Varför finns vindkraft [Från Klimathotet]

Home Forum Everything but Golf Åsiktskorridoren Varför finns vindkraft [Från Klimathotet]

Varför finns vindkraft [Från Klimathotet]

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1483181
    Anonym
    Gäst

    Quote:

    DE PROMOTAR ”HÅLLBARHET MEN DET GER INGEN HÅLLBARHET!

    Det är tyvärr ett stort problem med solenergi likaledes vindkraft – det är att den genererar ingen svängmassa till vår ordinarie eldistribution.

    DET ABNORMA VERKNINGSGRADSPROBLEMET

    Verkningsgraden blir dålig i de andra energislagen som får stå och snurra i beredskap om vinden försvinner likaledes solen.

    STÄNDIGT 100% BEREDSKAP

    Konstant varvtal på i huvudsak reglerkraften för att möta upp med fast frekvens gör att man ”eldar” för kråkorna.

    Detta gör det betydligt dyrare i o m större förluster

    Du kan inte heller stänga av svängmassan från KKV, vattenkraft, kol, olja ,gas för – för vind & sol generar INGEN svängmassa och vi tappar i frekvens i elnätet.

    Och solen kan gå i moln och vinden mojna.

    Reglerkraft behövs för att täcka upp utifall kraftverk av någon anledning plötsligt behöver stängas av.

    Reglerkraften kommer oftast från kraftverk som går på tomgång, beredda att på ett ögonblick anslutas till elnätet och börja leverera. Eftersom vindkraften och solkraften är så notoriskt opålitligt, behövs reglerkraft för nästan 100 % av produktionen. Andra sorters kraftverk är mer pålitliga och behöver bara reglerkraft motsvarande några tiotal procent av produktionen.

    När det gäller elproduktion, duger vindkraft och solkraft egentligen bara till en sak: Att pumpa upp vatten till vattenkraftsdammar så att vattnet senare kan användas i vattenturbiner för att göra el. Även då är vindmöllorna miljö- och hälsofaror, men de bidrar åtminstone till en stabil elförsörjning.

    Att smälla upp tusentals vindkraftverk och solkraftverk och ansluta dem till elnätet och tro att de ska leverera el, leder till motsaten: Instabil och osäker elproduktion.

    KARLSHAMNS OLJEKRAFT – SISTA LIVLINAN!

    Bristen på balanskraft är det stora problemet desto mer vind & solkraft man stoppar in i elsystemet samtidigt som man fimpar Kärnkraften och dränerar vattenkraften.

    – Karlshamnsverket är den sista livlinan i kraftsystemet. När vi kör beror det på att alla andra elproduktionskällor är uttömda. Vi säkerställer att lamporna fortfarande lyser i Sverige, säger han.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-ar-foretaget-som-slapper-ut-mest-koldioxid-i-blekinge

    #1483182
    Pinis
    Deltagare

    Hur elpriset sätts, för de som inte har koll…

    Av Per Ribbing, teknologie licentiat i teknisk fysik och elektricitetslära, 

    Så här funkar Nordpool

    Marginalprissättning gäller på alla råvarubörser. Det är verkligen inte svårt att förstå. Läs bara:

    Tänk dig att Stortorget var full av potatisbönder som alla vill sälja den potatis de har med sig. Alla potatisar smakar lika, alla har samma kvalitet. Tänk dig vidare att alla köpare får ge bud om till vilket pris de är beredda att köpa potatis och att samtliga potatisbönder har fått denna information. Tänk dig att en massa svenska köpare bjuder 5 SEK/kg för potatis. Sen kommer en dansk och bjuder 7 SEK/kg för potatisen hemma i Köpenhamn kostar 8 SEK/kg. Sen kommer en tysk köpare och vill köpa potatis för 10 SEK/kg. Berlinpotäter kostar nämligen 1,10 €/kg.

    Tror du att någon potatisbonde är villig att sälja sin potatis för ett pris lägre än de 10 SEK/kg som han får av tysken?

    Nej.

    Så priset för ALLA potatisar på Stortorget denna torgdag blir 10 kr/kg.

    På Nordpool är det torgdag alla dagar i veckan. Och de stackars tyskarna betalar dyrt för sina potatisar, förlåt, sin el. Den el som på marginalen bestämmer priset på den tyska elbörsen är gjord av fossil energi och Fossil-el är snordyr!

    • Rysk gas är svindyr.

    • Egen kolkraft är svindyr eftersom utsläppsrätterna är svindyra.

    Svensk el exporteras till EU och EUs elpriser höjer elpriset på Nordpool.

