytning etc.) * Bilder på förstasidan i bättre upplösning/kvalitet. * Uppladdning av bilder direkt i forumet * Inlägg som ”försvinner” (syns i ”nya inlägg”, men finns inte när man går till tråden) * Trycker jag på bantips eller köp i sälj från 1a sidan får jag 404 error. Menyknapparna funkar. //Köp och sälj tycks funka// * Förhandsgranska inlägg //Inlägget syns när man skriver – inget behov av att klicka fram någon förhandsgranskning.// * Gå till första *nya* inlägg. Inte *senaste* inlägg * Inmatningsfältet för svar är stängt default. När man trycker på ”Svar” eller ”Citat” – då först skall inmatningsfältet visas och man skall ”hoppa” ner i botten. När man trycker Skicka skall det stängas. * 24-timmarsformat. Och rätt tid. * Markera alla forum som lästa? / Visa var det finns olästa inlägg? * Söka endast rubrik eller allt * PM från gamla forumet * Länkar ska öppnas i ny flik som standard * Kunna radera ett inlägg

Nu citerar jag Puttarens inlägg, då tycks alla radbrytningar försvinna. Såväl i förhandsvisning som när det postas

Puttaren
    Moderator

Vi gör som med spelade rundor/banor, citera och ta bort citatkoden, lägg till egen synpunkt/önskemål (gärna i enkel punktform – ev. kan längre texter redigeras för att göra listan smidigare).

* Bilder på förstasidan i bättre upplösning/kvalitet.
    * Inlägg som ”försvinner” (syns i ”nya inlägg”, men finns inte när man går till tråden)
    * Trycker jag på bantips eller köp i sälj från 1a sidan får jag 404 error. Menyknapparna funkar. //Köp och sälj tycks funka//
    * Förhandsgranska inlägg //Inlägget syns när man skriver – inget behov av att klicka fram någon förhandsgranskning.//
    * Inmatningsfältet för svar är stängt default. När man trycker på ”Svar” eller ”Citat” – då först skall inmatningsfältet visas och man skall ”hoppa” ner i botten. När man trycker Skicka skall det stängas.
    * Söka endast rubrik eller allt
    * PM från gamla forumet
    * Citering utan att radbrytningar försvinner

everything_golf
    Keymaster

* Bilder på förstasidan i bättre upplösning/kvalitet. uppladdade bilder behöver ha bättre kvalite

* Söka endast rubrik eller allt * PM från gamla forumet

* Citering utan att radbrytningar försvinner

• Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av Puttaren.
    AFJ
    Deltagare

Kul att kunna ladda upp bilder direkt i tråden! Det verkar dock ha sina brister.

1) Jag kunde bara ladda upp en bild. Om jag lägger in två bilder så blir det inget inlägg alls.

2) Bildbeskrivningen visas ej.

3) Om jag redigera inlägget som innehåller en bild så finns inte för att ladda upp bild med så det går inte att byta bild. Övriga ikoner saknas också.

• Det här svaret redigerades för 5 månader sedan av AFJ.
    AFJ
    Deltagare

Verkar fortfarande som om det är problem med bildvisningen i ”karusellen” på första sidan.

Så här ser det ut initialt för mig:

AFJ
    Deltagare

Efter att jag klickar på bilden så ser den korrekt ut:

AFJ
    Deltagare

3) Om jag redigera inlägget som innehåller en bild så finns inte för att ladda upp bild med så det går inte att byta bild. Övriga ikoner saknas också.

Detta gäller inte bara vid bilduppladdning.

När man redigerar ett inlägg så är det en annan inmatningsruta. Fonten är annorlunda, ikonraden med fetstil, kursivt etc saknas.

AFJ
    Deltagare

Nu kan man radera inlägg, även de som är äldre. Däremot kan man bara redigera inom en kort tidsperiod efter det att man gjort inlägget.

Jag tycker att det borde vara möjligt att såväl radera som redigera sina inlägg en god tid efter att man gjort dem (möjligen för evigt).

Redigerade inlägg bör märkas med ”Senast redigerad” och tidsstämpel.

Nick_Corey
    Deltagare

Minska textstorleken i inläggen något.

Använd samma typsnitt i listningen av ämnen i vänstermarginalen som i inläggen, typsnittet i rubriker och liknande ser för taffligt ut.

• Det här svaret redigerades för 4 månader, 4 veckor sedan av Nick_Corey.
    pippi
    Deltagare

Precis startat använda detta nya så min synpunkt kanske har addresserats redan.. Men jag tycker det är lite dumt att avatal/bokstavscirkel är så jättestor, och nicket pyttelitet, till vänster om inläggstexten. Jag vill att det ska vara lite enklare att se vem som skrivit..

Kollar vidare,

mvh Pippi

AFJ
    Deltagare

Minska textstorleken i inläggen något. Använd samma typsnitt i listningen av ämnen i vänstermarginalen som i inläggen, typsnittet i rubriker och liknande ser för taffligt ut.

Jag tycker storleken är bra nu! Läser på dator.

Håller med om att det skulle vara önskvärt med enhetlighet i rubriker mm. Personligen föredrar jag sans serif liknande texten som nu används på själva inläggen.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 150 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.