    Sverige har INTE importerat någon tysk kolkraft. Det har varit FoxNews-nivå på svenska medier tyvärr. AltFacts har presenterats som sanning. Bedrövligt 😥

    Detta var Grundkurs 1. Grundkurs 2 & 3 i kommentarerna.”

    #1483183
    Anders
    Deltagare

    Så, alla ni som skrivit på den här sidan, och uppenbarligen vet saker som jag inte vet – finns det el så det räcker, året runt i europa? Och kommer det att göra det då allt fler skall köra elbil?

    #1483184
    Pinis
    Deltagare

    Anders wrote:


    Så, alla ni som skrivit på den här sidan, och uppenbarligen vet saker som jag inte vet – finns det el så det räcker, året runt i europa? Och kommer det att göra det då allt fler skall köra elbil?

    ”Räcker elen till alla elbilar?

    Sverige producerar idag cirka 140 TWh el per år och exporterade under 2018 ungefär 17 TWh el till andra länder. Om vi utgår från att dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige över en natt skulle bytas till elbilar och laddhybrider så skulle det behövas ungefär 12 TWh/år för att ladda dessa med en laddstation med en laddeffekt på 3,7 kW.

    Så här räknar vi:

    En bil kör i snitt 1200 mil per år.

    En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.

    Totalt 2400 kWh/år/bil. 

    2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh

    Om vi i teorin ställer om alla bilar på en gång behöver vi inte bygga ut mer elproduktion. Vi har el så att det räcker men det frågan egentligen handlar om är om elnätet klarar av att leverera effekten som behövs för att ladda elbilarna.”

    https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/

    #1483185
    Anonym
    Gäst

    Anders wrote:


    Så, alla ni som skrivit på den här sidan, och uppenbarligen vet saker som jag inte vet – finns det el så det räcker, året runt i europa? Och kommer det att göra det då allt fler skall köra elbil?

    El är något som överlag måste produceras när den ska konsumeras och det går inte att säga att en total mängd under året räcker. Kalifornien är ett utmärkt exempel på vad vi har att se fram emot om inget görs snart. Rolling blackouts – d.v.s. man kopplar bort elkonsumenter i omgångar för att inte elnätet ska kollapsa.

    Det är därför stängda kärnkraftverk är en dålig idé – vindkraften levererar inget när det inte blåser.

    #1483186
    Jornhona
    Medlem

    Pinis wrote:


    Hur elpriset sätts, för de som inte har koll…

    Av Per Ribbing, teknologie licentiat i teknisk fysik och elektricitetslära, 

    Så här funkar Nordpool

    Marginalprissättning gäller på alla råvarubörser. Det är verkligen inte svårt att förstå. Läs bara:

    Tänk dig att Stortorget var full av potatisbönder som alla vill sälja den potatis de har med sig. Alla potatisar smakar lika, alla har samma kvalitet. Tänk dig vidare att alla köpare får ge bud om till vilket pris de är beredda att köpa potatis och att samtliga potatisbönder har fått denna information. Tänk dig att en massa svenska köpare bjuder 5 SEK/kg för potatis. Sen kommer en dansk och bjuder 7 SEK/kg för potatisen hemma i Köpenhamn kostar 8 SEK/kg. Sen kommer en tysk köpare och vill köpa potatis för 10 SEK/kg. Berlinpotäter kostar nämligen 1,10 €/kg.

    Tror du att någon potatisbonde är villig att sälja sin potatis för ett pris lägre än de 10 SEK/kg som han får av tysken?

    Nej.

    Så priset för ALLA potatisar på Stortorget denna torgdag blir 10 kr/kg.

    På Nordpool är det torgdag alla dagar i veckan. Och de stackars tyskarna betalar dyrt för sina potatisar, förlåt, sin el. Den el som på marginalen bestämmer priset på den tyska elbörsen är gjord av fossil energi och Fossil-el är snordyr!

    • Rysk gas är svindyr.

    • Egen kolkraft är svindyr eftersom utsläppsrätterna är svindyra.

    Svensk el exporteras till EU och EUs elpriser höjer elpriset på Nordpool.

    Sverige har INTE importerat någon tysk kolkraft. Det har varit FoxNews-nivå på svenska medier tyvärr. AltFacts har presenterats som sanning. Bedrövligt 😥

    Detta var Grundkurs 1. Grundkurs 2 & 3 i kommentarerna.”


    Exakt, varför skulle vi importera från Tyskland? Vi har ju Karlshamn :)

    #1483187
    Skalman
    Deltagare

    Pinis wrote:


    Och de stackars tyskarna betalar dyrt för sina potatisar, förlåt, sin el. Den el som på marginalen bestämmer priset på den tyska elbörsen är gjord av fossil energi och Fossil-el är snordyr!

    • Rysk gas är svindyr.

    • Egen kolkraft är svindyr eftersom utsläppsrätterna är svindyra.

    Undrar hur tyskarna tänkte när dom bestämde sig för att stänga ner sin kärnkraft och istället förlita sig på kolkraft och rysk gas i större utsträckning.

    Det verkar som att dom haft lite otur i tänkandet iallafall. 🙄

    #1483188
    Pinis
    Deltagare

    Skalman wrote:


    Pinis wrote:


    Och de stackars tyskarna betalar dyrt för sina potatisar, förlåt, sin el. Den el som på marginalen bestämmer priset på den tyska elbörsen är gjord av fossil energi och Fossil-el är snordyr!

    • Rysk gas är svindyr.

    • Egen kolkraft är svindyr eftersom utsläppsrätterna är svindyra.

    Undrar hur tyskarna tänkte när dom bestämde sig för att stänga ner sin kärnkraft och istället förlita sig på kolkraft och rysk gas i större utsträckning.

    Det verkar som att dom haft lite otur i tänkandet iallafall. 🙄

    Tyskland bestämde vad jag förstår för 20 år sedan att kärnkraften skulle bort…

    Tusentals miljarder köps det gas för, per år, läste 🤔 jag någonstans.

    #1483189
    Big Berra
    Deltagare

    Pinis wrote:


    Anders wrote:


    Så, alla ni som skrivit på den här sidan, och uppenbarligen vet saker som jag inte vet – finns det el så det räcker, året runt i europa? Och kommer det att göra det då allt fler skall köra elbil?

    ”Räcker elen till alla elbilar?

    Sverige producerar idag cirka 140 TWh el per år och exporterade under 2018 ungefär 17 TWh el till andra länder. Om vi utgår från att dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige över en natt skulle bytas till elbilar och laddhybrider så skulle det behövas ungefär 12 TWh/år för att ladda dessa med en laddstation med en laddeffekt på 3,7 kW.

    Så här räknar vi:

    En bil kör i snitt 1200 mil per år.

    En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.

    Totalt 2400 kWh/år/bil. 

    2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh

    Om vi i teorin ställer om alla bilar på en gång behöver vi inte bygga ut mer elproduktion. Vi har el så att det räcker men det frågan egentligen handlar om är om elnätet klarar av att leverera effekten som behövs för att ladda elbilarna.”

    https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/

    Dock är ju Sveriges överproduktion av el inbokad för fosilfri stålproduktionsprojekt och annat liknande tok.

    #1483190
    Pinis
    Deltagare

    Big Berra wrote:


    Pinis wrote:


    Anders wrote:


    Så, alla ni som skrivit på den här sidan, och uppenbarligen vet saker som jag inte vet – finns det el så det räcker, året runt i europa? Och kommer det att göra det då allt fler skall köra elbil?

    ”Räcker elen till alla elbilar?

    Sverige producerar idag cirka 140 TWh el per år och exporterade under 2018 ungefär 17 TWh el till andra länder. Om vi utgår från att dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige över en natt skulle bytas till elbilar och laddhybrider så skulle det behövas ungefär 12 TWh/år för att ladda dessa med en laddstation med en laddeffekt på 3,7 kW.

    Så här räknar vi:

    En bil kör i snitt 1200 mil per år.

    En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.

    Totalt 2400 kWh/år/bil. 

    2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh

    Om vi i teorin ställer om alla bilar på en gång behöver vi inte bygga ut mer elproduktion. Vi har el så att det räcker men det frågan egentligen handlar om är om elnätet klarar av att leverera effekten som behövs för att ladda elbilarna.”

    https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/

    Dock är ju Sveriges överproduktion av el inbokad för fosilfri stålproduktionsprojekt och annat liknande tok.

    Nu var det ett exempel, som du säkert förstår för, att visa på hur mycket el det krävs om man ”Om vi i teorin ställer om alla bilar på en gång”.

    Siffrorna är från 2018, då 140 TWh producerades. 2020 producerades 159 TWh el i Sverige enligt Ekonomifakta.se

    Dessutom ökar produktionen år för år…

    …liksom konsumtionen av el.

    #1483191
    Big Berra
    Deltagare

    Pinis wrote:


    Big Berra wrote:


    Pinis wrote:

    ”Räcker elen till alla elbilar?

    Sverige producerar idag cirka 140 TWh el per år och exporterade under 2018 ungefär 17 TWh el till andra länder. Om vi utgår från att dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige över en natt skulle bytas till elbilar och laddhybrider så skulle det behövas ungefär 12 TWh/år för att ladda dessa med en laddstation med en laddeffekt på 3,7 kW.

    Så här räknar vi:

    En bil kör i snitt 1200 mil per år.

    En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.

    Totalt 2400 kWh/år/bil. 

    2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh

    Om vi i teorin ställer om alla bilar på en gång behöver vi inte bygga ut mer elproduktion. Vi har el så att det räcker men det frågan egentligen handlar om är om elnätet klarar av att leverera effekten som behövs för att ladda elbilarna.”

    https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/

    Dock är ju Sveriges överproduktion av el inbokad för fosilfri stålproduktionsprojekt och annat liknande tok.

    Nu var det ett exempel, som du säkert förstår för, att visa på hur mycket el det krävs om man ”Om vi i teorin ställer om alla bilar på en gång”.

    Siffrorna är från 2018, då 140 TWh producerades. 2020 producerades 159 TWh el i Sverige enligt Ekonomifakta.se

    Dessutom ökar produktionen år för år…

    …liksom konsumtionen av el.

    Frågan man nog borde ställa, räcker EUs el till en tänkbar framtid där alla EUs bilar är batteribilar (elbil är väl egentligen fel begrepp) ?

    Det är ju svaret ett rungade nej.

    Utan att ha räknat är en gissning från min sida att det torde behövas 100+ nya kärnkraftverk.

    #1483366
    Alien
    Deltagare

    Mer evidens och praktisk genomförbarhet i beslut tycker jag vore trevligt.

    Lägga ner kärnkraft ersätta bristfälligt med vindkraft, låta lilla mannen våndas över elräkningen, om lilla mannen har råd så sätter han kanske upp solceller och så kan beslutsfattarna skryta med stor solcellsutbyggnad…
    Voilà så är alla nöjda utom lilla mannen som får mindre lön över till annat, men tillväxt lika med högre konsumption den fråga villl vi inte ta tag i.

    Apropå vindkraft. Bisphenol A

    Kanske inte bredaste underlaget men känns lite sisådär.

    Ps klimathot skapat av människan, där håller jag mig neutral men miljövän och hatare av slöseri det skriver jag under på.

    #1483367
    Alien
    Deltagare

    På tal om el.
    Har Sverige elbrist eller inte?

    Vi har inte Energibrist sett på årsbasis. Energi = Effekt*tid kW * h = kWh

    Vi har Effektbrist när behovet är som störst, det ger Energibrist periodvis under året (Effekt*tid).

    Som ovanstående trådar beskriver så finns en stor sannolikhet för Energibrist under större delar delar av året med den ökade belastningen på elnätet.

    Det vi kan vara säkra på är att lille mannen får betala och pengarna går rakt ner i fickorna på gubben i lådan österut, som dessutom säljer naturgas, det är väl inte fossilfritt/miljövänligt?

    #1483537
    Puttaren
    Moderator

    Svenska skattebetalare är ett hunsat folk. Av löneutrymmet går hälften rakt in i statskassan där det förslösas på vansinnigheter och fusk i transfereringssystemet.

    Pengarna som blir över ska räcka till livets nödtorft. Elen är sedan en tid en allt större utgift för många och den ”billiga” vindkraften kommer inte att sänka priserna längre även när det blåser. Tvärtom lär det bli dyrare även med mer vind.

    Intressant affärsidé; få subventioner för att bygga vindkraftverk, få extra pengar när det är i drift (elcertifikat) och få betalt för att stänga av vindkraftverk när det blåser.
    Någon som undrar varför man står i kö för att bygga vindkraftverk i Sverige?
    https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/vindkraftsagarna-far-betalt-for-att-strypa-elen-cf10a697/

    #1483764
    Puttaren
    Moderator

    Mycket intressant sammanställning av Lars Lindgren. Från såväl energiministern, språkrör och andra prominenta tyckare har vi matats med föreställningen att elmarknaden på något unikt sätt skulle vara helt frikopplad från det normalt rådande förhållandet mellan utbud och efterfrågan. Istället för bortfallet av totalt 4000TW nedlagd kärnkraft i södra Sverige och en stadigt ökande andel väderkraft är det gaspriset i Europa vi har att skylla för de skenande elpriserna. Jag ser här en annan tydlig korrelation, och tillsammans med den rapport Energiforsk släppt med beräkningar på elpriset under förutsättning att R1 och R2 varit i fortsatt drift, intill visshet gränsande till kausalitet. https://www.facebook.com/1043570904/posts/10223032061203647/
    Diagram

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.